pony pittiger?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

pony pittiger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 19:37

Nu ik voor de L1 aan de slag wil loop ik tegen t probleem aan dat ponylief soms niet helemaal fijn voorwaarts is
Er zijn dagen dat ik maar hoef te denken aan vooruit gaan en ze knalt direct haar achterhand eronder komt bergop en hup daar gaan we
Maar soms is ze ook zo'n trapzak...
Merk wel dat als ze een stuk beter voorwaarts is/beter aan de beenhulp ze een stuk fijner te rijden is
Maar hoe krijg ik dit nu voor elkaar
Met les zijn we er veel mee bezig en t gaat veel beter, maar zal toch iets meer pit willen
Heb wel een zweepje maargoed kan niet blijven bijtikken en sporen wil ik gewoon niet aan beginnen
Moet zeggen dat ze met sportmuesli ze wel net dat beetje pit had wat ik miste (had een proefzakje)
Ze is niet heel erg voorwaarts dan maar zodra ik mn been eraan leg krijg ik direct reactie verder merk ik geen verschil maar t rijdt wel fijner
Maar hoe krijg ik net die pit die ik mis?
Gewoon consequent blijven en komt vanzelf wel? Of toch eens een zak muesli of wat anders halen?
Pony wordt binnenkort ook nog lichamelijk nagekeken of er nog dingen zijn, maar verwacht niet veel geks (ze wilt soms iets te enthousiast stelling aannemen waardoor t omstellen niet gaat, maar dat is rijtechnisch gewoon een punt omdat dat nog niet bevestigd is. Soms gaat t heel erg goed)

elenaMM77

Re: pony pittiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:40

af en toe even longeren, bijvoorbeeld 1x in de week 20 minuutjes (10 beide kanten).. tegen de tijd dat hij moeier wordt, even wat korte overgangen naar de galop om hem weer even impuls te geven, nog een minuutje flink doordraven en daarna lekker afsponsen.
flink op tempo doordraven..

precies dat waar hij dus 'moeite' mee heeft.
zodat hij onder het zadel ook wat voorwaardser wordt.

ook kan het 'verveling' zijn.. dus wellicht helpt afwisseling wat.. een buitenritje af en toe.. of wat grondwerk.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 19:44

Had afgelopen maandag nog gelongeerd omdat ik zelf niet mocht rijden
Longeer d'r vaker als ik geen zin heb om te rijden maar wel even aan de slag te gaan met d'r
Pony vind t ook wel leuk volgens mij
Was maandag ook flink met d'r bezig geweest
Gisteren toch wel dik 1,5 uur gereden (heeeeeeel veel stappen dat wel, maar gewoon de dingen oefenen die niet goed gingen) maar merkte verder niet dat ze moe was. Ze was t zelfde als toen ik er op stapte.
Tis beenhulp en geen reactie tikje met zweep en dan gaat ze wel, maar dan zakt ze ook weer terug
Tenzij ik flink mn hakken erin druk (wel direct weer eraf als ze reageert dan blijft ze wel voorwaartser) maar om nou steeds flink mn hakken er in te drukken
Denk wel dat kleine spoortjes de hulp net wat scherper maken, maar wil t zonder proberen
Ja probeer t volgende week wel met de les even (dus onder begeleiding en ook dat zij erop let dat ik niet teveel been geef, aangezien ik dat nog wel eens te vaak wil doen als pony totaal niet reageert)
Maar in principe wil ik t zonder doen

Geef ik de drafhulp gaat braaf draven en galop is ook gewoon galop
Maar t is voor mijn gevoel gewoon zonder impuls ook
En dat stukje is t dus... Dat beetje impuls/pit wat ik wil hebben
Ze heeft d'r gangen maar t mist gewoon wat. T voelt ook papzakkerig

Buitenritjes maken we ook geregeld :) Dwingelderveld hebben we naast de deur :)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 21:01

Zowiezo is 1 1/2 uur rijden wel heel llang je hoeft niet elke dag een uur een dag braaf ben je na 20 min al klaar

Ga aan de gang met actieve overgangen stap draf stap draf ( hoe korter achter elkaar je deze maakt hoe vlugger de pony zal worden Doe dit bv eens om het rondje bij elke letter ene x stap dan halt dan weer draven Zo houd je het leuk en afwisselend voor de pony En maak je deze gelijk gehoorzaam op de hulpen Ga je eens rondje gwn 1 tempo volgende rondje om de letter een overgang Verder veel schakelen in tempo korte stukken verruimen en weer terug Veras je pony ook eens door bv een heel rondje te veruimen

Als de pony goed reageert op de overgangen wissel je deze eens af met een schijnovergang naar de stap bijna stap[ toch wegdraven Zo weet je pony niet wat er gaat komen En zal beter op jou gaan leteen om te weten wat er gaat gebeuren

Vraag aan de instructie om je hierbij te helpen in de les

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 21:13

Ah dankje :)
Ja 1,5 uur had ik niet door (had les en zij had het ook niet door gingen proeven oefenen en als er wat fout ging gingen we dat direct oefenen dat het goed ging)
Wel veel gestapt hoor
Normaal rij ik halfuur ofzo

DS_Huisman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 17:32

Sowieso is 1 of 2 keer in de week longeren erg goed, dan wel trainen aan de longe, niet rond slingeren. Dan met voorkeur voor dubbele longe.

