help, hij wil niet met plezier lopen?

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

NikkelNicole

help, hij wil niet met plezier lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 18:15

Hallo, even in het kort mijn verhaal.
4 jaar geleden heb ik mijn paard gekocht als veulen. Hij stond 24/7 op wei met zijn vriendjes. Zo af en toe sociaal contact met mij en de buiten wereld. Met ongeveer 3 jaar is hij na een stal gekomen en zadelmak gemaakt. Na het zadelmak maken heb ik hem nog even op de wei gezet en nog even lekker paard laten wezen. Nu hebben we hem terug opgepakt, alleen na ongeveer 5 maanden merk ik een aantal dingen waardoor ik met een dubbel gevoel op hem zit. Hij is een moeilijk met zich los te laten in zijn rug, hoewel het elke week beter gaat. Nu doe ik zelf meer oefeningen op en naast het paard voor zijn achterhand. Alleen toch merk ik dat hij niet graag loopt, vooral met andere paarden in de bak.. Er hoeft maar een paard langs te lopen en hij heeft zijn oren plat en gaat dreigen. En ook de laatste week als ik benen geef merk ik dat hij geen zijn erin heeft..

Tips? Osteopaat komt volgende week misschien dat het helpt.
Laatst bijgewerkt door Apple op 10-01-15 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spelfout uit titel gehaald

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:32

Ik mis in je verhaal of je les heb?
Het weer oppakken van een jong paard werkt het beste samen met een instructrice :)

Mijn jonge merrie dreigde ook in begin uit onzekerheid, nu gaat het steeds beter :j
Je geeft been met als doel voorwaarts te verwachten? bouw je dit op? wat is de consequentie van niet reageren op been? Hoe beloon je je paard als hij luistert? Verwacht je van een jong dier dat hij bijv. direct 30 minuten aan het werk kan? Gebruik je stemhulp?

Ik ben van mening dat als je paard doet wat je van hem verwacht, stel hierbij kleine doelen zoals weer het voorwaarts: begrijpt hij jouw hulpen weer na bijv. 15 min? stap dan af. Ik vind het geen nut hebben om langer dan noodzakelijk door te rijden nadat je je doel heb behaald.

sanne1992

Re: help, hij wilt niet met plezier lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:41

Weet er voor de rest niet zo heel veel van, maar dit is wat ik met mijn eigen paard heb meegemaakt.

In de bak rijden vond hij nooit leuk, en daardoor ik ook niet. Hij was snel afgeleid, als er mensen langs de bak rand stond, andere paarden naast de bak rand, en als er anderen aan het rijden waren. Osteopaat langs geweest, gebit gescheckt niks mee aan de hand. Maar hij bleef snel afgeleid, en daarnaast moeilijk te ontspannen en niet reageren op been.

Nu heb ik sinds 2 week de overstap gemaakt of western rijden, en daarin ook les. binnen 15 minuten had ik al een ander paard, hij reageert makkelijker en ontspant sneller. En, wat voor mij heel fijn is, is niet meer zo snel afgeleid. Ga ik weer terug naar de dressuur manier, dan krijg ik alles weer terug.

Hij vindt het gewoon niet leuk om te doen. Misschien is dat met jouw paard ook wel zo.

NikkelNicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 21:03

pluche_pluus schreef:
Het weer oppakken van een jong paard werkt het beste samen met een instructrice :)

Mijn jonge merrie dreigde ook in begin uit onzekerheid, nu gaat het steeds beter :j
Je geeft been met als doel voorwaarts te verwachten? bouw je dit op? wat is de consequentie van niet reageren op been? Hoe beloon je je paard als hij luistert? Verwacht je van een jong dier dat hij bijv. direct 30 minuten aan het werk kan? Gebruik je stemhulp?

Ik ben van mening dat als je paard doet wat je van hem verwacht, stel hierbij kleine doelen zoals weer het voorwaarts: begrijpt hij jouw hulpen weer na bijv. 15 min? stap dan af. Ik vind het geen nut hebben om langer dan noodzakelijk door te rijden nadat je je doel heb behaald.

