Hypermobiel paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 09:59

Janneke2 schreef:
Uiteraard kan een ander mens andere dingen zien.


Dat bedoelde ik ook ;)

Janneke2 schreef:
Citaat:
Dat moet echt wel te doen zijn; ik vind enkel vierkantjes wel heel beperkt en ik kan me voorstellen dat je paard daar ook niet echt gelukkig van wordt.. Opgeven kan altijd nog en omdat je je nu baseert op 1 trainer, ben ik wel heel benieuwd of een andere trainer (al dan niet i.c.m. een dierenarts) er ook zo over denkt..

Foute aanname 1) wuif het advies van de dierenarts weg
2) verzin zelf 'dat er meer mogelijk is'.
Uiteraard is het saai, maar in termen van revalidatie is dit helaas soms bingo.
Als je de mensen de kost moest geven die bij peesblessures denken 'ik zie geen kreupelheid meer, ik ga alvast meer doen' -
dan ging het je niet best.


Dat is niet helemaal wat ik bedoelde. Als ik een advies van een DA krijg, volg ik dat ook op. Zelf aanmodderen is wel het laatste dat je zou moeten doen! :j Maar als de diagnose zo slecht is, zou ik zeker ook geïnteresseerd zijn in een second opinion en het advies dat een andere DA geeft.

Zoals ik al zei, ben ik helemaal niet 'tegen' KL, maar ze wijkt in haar aanpak soms best behoorlijk af van 'hoe DA het altijd deden'. En dat is niet slecht!! Maar dat wil niet zeggen dat 'vroeger' paarden nooit genazen. Ik bedoel alleen maar te zeggen: het advies van een DA volgen is het beste wat je kunt doen, maar het probleem vanuit meerdere invalshoeken (van dierenartsen dus!) bekijken kan heel waardevol zijn.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Hypermobiel paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:19

Interessant topic dit. Ik heb al sinds ik mijn paard heb het idee dat hij wellicht erg lenig of hypermobiel is. Soms is het net bambi op het ijs. :+ Hij is een periode zo slecht geweest dat er een vermoeden was van atactie, maar dat is inmiddels weer ontkracht door een dierenarts.

Met training is de zwakheid in voornamelijk de achterhand heel goed tegen te gaan. Ik volg dit topic even.

afkepieteke

Berichten: 235
Geregistreerd: 21-10-13
Woonplaats: Trynwalden

Re: Hypermobiel paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:39

Ik wou zeggen Allure Equus omdat ik daar laatst zoiets gelijks tegen gekomen was op facebook, maar dat was je zelf haha.. :')

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Hypermobiel paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:54

@Janneke, mijn uitspraak ging over het feit dat ze aangeven dat dit mega jonge paard de stempel tot 'geen rijpaard' geven voordat ze weten hoe dit paard zich kan ontwikkelen onder training.
De diagnose hypermobiliteit zal vast kloppen (zoveel paarden hebben dit), maar om hier meteen zn prognose aan te koppelen lijkt mij wat voorbarig.
Overigens is dit niks ten nadele van KL, van wat ik heb gezien van haar en haar trainers lijkt met me wel een hele fijne methode :j

Daar wil ik nog wel bij zeggen dat inderdaar sommige paarden niet gemaakt zijn voor het rijden (technisch gezien geen enkele natuurlijk ;) ), dus het zou nog steeds kunnen dat hun prognose uit komt.


@Irmaz, het filmpje wat je deelt is ook heel interessant! Ook heel boeiend dat ze dat verschil laten zien tussen voor de training en na de training, dat herken ik zelf ook heel erg terug.
Echter zou ik persoonlijk nooit grijpen naar hulpteugels voor een hypermobiel paard (of welk paard dan ook), ze praten over bepaalde spiergroepen die vermoeid kunnen raken, dit zal je ook terug zien met de hulpteugels, alleen kan het paard zijn eigen balans niet meer kunnen herstellen door de beperking en zal gedwongen worden te compenseren...
Zn bodywarp vind ik dan wel weer fijn om te gebruiken, maar de hoofd-halshouding te bepalen zou ik eerder handmatig doen met een kaptoom of teugels.

irmaz

Berichten: 4773
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:29

Cera_D schreef:
@Irmaz, het filmpje wat je deelt is ook heel interessant! Ook heel boeiend dat ze dat verschil laten zien tussen voor de training en na de training, dat herken ik zelf ook heel erg terug.
Echter zou ik persoonlijk nooit grijpen naar hulpteugels voor een hypermobiel paard (of welk paard dan ook), ze praten over bepaalde spiergroepen die vermoeid kunnen raken, dit zal je ook terug zien met de hulpteugels, alleen kan het paard zijn eigen balans niet meer kunnen herstellen door de beperking en zal gedwongen worden te compenseren...
Zn bodywarp vind ik dan wel weer fijn om te gebruiken, maar de hoofd-halshouding te bepalen zou ik eerder handmatig doen met een kaptoom of teugels.

Het ging mij meer om de oefeningen met de balkjes :) , je hebt helemaal gelijk wat de hulpteugels betreft :j

TS mag ik iets meer weten over jouw paard?
Ik heb zelf een paard dat regelmatig hele slappe spieren heeft en ik vroeg me af of je dat herkent bij jouw paard?

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:32

jasmijnnicky schreef:
[ [url=m/xqlE12.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/xqlE12.png]Afbeelding[/url] ]
Dit is al een iets ouder topic, maar kan altijd kijken of er mensen nog reageren.

