Pessoa longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Pessoa longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 14:05

Hallo!

Ik weet niet of het bij trainen vanaf de grond hoort of hier.

Ik heb de laatste tijd wat meer problemen met lang laag losrijden. Als ik erop zit en het lukt net niet helemaal stel ik hem te snel hoog in met als resultaat dat hij nog niet over de rug/ los is. En ik daardoor onterecht boos word.
Dit rijd gewoon weg niet lekker -O-

Nu bedacht ik me; ik longeer 1 maal per week met Pessoa tuig. De 2 dagen erna loopt hij -meestal- als een zonnetje. Ik ben dus gaan proberen om voor het rijden met de Pessoa te longeren. Nu zon 6/7x gedaan (in 4/5 weken tijd) en eigenlijk rijd het best wel lekker.
Op stal kreeg ik toch wel wat rare gezichten dat ik het zo deed. Ik rij hem natuurlijk ook nog gewoon zelf los want op wedstrijden kan ok hem lastig eerst longeren :')

Maar mijn vraag aan jullie is; is dit nu zo raar?

mokzalf

Re: Pessoa longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 14:49

Nee, ik vind het niet raar of vreemd, als het voor jullie als combinatie werkt zeg ik vooral zo doorgaan :)

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 14:57

De pessoa is juist heel goed om je paard op juiste wijze lang laag te laten lopen, mits je hem natuurlijk op juiste manier gebruikt.
Dus als dit voor jullie werkt, juist mee doorgaan.
Niet dagelijks omdat het te intensief is voor veel paarden, maar eens in de week is prima.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 07:52

mokzalf schreef:
Nee, ik vind het niet raar of vreemd, als het voor jullie als combinatie werkt zeg ik vooral zo doorgaan :)

Dankje
Gowlan schreef:
De pessoa is juist heel goed om je paard op juiste wijze lang laag te laten lopen, mits je hem natuurlijk op juiste manier gebruikt.
Dus als dit voor jullie werkt, juist mee doorgaan.
Niet dagelijks omdat het te intensief is voor veel paarden, maar eens in de week is prima.

Hij is als het goed is juist ingesteld. Heb het door mijn instructrice laten doen ;)
Zou ik mogen vragen wat er te "intensief" aan is als je het soms 2/3x per week een kwartiertje doet? Maak ik hem hiermee kapot?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 07:59

Het is niet vreemd en als het voor jullie werkt, prima toch.
Wel zou ik kijken naar de oorzaak waarom het niet lukt en daar dan aan gaan werken. Aangezien je niet jullie hele leven dit kan blijven doen.

Waarom het zwaar is, om het vaker per week te doen, is omdat hij toch op een volte moet lopen. Meestal geen hele grote. Dat is belastend.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 08:04

Nouja de oorzaak ligt bij mij zelf. Tuurlijk heeft hij wel is een dag spierpijn/geen zin. Ik pak bij het losrijden ook erg makkelijk vast. Tijdens mijn prive lessen lossen we dit ook zo goed als op.

Kwa belasting ik longeer bijna nooit 1 rondje ga veel rechtuit en wandel dus ook veel mee. Maak ook tempo wisselingen ed. We hebben 2 longeer cirkels maar hier loopt hij gewoon weg te klieren met buiten stelling ed. Daarom longeer ik nu dus in een ruime bak
Is het op deze manier dan ook slecht om hem 2/3xper week zo te doen? (Minimaal 1x gewoon zo zonder erna te rijden)

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 19:56

Even een upje mbt mijn laaste vraag