aaaah, ontspanningsproblemen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iris_Luna

aaaah, ontspanningsproblemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 22:13

Ik heb mijn paard nu een dik jaar. Daarvoor reed ik haar voor een ander en was ze altijd lekker soepel in haar lijf, wel eens tegen de hand en niet ontspannen van voren, nek vastzetten, enz. Maar niks ernstigs.

een maand nadat ik haar had pakte ze steeds het bit vast, tandarts laten komen en een paar haken zoals ze dat zei. Daarna een kleine 8 maand amper kunnen rijden, omdat ze flink ziek was. Eindelijk in April weer groen licht en begonnen we weer met het oppakken. Conditie was ver te zoeken, nog slomer dan voorheen en haar nek flink vastzetten... Lessen volgen we en het ging steeds beter en beter. Totdat ze weer het bit vast begon te pakken, knoeien en kwijlen tijdens eten en aangezien het weer tijd was voor een controle, weer tandarts erbij. Deze keer een andere, omdat ik nare ervaringen heb gehoord over diegene die ik er vorig jaar bij had... Helaas, ook bij ons, arm paard enorme haken op der kiezen en scheef afgevijld door de voorganger. Ik vind het een groot wonder dat ze mij er in die periode niet afgesmeten heeft, aangezien haar wang achterin ook helemaal kapot was. Maar ze blijft hetzelfde gedrag vertonen onder het zadel wat betreft de nagevelijkheid, stelling enz. Heb haar afgelopen week helemaalna laten kijken wat betreft spieren, wervels enz. Spier in de nek rechts zat vast, dus is losgemaakt en ik doe nu iedere dag oefeningen met haar om deze soepel te houden. Ze komt zsm weer om alles opnieuw te checken.
Ik rijd haar vooral voorwaarts, veel wendingen, figuren, overgangen enz. maar er zit tot nu toe weinig verandering in. Ze wil gewoon niet ontspannen van voren. Op een gegeven moment in stap geeft ze zich ineens volledig over en laat ze los. Ze loopt dan keurig aan de teugel, op eigen benen, gaat mooi de wendingen door, perfecte stelling. Na een stukje galop laat ik dan haar hals even strekken en hoppa, we kunnen weer overnieuw beginnen, volledig tegen de hals. Zo vreemd, op de les doet ze het zo goed en zo geconcentreerd, zelfs op buitenrit terwijl ik het dan niet van haar vraag, maar zodra we in de bak 'thuis' rijden begint het weer van voor af aan... Ik zit nu even met mijn handen in het haar. Wie heeft er een gouden tip voor mij?? Ik wil dit graag op een normale zachte manier op zien te lossen aangezien ik mijn paard niet wil verknoeien met gezaag, geruk en gepluk... Maar voor nu blijf ik steken op dit punt. Wil zo graag op den duur de wedstrijden met haar in, maar daar hoef ik op dit moment nog niet aan te denken.

Awarance

Re: aaaah, ontspanningsproblemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 22:26

Heb je wel eens geprobeerd haar bitloos te rijden? Misschien ligt het helemaal niet aan het bit/haar mond, maar dat kun je dan wel mooi uitsluiten. Geef het bitloos alleen wel een paar dagen, niet na één ritje roepen dat het niet werkt, want voor sommige paarden kan het even wennen zijn.

Ik zou haar proberen voor het rijden te longeren, zonder bijzetteugels, alleen één lijn en liefst met een kaptoom. Voorwaarts sturen, ophoudingen maken naar voren en beneden, veel van kant wisselen en niet maar op één volte blijven maar telkens een paar meter opschuiven en volte vergroten en verkleinen, overgangen maken. Wat je met rijden doet, maar dan aan de hand. Kijk eens of je daar wel de ontspanning bij kunt vinden, al laat ze maar een keer even haar hoofd zakken.

Video en/of foto's zou overigens ook fijn zijn om te kunnen zeggen waar het om gaat..