Ik heb 1x in de week les, en zo ongeveer 20/30 min. Hij loopt dan heel goed, maa zodra als ik met meer mensen in de bak ben begint hij tegen het been, te dreigen na paarden als ze langs komen etc
. En als je hem daar voor straft raakt hij sneller in paniek. Daarom zit ik met een dubbel gevoel op hem

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 11:38

ik denk dat jouw paardje wat zelfzekerheid mist als er meerdere paarden om hem heen lopen in de bak, hij heeft gewoon bevestiging nodig denk ik, en geen straf, dat helpt nooit. Probeer af te spreken met wat mensen dat je de drukte om hem heen kunt opbouwen, eerst met alleen een paardje erbij dat hij goed kent, laat 'm daar lekker naast stappen, en laat er dan steeds 1 bijkomen, zo leert ie dat het niks betekent. Als hij enkel met leeftijdsgenootjes is opgegegroeid, is ie gewoon nog wat onhandig met paarden van verschillende leeftijden en rang onder het zadel.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 11:40

In mijn ogen heeft dat niets met geen zin hebben in het rijden te maken, maar meer dat hij leiderschap mist op dat moment. Ik heb zelf een dominante merrie die precies zo reageert op andere paarden. Haar moet ik goed aan het werk houden, dan zijn andere paarden geen probleem. Ik vraag meteen haar aandacht terug als ze gefocust is op andere paarden ipv op mij. Daardoor kun je het voor zijn en hoeft je niet te corrigeren.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 12:31

Toen mijn pony jong was had hij hier ook moeite mee. Hij staat eigenlijk altijd onderaan en vond t moeilijk als paarden dichterbij kwamen (passeren en dan vooral tegengestelde richting).
Op het moment dat we rijden zijn er andere regels dan wanneer ze losstaan, dit bepalen wij namelijk ;) logisch dat jouw jonge paard daar nog een beetje zoekende in is. Inderdaad wat capopjekop zegt, goed bezighouden. Misschien eens samenrijden met een paard wat hij goed kent? Bij mijn pony werd het een stuk beter toen ik naar een hele drukke stal verhuisde, hij werd echt in het diepe gegooid, moest soms wel met 8 paarden tegelijk in de bak lopen. Dan kun je niet anders en moet je als ruiter ook heel zelfverzekerd rijden. Gewoon rijden en doen of er niks aan de hand is ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 08:17

NikkelNicole schreef:
4 jaar geleden heb ik mijn paard gekocht als veulen. Hij stond 24/7 op wei met zijn vriendjes. Zo af en toe sociaal contact met mij en de buiten wereld. Met ongeveer 3 jaar is hij na een stal gekomen en zadelmak gemaakt. Na het zadelmak maken heb ik hem nog even op de wei gezet en nog even lekker paard laten wezen. Nu hebben we hem terug opgepakt, alleen na ongeveer 5 maanden merk ik een aantal dingen waardoor ik met een dubbel gevoel op hem zit. Hij is een moeilijk met zich los te laten in zijn rug, hoewel het elke week beter gaat. Nu doe ik zelf meer oefeningen op en naast het paard voor zijn achterhand. Alleen toch merk ik dat hij niet graag loopt, vooral met andere paarden in de bak.. Er hoeft maar een paard langs te lopen en hij heeft zijn oren plat en gaat dreigen. En ook de laatste week als ik benen geef merk ik dat hij geen zijn erin heeft..

Klinkt mij meer dat dit paard is overvraagd vanaf het begin. Zou hem gewoon een tijdje het land opgooien. En dat ze op die leeftijd hun rug nog niet loslaten is heel normaal. Paard moet zijn balans vinden onder de ruiter/amazone. Hier kan bij sommige paarden wel een hele tijd over gaan, voordat ze die hebben gevonden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 07:34

Denk dat het dier zich erg onzeker voelt en jij op dat moment ook,
Miss wat meer werken aan vertrouwen.

