Ik vind je instelling heel goed klinken. Wat fijn dat je de keuze maakt om het zonder plukken en zagen op te lossen. Het zal wel wat tijd kosten, maar zo te horen heb je dat er wel voor over.
Als ik het zo les lijkt het eerder en mentaal probleem dat voortgekomen is uit en fysiek probleem. Nu je fysiek het hebt nagekeken moet het paardje mentaal nog leren ontspannen en dat langer vast te houden.
Ik heb wat vragen voor je.. Hoe gaat het met grondwerk? Kan ze dan wel ontspannen en haar hoofd laten zakken (aan een halster ofzo , zonder bijzet)?
Qua oefeningen zou ik gaan onderzoeken bij welke oefeningen ze loslaat. Overgangen rijden is hek goed voor de gewichtsverplaatsing van voor naar achter, maar dragen niet direct bij aan ontspanning van de hals, het kan zelfs tegen werken. Laterale oefeningen (SBS, wijken, travers op drie sporen) zijn daar geschikter voor. Door deze gewichtsverplaatsing zal en paard eerder ontspannen. Herhaal en oefening net zo lang tot je hebt wat je wilt. In jouw geval ontspanning in of net na de oefening. Wees content met en kleine verandering, leert op briesen of blazen en je eigen ademhaling.