Tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mnnkhfsgh

Tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 08:30

Hallo bokkers,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Sinds kort rij ik een paard bij dat 8 jaar is maar verder nooit is doorgereden. Hier ben ik nu mee bezig ( ik heb hier wel ervaring in).

Alleen loop ik tegen een aantal punten aan. Het paard is of heel ligt in de hand of heel sterk in de hand. Ik probeer altijd zo veel mogelijk lang en laag te lopen maar soms gaat dit echt niet. Hoe leren jullie een paard een goede LL aan?

Verder is ze niet scherp aan het been, zouden jullie met sporen gaan rijden zodat ze iets feller wordt? Ze is wel heel actief ( over actief)

Verder vind ze de galop heel moeilijk. In het begin viel ze helemaal uit elkaar. Voor de galop ( doorzitten) wordt ze al helemaal heet. Ik probeer nu vaak stukjes door te zitten en dan te gaan stappen zodat ze hieraan went .

Schakelen vind ze ook heel lastig , hoe leren jullie je paard dit aan? Ik longeer haar veel met stemhulp dat gaat goed maar met rijden gaat dit lastig.

Ik heb iedere week les en hier leer ik veel van maar ik vind het belangrijk om verschillende meningen te hebben over dit soort onderwerpen.

Alvast bedankt

DinaxUllie

Re: Tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:43

Om het paard beter aan het been te krijgen is schakelen toch wel een van de belangrijkste middelen. Door naar voren te schakelen en basistempo, maar ook terug te sluiten en dan weer basistempo leert het paard dat het moet reageren zodra jij hulpen geeft en ook dat het op jou moet wachten.

Zodra de achterhand goed meegenomen word en dit kan alleen door een paard aan het been te hebben zal het paard ook minder sterk worden en een betere aanleuning krijgen.

Alles ligt in verband met elkaar. Word het paard beter voor je been zal de achterhand beter meekomen en zal de voorkant ook beter worden. De achterkant is de motor!

sporen zou ik niet te snel naar grijpen. Probeer eerst met schakelen. Het paard moet gelijk reageren op je been en ook terug komen. Desnoods pak je er een zweepje bij. Zodra jij been geeft en het paard reageert niet geef jij een tikje bij. Sporen zijn imo pas nodig in de hogere klasses.

Met de galop moet je geduld hebben. Rijd het paard ook hierin weer naar voren en ook duidelijk terug.

Met doorzitten kan je het beste kleine stukjes doorzitten en niet altijd terug naar de stap. Paard zal dan later doorzitten associëren met stap. En dat wil je ook niet. Wissel het af. Ene keer ga je naar stap en andere keer stukje doorzitten en dan weer lichtrijden en andere keer zodra het paard rustig blijft galopeer je aan. Maar galopeer pas aan als het paard rustig is!

Heb zelf ook deze punten gehad met m'n paard. Geduld is het belangrijkste!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:44

Allereerst zijn aan het been en actief 2 verschillende dingen Alleen wanneer een paard aan je been is en daarop actief Ben je op de goede weg Wat dit paard eigenlijk doet is er steeds onderuit proberen te komen Dus je gaat er eerst doormiddel van overgangen/tempowisselingen voor zorgen dat het paard gehoorzaam wordt Voordat je uberhaubt aan LL gaat werken

Hoe leer je tempowisselingen je begint heel simpel en klein dus 5 passen harder ben je al blij mee in het begin Ook met terugkomen je neemt iets meer druk op de teugel zodat het paard weer rustiger gaat lopen Voor al deze oefeningen geld Je geeft een hulp geen reactie duidelijkere hulp nog geen reactie grote hulp Bv tikje met zweepje of even duidelijk een overgang naar het halthouden waneer het paard niet terug komt op teugelhulp Wissel overgangen en tempowisselingen af met schijn overgangen Oftewel je gaat stappen maar toch niet gelijk weer weg draven Dit om te voorkomen dat je paard al zelf denkt oh ja stappen Dus je blijft het paard verrassen

Maak bv eens bij elke letter overgang/tempowisseling rondje rechtuit Rondje middendraf Op de volte overgang rijden op de diagonaal Heel veel afwisselen En heel veel blijven schakelen Zal even lastiger worden Omdat je paard het liever wat rustiger aan doet natuurlijk Maar hou dit echt even vol zul je na mnd al heel veel verschil maken

Probeer in de galop kleine stukjes te galoperen liefst op een volte zodat het paard wat minder makkelijk uit elkaar valt

Wat doorzitten betreft idd veel kleine stukjes doorzitten bv volte doorzitten weer lichtrijden gebroken lijn doorzitten weer lichtrijden Maak niet altijd overgang naar de stap Je paard moet er gwn even aan wennen aan dat doorzitten

mnnkhfsgh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 08:47

DinaxUllie schreef:
Om het paard beter aan het been te krijgen is schakelen toch wel een van de belangrijkste middelen. Door naar voren te schakelen en basistempo, maar ook terug te sluiten en dan weer basistempo leert het paard dat het moet reageren zodra jij hulpen geeft en ook dat het op jou moet wachten.

Zodra de achterhand goed meegenomen word en dit kan alleen door een paard aan het been te hebben zal het paard ook minder sterk worden en een betere aanleuning krijgen.

