Paard niet voorwaarts in bak, wel in wei/buiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamflower

Paard niet voorwaarts in bak, wel in wei/buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 19:36

Onze merrie loopt in de bak erg op de handrem, is slecht aan het been. Als we op de wei of buiten rijden is ze wel goed voorwaarts. In de round penn is ze ook goed voorwaarts, dus we denken dat ze het gewoonweg niet leuk/saai vind in de bak. Ook al wisselen we oefeningen af en doen ook weleens een sprongetje.

Ze is helemaal nagekeken en waar blokkades waren zijn ze behandeld, maar in de bak blijft ze traag. Wil steeds in tempo terugvallen en als ze wel netjes loopt dan heeft ze 1 basistempo waar ze liefst in wil blijven hangen.
Bij de vorige eigenaar heeft ze ook dressuurwedstrijden gelopen met goed resultaat, dus ze kán het wel. We hebben haar nu een half jaar ongeveer.

Hoe krijgen we haar nu netjes aan het been in de bak en houden het tegelijkertijd ook leuk voor haar?

Op dit moment rijden we haar met een klein spoortje, die we alleen gebruiken als haar reactie op het been niet voldoende is.

Mayiva

Re: Paard niet voorwaarts in bak, wel in wei/buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 10:16

Waarschijnlijk is het een kwestie van 'doorzetten'. Rijd veel overgangen van stap naar draf, draf naar galop en stap naar galop. Zeker als zij wel op hoog niveau dressuur heeft gelopen.
Ik zou sporen niet gebruiken voor activiteit. Kans dat ze daar straks helemaal niet meer op reageert. :-)

luna1604

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 10:19

misschien hangt het af van het zand in de bak

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 10:20

Is het zadel ook nagekeken? :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 10:22

Paarden kunnen dit gaan doen door een niet passend zadel.
Zelf ervaren, een bredere boom in mijn zadel maakte een enorm verschil.
Zelfs al lijkt het niet zo extreem veel te klein of te groot, nu gooi ik er bij twijfel en net aan te krap een bredere in.
Zonodig met een dikke fijne gelpad er tussen met schoftuitsparing als ze net tussen die twee maten in valt, als het klopt loopt ze weer als een zonnetje.
Hier gaat het wel om een paard wat erg snel groeit of afvalt van het gras, als je daar een zadelmaker voor moet laten komen blijf je bezig.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 10:23

Ik heb er ook zo een, die vind onze binnenbak maar saai...hij loopt dan gewoon niet uit zichzelf :+

Ik rijd daarom alleen in de buitenbak thuis, zomer en winter. Daar heeft hij altijd zin!

Overigens is het alleen onze eigen binnenbak, in andere binnenbakken heeft hij wel genoeg looplust!

ennaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 10:24

Misschien loopt ze liever op iets hardere grond of vindt ze het gewoon niet leuk

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 10:24

birgitje schreef:
misschien hangt het af van het zand in de bak

Soort bodem maakt ook vaak verschil :j

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 10:30

Soort bodem werkt ook heel erg ja. Ik merk nu we op een andere stal staan (al een tijd) dat hij ook beter loopt... Op de voorgaande stal was in de binnenbak een "hardere" bodem en liep ie echt minder fijn!

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 10:31

Mijn paard had net hetzelfde:
vooral in de binnenbak was hij super sloom en hij wou echt niet werken. Buiten was hij dan goed vooruit, los in het lichaam en werkte hij vrij graag.
Ik heb onder begeleiding van mijn instructeur hem terug geleerd dat hij in de bak moet werken.
In het begin moest ik hem vaak aanpakken, maar nu loopt hij super fijn, en terug met plezier. Ook in de binnenbak.
Ik doe ook veel afwisseling: zowel qua omgeving als in het werk. Als ik kan rij ik zo veel mogelijk in de buitenbak, ik ga vaak met hem wandelen, hij gaat op de wei en ik ben veel met hem bezig.
In het werk: ik las vaak een dagje longeren in aan het halster. Ik let er wel op dat hij ook dan goed voorwaarts blijft. Ik rij soms alleen dressuur, ik rij veel overgangen en tempowisselingen en soms neem ik een sprongetje.

