vandaag écht een gevecht gehad met mijn pony: hoe verder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

romyloverrr

vandaag écht een gevecht gehad met mijn pony: hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 20:17

pfff, vandaag een gevecht gehad met mijn pony niet normaal.
Op een stuk waar we normaal gaan galopperen wilde ik nu stappen.
Madam wilde niet stilstaan.
fase 1 was schrapen en achterwaarts gaan.
fase 2 was zichtlostrekken en door het bit heenrennen.
face 3 was steigeren.
face 4 was zo hoog steigeren dat ze bijna achterover klapte en draaien in het steigeren

Het werd zo gevaarlijk dat ik na een half uur van alleen maar steigeren toen ze 5 seconde stilstond ik verder met haar gestapt ben.
Maar toen ik aan de weg kwam rende ze door het bit en ben ik naar huis moeten lopen.
Het was te gevaarlijk voor mij, haar en de medeweggebruikers.

Ik heb haar hele mond kapot moeten trekken om haar weer naar onder te krijgen met steigeren.
pfff, echt niet leuk.

Maar hoe nu verder?
Vroeger deed ze dit ook, hier heb ik ook een filmpje van:

Maar nu was het echt 3 keer zo gevaarlijk.

Het is op een roost weiland waar een smal gevaarlijk bruggetje is ana de ene kant en een grote weg aan de andere kant.
Ik ben niet bang aangelegd en wil morgen weer teruggaan naar die plek.
Maar dan wel beter voorbereid voor een eventuele val dus met handschoenen, bodyprotector en helpers die de pony vangen zodat ze niet de weg op kan, maar nu heb ik een aantal vragen.

Heeft iemand nog tips om het morgen zo veilig mogelijk te maken?

Freedom30

Re: vandaag écht een gevecht gehad met mijn pony: hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:18

Samen met je instructeur kijken.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:21

Pony na laten kijken. Misschien heeft ze wel erg pijn. Daar lijkt het op het filmpje wel op.
En inderdaad een goede instructie vinden.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 20:25

Het filmpje is al 2 jaar geleden ongeveer.
Ondertussen heeft ze een nieuw zadel enz.

Ze is nog geen maand geleden door de osteo nagekeken en het zadel past.
Dit is het niet.

Het is echt ik wil galoperen en niet stilstaan en ik doe er alles aan om niet te hoeven stilstaan.
Dit heeft ze ook een tijdje gedaan toe4n ik met de lange lijnen bezig was.
En steeds als ze langer als 5 of 10 seconde moet stilstaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:25

romyloverrr schreef:

Ja, een paard is een gewoonte dier en zonder verwijt hoor, dit is gebeurd omdat je "normaal op dat stuk gaat galopperen" zoals je zelf schrijft. Te vaak gedaan dus. Wij doen nooit twee keer achter elkaar op een stuk galopperen en zelfs als paard in draf gaat zonder te wachten op ons teken, dan wordt er gelijk gestapt. WACHTEN buiten op de teken van de berijder is gewoon heel belangrijk voor je eigen veiligheid.

Dus je zult je paard uit de "gewoonte" moeten halen. Mijn advies zou zijn. Voorlopig niet op die plek komen. Voorlopig maar eens niet naar buiten. En je paard onder begeleiding heel precies en correct gaan rijden in een (binnen) ruimte waar ze niet uit weg kan.
Gaat dat goed, dan eens op het buiten terrein waar het afgeschermd is zo vlak bij stal.
Steeds een stapje verder van stal af. MAAR in stap met een braaf paard erbij.

Succes hé. ER valt nog veel meer over te schrijven maar hier een aanzet.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 10-09-14 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:25

Longeerlijn eraan? En dan zweep erachter, dat ie niet kan stoppen. Dat zou ik doen als het zo'n eigenwijze knol is, maar voor hetzelfde geld heeft je pony pijn. Daar moet je eerst even goed naar kijken voordat je hem gaat straffen (misschien toch nog n verkeerd zadel etc.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:26

"Ik heb haar hele mond kapot moeten trekken om haar weer naar onder te krijgen met steigeren."

