probleem met vliegende wissel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VEGASS

probleem met vliegende wissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 19:36

Hallo iedereen, ik heb een probleem met de vliegende wissel en zou graag jullie advies willen hebben. Mijn paard, een simpele kwpn er zonder papier met simpele gangen heeft het nu geschopt tot z1 met 14 winstpunten. Het is een vlug sensibel dier, wat altijd als hij iets moeilijk vind, vol gas gaat lopen. Nu dus de wissel. Inmiddels doet hij van rechts naar links erg goed, maar andersom springt hij hem wel, vaak in tweeen en gaat daarna vol gas aan de haal. Als ik hem links enorm verzamel lukt het me soms in 1 sprong maar dan nog daarna vol gas weg. Ik vind het dan heel moeilijk om hem te straffen, hij sprong per slot zijn wissel...toch? Ik ben hier nu bijna twee jaar mee bezig. Mijn vorige instructrice heeft het niet op kunnen lossen, en ik ben blij dat hij het nu enigszins doet, maar om een proef te kunnen rijden moet er nog een hoop gebeuren.
Voor dat ik de wissel spring, springt hij wel vier vijf x de lucht in.....alsof hij wisselt, maar stuitert dan gewoon in de zelfde galop....Wie kan me voorzien van tips, die ik kan proberen?

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:46

Het paard dat ik rijd heeft dit probleem ook! Bij hem helpt het heel hard om ze op 20 verschillende plaatsen te rijden, een keer op een diagonaal, een keer op een rechte lijn, op X na een halve volte, na het appuyeren. En als ik het zo herhaal wordt hij vanzelf rustiger als hij het even niet verwacht. Dus ook af en toe contra rijden! Heb je dit al geprobeerd?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:53

De eerste zorg is op de hulp springen. Of dit nu in ene is of in tweeen.

Zoals ik het aanleer: Ik geef met mn zweep een tik achter mijn kuit. ( links als ik naar rechts moet wisselen en andersom). En dan niet een zacht tikkie maar wel echt een duidelijke. Waarom gelijk met een zweepje? Om de hulp even te verduidelijken zodat je daarna kan verfijnen. Na een paar keer snap hij dat en kan je dit weglaten. je moet eerst van dat gehup af. Als hj het wisselen snapt kan je pas gaan beginnen met wel of niet in enen. Dat komt vooral bij het rechtgericht zijn vandaan. Vooral zorgen dat het nieuwe binnen achterbeen de ruimte krijgt. Zorg dat hij niet tegen zijn nieuwe binnen schouder aanloopt dan heeft dat achterbeen geen ruimte en zal hij in tweeen wisselen. En goed aan de hulpen houden! Blijf het wisselen wel combineren met contragalop zodat hij het verschil weet. Dus ga niet ineen stoppen met contragalop en alleen maar wissels rijden maar doe allebei.

0000

Re: probleem met vliegende wissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:23

Wanneer begint hij te hupsen? In de voorbereiding of pas als je je hulp geeft? Is zou in ieder geval eerst zorgen dat je voorbereiding goed is. Dus contra, paard om kunnen stellen naar de nieuwe galop, de achterhand eens een pasje naar binnen kunnen drukken en daarbij moet je paard los door het lijf, in hetzelfde tempo en zonder rare huppels blijven galopperen.
Als dat lukt, de hulp voor je wissel pas geven en dan ook niet accepteren dat hij eerst nog 6 andere dingen doet voor hij de wissel maakt. Vind het zelf ook prettig om daar een zweepje bij te gebruiken zoals hierboven al genoemd wordt. Dus voorbereiding = braaf blijven en geen extra dingen doen, hulp voor wissel = wissel springen en geen extra dingen doen. Die twee dingen zou ik als eerste uit elkaar trekken.
Hoe hij dan de wissel maakt is imo nog niet zo heel belangrijk. Van mij mogen ze dan persoonlijk best even een pasje of twee wat gasgeven, waarbij ik zelf heel even ontspan, braaf zeg maar direct daarna (dus echt in de tweede pas na de wissel) vang ik 'm gewoon weer op en ook daarvoor geld, daar moet ie naar luisteren. Anders gaan we een keer wat heftiger op de rem. Ik begrijp je redenatie, dat het braaf ik dat ie de wissel maakt, maar normaal gesproken als je een overgang stap-draf rijdt en hij naait er in draf tussenuit laat je dat ook niet gebeuren 'omdat hij braaf aandraafde' lijkt me. Dus één pas ontspannen, belonen en direct je volgende hulp geven waar je best gewoon reactie op mag eisen. Juist als jij ineens stopt met rijden na een wissel zorg je voor onzekerheid en spanning.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:47

Heb je 100% controle in de contra? Is hij los en aan 2 teugels, kun je zijn schouder aan de wand houden en kun je zijn achterhand daarin iets naar binnen zetten zónder dat hij wisselt en/of verandert in houding en tempo? Verzamelen in de contragalop voordat je een wissel gaat rijden is heel verleidelijk maar de kans dat je dan van voor naar achter rijdt in plaats van andersom is groot en dan krijg je nagesprongen wissels.
Ik heb voor exact dezelfde uitdaging gestaan. In mijn geval was het zo dat ik mijn hete schietparkiet altijd met veel te weinig been had gereden. Beestje kreeg een hartaanval als ik met een hulp voor de wissel kwam. Ons heeft het geholpen om op de lange zijde naar de contragalop toe te wisselen in plaats van andersom.

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 18:25

iedereen bedankt voor jullie tips, ga het allemaal proberen. Ik heb ook nog nooit wissels gesprongen ds voor mij is het ook allemaal nieuw. il buono herkenbaar.. Tijdje terug sprong hij al om als ik een bocht ergens inzette, maar achteraf sprong hij ze toen wel. Nu doet hij af en toe weer als ik mijn been omleg.....helemaal niets. Hihi, wordt je toch gek van BLIVER de wissel waar ik mijn zweepje moet gebruiken is van links naar rechts....dus met de linkerhand de tik. Ik kan hem amper aanraken met een zweep omdat hij vroeger heel ernstig mishandeld is. Ik heb hem indirekt gekocht van de dierenbescherming omdat hij in beslag was genomen. Ik ben zelf rechts....ben niet erg motorisch ster k op links ben bang dat hij met zon tik helemaal plank gas gaat....Ga wel aan de gang met contragalop...heb je gelijk in. Hij moet wel het verschil weten. 00000 Hij begint al als ik een diagonaal oprijd. Je hebt gelijk....ik moet dan gewoon contra doorgaan en niet wisselen. Ik mooet idd eerst zien te bereiken dat hij afwacht wat ik wil....is niet zijn sterkste punt dat wachten Ik ga hiermee aan de gang KIT FOR EVER jE Slaat de spijker op de kop. Mishandeld paard, ging in het begin alleen maar knoerhard, en heb lange tijd met mijn been eraf gereden. Als je dan tijdens de galop je been omlegt schrikt hij zich een hoedje. Nou ik ga met jullie tips aan de gang.....bedankt