Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
_Maaaarit schreef:Slina schreef:Galopperen met je armen naast je is de enige waar ik nu op kom.
Dankjewel voor je snelle reactie!
Ik vind het wel moeilijk om in galop mijn benen te ontspannen,
Omdat ik bang ben om te gaan stuiteren.
Xrachelle schreef:ik heb ook moeite met mijn zit en wat ik als tips krijg gewoon gaan rijden zonder beugels en het beste zonder zadel en steeds langere stukken draven en ook galloperen en vooral ontspannen.
wat ook slim is om met lange teugel te rijden zodat je geen steunt krijgt van de teugels
hopelijk heb je hier wat aan!!
jetm schreef:Wat heel goed kan helpen om beter te voelen is je paard door iemand aan de hand laten leiden en dan je ogen dichtdoen.
En dan voor jezelf (of begeleid door degene die je vasthoud) je hele lichaam navoelen.
- Hoe voelt je hoofd ? Is het recht/scheef ? Kost het moeite je hoofd overeind te houden ? Voel je spanning achter je ogen, in je nek ? Voelt je luchtpijp vrij of is hij geblokkeerd
- Hoe voelen je schouders ? Voel je spanning in je schouders ? Voelen je schouders even hoog ...
- Je hele wervelkolom langs ... Bovenrug, onderrug, bekken
- Is je onderrug plat (hand erop leggen) hol of bol ?
- Heb je evenveel gewicht op beide zitbeenknobbels ? Hoe zijn je zitbeenknobbel t.o.v. je zadel of barebackpad, recht naar beneden, naar voren/achteren gekanteld ?
- Voel je de beweging van je paard ? Wat gebeurt er in je bekken ?
- Kun je je heupen openen ?
- Hoe liggen je bovenbenen tegen het zadel, en je knie.
- Zijn je enkels ontspannen ?
- Hoe voelen je hakken ?
En ga zo maar door.
En zijn nog een hoop andere vragen en lichaamsdelen te bedenken
_Maaaarit schreef:Ik moet er misschien nog even bij vermelden:
Het is niet dat ik bang ben om ervanaf te vallen,
Want ik heb eigenlijk totaal geen angst. Alleen het is meer
Dat ik het dan zielig vind voor mijn paard als ik zit te stuiteren.
(Ik weet het, klemmen is ook zielig maar dat gaat bij mij toch stiekem automatisch dan.)
En het valt vast wel mee.
_Maaaarit schreef:Dank je!!
Alleen het probleem is,
Ik voel dat onder het rijden niet echt.
Want het verschil tussen heupen loslaten en bekken kantelen,
wordt bij mij: heupen loslaten, beetje kromme rug en schouders niet meer naar achteren. En wat betreft je rug, mijn instructrice zegt altijd je rug ontspannen, maar hoe ontspan je die dan helemaal?
Sorry als dit heeeel dom klinkt allemaal