Iemand die ons kan helpen!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

noaenkelly

Iemand die ons kan helpen!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 19:27

Ik heb een vraag/probleem en hoop dat iemand me er mee kan helpen. Ik rijd een tinker bij. Deze is nu 8 jaar en heeft nog een beetje het pubergedrag in zich. Zadelmak gemaakt maar niet bepaalt doorgereden. Veel buiten gelopen. Het gaat harstikke goed en we hebben al veel geleerd. We lessen en hier leren we ook heel veel van. Nu neemt hij in het weiland de overhand van mij. In de bak ernaast lopen gaat harstikke goed. Hij "volgt" mij echt en als ik stil ga staan loopt hij niet langs mij heen. Als ik in de bak rijd gaat het ook goed. Dan heb ik ook de overhand. Alleen in gallop gaat het nog wat moeilijker maar daar trainen we op! Verder vind ik het in de bak alleen wel heel moeilijk hoe ik in zijn mond moet zijn. Ik heb het gevoel dat als ik te grote gebaren maak ik hem afstomp als het ware. Het voelt namelijk alsof hij "zacht" in de mond is. Maar als ik zacht aanpak heb ik geen contact als ik bijvoorbeeld overgangen wil maken. Misschien begint hier het probleem al? Maar het echte probleem is dat als ik in het weiland wil gaan rijden hij figuurlijk over mij heen walst. Hij maakt er een potje van. Nu is mijn vraag wat moet ik doen? En vooral heeft iemand misschien een tip? Ik weet dat het moeilijk te beoordelen is vandaar de uitgebreide uitleg ;p. Natuurlijk werk ik hier ook aan met mijn instructrice die er veel van af weet maar soms kan net die ene tip of ervaring helpen. Alvast bedankt van ons!

fleurjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 20:25

noaenkelly schreef:
Ik heb een vraag/probleem en hoop dat iemand me er mee kan helpen. Ik rijd een tinker bij. Deze is nu 8 jaar en heeft nog een beetje het pubergedrag in zich. Zadelmak gemaakt maar niet bepaalt doorgereden. Veel buiten gelopen. Het gaat harstikke goed en we hebben al veel geleerd. We lessen en hier leren we ook heel veel van. Nu neemt hij in het weiland de overhand van mij. In de bak ernaast lopen gaat harstikke goed. Hij "volgt" mij echt en als ik stil ga staan loopt hij niet langs mij heen. Als ik in de bak rijd gaat het ook goed. Dan heb ik ook de overhand. Alleen in gallop gaat het nog wat moeilijker maar daar trainen we op! Verder vind ik het in de bak alleen wel heel moeilijk hoe ik in zijn mond moet zijn. Ik heb het gevoel dat als ik te grote gebaren maak ik hem afstomp als het ware. Het voelt namelijk alsof hij "zacht" in de mond is. Maar als ik zacht aanpak heb ik geen contact als ik bijvoorbeeld overgangen wil maken. Misschien begint hier het probleem al? Maar het echte probleem is dat als ik in het weiland wil gaan rijden hij figuurlijk over mij heen walst. Hij maakt er een potje van. Nu is mijn vraag wat moet ik doen? En vooral heeft iemand misschien een tip? Ik weet dat het moeilijk te beoordelen is vandaar de uitgebreide uitleg ;p. Natuurlijk werk ik hier ook aan met mijn instructrice die er veel van af weet maar soms kan net die ene tip of ervaring helpen. Alvast bedankt van ons!

Is hij aan de hand gewoon braaf op het weiland?

noaenkelly

Re: Iemand die ons kan helpen!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 20:28

Ooh sorry ben dat inderdaad vergeten te melden. Aan de hand is hij wel braaf maar aan de dubbele longe en rijdend niet.

fleurjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 20:44

noaenkelly schreef:
Ooh sorry ben dat inderdaad vergeten te melden. Aan de hand is hij wel braaf maar aan de dubbele longe en rijdend niet.

oh geeft niks! en als iemand hem vast houd als jij er op zit?
als dat namelijk wel goed gaat kan je het misschien zo opbouwen en steeds meer alleen doen :)

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 21:49

Vaak is t wel zo dat paarden de bak linken aan werken (dus braaf zijn) en het weiland aan vrijheid, niet werken. Dit moet je dan zien te veranderen, hem geconcentreerd houden. De mijne ging vroeger ook veel te hard op de wei, maar na wat oefenen gaat t veel beter. Kan het ook zijn dat het weiland veel groter is, dat hij daardoor minder afgeremd wordt ?

