Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
pluche_pluus schreef:Ik mis in je verhaal of je les heb?
Het weer oppakken van een jong paard werkt het beste samen met een instructrice
Mijn jonge merrie dreigde ook in begin uit onzekerheid, nu gaat het steeds beter
Je geeft been met als doel voorwaarts te verwachten? bouw je dit op? wat is de consequentie van niet reageren op been? Hoe beloon je je paard als hij luistert? Verwacht je van een jong dier dat hij bijv. direct 30 minuten aan het werk kan? Gebruik je stemhulp?
Ik ben van mening dat als je paard doet wat je van hem verwacht, stel hierbij kleine doelen zoals weer het voorwaarts: begrijpt hij jouw hulpen weer na bijv. 15 min? stap dan af. Ik vind het geen nut hebben om langer dan noodzakelijk door te rijden nadat je je doel heb behaald.
NikkelNicole schreef:Hallo, even in het kort mijn verhaal.
4 jaar geleden heb ik mijn paard gekocht als veulen. Hij stond 24/7 op wei met zijn vriendjes. Zo af en toe sociaal contact met mij en de buiten wereld. Met ongeveer 3 jaar is hij na een stal gekomen en zadelmak gemaakt. Na het zadelmak maken heb ik hem nog even op de wei gezet en nog even lekker paard laten wezen. Nu hebben we hem terug opgepakt, alleen na ongeveer 5 maanden merk ik een aantal dingen waardoor ik met een dubbel gevoel op hem zit. Hij is een moeilijk met zich los te laten in zijn rug, hoewel het elke week beter gaat. Nu doe ik zelf meer oefeningen op en naast het paard voor zijn achterhand. Alleen toch merk ik dat hij niet graag loopt, vooral met andere paarden in de bak.. Er hoeft maar een paard langs te lopen en hij heeft zijn oren plat en gaat dreigen. En ook de laatste week als ik benen geef merk ik dat hij geen zijn erin heeft..
Tips? Osteopaat komt volgende week misschien dat het helpt.
FriesWytske schreef:NikkelNicole schreef:Hallo, even in het kort mijn verhaal.
4 jaar geleden heb ik mijn paard gekocht als veulen. Hij stond 24/7 op wei met zijn vriendjes. Zo af en toe sociaal contact met mij en de buiten wereld. Met ongeveer 3 jaar is hij na een stal gekomen en zadelmak gemaakt. Na het zadelmak maken heb ik hem nog even op de wei gezet en nog even lekker paard laten wezen. Nu hebben we hem terug opgepakt, alleen na ongeveer 5 maanden merk ik een aantal dingen waardoor ik met een dubbel gevoel op hem zit. Hij is een moeilijk met zich los te laten in zijn rug, hoewel het elke week beter gaat. Nu doe ik zelf meer oefeningen op en naast het paard voor zijn achterhand. Alleen toch merk ik dat hij niet graag loopt, vooral met andere paarden in de bak.. Er hoeft maar een paard langs te lopen en hij heeft zijn oren plat en gaat dreigen. En ook de laatste week als ik benen geef merk ik dat hij geen zijn erin heeft..
Tips? Osteopaat komt volgende week misschien dat het helpt.
Klinkt mij meer dat dit paard is overvraagd vanaf het begin. Zou hem gewoon een tijdje het land opgooien. En dat ze op die leeftijd hun rug nog niet loslaten is heel normaal. Paard moet zijn balans vinden onder de ruiter/amazone. Hier kan bij sommige paarden wel een hele tijd over gaan, voordat ze die hebben gevonden.
midgie schreef:Denk dat het dier zich erg onzeker voelt en jij op dat moment ook,
Miss wat meer werken aan vertrouwen.
Past het zadel ook goed?
Want een jong dier verandert heel snel , miss eens zonder zadel verder beleren, dat vind ik zelf altijd een fijne manier.
Het probleem ligt in elk geval niet bij het dier , maar bij jou,
Ben je ook bij de trainingen geweest op die stal waar hij zadelmak is gemaakt.
zelf vind ik 3 jaar erg jong om zadelmak te laten maken door mensen die het voor hun geld doen. zo ie zoe vind ik dat je noeg niet op een 3 jarige moet gaan zitten, ook mentaal kunnen ze dat vaak niet aan, krijg je van doe jonge onzekere paarden van.
Ga aan het werk met vertrouwen en heo belangrijk is rijden voor je?
Je kan b.v zelf les nemen op een goed beleerd ouder paard zodat jij je eigen paard kan trainen, want als je zonder instructrice problemen hebt dan moet jij ook nog een hoop leren
Anitatje_93 schreef:Fysio kan een oplossing zijn, misschien zit je zelf te scheef waardoor hij een vervelende druk ervaart?
Daarbij zou ik eens jezelf laten filmen tijdens het rijden en jezelf bekritiseren bij het terug kijken..
Een jong paard moet natuurlijk zijn balans nog helemaal zien te vinden, hierbij moet je hem wel helpen!
pluche_pluus schreef:Ik mis in je verhaal of je les heb?
Het weer oppakken van een jong paard werkt het beste samen met een instructrice
Mijn jonge merrie dreigde ook in begin uit onzekerheid, nu gaat het steeds beter
Je geeft been met als doel voorwaarts te verwachten? bouw je dit op? wat is de consequentie van niet reageren op been? Hoe beloon je je paard als hij luistert? Verwacht je van een jong dier dat hij bijv. direct 30 minuten aan het werk kan? Gebruik je stemhulp?
Ik ben van mening dat als je paard doet wat je van hem verwacht, stel hierbij kleine doelen zoals weer het voorwaarts: begrijpt hij jouw hulpen weer na bijv. 15 min? stap dan af. Ik vind het geen nut hebben om langer dan noodzakelijk door te rijden nadat je je doel heb behaald.