Volgens mij is dit wel het laatste wat je moet doen als je pony steigert, want dan heb je juist kans haar achterover te trekken. Maar volgens mij is dit al het zoveelste topic dat je opent. Iedere keer vraag je weer advies maar er is maar een advies: NEEM LES!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 20:27

Ik weet zeker dat het zadel past. Het is een boomloze dus ook niet zo dat hij na 2 maanden opeens niet meer kan passen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:28

Agossie schreef:
Pony na laten kijken. Misschien heeft ze wel erg pijn. Daar lijkt het op het filmpje wel op.

Ik vind het inderdaad ook erg op verzet vanuit lichamelijk ongemak lijken.
Je pony lijkt moeilijk (voorwaarts) te kunnen bewegen en komt in protest. En ik heb wel mijn twijfels over je zadel.
Pony incl zadel na laten kijken en daarna opzoek naar de juiste instructie.

romyloverrr schreef:
Ik weet zeker dat het zadel past. Het is een boomloze dus ook niet zo dat hij na 2 maanden opeens niet meer kan passen.

Daar vergis je, je enorm in. Er kan in 2 maanden genoeg gebeuren, waardoor het niet meer past. Ook boomloos..

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 20:29

Orchidee14 schreef:
"Ik heb haar hele mond kapot moeten trekken om haar weer naar onder te krijgen met steigeren."

Volgens mij is dit wel het laatste wat je moet doen als je pony steigert, want dan heb je juist kans haar achterover te trekken. Maar volgens mij is dit al het zoveelste topic dat je opent. Iedere keer vraag je weer advies maar er is maar een advies: NEEM LES!

handen helemaal en naar onder trekken heb ik gedaan. Niet aan de teugels trekken en naar onder trekken.
IK HEB LES!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 20:29

ijssnuiver schreef:
Agossie schreef:

Ik vind het inderdaad ook erg op verzet vanuit lichamelijk ongemak lijken.
Je pony lijkt moeilijk (voorwaarts) te kunnen bewegen en komt in protest. En ik heb wel mijn twijfels over je zadel.
Pony incl zadel na laten kijken en daarna opzoek naar de juiste instructie.

romyloverrr schreef:

Daar vergis je, je enorm in. Er kan in 2 maanden genoeg gebeuren, waardoor het niet meer past. Ook boomloos..

Mijn zadel past en ik heb al een goede instructise.
Dat weet ik zeker!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:30

Daar heb ik mijn twijfels over..
Dan zou je nu niet dit topic gaan openen omdat je het niet meer weet, maar had je het met je instructrice kunnen oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:31

Als jij zo goed lest hebt waarom stel je dit soort vragen dan steeds op bokt i.p.v. het aan je instructrice te vragen?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 20:31

pien_2010 schreef:
romyloverrr schreef:

Ja, een paard is een gewoonte dier en zonder verwijt hoor, dit is gebeurd omdat je "normaal op dat stuk gaat galopperen" zoals je zelf schrijft. Te vaak gedaan dus. Wij doen nooit twee keer achter elkaar op een stuk galopperen en zelfs als paard in draf gaat zonder te wachten op ons teken, dan wordt er gelijk gestapt. WACHTEN buiten op de teken van de berijder is gewoon heel belangrijk voor je eigen veiligheid.

Dus je zult je paard uit de "gewoonte" moeten halen. Mijn advies zou zijn. Voorlopig niet op die plek komen. Voorlopig maar eens niet naar buiten. En je paard onder begeleiding heel precies en correct gaan rijden in een (binnen) ruimte waar ze niet uit weg kan.
Gaat dat goed, dan eens op het buiten terrein waar het afgeschermd is zo vlak bij stal.

Ik doe op dat stuk ook wel eens draven, maar meestal galoperen.
In de wei gedraagt ze zich prima en buiten ben ik afgelopen 2 jaar dit niet meer tegengekomen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 20:32

Misschien omdat het een uurtje geleden is gebeurd en ik de tips die hier langs komen met mijn instructrice kan overleggen? Meer mensen weten meer dan 1.