Alles ligt in verband met elkaar. Word het paard beter voor je been zal de achterhand beter meekomen en zal de voorkant ook beter worden. De achterkant is de motor!

sporen zou ik niet te snel naar grijpen. Probeer eerst met schakelen. Het paard moet gelijk reageren op je been en ook terug komen. Desnoods pak je er een zweepje bij. Zodra jij been geeft en het paard reageert niet geef jij een tikje bij. Sporen zijn imo pas nodig in de hogere klasses.

Met de galop moet je geduld hebben. Rijd het paard ook hierin weer naar voren en ook duidelijk terug.

Met doorzitten kan je het beste kleine stukjes doorzitten en niet altijd terug naar de stap. Paard zal dan later doorzitten associëren met stap. En dat wil je ook niet. Wissel het af. Ene keer ga je naar stap en andere keer stukje doorzitten en dan weer lichtrijden en andere keer zodra het paard rustig blijft galopeer je aan. Maar galopeer pas aan als het paard rustig is!

Heb zelf ook deze punten gehad met m'n paard. Geduld is het belangrijkste!

Duidelijke reactie heel erg bedankt!

Wat ik vergeten te vertellen ben is dat mevrouw heel ( extreem) nerveus wordt van een zweepje ik heb dit een aantal keer doorgezet maar ik denk dat ze tijdens het beleren (3 jaar geleden) hier bang voor is geworden. Ik ga hier dus niet meer mee rijden want dan is ze echt helemaal van slag. ( we hebben ook geprobeerd om schrik training enzo te doen )

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:48

mikky19 schreef:
Hallo bokkers,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Sinds kort rij ik een paard bij dat 8 jaar is maar verder nooit is doorgereden. Hier ben ik nu mee bezig ( ik heb hier wel ervaring in).

Alleen loop ik tegen een aantal punten aan. Het paard is of heel ligt in de hand of heel sterk in de hand. Ik probeer altijd zo veel mogelijk lang en laag te lopen maar soms gaat dit echt niet. Hoe leren jullie een paard een goede LL aan?

Verder is ze niet scherp aan het been, zouden jullie met sporen gaan rijden zodat ze iets feller wordt? Ze is wel heel actief ( over actief)

Verder vind ze de galop heel moeilijk. In het begin viel ze helemaal uit elkaar. Voor de galop ( doorzitten) wordt ze al helemaal heet. Ik probeer nu vaak stukjes door te zitten en dan te gaan stappen zodat ze hieraan went .

Schakelen vind ze ook heel lastig , hoe leren jullie je paard dit aan? Ik longeer haar veel met stemhulp dat gaat goed maar met rijden gaat dit lastig.

Ik heb iedere week les en hier leer ik veel van maar ik vind het belangrijk om verschillende meningen te hebben over dit soort onderwerpen.

Alvast bedankt

Zoals ik het lees, moet je dit paard dus gewoon als net beleerd paard behandelen. Dus van die voorkant afblijven. Eerst het paard leren aan het been te zijn. En dat kan in het begin prima met de stem erbij. Want denk dat je paard dit dus niet snapt. Van daaruit kun je verder werken aan je aan de ontspanning die vanzelf komt als je paard je snapt. Ook niet gaan doorzitten. Daarmee rem je je paard nu nog veel te veel af.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:56

Geen probleem ;) wat het zweepje betreft. Pak hem er eens bij maar houd hem alleen vast, beloon haar zodra ze ontspant. Begin eerst met ernaast staan en langzaam met het zweepje over haar lichaam wrijven en praten en desnoods met snoepjes als dat goed werkt. Ze moet vertrouwen erin krijgen.

Niet dat je hem gelijk gaat gebruiken zodra ze het accepteert, maar het is wel heel handig als je toch af en toe dat tikje bij kan geven ;)

Probeer eerst haar dan aan het been te krijgen zonder sporen en zweepje. Schakelen, schakelen en schakelen. Naar voren en ook weer terug. Als ze dramt zet haar maar eens stil. Ze moeten leren wachten, maar ook leren reageren

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:57

Dan is het misschien wel een idee om een spoortje aan te doen als je dan maar zorgt dat je wel consequent bent met je been dus geen reactie grotere hulp En gwn de tijd geven Maar heel veel overgangen en tempowisselingen hoeft niet een uur lang natuurlijk rijdt op die dagen gwn een half uurtje Beter een half uur serieus trainen dan een uur lang maar half

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 07:51

Geduld, vriendelijkheid, respect.

mnnkhfsgh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 09:23

bedankt voor alle reacties heb er veel aan! Ga er lekker mee aan de slag

mnnkhfsgh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 19:14

Nou even een update

het rijden gaat heel goed. Ze is heerlijk actief en valt niet snel stil.

Zweep lukt echt niet, daar is ze zo bang voor op de een of andere manier. Ik aai haar er mee en van alles maar alsnog is ze tijdens het rijden heel onzeker. Dit ga ik ook niet meer proberen. rij haar nu met sporen zodat ze wel leert te reageren.

een puntje is dat ze alleen maar in een hoek wil aan galopperen dus daar werken we nog aan, tips?

verder wil ik heel graag ergens een proef rijden. Iemand een tip omgeving drachten?

bobo2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:31

geduld en respect :)

mnnkhfsgh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 20:40

bobo2000 schreef:
geduld en respect :)

Punt is dat ze al veel tijd heeft gehad , en respect heb ik altijd. Al ben ik wel heel duidelijk. Ook in belonen