Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:21

Denk ook dat je haar teveel overvraagt en hierdoor in de ankers gaat, en erom zitten is anders dan met je hand duwen :j

Als ze onbeleerd is beteken dat dus dat ze nooit tot vrij weinig tot nooit heb gewerkt, denk dat het eigenlijk zelfs zielig is als je zoveel van haar vraagt ineens, terwijl ze pas 2 maanden loopt, en het heeft niks te maken dat ze graag wil werken, juist daarom moet jij haar in bescherming nemen en rustig aan doen.

Sorry had over een paar dingen heen gelezen, maar ik snap het niet helemaal je wilt tips over hoe je het stijgeren en bokken nog beter kan aanpakken? iedereen zegt praktisch minder trainen desnoods even lekker rust geven en opnieuw beginnen, misschien dat dat de gouden tip is? *\o/* Baadt het niet schaadt het niet. je kan het iig proberen?
Laatst bijgewerkt door miesnaom op 01-10-14 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

ulion90
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 11:24

Nee dan doet ze het niet. ze doet het alleen aan de longeerlijn als ze van mij weg moet lopen
Ik snap jullie reacties wel maar dit kan net zo goed een gedragsprobleem zijn, waar zij op haar plek gezet moet wordenen dit wil ik eerst even uitsluiten. voordat ik er iedereen bij ga halen
Laatst bijgewerkt door ulion90 op 01-10-14 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38438
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:25

Toch wel heel erg toevallig dat er een onhandelbaar paard bestaat genaamd Ulion en jij die bokt naam hebt, het kan zo maar dezelfde zijn en dat je daarvan schrikt, mocht het wel hetzelfde paard zijn neem dan via pb contact op met diegene die dat hier melde want daar kun je alleen je voordeel mee doen.

Ir111

Berichten: 11981
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:26

Voor mij gaat dit ook om een bepaalde mindset. Als je zegt 'en misschien ziet ze op een gegeven moment wel in dat ze niks bereikt met dit gedrag' dan sla je wat mij betreft de plank mis. Ze moet juist iets bereiken met dit gedrag; namelijk dat jij gaat nadenken over waarom ze dit doet ipv denken 'dit is ongewenst gedrag en moet daarom stoppen'. Ik bedoel dit niet vervelend en hoop dat ik de nuance duidelijk kan maken die ik bedoel. :)

Ik zou in jouw geval met een ervaren instructeur (iemand die ervaring heeft met 'probleempaarden') een keer samen kijken naar wat er aan de hand is. Dan kun je ook samen kijken of dit een gedrags (dominantie) probleem is.

Obv een stuk tekst op bokt is het echt heel moeilijk om goede tips te geven. Dat gezegd hebbende wil ik nog wel herhalen wat ik eerder schreef: 'Bovenstaande en het gedrag dat jij beschrijft ken ik van paarden die erg scheef zijn. Dat is rijkunstig met de juiste hulp meestal goed op te lossen'.

Daks

Berichten: 5835
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:26

en je moet het juist andersom doen.
Eerst uitsluiten dat het geen medisch probleem is.

Ga je nu zo door terwijl je niet weet wat het is kan je beide problemen ofwel medisch ofwel gedrag alleen maar verergen.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:28

Ik denk dat je beter kan uitsluiten of ze pijn heeft. gedrag uitsluiten word moeilijker want dat gaat niet veranderen mocht ze wel pijn hebben. Sluit je pijn uit dan kun je gericht gaan handelen op haar gedrag, maar heeft ze wel pijn dan word ze daar nu even fijn op afgestraft en zal het nooit beter worden en blijft ze erdoor heen lopen.
Met het uitsluiten van pijn weet je gewoon zeker dat het kan ophouden

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:36

Ik denk dat je eerst moet gaan trainen om gewoon te kunnen opstappen.
Je kunt niet verwachten van een paard dat je steigerend en bokkend er op stapt en dat hij daarna braaf zijn rondjes gaat lopen.

Dit paard geeft geen kleine aanwijzingen dat er ergens iets verkeerd gaat (medisch of psychisch overvragen) maar zwaait met een grote rode vlag.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:41

Wat een rare volgorde: eerst kijken of het gedragsproblematiek is en hem straffen voor het gedrag met een zweep. En als dat niet helpt eens kijken of het niks medisch is?? Zou je dat niet liever omdraaien? :n

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:47

Je training is hoogstwaarschijnlijk oorzaak van het gedrag wat ze nu vertoont, dus daar moet je het juist over hebben. Je vraagt al behoorlijk veel van een paard wat pas met 11 jaar ingereden wordt. Ik zou de frequentie allereerst flink terugschroeven, maximaal 3x per week 20 minuten en longeren zonder bijzet. Zijgangen en slangenvoltes even helemaal uit je hoofd zetten, beest moet eerst leren lopen, veel rechtuit, vierkante voltes rijden en beginnen met contrastelling. Ga eerst maar eens bezig met rechtrichten en laat er een chiropractor bij komen. Paard geeft toch heel duidelijk aan dat het teveel is voor haar of dat ze pijn heeft. Het is aan jou om daarnaar te luisteren en niet te straffen op het moment dat jij haar grenzen al lang en breed hebt overschreden.