Ik ken mijn pony (zeer eigenwijs) en ben er zeker dan dat het gewoon zo eigenwijs en doordrammerig zijn is dat het gevaarlijk word.
Het is écht niets medisch!
Laatst bijgewerkt door romyloverrr op 10-09-14 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:33

Ik heb uit meerdere topics begrepen dat jij zelf vind dat je te groot voor je pony bent en er niet meer op ging rijden?
Waarom rij je er nog op als je je zelf te groot vind? Misschien heeft ze daar wel last van.

Maar kan het ook fout hebben :)
Laatst bijgewerkt door Weggebokt op 10-09-14 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:34

Sorry, maar ik had begrepen dat je niet meer op je pony reed, alleen schapen drijven?

Daarbij, met hulp oplossen :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:35

Serieus ik heb ook zo'n grappenmaker die zich heel boos kan maken als hij niet mag galopperen op zijn vaste stuk. Die krijgt gewoon ontiegelijk op zijn donder hoor. := Als het echt niks medisch is dan wordt ik gewoon heel boos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:38

SindyKaya schreef:
Ik heb uit meerdere topics begrepen dat jij zelf vind dat je te groot voor je pony bent en er niet meer op ging rijden?
Waarom rij je er nog op als je je zelf te groot vind? Misschien heeft ze daar wel last van.

Maar kan het ook fout hebben :)

Dit bedoel ik dus ook! Je komt gewoon niet meer geloofwaardig over. In je vorige topic zei je dat je er alleen op rijd om schapen te drijven en vervolgens open je dit topic.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:39

[pien_2010] schreef:
romyloverrr schreef:

Ik doe op dat stuk ook wel eens draven, maar meestal galopperen.
In de wei gedraagt ze zich prima en buiten ben ik afgelopen 2 jaar dit niet meer tegengekomen.[/quote]

[quote="[pien_2010]"]
Nu dus wel dus, en hoe!! dus moet je gaan zoeken naar oplossingen. De sleutel in het oplossen zit hem in het feit dat je op dat stuk "OOK WEL EENS DOET DRAVEN, MAAR MEESTAL GALOPPEREN". Dat gaat dus een keer fout en dat is dus vandaag gebeurd. Dus je pony moet weer "gereset" worden want als je morgen weer naar dat stuk gaat gebeurd precies het zelfde.

Succes met oplossen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:43

Heel banketstaaf, maar volkomen eigen schuld dikke bult!

Als er 2 jaar lang altijd op het zelfde stuk is gegaloppeerd en gedraafd en nu moet er in eens gestapt worden, dan kan ik de pony niet meer dan gelijk geven dat ze er nu geen bal meer van snapt.

Laat dat stuk de eerste tijd achterwege en begin overgangen ed te rijden zodat ze daar over na moet denken ipv het denken over het tempo.

En nooit! weer het zelfde stuk alleen maar galopperen, helemaal niet richting huis!

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:44

Hmmm, je paard liep niet nageefelijk, je was er te groot voor en zou er niet meer op rijden, erg doorgezakte rug? Misschien toch maar even het zadel en de pony zelf laten nakijken? Of misschien wordt het tijd voor je pony om te stoppen? Ze is al wat ouder, dacht ik.
Laatst bijgewerkt door Fink op 10-09-14 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:47

Meid, op dat filmpje past je zadel NIET. Dus stop met zeggen dat het wel zo is.

Misschien moet je inderdaad op zoek gaan naar een professioneel iemand die er verstand van heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:47

Nu het rijden zo'n zwaar gevecht wordt en het zo gevaarlijk wordt: is het wel eens door je hoofd gegaan om ermee te stoppen?
(het is toch die oude pony in je profiel, waar je al wat te groot voor aan het worden bent? Of toch een andere?)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:48

Arc_En_Ciel schreef:
Meid, op dat filmpje past je zadel NIET. Dus stop met zeggen dat het wel zo is.

Misschien moet je inderdaad op zoek gaan naar een professioneel iemand die er verstand van heeft.

Misschien moet je even beter lezen, ze zegt dat dit filmpje al 2 jaar terug is en ondertussen heeft ze al een ander zadel..