Wat moet je eigenlijk doen als je paard op hol slaat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Niina

Wat moet je eigenlijk doen als je paard op hol slaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 16:45

Ik was vandaag op buitenrit met mijn zusje en de pony's schrokken ergens van en gingen er echt heel hard in galop vandoor. We kregen ze echt niet terug en zelfs niet een beetje langzamer. Uiteindelijk ben ik gevallen en is mijn pony naar huis gegalopeerd en de pony van m'n zusje is erachteraan gegaan met haar erop.

Maar zoals de titel al zegt: wat moet je doen als je paard op hol slaat?

nine1987

Re: Wat moet je eigenlijk doen als je paard op hol slaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 16:47

Ligt eraan waar.. Op overzichtelijk recht stuk laat ik m gewoon gaan, hij stopt na 100m altijd vanzelf.. :p

Is de situatie niet zo gunstig, dan trek ik hem om..

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 16:48

Hoe moeilijk het ook is, probeer rustig te blijven!
Het ligt ook aan de situatie, maar ik probeer ze naar een boom oid te sturen.

Alleen gaan de mijne er niet vandoor als ze schrikken, maar blijven ze als ezels staan :').

dogs_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 16:48

Op je kont zitten en aan 1 teugel trekken, zodat hij de bosjes in gaat en dan kan hij niet verder...
En vooral gewoon rustig blijven, niet met je benen gaan klemmen (maar dat wist je wss al)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 16:50

Mijn pony rent gewoon zichzelf bosjes etc in hoor, dat doe ik niet... gelukkig nog nooit mee gemaakt dat ze echt in paniek gingen rennen.. ik denk dat ik flink zou gaan zagen, hangen aan 1 teugel.. krijg nu al medelijden met ponylief, maar liever een beurs mondje dan een ongeluk.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 16:51

Verschilt per situatie vind ik :j
Als bosjes hebt of een heuveltje, trek ik hem daar heen om het stoppen of trek hem om. Toen Eclair er een keer vandoor was gegaan met het bit tussen zijn tanden, kon ik alleen nog maar bidden en hopen dat hij voordat te laat was zou gaan minderen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 16:55

Dat hangt enorm van de situatie af.

Als je op een recht pad zit en je kunt niet links of rechts het paard op een een cirkel zetten (one rein stop), dan laten uitlopen tot je een breder stuk tegenkomt.

Maar heb je links of rechts de ruimte, dan op een volte zetten of de one rein stop toepassen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 16:59

Zelf proberen rustig te blijven, dat is het allerbelangrijkste. Verder hangt het af van de omstandigheden.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 17:09

Een paard dat echt op hol is geslagen, laat zich nergens door tegenhouden. Die gaat dwars door alles heen. Ruiter of geen ruiter. De meeste paarden rennen gewoon hard weg als ze iets engs zien. Dan kan je ze nog omtrekken, of de bosjes proberen in de sturen. Een op hol geslagen paard niet. Wat te doen als je er dan op zit? Niets is een goede oplossing. Voeten uit de beugels en hopen, dat je je ergens kan laten vallen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 17:15

Mijn pony is nog nooit op hol geslagen *afkloppen*
Als ze bang is rent ze niet weg gelukkig. Maar ik zou haar als het kan even laten rennen,
mits het veilig is en anders op een krappe volte sturen.

Op een boom afsturen heeft voor ons geen zin, daar rent ze zo tegenaan :')
(Nouja dan stopt ze wel :D )

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 17:32

Op een boom of iets anders afsturen heeft weinig zin. Ik ben zelf op die manier al een paar keer van mijn paard gestuiterd, paard maakt schijnbeweging op laatste moment en dan net de andere kant op dan dat je had verwacht en zelf vlieg je er tegen aan.

Het enige wat je kunt doen als je paard echt op hol geslagen is, is rustig blijven (en een schietgebedje?).

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 17:38

blijven zitten?! Paard stopt vanzelf een keer

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 07:27

Hoi hoi,

Mijn vorige paard is buiten ooit is ECHT ophol gegaan..... Als ze echt bloed en bloed hard gaan blijf je heel makkelijk zitten want bokken sprongen zitten daar dus niet bij. Ik ben toen ook echt lang blijven zitten, maar er zat geen enkele vorm van rem meer op. De tranen van de wint en de snel stroomde over mijn wangen, nooit gedacht dat een paard zo hard kan en dat zolang volhield! Toen ik uiteindelijk het einde van het gigantische bos naderde en er nog geen enkele vorm van remming merkte ben ik vlak voordat mijn paard de autoweg op ging van mijn paard gesprongen......... en is hij zelf de 80 km weg overgestoken! God zij dank niet geraakt en stopte alle auto en heb ik hem kunnen vangen!

Maar mijn advies, als je ECHT op een veilige plek bent, blijf dan zitten in de hoop dat je paard stop.... Maar als hij echt niet stopt en er is ook maar een klein risico om verkeer tegen te komen, spring er dan af! Voel je niet schuldig tegen over je paard, want als jij je zelf eerst red heeft je paard naderhand nog iets aan jou! En niemand heeft er wat aan als jij en je paard worden aangereden of op een andere manier verongelukken!

Dus kies met je hoofd en niet met je hart!

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:01

Zelf niet in paniek raken.