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 06:46

Ik vind je instelling heel goed klinken. Wat fijn dat je de keuze maakt om het zonder plukken en zagen op te lossen. Het zal wel wat tijd kosten, maar zo te horen heb je dat er wel voor over.
Als ik het zo les lijkt het eerder en mentaal probleem dat voortgekomen is uit en fysiek probleem. Nu je fysiek het hebt nagekeken moet het paardje mentaal nog leren ontspannen en dat langer vast te houden.
Ik heb wat vragen voor je.. Hoe gaat het met grondwerk? Kan ze dan wel ontspannen en haar hoofd laten zakken (aan een halster ofzo , zonder bijzet)?
Qua oefeningen zou ik gaan onderzoeken bij welke oefeningen ze loslaat. Overgangen rijden is hek goed voor de gewichtsverplaatsing van voor naar achter, maar dragen niet direct bij aan ontspanning van de hals, het kan zelfs tegen werken. Laterale oefeningen (SBS, wijken, travers op drie sporen) zijn daar geschikter voor. Door deze gewichtsverplaatsing zal en paard eerder ontspannen. Herhaal en oefening net zo lang tot je hebt wat je wilt. In jouw geval ontspanning in of net na de oefening. Wees content met en kleine verandering, leert op briesen of blazen en je eigen ademhaling.

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 07:55

Is je zadel gecheckt? Een slecht of minder goed passend zadel kan dit ook tegenwerken.
Zelf zou ik een paar weken eens niet rijden. Pak haar aan de hand en ga de boel maar lekker oprekken. Dus oefeningen met stelling vanaf de grond aanleren. Stelling en buiging op de volte. Als je er naast loopt heb je ook controle over het binnen achterbeen dus dan kun je de juiste spieren triggeren. Dit kun je uitbouwen naar zoals al eerder genoemd schouderbinnenwaarts wijken travers.
Maar houd in je achterhoofd dat het tijd kost. Zelf kun je ook je spieren niet zo snel trainen dat je binnen een week in de split kan hihi.

Zoek de ontspanning en werk vooral niet te lang. Ontspant ze goed. Overdreven belonen en laat haar alles ook goed verwerken tussen door. Laat haar even rondkijken aai haar etc.

Succes.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 11:32

Ik denk dat die ontspanning van voren er nog niet is, omdat ze de kracht achter mist. Je zegt dat ze een hele tijd flink ziek is geweest. Daardoor verliezen ze ook kracht. Gewoon de tijd nemen en niet te snel willen. Het ene paard gaat eerder ontspannen van voren dan het andere. Heeft bij mijn huidige wedstrijdpaard ook wel een dik jaar geduurd voordat ze echt mooi en stabiel ging ontspannen aan de voorkant.
Laat die voorkant voorlopig lekker met rust, zolang ze niet voor kameel gaat spelen. Met die achterhand aan de gang gaan, dan krijg je vanzelf het cadeautje van de ontspanning aan de voorkant.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 11:33

En als je longeert aan halster en vervolgens aan bit? Zie je dan verschil in haar houding?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 11:35

Wat voor tandarts(en) heb je erbij gehad? Gebitsverzorgers of dierenartsen die ook tandarts zijn? Wat zegt je dierenarts ervan?

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 15:39

@ Jierda, Bitloos heb ik al eens geprobeerd een aantal weken, maar dat is niet ons ding. Ik longeer haar zonder bijzetteugels, heb een paardvriendelijk ding, geen idee hoe het heet, dik touw over haar schouder en loopt tussen de voorbenen naar haar hoofdstel zeg maar. Stel hem absoluut niet strak in, wil gewoon dat ze fijn ontspannen kan lopen zonder druk en dat ze lekker over haar rug loopt met de achterhand er goed onder. Hier reageerde ze eerst vreemd op omdat ze dit niet kende. Nu reageert ze er rustig en goed op. Op de volte maak ik ze steeds iets kleiner en dan weer groter tot een normale volte. ik zal eens een goede foto opzoeken.

@ Dapperdier, ik vind het zo nutteloos om maar wat te rukken en te plukken aan de teugels, daarmee los je niets op en maak je het alleen maar erger. De veearts die haar gebit nu verzorgd heeft zei dat ik wel met een hele zachte hand reed, omdat ze op der eerste kiezen enorme haken had en haar wangen waren nog heel daar, dus dat vatte ik op als een groot compliment haha. Grondwerk gaat juist wel beter, maar ook niet van harte, ze is naar mijn idee ook meer bezig met wat er om haar heen gebeurd dan met mij, om vervolgens tijdens een stukje galop de bak doorgetrokken te worden. Gelukkig oefenen we hiermee en gaat dat beter. Probeer het juist zoveel mogelijk af te wisselen. Rijden is leuk, maar afwisseling is voor haar leuker merk ik. Ik ga je tips zeer zeker gebruiken.

