midgie schreef:Het niet niet altijd een teken van ontspanning het kauwen op het bit, ook het spreeksel niet,
Als een paard te veel druk op de mond krijgt dus kort in de nek gereden word, kan hij b.v niet meer slikken , dan komt er ook speeksel , het bit zit dan namelijk op een trigger punt en als het paard dan niet kan slikken dan loopt het uit de mond en is dus verre van ontspannen,
Een roomlaagje om de lippen mag, maar meer ook niet,
Als je je paard rijd en er komt geen speeksel is dat op zich miss zelfs beter, als het maar ontspant in de kaken, dus los laat, maar dat valt of staat met de ruiterhand, er mag nooit geen druk op het bit in de mond zijn, want dan krijg je dus te veel speeksel , wat vaak gepaard gaat met grote neusgaten omdat het paard het echt moeilijk heeft, denk aan als je bij de tandarts ligt en je kan niet slikken , ik ken dat gevoel en ik denk vele met mij, .
Dus ja te veel is echt nooit goed, want dan is er altijd spanning.
Bedankt voor de uitleg! ik ben weer een hele hoop info te weten gekomen
gelukkig rijd ik mijn verzorg altijd met een losse teugel zodra ze nageeft. Trekken ben ik sws niet zo'n voorstander van dus dat zou je mij zeker niet zien doen. En indd, een schuimlaagje om de lippen is het bij haar wel, meer wordt het niet! Bedankt voor de uitleg! x