Paard dendert door na galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSmilla

Paard dendert door na galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 10:48

Hoihoi!

Ik hoop dat dit topic goed staat haha.

Ik rij een paardje en we gaan echt met stappen vooruit en het gaat heel goed! Maar ik heb 1 klein dingetje dat telkens verkeerd gaat. Galop is denk ik haar sterkste gang, en dat gaat super goed, maar als ik haar terugneem in draf dendert ze door met haar hoofd omhoog, ik krijg haar niet rond na de overgang. Dan zet ik haar meteen terug naar stap en dan is het weer goed, maar tijdens de overgang is er geen manier om haar hoofd naar beneden te krijgen en als ik door blijf draven dendert ze door, behalve als ik haar terug neem naar stap..

Iemand tips?

Alvast bedankt!

Babootje

Re: Paard dendert door na galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 10:55

Telkens als je gevoel hebt dat je de controle gaat verliezen over het tempo dan de volte op. Op de volte wachten tot je controle terug hebt en dan terugnemen in draf.
Probeer steeds op de volte te zijn voor je haar terugneemt. Als ze het hoofd omhoog doet en wil gaan rennen steeds wenden.
Heeft geen zin om aan de voorkant te gaan "rommelen". Dat ga je nooit winnen.

xSmilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 10:57

Dankjewe voor de tip Babootje! Ik zal er is aan gaan werken, en dan net zo lang op de volte blijven totdat ze rustig is?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 18:52

xSmilla schreef:
Dankjewe voor de tip Babootje! Ik zal er is aan gaan werken, en dan net zo lang op de volte blijven totdat ze rustig is?

Ja tot je ze terug onder controle hebt (zonder dat je eraan hoeft te trekken). Op de volte kunnen ze zich niet zo sterk maken.

Mayiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:36

Hoi! Je kunt ook proberen om hem heel rustig terug te zetten. Dus dat je eigenlijk wanneer je terug gaat naar de draf hem in een heeele rustige galop zet. En hem eigenlijk als het ware terug laat vallen naar de draf. Verder inderdaad de volte op :-)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:39

Babootje schreef:
xSmilla schreef:

Ja tot je ze terug onder controle hebt (zonder dat je eraan hoeft te trekken). Op de volte kunnen ze zich niet zo sterk maken.

Dat ben ik niet met je eens. Ook op een volte kunnen ze zich sterk maken. Spreek uit eigen ervaring.

xSmilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 17:09

Maartss schreef:
Hoi! Je kunt ook proberen om hem heel rustig terug te zetten. Dus dat je eigenlijk wanneer je terug gaat naar de draf hem in een heeele rustige galop zet. En hem eigenlijk als het ware terug laat vallen naar de draf. Verder inderdaad de volte op :-)

Bedankt voor de tip, maar dat gaat niet werken, vrees ik! Hoe rustig haar galop ook is, komt ze in draf, dendert ze door!

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 17:17

Citaat:
Citaat:

Dat ben ik niet met je eens. Ook op een volte kunnen ze zich sterk maken. Spreek uit eigen ervaring.

ik moet helaas mn mening delen want ik reed altijd op een paardje waarbij ik dit ook deed en die hield ik niet tja als je dit steeds doet word je paard ook sterk he
uiteindelijk wat bij mij werkt is heel veel aanspringen terug nemen aanspringen 5 sprongen en terug nemen dat ze door dendert moet ze denk ik dan nog leren met jou goed zwaar maken enzo

succes hou je ons op de hoogte ben wel benieuwd wat gaat werken

Susie_Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 17:22

Blijf haar wel tijdens de overgang naar je hand toe rijden.
Zoals Babootje al zeg: Probeer voordat je overgang een volte in te zetten op op deze volte te blijven. Indien mogelijk probeer volte te sluiten en maak dan een overgang, op een volte van 10 meter kan ze nooit door blijven denderen.
Gaat ze ook "hangen" als zo voorwaarts is? Wat dan helpt is handen naar voren, dus geen enkele aanleuning (boogje in teugels). Dan is het namelijk ineens heel moeilijk om op eigen benen te lopen, ze 9 van de 10 keer jouw hand als steun op en gaan daarom rennen. Ik weet uit ervaring dat een paard dan gelijk terug komt en zo iets heeft van ja maar dat is niet meer leuk om nu te rennen.
Succes!

