Veel overkruist in galop, zowel links als rechts.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Veel overkruist in galop, zowel links als rechts.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 11:35

Ik ben nu zover dat ik met mijn 8-jarige Arabische ruin aan de galop wil werken. Dit heb ik een tijd lang op een lager pitje gezet omdat ik eerst de stap en draf voor elkaar wilde hebben. Nu zijn we zover dat hij beter bij elkaar is, sterker wordt en de aanleuning stabieler is. Ook de buiging in lijf en ribben gaat steeds makkelijker. Werk genoeg nog, maar het gaat steeds een stapje beter.

Nu merk ik zowel bij longeren als onder het zadel dat hij zowel in de rechter- als in de linkergalop veel overkruist loopt. Dat wil zeggen: voorbenen goede galop, achterbenen springen vaak om. Hij springt dan ook gauw weer om, net alsof hij al doorheeft dat het niet helemaal klopt, maar na een paar passen wisselt hij achter ook weer.

Zowel aan de longe als onder zadel neem ik hem meteen terug en probeer ik opnieuw aan te springen. Dat gaat goed: hij reageert ook goed op stem. Rechtergalop gaat onder zadel nog niet zo goed, die springt hij vaak links aan, maar: de rechtergalop komt steeds vaker om de hoek kijken.

Zijn er ervaringen met paarden die niet in één galop overkruist lopen, maar in beide? Ik ken veel paarden die dit in één galop doen, maar zowel links als rechts heb ik nog niet veel gezien. Is dit een kwestie van sterker worden en meer oefenen?

Hij loopt fijn onder een boomloos westernzadel, hij is drie weken geleden nagekeken en behandeld door een dierenarts/chiroprator en ik heb eens per twee weken les.

Anoniem

Re: Veel overkruist in galop, zowel links als rechts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:38

Vaak een teken van onbalans. Met goede training lost dat zichzelf meestal wel op. Je kunt het beste de nadruk leggen op het aanspringen in galop en telkens maar korte stukken galopperen. Wat helpt is om op de volte aan te springen en daarna pas de hoefslag te volgen.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:39

Ik lees even mee ondanks dat mijn bijrijdpaard alleen in één galop overkruist zit. Voor netjes in de linkergalop, achter overkruist. Mij is ooit wel verteld dat het te maken heeft met de balans.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:40

Probeer goed de heup erin te zetten bij het aanspringen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 11:48

Met de heup erin bedoel je de heup wat naar binnen chery? Ik ben in stap idd al veel bezig met heup omzetten / pivots / turns, en binnenkort wil ik ook gaan beginnen met wat travers.

Onbalans denk ik ook. Eigenlijk lijkt het mij het best om lekker buiten te gaan galopperen, maar dan moet ik wel een rijmaatje hebben en door mijn werk ben ik vaak pas 's avonds op stal. We hebben het bos naast de deur, dus da's alvast geen probleem meer.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:52

inderdaad onbalans of rug/bekkenprobleem...maar er was een osteopaat bij geweest?Een goede?

insvanbree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:53

paard idd niet in balans en gaat zo schouders eruit gooien, proberen zo veel mogelijk recht te stellen!

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:55

Die van mij heeft dit probleem ook, maar dat is eigenlijk mijn eigen schuld.
Mijn paard heeft moeite met de galop (is half draver), dus dit is sowieso een heikelpuntje.
Wanneer hij overspringt / overkruist dan betekent het 2 dingen:
1. Ik neem een te krappe bocht (te ver de hoeken in i.p.v. de hoeken afsnijden).
of
2. Ik hou mijn binnenhand te strak / vast

Als ik hier op let en vooral binnenbeen buitenteugel rij, is dit probleem er vrijwel niet.
Laatst bijgewerkt door MissChrys op 11-09-14 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:56

Hoe zit jij zelf? Ik heb namelijk voor kort ook een probleem gehad met de galop, mijn paard wisselde continu naar links wanneer ik op de rechterhand zat. Bleek dat ik zelf iets (echt maar iets!, paard is heel gevoelig) te veel naar links zat en mn been niet op de juiste plek had.

Misschien zit jij ook iets tegen de beweging in? Is maar een gedachte hoor, ik kan het lastig beoordelen vanaf hier natuurlijk.

Verder kan ik je geen tips geven, veel succes in ieder geval!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 12:04

geerke schreef:
inderdaad onbalans of rug/bekkenprobleem...maar er was een osteopaat bij geweest?Een goede?

