Té voorwaarts onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLianneZorro

Té voorwaarts onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 18:17

Hai,

Na lang twijfelen, plaats is hier toch mijn verhaal. Op de hoop dat er misschien bruikbare tips tussen zitten.

Ik rijd een western gereden merrie, de eerste paar keren was ze als snel, maar wel controleerbaar. We lessen ook standaard 1x in de 2 weken. Verder ben ik de enigste die op haar rijd, wat erg fijn is! Laatst had ik haar aan huis ZO fijn en ontspannen gereden, het was echt een wereld van verschil als de dat met die vorige keren vergeleek. 3 dagen erna gingen we naar de les en toen was en geen houden aan, alles ging erg snel, iets te snel misschien. Halt houden ging (wel lastig), maar draven... Ze rende echt onder me uit. En vandaag heb ik haar weer gereden en weer het zelfde verhaal...

Het lijkt net alsof na die ene keer dat het ZO goed ging iets is gebeurd... Maar zou eerlijk gezegd niet weten wat. Ook voelde in onder het zadel vandaag enige stress... (weet niet 100% of het waar is) op een geven moment liet ze wat los en begon de lekker te blazen. Maar niet in het tempo dat ik wou en toen ging ze weer... Uit eindelijk wou ik afsluiten door lekker te stappen, maar ze kon niet eens meer stappen, het liefst wou ze zo hard mogelijk draven.... (galoperen doen we nog niet).

Wat zou dit zijn? En wat kan ik hier aan veranderen. Doe ik misschien zelf iets verkeerd?

Welshponyfan

Re: Té voorwaarts onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 18:25

Vraagje: hoe vaak rij je haar ? en wat voor je haar kwa brok ? ;)

Ik denk dat je merrie teveel energie heeft. misschien als het mogelijk is vaker rijden, of eens longeren ?

Veel succes!! :)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 18:27

Ik heb ook eens zo'n paard gereden, en wat ik van mijn instructrice moest doen:

Aandraven. Gaat ze te snel: terug naar stap. Ongeveer 5 passen stappen en dan weer aandraven.
Dit blijven herhalen tot ze jouw tempo loopt of tot je nog maar een halve ophouding hoeft te maken om haar jouw tempo te laten lopen.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 18:27

Rijden gebeurd inderdaad niet vaak... Ze is eigenlijk 2 maandjes onder het zadel en heeft hiervoor 1,5 jaar stil gestaan. Ik rijd nu gemiddeld 2x in de week... (omdat ik haar nog niet lang rijd wil de eigenaar het liefst in het begin nog erbij zijn logisch). Maar omdat de eigenaar en ik beide werken is het voor nu nog moeilijk om dan vaker in de week te komen. Zodra ik zelfstandig bezich kan, kan ik wel 3á4x in de week komen.

Verder staat ze alleen op het gras en soms na het rijden een handje brok..

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 21:51

Klinkt alsof je paardje te veel energie heeft en daardoor niet zo goed luisterde naar je hulp om terug te komen. Ik zou haar in ieder geval de 4 dagen dat je komt beweging geven en heel bewust nadenken over je hulp die je geeft om terug te rijden. Is mijn sterkste punt ook lange tijd niet geweest maar bewust letten op je hulp kan je erg helpen. Ik merk achteraf dat ik vooral verstijfde omdat ik het op een gegevn moment ook wat spannend vond.

Hoe ik nu terug rijd: eerst diep uitademenen, hiermee maak je jezelf zwaar, buikspieren aantrekken naar achter en de spier van je bovenbeen/bil naar achter trekken. Als laatst trek je je rugspieren aan. Dan moet je paardje echt terug komen. Anders is het wat ongehoorzaam :) wat kan helpen als ze door je hulp heenloopt om haar flink bij te drijven zodat het tempo voorwaarts in iedergeval van jou is en opnieuw na een half rondje herhalen. Dan blijft het in ieder geval niet ongestraft. Let er heel goed op dat je zelf oprijd ontspant als ze terugkomt zodat je haar beloond voor het gewenste gedrag. Hopelijk heb je er iets aan.

O ja en longeren voordat je erop gaat. Even 15 min aan het werk op eigen benen

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 22:50

Let op je beest is nog nauwelijks doorgereden. Misschien moet je haar nog leren wat jij wilt en bedoelt in plaats van het dieet te veranderen en de druk op te voeren door heel veel te rijden. Zorg wel dat ze ook lol houd en goed leert ontspannen. En denk er aan, liever een ho paard dan een go paard. Komt vast wel goed.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 21:31

Hoe ligt je zadel, mijne gaat ook rennen bij teveel druk