Verder is het denk ik echt een kwestie van consequent blijven is, omdat ze het wel kan. Nog strenger dus, zodat ze niet meer bedenkt om niet meer te reageren.

Het kan ook goed zijn dat ze net dat extra's mist, omdat ze met muesli net dat extra had. Je kan haar dan best een schepje per dag sport muesli bij voeren. Of een energie mix. Het kan net dat beetje extra zijn en dan consequent blijven, komt het vanzelf. In ieder geval niet meer dan één keer laten na denken bij dingen die ze (goed) kent, tweede keer is duidelijk en streng.

Ook inderdaad niet al te lang rijden, half uur is genoeg als ze het goed doet.

Succes!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 20:01

Dubbele lijnen longeer ik dr altijd mee vind dat erg fijn longeren.
Aan t werk moet ze zeker haha
Geen luiheid met de trainingen. Ze kan 23.5uur per dag luieren dat ene halfuurtje mag ze wel ff actief zijn
Morgen maar eens goed aanrijden

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:06

Toen onze flegmatieke merens nog in de sport was (M niveau) liepen wij tegen hetzelfde probleem aan. Wij hebben dat opgelost door het voer aan te passen en sport muesli te kopen waar dus ook haver bij zat. Voor hem werkte dat toen goed. Dus naar het voer zou je ook eens kunnen kijken wat voor jouw paard zou kunnen werken.

cadansje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:08

Ik had precies hetzelfde probleem,
Bij mij werkte het gewoon goed om even 1x gewoon niet iedere keer een tikje met de zweep te geven maar gewoon een paar keer een goede mep. Na 2 dagen was die van mij helemaal voorwaarts;)
klinkt misschien een beetje sneu maar elke keer kleine tikjes en schopjes is ook niet fijn voor hem

DS_Huisman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:41

cadansje1 schreef:
Ik had precies hetzelfde probleem,
Bij mij werkte het gewoon goed om even 1x gewoon niet iedere keer een tikje met de zweep te geven maar gewoon een paar keer een goede mep. Na 2 dagen was die van mij helemaal voorwaarts;)
klinkt misschien een beetje sneu maar elke keer kleine tikjes en schopjes is ook niet fijn voor hem

Dit werkt inderdaad vaak het beste. Al zou ik als ik jou was eerst wat meer energie voeren, het kan gewoon zo zijn dat ze niet voldoende energie uit haar voer krijgt. Als voeren niet of niet voldoende helpt, dan een keer duidelijk zijn en zorgen dat het indruk maakt.

Hele tijd tikjes of schopjes is voor jou en paard veel vervelender dan een keer een flinke tik. Mits op het juiste moment! Dat is wel erg belangrijk, dat ze ook begrijpt waarom. :)

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:00

hoe vaak rij je je pony? Mijn laatste wedstrijdpaard had ook regelmatig een dag weinig zin om er voor te gaan. Bij mij was de oplossing simpel: minder rijden.

1 of twee dagen basiswerk, 1 dag de trucendoos opentrekken en 1 x een buitenritje. Soms nog een dagje aan de longe tussendoor, maar de meeste weken slechts 3 of 4 dagen aan het werk. Gevolg was een happy en voorwaarts paard +:)+

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 22:08

Ik zal ook eens op stal vragen of mijne ook een klein schepje haver kan krijgen
Ja een mep helpt goed bij haar
Heb een keer een mep gegeven toen ze absoluut niet reageerde
Toen hoefde ik daarna mn spieren maar aan te spannen haha
Maar t andere probleem is dat ze met een mep ook wel eens er vandoor gaat en dan paniek...
Heb ook altijd als ik de zweep over wil pakken van ene naar andere kant en op t moment dat ik de teugels in 1 hand neem schiet ze er al vandoor. Dit doet ze al vanaf dag 1. Heb geen idee hoe ze vroeger met zweep gereden is...
Dus er zitten toch wel 2 uitersten aan...
Ik rij dr verder 3 tot 4 keer per week :)
Vaker kan ik zelf ook niet ivm mn muziek en wil ook wel eens even een dagje en avondje voor mezelf en uiteraard heeft zij ook de rust nodig
Minder ga ik niet want als ik 2 dagen niet rij is t een bommetje
En dan niet kwa voorwaartser maar gewoon als ik iets simpels van dr vraag wilt ze nog wel eena de kop in de lucht steken en heel hard gaan lopen.... dat is vooral als ik 2 dagen niet heb gereden.. maar wat dat is geen idee..
Ben benieuwd ook naar morgen... vandaag had ik geen tijd dus dan maar morgen
Ach zal vast wel goed gaan :)

hendrika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 10:57

haver?

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 23:12

Goed vandaag was weer t andere uiterste....
1 dag extra stil en huppatee een bom
Wel fijn afgesloten.. Heb mn zweepje maar weggelegd uiteindelijk
Ben benieuwd hoe ze t morgen doet