@ Lauran_, Heb net een nieuw zadel voor der, kieffer frysk. Ligt perfect, ook door zadelmaker nagekeken en de ligging gecheckt. Drukt nergens, overal evenwichtige drukverdeling en schoft + schouders en ruggengraat liggen mooi mooi vrij. Doe om en om grondwerk met haar en dit gaat de laatste tijd veel beter, goede stelling, goed ontspannen. Ook de achterhand zet ze er goed onder.

@Fryswietske, klopt idd, ze is een flinke periode ziek geweest. Ze was 4, bijna 5 toen ze ziek werd en was ongeveer een half jaartje onder het zadel, toe nwas ze ook wel sterk, maar wel meer ontspanning. Ze is nu net 6 en weer vanaf april weer rustig opgepakt. Doe het ook absoluut niet te snel, we hebben alle tijd gelukkig en wil ook absoluut niets overhaasten. Het is net alsof er een knopje omgaat bij haar op een gegeven moment en bam, netjes ontspannen, goed tempo, lekker soepel door de wendingen heen, juiste stelling, galop keurig netjes ook de voltes enz. Zodra ze ookmaar een paar secondes zo lekker loopt dan beloon ik haar enorm.

@ Demo_love Halster longeer ik haar niet aan, dan loopt ze alleen maar wat te lanterfanten. Het is ook niet zo dat ze volle weken intensief gereden wordt, gewoon lekker rustig opbouwen en alles beetje bij beetje weer oppakken.

@ Peppertree, Was eerst een gebitsverzorgster, werd mij aangeraden omdat ze goed aangeschreven stond, dat heb ik dus geweten. Laatste keer veearts die haar gebit machinaal heeft gevijld.Was echt niet best, 1 groot berglandschap, wangen achterin helemaal kapot gebeten, enorme haken die niet in een jaar tijd kunnen groeien, rechts kwam op elkaar, links niet, dus arm ding heeft er lang mee gelopen. Nu alles recht en ook de uitleg gekregen van hoe en wat en alles werd duidelijk uitgelegd en mocht met alles meekijken. (werk zelf als tandartsassistente dus bere interessant) Dierenarts wist gelijk wie ik erbij heb gehad, heeft ie al meer werk van opgeknapt. Dat is nu dus allemaal in orde en idd zoals er al werd gezegd, een mentaal probleem geworden.

Kijk,ik zal ook absoluut niet alles perfect doen, anders was het al opgelost haha. Krijg goed les en volg duidelijk de instructies, maar als ze die dikke nek erin zet en haar bit vasthoudt, probeer ik haar juist voorwaarts te rijden en veel figuren te rijden om haar wat soepeler te krijgen, maar dat is soms verdomde lastig geef ik eerlijk toe. Ga zeker aan de slag met jullie tips. Zal ff een foto opzoeken van wat ik bedoel

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 16:42

Het halster raadde ik ook aan om te kijken of ze dan wel met het neusje over de grond kan/durft te lopen. Als ze zich zowel met bit als aan het halster stijf houdt, dan kun je er van uit gaan dat het niet aan het bit ligt. Anders zou je eens andere bitjes kunnen proberen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 16:46

Denk dat dit gewoon tijd nodig heeft. Paard is flink ziek geweest. En dan leveren ze vaak in op kracht.

Heb hier ook een paard gehad wat flink ziek is geweest. Lees een week lang om de dag dik 40 graden koorts. En dan dus de dierenarts er weer bij. Die bleek een ernstige keelontsteking te hebben. Heeft wel een jaar geduurd voordat die echt weer op het niveau was van voor haar ziekte.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:20

Helaas is dat wat te kort door de bocht demolove.. Het kan namelijk ook aan balans liggen. Ruiterlijk is het goed om te onderzoeken welk bit goed is, alleen kan dat erg verschillen naarmate je niveau van trainen verandert. En bit alleen heeft nog nooit iets opgelost, en bit in combinatie met gebruik en rij technische vaardigheden wel.

Heel veel succes en vooral plezier minifries!