Past het zadel ook goed?
Want een jong dier verandert heel snel , miss eens zonder zadel verder beleren, dat vind ik zelf altijd een fijne manier.
Het probleem ligt in elk geval niet bij het dier , maar bij jou,
Ben je ook bij de trainingen geweest op die stal waar hij zadelmak is gemaakt.
zelf vind ik 3 jaar erg jong om zadelmak te laten maken door mensen die het voor hun geld doen. zo ie zoe vind ik dat je noeg niet op een 3 jarige moet gaan zitten, ook mentaal kunnen ze dat vaak niet aan, krijg je van doe jonge onzekere paarden van.

Ga aan het werk met vertrouwen en heo belangrijk is rijden voor je?
Je kan b.v zelf les nemen op een goed beleerd ouder paard zodat jij je eigen paard kan trainen, want als je zonder instructrice problemen hebt dan moet jij ook nog een hoop leren

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 07:47

FriesWytske schreef:
NikkelNicole schreef:

Klinkt mij meer dat dit paard is overvraagd vanaf het begin. Zou hem gewoon een tijdje het land opgooien. En dat ze op die leeftijd hun rug nog niet loslaten is heel normaal. Paard moet zijn balans vinden onder de ruiter/amazone. Hier kan bij sommige paarden wel een hele tijd over gaan, voordat ze die hebben gevonden.

Wat ik mis in dit verhaal is of het paard uberhaupt is nagekeken voordat je begon te rijden.
Gewoon een klinische keuring door een DA. Niet om te verkopen/kopen maar gewoon om te kijken of het paard in goede gezondheid is. Een gebitscontrole etc. Voordat er een zadel op gaat. En idd ook even een zadelcheck.

Anitatje_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:24

Fysio kan een oplossing zijn, misschien zit je zelf te scheef waardoor hij een vervelende druk ervaart?
Daarbij zou ik eens jezelf laten filmen tijdens het rijden en jezelf bekritiseren bij het terug kijken..
Een jong paard moet natuurlijk zijn balans nog helemaal zien te vinden, hierbij moet je hem wel helpen!

NikkelNicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 22:24

midgie schreef:
Denk dat het dier zich erg onzeker voelt en jij op dat moment ook,
Miss wat meer werken aan vertrouwen.

Past het zadel ook goed?
Want een jong dier verandert heel snel , miss eens zonder zadel verder beleren, dat vind ik zelf altijd een fijne manier.
Het probleem ligt in elk geval niet bij het dier , maar bij jou,
Ben je ook bij de trainingen geweest op die stal waar hij zadelmak is gemaakt.
zelf vind ik 3 jaar erg jong om zadelmak te laten maken door mensen die het voor hun geld doen. zo ie zoe vind ik dat je noeg niet op een 3 jarige moet gaan zitten, ook mentaal kunnen ze dat vaak niet aan, krijg je van doe jonge onzekere paarden van.

Ga aan het werk met vertrouwen en heo belangrijk is rijden voor je?
Je kan b.v zelf les nemen op een goed beleerd ouder paard zodat jij je eigen paard kan trainen, want als je zonder instructrice problemen hebt dan moet jij ook nog een hoop leren

Zadel heb ik laten aanmeten, dus dat zou het probleem niet moeten zijn.
en hij is zadelmak gemaakt met 3 en daarna nog een dik half jaar op de wei geweest.
met 4 is hij pas begonnen met trainen, samen met mijn trainer.
verder heb ik alles al geprobeerd, maar gaat steeds beter alleen met andere paarden nog wat minder ;)

NikkelNicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 22:26

Anitatje_93 schreef:
Fysio kan een oplossing zijn, misschien zit je zelf te scheef waardoor hij een vervelende druk ervaart?
Daarbij zou ik eens jezelf laten filmen tijdens het rijden en jezelf bekritiseren bij het terug kijken..
Een jong paard moet natuurlijk zijn balans nog helemaal zien te vinden, hierbij moet je hem wel helpen!

hij heeft een osteopaat en masseur gehad. en beide kleine puntjes gevonden en behandeld! na de behandelingen is hij super vooruit gegaan. alleen met andere paarden is hij nog al kribbig helaas.

NikkelNicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 22:29

pluche_pluus schreef:

Ja ik heb les, dat is het probleem niet.
hij word zeker beloond, en niet over gevraagd.
je merkt wel als een paard in de buurt komt, begint hij achter mijn been te kruipen.
in het begin veel getapt naast paarden etc en gaat langzaam steeds beter.

ashley1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:54

Misschien buiten rijden zodat het leuker word om te rijden

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 14:27

-> RT-V

Anitatje_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:38

Als je doet wat je altijd al doet dan behaal je ook hetzelfde resultaat.

Wel eens gekeken naar horsenality? Sommige paarden hebben juist stimulans nodig, terwijl andere paarden het 'omgekeerde' doen dan verwacht wordt het sleutelwoord is. Als het probleem niet fysiek is dan is het mogelijk mentaal, daarom deze opmerking. Afwisseling in de training is heel belangrijk, wij lezen toch ook niet graag elke dag hetzelfde boek?

De Horsenalitys zijn erop geschreven 'handvaten' te geven bij een bepaald type paard.. Als je hiernaar googled dan kom je er wel ;)

Naast een instructeur (of instructrice) voor het rijden kan het nuttig zijn wat te doen aan de relatie tussen jou en het paard.
Wist je dat het zadel drukt op de nieren van het paard? Het boek de anatomie van het sportpaard geeft hier meer informatie over..

Misschien kun je er iets mee.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:52

Voor een paard is zadelmakgemaakt worden nogal een dingetje. Er verandert heel veel. Behalve dat je rug ineens belast wordt en je misschien wel meteen in een houding moet gaan lopen die je van nature niet aan zou nemen, verandert er ook heel veel in de omgang met alles en iedereen.
Dat mens wat eerst alleen een appeltje kwam brengen en waarvan je eens een kwartiertje vast moest staan om lekker gepoetst te worden, blijkt ineens de baas te willen spelen en altijd gelijk te willen hebben. Is voor de meeste paarden geen probleem, mits baasjelief ook heel duidelijk en consequent is. Een goede leider is dus.
Maar behalve met het mens, is ook de omgang met andere paarden ineens anders. Waar je als paard in een kudde op voldoende ruimte altijd je eigen plekje in de rangorde hebt, en weet welke paarden je uit de weg moet gaan, moet je nu ineens in een afgesloten ruimte met andere (onbekende?) dieren erbij lopen, mag je ze niet uit de weg gaan of de baas over spelen, en moet je ook je kop nog eens bij je werkje houden want anders komt er een tik met been of zweepje.
Ook je manier van trainen is misschien iets om nog eens kritisch naar te kijken. Is het leuk en interessant voor je paard? Voeg je wel eens een paar balkjes toe aan je training, of bv (dubbele?)longewerk, schriktraininkje, buitenritje etc?

Wees een duidelijke, betrouwbare leider voor je paard. Zorg dat je heel zeker weet wat je wilt en wat je doet, en dat je paard daar ook blind op kan gaan vertrouwen. Ga gekke dingen met 'm doen, daag 'm uit, speel met 'm.
Daarnaast blijft het lichamelijke van het een jong paard belasten, altijd een aandachtspunt. Een zadel wat op 1 januari op maat gemaakt op de rug wordt gelegd, kan op 1 juni al niet meer passen omdat het paard bv bij de schoft en op de schouder breder in de bespiering is geworden. Of misschien heeft 'ie een paar rare passen gemaakt waardoor je als ruiter een paar keer achtergebleven bent in de beweging, waar hij nu wat huiverig voor is geworden. Of hij heeft een paar keer een te laat gegeven tikje op lelijk-doen naar een ander paard niet begrepen, waardoor het nu 'naar' is om andere paarden te passeren want dan krijg je een tik :?

Laat gewoon wat mensen met je meekijken; je osteopaat, je instructeur (die ook vast iets zinnigs kan adviseren of evt de zadelmaker toch nog een keer mee moet kijken) of misschien zelfs wel een keertje een frisse blik van eens een andere instructeur. Altijd zinvol.
Goed van je dat je op deze manier oog voor je paard hebt, en niet klakkeloos met de zweep erover gaat of sporen aantrekt omdat hij te traag is.