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:09

Mijn instructrice zei gisteren nog: "Laat ze er maar even vandoor gaan... er is nog nooit een paard BLIJVEN lopen." Dus ergens zullen ze wel stoppen, maar voor je eigen veiligheid en dan die van je paard ben ik het helemaal eens met bovenstaande antwoorden.
Brr... ik zit er ook niet op te wachten hoor!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:13

Indien mogelijk een maisveld insturen of zwaar zand. Of diep water Grote kans dat je dan alleen een nat pak oploopt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:14

DDDara schreef:
Hoi hoi,

Mijn vorige paard is buiten ooit is ECHT ophol gegaan..... Als ze echt bloed en bloed hard gaan blijf je heel makkelijk zitten want bokken sprongen zitten daar dus niet bij. Ik ben toen ook echt lang blijven zitten, maar er zat geen enkele vorm van rem meer op. De tranen van de wint en de snel stroomde over mijn wangen, nooit gedacht dat een paard zo hard kan en dat zolang volhield! Toen ik uiteindelijk het einde van het gigantische bos naderde en er nog geen enkele vorm van remming merkte ben ik vlak voordat mijn paard de autoweg op ging van mijn paard gesprongen......... en is hij zelf de 80 km weg overgestoken! God zij dank niet geraakt en stopte alle auto en heb ik hem kunnen vangen!

Maar mijn advies, als je ECHT op een veilige plek bent, blijf dan zitten in de hoop dat je paard stop.... Maar als hij echt niet stopt en er is ook maar een klein risico om verkeer tegen te komen, spring er dan af! Voel je niet schuldig tegen over je paard, want als jij je zelf eerst red heeft je paard naderhand nog iets aan jou! En niemand heeft er wat aan als jij en je paard worden aangereden of op een andere manier verongelukken!

Wijze post.
Blijven zitten als het kan, dreigt er gevaar (in NL, doorgaans een naderende weg), kies dan voor het eraf springen.
Loop je ook kans op letsel, maar samen op de gril van een vrachtwagen is nog erger.

Geen idee of ik het lef zou hebben te springen.
Die van mij is er wel eens stukje vandoor gegaan, maar niet echt op hol.
En ja, op recht pad, met aan 1 kant water andere kant bomen, kon alleen rechtdoor..
Waarvan ik wist dat dat eindigde in haakse hoek naar links, met recht voor me brede sloot van meter of 4, met steile wal, ik zag me er al in liggen.... met of zonder paard...
Ging gelukkig goed, hij was daar 1 x eerder geweest en wist blijkbaar nog dat daar bocht zat,
minderde net voor bocht vaart en ging in draf de bocht door, toen had ik hem weer.
Was dan ook niet op hol, maar je kon er ook geen bal mee, behalve blijven zitten.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:16

Tsja er is een echte noodrem die je jezelf echt niet aan moet leren...
Ik trek em ook gewoon om :j

xxcait3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:17

Wat bij mij werkt is om tegen mijn paard te praten, hem rustig proberen te maken. Dus niet aan de teugels sjorren, maar rustig ho zeggen en een beetje kriebelen voor het zadel. Het ligt heel erg aan het karakter van het paard wat het beste werkt natuurlijk.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:17

Sjolvir schreef:
DDDara schreef:
Hoi hoi,

Wijze post.
Blijven zitten als het kan, dreigt er gevaar (in NL, doorgaans een naderende weg), kies dan voor het eraf springen.
Loop je ook kans op letsel, maar samen op de gril van een vrachtwagen is nog erger.

Geen idee of ik het lef zou hebben te springen.
Die van mij is er wel eens stukje vandoor gegaan, maar niet echt op hol.
En ja, op recht pad, met aan 1 kant water andere kant bomen, kon alleen rechtdoor..
Waarvan ik wist dat dat eindigde in haakse hoek naar links, met recht voor me brede sloot van meter of 4, met steile wal, ik zag me er al in liggen.... met of zonder paard...
Ging gelukkig goed, hij was daar 1 x eerder geweest en wist blijkbaar nog dat daar bocht zat,
minderde net voor bocht vaart en ging in draf de bocht door, toen had ik hem weer.
Was dan ook niet op hol, maar je kon er ook geen bal mee, behalve blijven zitten.

Zo ben ik een keer in de sloot beland met paard en al was niet zo geslaagd -O-

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:18

denisesilver schreef:

Wat dus niet gaat op een pad van nog geen meter breed...
Met steile walkant rechts en bomen links....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:19

denisesilver, nee, geloof meteen dat dat niet geslaagd was, ik zat er ook op met het idee, oh oh..
dat wordt crash landing met of zonder paard in het water.....
en dan doet je telefoon het ook niet meer...

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:28

Eigenlijk gaat het erom dat je je paard weer nadenkend krijgt ipv volledig in de angstreactie.
Dit kan door even aanmoedigen nog wat harder te gaan (indien mogelijk) en dan terug proberen te nemen, dan gebruik je de adrenaline om vervolgens in te dammen.
Je kunt indien mogelijk sturen richting obstakel (boom, afslag nemen oid) of een reflex aanleren (one reign stop). Probeer de paniek om te buigen en spring er anders af. (Situaties kun je oefenen in de bak met schriktraining etc, waardoor paard al leert eigen paniek te reguleren waardoor je sneller de goede modus weer te pakken hebt, je sneller weer contact kunt maken en de angst om kunt buigen in nadenken)

Simulaties doen in de bak werkt zeker om paard en jezelf te leren moeilijke situatie te controleren. Maar er blijven mogelijkheden bestaan waarin dikke pech dikke pech is en eraf springen misschien de beste mogelijkheid is om jezelf in ieder geval in veiligheid te stellen.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:35

Ik vind het lastig blijven. Die van mij sloeg laatst op hol en hij ging zo hard de bocht door dat we er bijna samen onderuit gingen. 'Voordeel' voor mij dat ik weet dat hij naar huis gaat dus richting kan voorspellen, maar ik ben altijd voorbereid om eraf te springen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 09:31

Sjolvir schreef:
denisesilver schreef:

Wat dus niet gaat op een pad van nog geen meter breed...
Met steile walkant rechts en bomen links....

:') nee idd blijven zitten is dan denk ik de enige oplossing