Ik weet niet of je een instructeur/instructrice hebt die je hierbij kan helpen?
Als je meer info wilt, kan je gerust PB'en

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 10:33

Lianne86 schreef:
Soort bodem werkt ook heel erg ja. Ik merk nu we op een andere stal staan (al een tijd) dat hij ook beter loopt... Op de voorgaande stal was in de binnenbak een "hardere" bodem en liep ie echt minder fijn!

Bij mijn paard was het andersom. In de binnenbak hebben we een super goede, witte bodem die dagelijks onderhouden wordt en heel licht loopt voor de paarden. En hij is altijd mooi vlak.
Buiten is het zwaar, donker zand en wordt het amper onderhouden. Dus bij mijn paard ligt het niet aan de bodem

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 18:55

Het zadel is op haar rug aangemeten. We rijden in een buitenbak met een bodem die iets lichter zou kunnen, maar met longeren heeft ze er geen last van.
Ze is L2 dressuur geweest.

Ik ben het eens met het verhaal over de sporen, maar ze is echt slecht vooruit te krijgen. Er hebben ook wel verschillende ruiters op gereden, en ze doet het bij allen.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 18:59

Als alles is nagekeken, bakbodem,zadel, rug, mond zit er nog 1 ding op, les nemen en de aanhouder wint ;)

Ik had het ook met mijn tinker, les genomen, veel overgangen gereden, resultaat is een veel voorwaartser paard *\o/*

Wiesiesisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 23:30

Je hebt wel meer van die paarden, die niet zo'n lol hebben aan in de bak rijden.
Maar toch moeten ze naar je been luisteren en gehoorzaam zijn.
Het is ook een kwestie van consequent zijn.
Ze moet gewoon luisteren na een keer been, zo niet een keer harder been of een tipje met de zweep.
En heel veel overgangen rijden.
Blijf inderdaad afwisselen.
Dan is het te hopen dan ze zo toch wat actiever worden en er meer lol in krijgt.

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 07:55

Tanden zijn inderdaad ook nagekeken en behandeld, les komt binnenkort.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 16:27

Mijn fries had hetzelfde. Handrem er op en vind bakwerk denk ik saai
We rijden veel overgangen en rijden zoveel mogelijk voorwaards en nu gaat het eigenlijk heel goed
Je moet het ook zo zien na minimaal elke 20 meter neem je wel een wending en dag is lichamelijk zwaarder dan rechtuit on bos ;)

Die van mij moet je soms ook wel even beetje boos maken. Dan is ze allert en loopt ze veel beter

msmpure

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:34

Wel eens een thermografie overwogen? Mits een goede thermografie, kan je direct zien wat er in het lichaam van je paard speelt zodat je 100% kan uitsluiten of er lichamelijk niets aan de hand is. En als dat wel zo is, dan weet je direct waar het vandaan komt.. Kijk eens bij Equicare-Plus (http://www.equicare-plus.com/onderzoek/) zij werken zeer zorgvuldig!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:36

Ik rij een paard voor anderen omdat ze ook dit probleem hebben.

Bij mij doet hij het niet dus probleem is rijtechnisch. Hij weet verdomt goed wie erop zit vanaf pas 1.

Die je paard dit bij iedereen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:42

Mijn paard houdt er ook helemaal niet van. Dus ik rijd heel af en toe in de bak en ben dan ook heel erg consequent, eventueel een tik met de zweep, en hij loopt nu prima in de bak, helemaal op zit te rijden. Maar dat is ook echt omdat we het zo weinig doen dat hij het die ene keer wel weer eens leuk vindt. Maar ik ga mijn paard niet meer treiteren met elke dag bakwerk als hij er niks aan vindt. Buiten kun je ook prima oefeningen doen.
Wat in de bak nog wel kan helpen is extreem veel met beloningen werken. Na elk voorwaarts rondje uitbundig belonen, en na een overgang stap-galop kreeg die van mij bv een snoepje. Dat motiveert heel goed ;)

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 23:10

Paard doet het bij iedereen die erop rijd, de betere ruiters weten 'm beter voorwaarts te krijgen maar alsnog loopt ie op de handrem