Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
noaenkelly schreef:Ik heb een vraag/probleem en hoop dat iemand me er mee kan helpen. Ik rijd een tinker bij. Deze is nu 8 jaar en heeft nog een beetje het pubergedrag in zich. Zadelmak gemaakt maar niet bepaalt doorgereden. Veel buiten gelopen. Het gaat harstikke goed en we hebben al veel geleerd. We lessen en hier leren we ook heel veel van. Nu neemt hij in het weiland de overhand van mij. In de bak ernaast lopen gaat harstikke goed. Hij "volgt" mij echt en als ik stil ga staan loopt hij niet langs mij heen. Als ik in de bak rijd gaat het ook goed. Dan heb ik ook de overhand. Alleen in gallop gaat het nog wat moeilijker maar daar trainen we op! Verder vind ik het in de bak alleen wel heel moeilijk hoe ik in zijn mond moet zijn. Ik heb het gevoel dat als ik te grote gebaren maak ik hem afstomp als het ware. Het voelt namelijk alsof hij "zacht" in de mond is. Maar als ik zacht aanpak heb ik geen contact als ik bijvoorbeeld overgangen wil maken. Misschien begint hier het probleem al? Maar het echte probleem is dat als ik in het weiland wil gaan rijden hij figuurlijk over mij heen walst. Hij maakt er een potje van. Nu is mijn vraag wat moet ik doen? En vooral heeft iemand misschien een tip? Ik weet dat het moeilijk te beoordelen is vandaar de uitgebreide uitleg ;p. Natuurlijk werk ik hier ook aan met mijn instructrice die er veel van af weet maar soms kan net die ene tip of ervaring helpen. Alvast bedankt van ons!
noaenkelly schreef:Ja het weiland is inderdaad erg groot en het zou inderdaad heel goed kunnen dat hij dan denkt dat hij niet hoeft te werken. Ja als ik het weiland ga rijden rijd ik altijd van te voren goed in in de bak. @Igor hij trekt de teugels er niet uit maar hij gaat gewoon in dikke galop bokkend en steigerend door het weiland rennen. Op het begin als ik van de bak af rijd zegmaar, dan gaat het goed maar als ik dan omdraai om het rondje verder af te maken dan begint hij zich druk te maken en "rent" hij weg.