Heb je ook les? Een goede instructeur/trice kan je daar bij helpen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 17:22

Is waarschijnlijk een balansprobleem. Heb je les?
Inderdaad is het verstandig om korte overgangen te rijden. Uit een mooie rustige draf aanspringen, enkele passen galop en dan terug nemen. Rustig blijven oefenen en trainen totdat ze sterk geboeg is om een vloeiende overgang te maken.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:19

Ik denk ook direct aan een balansprobleem. Paard 'valt' na de galop terug in draf en kan zichzelf pas na een tijdje draven of een stukje stap herstellen.

Veel overgangen oefenen en vooral op de achterhand galopperen, paarden die door denderen na de galop lopen vaak ook fout (lees in twee stukken) in de galop en kunnen zich dus pas herstellen in een stap (ritme is makkelijk, kan zich weer rond maken, voor en achter samenwerken).

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:21

Hoe bereid jij de overgang voor? Ben benieuwd wat je stap voor stap doet..

xSmilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 16:12

Hoihoi! Bedankt voor iedereen hun reactie's!
Ja ik heb 2x per week dressuurles dus we zijn hard aan t oefenen, wij hadden ook al de gedachte dat t een balansprobleem is, maar in de galop heeft ze veel sprong en doet ze t heel goed, t zit hem echt in die overgang, ze gaat trouwens niet hangen als ze voorwaarts is, ze heeft een mooie aanleuning over het algemeen, alleen bij de overgang gooit ze haar hoofd direct in de lucht, iets meer rond vragen voor de overgang heeft ook niet erg veel nut!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 11:00

Nogmaals.. hoe bereid jij je overgang voor? Wat doe je met je zit, je benen, je handen?

xSmilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 13:11

Jasmijn159 schreef:
Nogmaals.. hoe bereid jij je overgang voor? Wat doe je met je zit, je benen, je handen?

Ik neem haar eerst wat terug in tempo, dan vang ik haar op met mijn handen en tegelijkertijd met beendruk en ga ik iets dieper zitten, en af en toe zet ik haar op een volte zodat ze niet zo erg kan doordenderen..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:31

misschien kun je het eens laten filmen?
zodat je voor jezelf goed kunt zien wat het paard/pony doet tijdens de overgang?

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:53

En als je het tijdens je les eens met een slofteugel probeert zodat ze haar hoofd niet in de lucht kan gooien? Even ter ondersteuning erbij.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:42

xSmilla schreef:
Jasmijn159 schreef:

Ik neem haar eerst wat terug in tempo, dan vang ik haar op met mijn handen en tegelijkertijd met beendruk en ga ik iets dieper zitten, en af en toe zet ik haar op een volte zodat ze niet zo erg kan doordenderen..

En wat is dan het moment dat ze onder je uit rent? Vanaf het terug in tempo al, of pas bij het in draf vallen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:32

xSmilla schreef:
Jasmijn159 schreef:

Kan zijn dat je hulp toch nog iets te groot is. Hoe reageert je paard op eerst zithulp?

mellanion84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:36

Het zou ook spanning van de ruiter kunnen zijn.. in mijn geval gaat mijn paardje enorm racen na de galop omdat ik behoorlijk wat spanning heb met galoperen. Ik moet er heel hard aan werken om na de galop overdreven relaxed te zijn, zacht in mijn handen en veel figuurtjes rijden. Mischien hou je onbewust te veel "vast" met je handen. Gewoon een hersenspinsel van mijn kant. Succes!

xSmilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 12:07

bij het terugvallen in draf, en dankje voor de tip mellanion84 ik ga er is op letten!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:37

Probeer eens je galop nog verder terug te rijden, dus steeds langzamer galopperen, volte verkleinen. En dan op een stemcommando (wat je bvb ook gebruikt met longeren) de overgang naar stap maken. Paard netjes belonen elke keer als die gaat stappen. Zo kun je elke keer de tijd tussen galop en stap verkorten en zal je paard leren extra terug te komen na de galop.

Ligt je zadel goed? Paard recent nog bij de tandarts geweest?

xSmilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 12:50

Jasmijn159 schreef:
Probeer eens je galop nog verder terug te rijden, dus steeds langzamer galopperen, volte verkleinen. En dan op een stemcommando (wat je bvb ook gebruikt met longeren) de overgang naar stap maken. Paard netjes belonen elke keer als die gaat stappen. Zo kun je elke keer de tijd tussen galop en stap verkorten en zal je paard leren extra terug te komen na de galop.

Ligt je zadel goed? Paard recent nog bij de tandarts geweest?

bedankt voor de tips! ja, zadelpasser is 2 weken geleden nog geweest en ze is recent bij de tandarts geweest!