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:01

Ik zou toch ook zeggen dat ze ergens pijn heeft :/

Mijn merrie begon ook van de een op de andere dag te bokken, aan een stuk door zonder enige reden. Zaterdag komt er een osteopaat naar haar rug kijken.

Ik zou als ik jou was toch maar wat geld op tafel leggen en haar rug laten na kijken !

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:01

ulion90 schreef:
Nee dan doet ze het niet. ze doet het alleen aan de longeerlijn als ze van mij weg moet lopen
Ik snap jullie reacties wel maar dit kan net zo goed een gedragsprobleem zijn, waar zij op haar plek gezet moet wordenen dit wil ik eerst even uitsluiten. voordat ik er iedereen bij ga halen


Hier valt mijn mond wel een beetje van open..
Je kan pas zeggen dat het gedrag is als je medisch hebt uitgesloten. Je zult anders nooit weten of dit dier reageert vanuit pijn en of het eerlijk dat je het afstraft..

Hopke89

Berichten: 1399
Geregistreerd: 18-04-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:03

Een paard die met een klein signaal niet duidelijk kan maken wat hij of zij bedoeld zal steeds extremer reageren. Misschien moet je toch niet wachten tot ze denkt dat ze er niets mee bereikt, wat zal dat paard zich dan namelijk enorm machteloos voelen dat ze het uitschreeuwt dat er wat is en niemand er iets aan doet. Laat gewoon eens iemand meekijken hoe je paard reageert en laat die eens zeggen dat die persoon ziet. Met iemand bedoel ik dan niet de buurvrouw die toevallig wel even tijd heeft maar, iemand die er toch wel wat kijk op heeft.
Ook ik vind dat je toch relatief veel vraagt van een paard wat zo kort onder het zadel is. Alles wat nog niet in een B proef gevraagd word zou ik uit de training gooien.
Afwisseling is te halen uit tempowissels binnen de verschillende gangen en het overgangen rijden.
Houd de figuren die je rijd simpel en geef tijd tussen de dingen die je vraagt. Dan heeft een paard even de tijd te verwerken wat deze heeft gedaan.

Ir111

Berichten: 11981
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:05

Hopke89 schreef:
Een paard die met een klein signaal niet duidelijk kan maken wat hij of zij bedoeld zal steeds extremer reageren. Misschien moet je toch niet wachten tot ze denkt dat ze er niets mee bereikt, wat zal dat paard zich dan namelijk enorm machteloos voelen dat ze het uitschreeuwt dat er wat is en niemand er iets aan doet. Laat gewoon eens iemand meekijken hoe je paard reageert en laat die eens zeggen dat die persoon ziet. Met iemand bedoel ik dan niet de buurvrouw die toevallig wel even tijd heeft maar, iemand die er toch wel wat kijk op heeft.

Dit is precies wat ik met mijn post bedoelde te zeggen. :j

Caira
Berichten: 26078
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:09

Je weet dat je met een levend dier te maken hebt he? Met gevoel?

Ze probeert je uit alle macht iets duidelijk te maken, maar ik merk niet echt bereidheid van jou om te luisteren. Ik zou al niet eens opstappen als een paard niet braaf stil kan staan. Eerst de basis, en dan de rest.

Jungles

Berichten: 344
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:18

Hmmmm, het klinkt niet echt alsof jij veel ervaring hebt met het inrijden/doorrijden, want anders had je wel geweten dat het heel vreemd is wat je zegt: eerst kijken of het geen gedragsprobleem is? Wat nu als het wel een medisch probleem blijkt te zijn? Dan laat jij je paard gewoon met pijn lopen?
Steigeren en bokken duidt vaak wel op iets medisch en dat laat een paard ook niet altijd blijken. De enige manier om hier achter te komen, is tijd en aandacht erin steken in plaats van het rijden willen doordrammen.

Daarnaast schrok ik van het feit dat je nu al bezig bent met zijgangen en dit 'de basis' noemt. Hieruit blijkt ook dat je volgens mij geen idee hebt waar je mee bezig bent.

Laat eerst je paard nakijken en vervolgens je harnachement. Geef je paard even rust en bouw het opnieuw op... Dat is mijn advies op basis van jouw vraag hoe je het steigeren en bokken beter aan kunt pakken.

ulion90
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 12:23

ze is zo energiek en blij en soepel als maar kan, ik zie niks aan dit paard dat erop wijst dat er iets mis is Met dit paard
Ik hou het wel in mijn achterhoofd wat jullie allemaal zeggen ik wil eerst uitsluiten of dit geen gedragsprobleem is

Caira
Berichten: 26078
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:25

Maar HOE wil je dit dan uitsluiten? Welke stappen wil je nemen?

