Paard komt opeens nog stijver uit stal.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kmariee

Paard komt opeens nog stijver uit stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 16:46

Goedeavond,

Mijn paardje is altijd al wat stijf geweest van zichzelf ( van jongs af aan in het manege werk, was een staker met gevorderde ruiters en met beginners braaf haar rondje lopen in haar eigen houding en tempo)

Ze begint nu eindelijk wat sneller naar beneden te lopen en te ontspannen maar nu kwam ze laatst dus zo stijf uitstal dat ze amper haar linker achterbeen wilde optillen met hoeven krabben en dus nog stijver begon dan normaal. Ze was die dag naar de smit geweest en die zei het ook gemerkt te hebben vertelde een mede ruiter aan mij. ( met rijden liep ze in haar eigenhouding niet helemaal zuiver maar ook niet zo erg dat het echt opviel, op het moment dat ik haar iets naar beneden vroeg was hier niets van te merken, wat erg raar is aangezien ze nooit echt naar benden wilde lopen"vast pakken van het bit en niet toegeven" en liever in haar eigen houding loopt)

de dag hiervoor hadden we een uur gedressuurt en de dag daarvoor een rustig strandritje gemaakt van 2,5 uur wat ze gewoon gewend is uit het manege werk (ritten van 3 uur)

Zijn er bepaalde oefeningen die ik kan uitvoeren terwijl ik er naast sta om haar sprieren/gewrichten los te maken/warm voor we gaan rijden ? en misschien tips voor oefeningen tijdens het rijden wat deze stijfheid tegen zou kunnen gaan of na het rijden ?

( ik rijd =+/- 3x per week in de les en krijg dan ook gewoon goed les van mijn instructrice, Ik doe met mijn paardje, dressuur, buitenrijden, springen, pushball, stukjes vrijheidsdrssuur "rijden met neckrope/halster" en truckjes. )

denice

Re: Paard komt opeens nog stijver uit stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:48

Staat jouw paard verder alleen op stal? Klinkt als een vorm van artrose misschien. Ik kan me voorstellen dat jouw paard stijf wordt van de hele dag in een hok staan, mocht dat zo zijn. Hoe oud is ze?

Kmariee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 16:58

@denice Dat verschilt met het weer laatste tijd met de regen heeft ze idd op stal gestaan maar met mooi weer gaat ze lekker naar buiten. Ze is 11 jaar oud, kan mij niet voorstellen dat het een vorm van artrose is aangezien ze de stijfheid al heeft sinds ik haar ken wat sinds 2011 is. al weet ik niet op welke leeftijd zich dat zou gaan uitten atrose ?.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 17:00

Artrose kan al heel jong naar voren komen hoor. Zoek er maar eens wat over op. Als jouw paard al 3 jaar stijf is en het wordt nu erger, is dat geen goed teken. Ik zou er eens een dierenarts naar laten kijken, die herkent het sneller. Probeer je paard meer gematigde beweging te geven, dus de wei op, de paddock in of wat vaker stukjes stappen. Sowieso niet van uitgaan dat het niets is. Net als mensen kunnen ook paarden wat hebben, ook op jongere leeftijd.

Ik hoop dat het allemaal meevalt, wacht je er niet te lang mee?
Succes en sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 18:06

Stijf zijn kan ook spierbevangen zijn. Idd even da laten komen.

Kmariee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 19:55

Goedeavond !, Na gepieker het toch even aangekeken en ze komt weer normaal uitstal !!
Dus we zijn weer helemaal blij !!
bedankt voor julie reacties
_/-\o_

Mayiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 10:26

Gelukkig! Wat was het nu uiteindelijk?

Kmariee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 15:26

ze is altijd al wat "wijdbeenser" geweest dan de meeste paarden, waarschijnlijk was ze achter net te kort gekapt en had ze daar even last van.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:22

Dus het paard heeft al jaren problemen en er is geen dierenarts bij geweest om te kijken waar die stijfheid vandaan komt?

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:25

mensen die niet kunnen turnen weten toch ook gewoon dat ze een houten plank zijn :')
(hiermee wil ik niemand kwetsen die bijvoorbeeld een spierziekte heeft)

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:28

Ik vind stijfheid, niet correct willen lopen en dan ook nog stijver na het op de stal staan toch niet gewoon 'een houten plank zijn'. Ik snap wat je bedoeld, ik kan bijvoorbeeld geen split of spagaat maar ik heb geen problemen met normaal lopen, paard van TS wel.

Kmariee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 14:13

oke, laat ik het zo zeggen, ze loopt wat wijdbeenser dan de meeste paarden als ze eenmaal warm is het minder ( mensen heb je ook die anders lopen dan hoe de meeste mensen lopen haha). Maar toen ik dit plaatste kwam ze dus wijdbeenser en hoe moet je het zeggen stijf uit stal.
Maar het is opgelost ze loopt weer zoals ze normaal loopt voor hoe ze loopt haha.