Ik heb ook een hypermobiel paard ('gediagnosticeerd door Karin Leibbrandt en een revalidatietrainster die de opleiding bij haar heeft gedaan) en ik ben heel veel bezig met grondwerk om ervoor te zorgen dat hij meer core-stability krijgt en rechter wordt. Lennox is 4 jaar, 172 lang en staat enorm hoog op zijn benen (kwpn). Het vervelende is dat ik het trainen wat eentonig begin te vinden en mijn paard ook. Ik moet in de bak een 4kant afzetten (denk ongeveer 20 bij 20), waarbij hij op de rechte stukken recht moet lopen en echt de hoeken in moet. Daarbij goed letten op juiste hoofd houding en dat hij zijn achterhand er goed onderzet.

Voorspelling van Karin was dat de kans dat hij ooit bereden zou kunnen worden enorm klein is. Nu lees ik steeds meer artikels en ervaringen van mensen die ook een hypermobiel paard hebben, dat ze ook erop rijden. Dus veel afwisseling in rijden en grondwerk. Dit heeft mij echt aan het denken gezet, want dan gaat er door mijn hoofd 'Zou dit met Lennox ook kunnen? En vertrouw ik nu niet te blind op 1 mening van 1 deskundige? Ook qua training vanaf de grond: er zijn toch vast wel ook andere manieren om meer core stability te krijgen, dan alleen maar dat zelfde vierkantje en dat zelfde rondje in de bak?

Ik woon in Friesland (Leeuwarden), dus mochten jullie deskundigen kennen die ook op locatie komen die wellicht weer een ander licht op de situatie schijnen dan hoor ik het graag! Ook hoor ik graag waarom jullie wel op je hypermobiele paard rijden en of dit helpt (ook leeftijd en ras van het paard hoor ik graag!)

Bijgevoegd foto van mijn puppy Lennox

Groetjesssss Jasmijn en Lennox


Jouw paard is nog erg jong en groot, misschien heeft het gewoon nog wat extra tijd nodig.

Ik heb zelf geen hypermobiel paard maar ben het zelf :D Met een goede spiermassa wordt de hypermobiliteit behoorlijk gecompenseerd. Het gaat dan vooral om krachttraining, niet om duurbelasting. Niet uit eigen hand maar een kennis had zo'n paard en die ging 2-4 x per jaar een weekje naar aqua training. Dat hielp enorm!

jasmijnnicky
Berichten: 8
Geregistreerd: 16-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:33

Janneke2 schreef:
jasmijnnicky schreef:

Ja, dat is de eerste oefening bij Karin Leibbrandt : vierkantjes stappen. Ik deed het destijds aan de hand, maar het kan natuurlijk ook los in een 'picadero'. (De traditionele picadero is 15x15, maar bij een 'kwpnse reus' is 20x20 zo'n stom idee nog niet.)
Dus vraag of 'vierkantjes aan de hand' een optie is: dan kun je er net iets makkelijker mee variëren. (Verlengen naar 25 meter, 'vierkante slangevoltes', en wellicht ook soms iets korter.)

Hoi! Ik ben met Lennox niet alleen dat vierkant aan het stappen, maar ook aan het draven. Ik loop in het midden (niet midden midden, maar in het midden op hoogte van Lennox zijn hoofd) en loop ook vierkanten met hem mee. Dus niet aan de hand, maar aan de longe. Wellicht kan ik het idd ook aan de hand doen, om het zo wat af te wisselen. Wandelen mogen we ook zeker doen! Dit doe ik wel vaak ook ter afwisseling. Ik zet Lennox regelmatig met een vriendje in de bak. In de paddock staat hij helaas alleen, omdat er alleen maar groepen op deze stal zijn en hij in geen enkele groep past. Hij staat onderaan de rangorde en paarden blijven achter hem aanjagen. Leadrope heb ik, dat deed ik voor ik bij Karin kwam. Nu is het vierkant iets te groot om met mijn leadrope te doen, omdat ik voldoende afstand tussen mij en Lennox wil bewaren. ook wil ik nog touw over hebben, mocht hij het weer is in zijn hoofd krijgen en flink gaan bokken en rennen (iets dat ik uiteraard direct weer stopleg, maar dan is een lange longeerlijn fijner dan een korte leadrope

jasmijnnicky
Berichten: 8
Geregistreerd: 16-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:47

Bedankt voor jullie reactie allemaal! Ik ga idd even bij een andere deskundige vragen om diegene haar opinion. Als jullie hiervoor nog mensen aanraden hoor ik het graag! Ik zet hieronder een aantal dingen die in het verslag van Karin Leibbrandt staan:

Lennox is erg hypermobiel en compenseert door zijn bekken te veel onder te kantelen waardoor zijn lage rug opbolt. Hij staat achter koehakkig en plaatst zijn knieën teveel naar buiten. Hij heeft veel moeite met zijn balans. De coördinatie van zijn achterhand is niet 100 procent. De coördinatie van zijn voorbenen wel. Hij heeft zijn gehele fasciale systeem verstrakt ter compensatie van de hypermobiliteit.

De behandeling van Karin Leibbrandt in december heeft enorm goed gedaan! Hij is een stuk losser (op de positieve manier, dus de plekken waar hij verstrakt was zijn weer losser).

Hij is inderdaad nog erg jong en heeft tijd nodig om nog te ontpoppen!

Ik zou niet zeggen dat mijn paard slappe spieren heeft, maar heel eerlijk gezegd weet ik ook niet zo goed hoe ik dit moet herkennen. Hij zijn meeste spieren zijn juist verstrakt ter compensatie van de onbalans