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:27

Geweldig, paard geeft heel duidelijk aan dat er iets aan de hand is, je hebt alle kleine aanwijzingen blijkbaar niet meegekregen, en dan mep je er maar gewoon voor en achter op om hem manieren te leren 8)7

Hou ajb op met paarden inleren want dat heeft niks met inleren te maken maar met drillen volgens een boekje.

Wat wil je hier nu horen, nog een grovere methode om het paard aan de grond te houden, nog lomper of een of ander magisch truckje waardoor het paard ineens wel doet wat jij wil?
Mijn advies, neem een hobbelpaard of een schooter, heb je nooit problemen mee!

Bij mij gaan de bellen al rinkelen als een 11 jarig paard nog nooit een zadel op heeft gehad.
Dat geloof ik namelijk niet zo maar.
Paard is fokmerrie geweest, hoe zijn de bevallingen gegaan en hoe zit ze nu gezondheidshalve in elkaar?

En dan jou methode van opleren :n
Je hebt de basis overgeslagen, paard toont geen respect en iets simpels als braaf blijven staan bij het opstappen kent ze nog niet eens.
Je zegt dat het paard erg voorwaarts is, nou voor een 11 jarige is onbalans niet de reden, dier is immers volgroeit dus waarom doet ze dat, vluchtgedrag?

Mijn advies, stop met dit paard en geef het uit handen.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:32

Wauw.. als je geen hulp wil en niet luistert.. waarom vraag je het dan?

Je gaat kijken of het geen gedragsprobleem is?! Door het steigeren en bokken op te lossen met een tik te geven?! Waar ben je in hemelsnaam mee bezig?!

Arm paard...
Laatst bijgewerkt door 0091 op 01-10-14 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

ulion90
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 12:36

Ik ga het uitsluiten door haar te trainen en daarmee het stijgeren en bokken af te leren. en mocht het dan Niet lukken dan kan ik altijd nog hulp inschakelen

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:39

Hoe ga je dat precies trainen dan?
Door pure afstraffing en er doorheen duwen of door een stapje terug te doen en goed gedrag te stimuleren?

BigOne
Berichten: 38438
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:40

ulion90 schreef:
ze is zo energiek en blij en soepel als maar kan, ik zie niks aan dit paard dat erop wijst dat er iets mis is Met dit paard
Ik hou het wel in mijn achterhoofd wat jullie allemaal zeggen ik wil eerst uitsluiten of dit geen gedragsprobleem is

Paard kan in het dagelijks leven wel nergens last van hebben tot er iets op de rug gaat drukken of ze bij het longeren in een bepaalde houding word gedwongen en dat is precies wat jij doet.
Jij staat niet open voor het feit dat er lichamelijks iets aan de hand kan zijn, prima, do it your way, maar zeg niet dat je veel paarden hebt beleerd, Mischien wel maar nu komt er ééntje met problemen en dan heb jij een probleem, vooral als je het eenzijdig bekijkt. Ik ontstip want ik kan hier met alle paardenverstand niet bij. Kun jij je misschien indenken dat je wel eens een kat in de zak gekocht kunt hebben??? Helaas is daar het paard dan weer de dupe van.

Otti1977

Berichten: 3046
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:40

ulion90 schreef:
ze is zo energiek en blij en soepel als maar kan, ik zie niks aan dit paard dat erop wijst dat er iets mis is Met dit paard
Ik hou het wel in mijn achterhoofd wat jullie allemaal zeggen ik wil eerst uitsluiten of dit geen gedragsprobleem is

Sorry..jij zegt blij????
Als ze blij is staakt ze echt niet hoor! Mijn paard wilde niet meer lopen. Dacht ook wat een rotbeest....tot die ontplofte met longeren en ik zag dat er iets mis moest zijn. Osteopaat erbij en ja hoor min.8 blokkades in de rug!!! Paard deed het niet met opzet. Probeerde mij iets te vertellen!
Laatst bijgewerkt door Otti1977 op 01-10-14 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Hopke89

Berichten: 1399
Geregistreerd: 18-04-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:41

Ik vraag me af of het afleren is wat je gaat doen of het paard z'n wil om te communiceren.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:42

ulion90 schreef:
ze is zo energiek en blij en soepel als maar kan, ik zie niks aan dit paard dat erop wijst dat er iets mis is Met dit paard
Ik hou het wel in mijn achterhoofd wat jullie allemaal zeggen ik wil eerst uitsluiten of dit geen gedragsprobleem is

Zo blij dat ze jou eraf wilt hebben? Hemel..als blij en energiek een graatmeter zou zijn dan zou de gezondheidszorg ineens een stuk betaalbaarder blijken. Wat een ideale wereld zou het zijn als mensen met veel levensvreugde nooit ernstig ziek zouden kunnen zijn...