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 21:52

Als je paard niet gewend is om in het weiland te 'werken' zal hij eraan moeten wennen dat dat mogelijk ook een plek is om te werken. Waarschijnlijk denkt hij bij het weiland aan vrijheid, waardoor hij druk wordt.
In dat geval is het een kwestie van oefenen, om hem daar rustiger te krijgen.
Heb je ook wel eens geprobeerd om eerst in de bak te rijden en daarna in het weiland? Is hij dan al wat rustiger?

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 22:30

Wat bedoel je precies met 'over je heen walsen'? Trekt hij de teugels uit je handen om te eten? Of is hij heel voorwaarts en loopt hij onder je vandaan? Drammerig en sterk? Probeer het is precies te omschrijven :)

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 06:10

Ja het weiland is inderdaad erg groot en het zou inderdaad heel goed kunnen dat hij dan denkt dat hij niet hoeft te werken. Ja als ik het weiland ga rijden rijd ik altijd van te voren goed in in de bak. @Igor hij trekt de teugels er niet uit maar hij gaat gewoon in dikke galop bokkend en steigerend door het weiland rennen. Op het begin als ik van de bak af rijd zegmaar, dan gaat het goed maar als ik dan omdraai om het rondje verder af te maken dan begint hij zich druk te maken en "rent" hij weg.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 06:12

Ik heb inderdaad ook al geprobeerd met iemand ernaast maar dit heb ik heel kort gedaan. Het was de 1e x na dat ik er in het weiland af ben gevallen. Dit ging toen wel goed. Zou het kunnen zijn dat hij onbewust voelt dat ik er af ben gevallen en dat hij dan denkt, ja ik weet eigenlijk niet zo goed wat hij dan denkt. Zou dat kunnen?

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 07:46

Misschien aan de longeerlijn gaan rijden en heel veel belonen als hij het goed doet? Al is het maar een rondje in stap, direct belonen.

Lastig hoor!

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 07:55

Het klinkt als een ongehoorzaam paard dat gewoon zijn eigen ding gaat doen.
Ik hoop niet iedereen over me heen te krijgen als ik zeg aanpakken en wel meteen.
Hier lief over doen met belonen zal niet helpen.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 16:46

Ik snap je punt lady. Zo heb ik ook al een paar keer gedacht. Het probleem is alleen een beetje dat ik niet weet of ik hem daar goed mee doe of het alleen maar erger maak. Niet dat ik hem nooit aanpak. Natuurlijk kun je niet altijd lang leve de lol hebben en moet je je paard even aanpakken. Maar bij dit weet ik echt niet hoe en wat. Maar ik snap je punt totaal! Bedankt iig.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 17:03

noaenkelly schreef:
Ja het weiland is inderdaad erg groot en het zou inderdaad heel goed kunnen dat hij dan denkt dat hij niet hoeft te werken. Ja als ik het weiland ga rijden rijd ik altijd van te voren goed in in de bak. @Igor hij trekt de teugels er niet uit maar hij gaat gewoon in dikke galop bokkend en steigerend door het weiland rennen. Op het begin als ik van de bak af rijd zegmaar, dan gaat het goed maar als ik dan omdraai om het rondje verder af te maken dan begint hij zich druk te maken en "rent" hij weg.

Tja... je rijd hem eerst "goed" in de bak, paard denkt lekker het land op ik ben klaar en moet dan nog even over zijn eten heen gaan rijden?
Ik geef je paarde groot gelijk! Werken is de bak, die jij zoals ik lees dus tot je beschikking hebt, en vrijheid is het land!

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 17:51

Aerdenhout, daar ben ik het mee eens en daarin snap ik het paard ook. Maar wat ik niet begrijp is dat andere paarden (zelfs het paard dat bij hem in het weiland staat) het geen probleem vind. En mensen die geen bak hebben rijden ook in het weiland. Natuurlijk verschilt het ook per paard. Dat weet ik. Maar hij hoort overal naar mij te luisteren. Ook in de wei.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 17:52

En je hebt gelijk dat dat "goed" een beetje algemeen is. Zo was het niet bedoelt. Sorry daarvoor.