Ja een goeie. Bevalt op stal al jaren en haar diagnoses kloppen bij 'onze' paarden altijd. Zijn si-gewricht heeft ze behandeld. Ik ga er dus vanuit dat het nog onwennigheid is en een kwestie van blijven rijden en oefenen.

insvanbree schreef:
paard idd niet in balans en gaat zo schouders eruit gooien, proberen zo veel mogelijk recht te stellen!

Precies, hij gooit z'n linkerschouder er vaak uit, breekt soms ook wat uit op de voltes, maar dat is al veel minder.

MissChrys schreef:
Die van mij heeft dit probleem ook, maar dat is eigenlijk mijn eigen schuld.
Mijn paard heeft moeite met de galop (is half draver), dus dit is sowieso een heikelpuntje.
Wanneer hij overspringt / overkruist dan betekent het 2 dingen:
1. Ik neem een te krappe bocht (te ver de hoeken in i.p.v. de hoeken afsnijden).
of
2. Ik hou mijn binnenhand te strak / vast

Als ik hier op let en vooral binnenbeen buitenteugel rij, is dit probleem er vrijwel niet.

Krappe bochten zijn we nog lang niet aan toe, het zijn nu vooral hoefslagen en grote voltes in galop. Binnenhand klopt wel ja, dat merk ik ook al.

Rena100 schreef:
Hoe zit jij zelf? Ik heb namelijk voor kort ook een probleem gehad met de galop, mijn paard wisselde continu naar links wanneer ik op de rechterhand zat. Bleek dat ik zelf iets (echt maar iets!, paard is heel gevoelig) te veel naar links zat en mn been niet op de juiste plek had.

Misschien zit jij ook iets tegen de beweging in? Is maar een gedachte hoor, ik kan het lastig beoordelen vanaf hier natuurlijk.

Verder kan ik je geen tips geven, veel succes in ieder geval!

Dat zou goed kunnen. Ik ben zelf nog te 'druk bezig' met dingen proberen te voorkomen en regelen in galop dat het heel goed zou kunnen dat ik hem ergens per ongeluk iets uit balans breng. Ik heb ook de neiging mijn linker zitbeenknobbel minder te belasten dan de rechter, en juist voor de rechtergalop moet het binnenonderbeen kunnen ondertreden, dus mss dat ik hem daarin wel ietsje belemmer idd. Ook maar weer eens goed in de gaten gaan houden.

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:41

Ik heb dat probleem ook gehad. Het betekend dat je paard niet in balans is. Ik ben toen kleinere figuren gaan rijden. Bijvoorbeeld Door een s van hand veranderen. Dan in de bocht na het omstellen aanspringen. Zo heb je je paard op de binnenbeen en heb je de juiste stelling al. Kleine stukken galopperen zodat hij wat sterker word.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 06:47

Rije schreef:
Met de heup erin bedoel je de heup wat naar binnen chery? Ik ben in stap idd al veel bezig met heup omzetten / pivots / turns, en binnenkort wil ik ook gaan beginnen met wat travers.

Onbalans denk ik ook. Eigenlijk lijkt het mij het best om lekker buiten te gaan galopperen, maar dan moet ik wel een rijmaatje hebben en door mijn werk ben ik vaak pas 's avonds op stal. We hebben het bos naast de deur, dus da's alvast geen probleem meer.

Ja inderdaad, oefenen dat hij soepel wordt met de heup naar binnen, maar ook naar buiten zetten(op de cirkel) maar ook de schouder niet vergeten!
Het is vaak onbalans en een ruiter die nog moet zoeken. Heb het probleem ook gehad, kon ook op een of andere manier slecht zitten op mijn paardje.......
Geduld....... Rustig weer terug aanzetten in galop. Ik bleef wel even door galopperen als hij goed zat.

Maar ik zie dat je wetsren rijd met je arabier? Is het niet wat om een keer iets te doen met paulette zorn? Die ken je vast wel! Die kan je een heel eind op weg helpen met je hulpen geven! Geweldige vrouw!

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 06:57

Balans dat is heel belangrijk.
Wij hebben dit ook gehad en nu gaat het goed.
Heb ook veel in het bos gereden rechte stukken.
Maar de eerste tijd hem Veel in galop op de volte gedaan en dan pas hoefslag volgen.
Voor je het weet is het weer voorbij en gaat het goed.
Succes ermee

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 07:44

chery schreef:
Maar ik zie dat je wetsren rijd met je arabier? Is het niet wat om een keer iets te doen met paulette zorn?

We zitten samen in een bestuur dus ik ken haar idd :D En ik rij de 21e in haar les mee, dus ik zal haar eens vragen.