hals hoger instellen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

L_alice

hals hoger instellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 10:20

Hallo.

Ik krijg regelmatig van de Jury commentaar dat ik mijn pony hoger in moet stellen.
Maar ik heb een pony met een hele korte (dikke) nek.
Ik (en de gene die mij helpt) weten allebei niet hoe we dit moeten doen.
Naar ons idee kan dit bijna niet, omdat haar nek niet langer.
hier wat recentere foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

wat zijn tips om dit te oefenen, en wat is jullie mening?

Groetjes
Laatst bijgewerkt door L_alice op 25-08-14 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Re: hals hoger instellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:22

Dooddoener, maar ik ben bang dat je dan geen kundige instructie hebt. :n

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:25

Die kan zeker wel nog een heel stuk hoger in naar hals gereden worden.
Heeft imo helemaal niks met de vorm of dikte van de hals te maken, een haf of een fjord kan evengoed hoog/hoger ingesteld worden.
Als degene die je helpt niet weet hoe je dat moet doen, dan is het DRINGEND tijd om een goede lesgever erbij te halen. Zo moeilijk is dat niet, als je de juiste "feeling" hebt, maar het is niet iets wat je zomaar in 1,2,3 oplost.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:34

Ook een Fjord met een korte dikke hals kan hoger ingesteld worden:
Afbeelding
En natuurlijk zal het ene paard het makkelijker aanbieden dan de ander.
Maar elk paard is hoger in te stellen, hierbij heb je wel als basis een sterke, goed ondertredende achterhand voor nodig.

L_alice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 10:41

ik zie dat ik niet zoon hele recente foto's erop heb staan.
Hier zijn er een aantal:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:43

Ja die kan dus wel nog een heek stuk hoger.
Maar ze moet meer omhoog vanuit haar schoft, ik heb de indruk dat ze dikwijls op de voorhand loopt. Tijd dus om wat meer aan oprichting en bergopwaarts lopen te werken.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:43

Die hals kan zeker hoger ingesteld worden, zie ook de Fjord. Ik zou wel op zoek gaan naar iemand die me daarbij kan helpen.

L_alice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 10:46

__Astrid schreef:
Ja die kan dus wel nog een heek stuk hoger.
Maar ze moet meer omhoog vanuit haar schoft, ik heb de indruk dat ze dikwijls op de voorhand loopt. Tijd dus om wat meer aan oprichting en bergopwaarts lopen te werken.

we zijn ook bezig om haar minder op de voorhand te laten lopen.
Maar dit gaat al een stuk beter als je de foto's in mijn profiel kijkt of die er nu heb neergezet.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:49

Ik vind ze eerlijk gezegd op je L1 foto's in je profiel beter lopen dan die die je nu postte.
Anyway, zoek gewoon goede instructie. Klaar, wij kunnen ze niet via een schermpje met zo'n dingen helpen, dat zijn trainingsdoelstellingen, die los je niet zomaar op met een paar bokt tips.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:51

Paard dat ik nu rij gaat ook heeeerlijk neerwaarts met een lange teugel. :D

Hoger instellen is lastig bij haar omdat ze haar achterhand door een oude blessure niet makkelijk eronder zet. ERn met meer druk op de teugel kruipt ze makkelijk erachter. We zijn dus heeeel veel bezig met overgangen en temposwisselingen en het begint te komen dat ze nu een paar meter vanzelf omhoog loopt zonder dat ik meer druk op de teugel zet. Misschien een idee voor jou om hier ook wat aan te gaan werken, als je dit nog niet veel doet tenminste. En inderdaad een goede instructeur zou zoiets moeten weten....
Laatst bijgewerkt door Taucha op 25-08-14 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:53

"Hals hoger instellen" vind ik eigenlijk ook niet zo'n goede opmerking op het juryrapport.
Ik zou eerder verwachten dat er zou staan "op de voorhand" als ik de foto's zo zie.

Maar het gaat wel samen. Als je je paard wat meer op de achterhand krijgt, komt de voorhand vanzelf wat omhoog en kun je ze wat hoger instellen.
Ik zou je idd ook adviseren: zoek een goede en kundige instructeur/trice

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:54

Zoals al gezegd.. Een andere lesgever zoeken! Je hebt een leuke pony (die wel een paar kilootjes kan missen en daardoor ook makkelijker kan ondertreden)die zeker nog wat opgerichter kan. Ik denk dat je vooral veel moet gaan schakelen en korte stukjes oppakken. Dus veel halshouding wisselen want hij moet meer vanaf de schoft omhoog en het stuk nek achter de oren moet het hoogste punt worden. Durf dus veel te schakelen en daarin los te laten. Dus blijf in het schakelen niet die hals naar beneden rijden, maar durf die neus eruit te laten komen. Als de achterhand wat sterker wordt komt die halshouding vanzelf.

L_alice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 10:58

schakelen doen we al veel. en inderdaad los laten ook, maar wat doet mevrouw naar beneden duiken.
Om haar uberhoud voor de LL te laten lopen is al een moeilijk puntje.

Maar er mag een slotje op, ik weet voldoende

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:01

Op het moment dat jij loslaat en zij wil duiken kom jij met je binnenbeen om het achterbeen eronder te schuiven. Desnoods iets opvangen aan de buitenteugel om haar aan elkaar te houden. Vooral in de wendingen moet je oppassen dat ze niet sneller wil gaan lopen en zo dus gaat stuwen ipv dragen en van het achterbeen afloopt.

Jammer dat je een beetje geïrriteerd overkomt TS. Het zijn allemaal goedbedoelde adviezen. :)

L_alice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 11:04

ik ben niet geirriteerd hoor.
Omdat ik allemaal de zelfde adviezen krijg weet ik voldoende.
Beetje onzin om 100x zelfde reactie te krijgen toch?

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:17

Er wordt een paar keer gezegd dat je beter een andere instructrice kan zoeken en daar ga je niet op in. Daar wordt de conclusie dan uit getrokken dat jij niet van instructie gaat wisselen en daarom wordt dat advies telkens herhaald op een andere manier.
Mijn advies is om je teugels een stuk korter te pakken. Zij heeft duidelijk de spieren om neerwaarts te lopen goed ontwikkeld en durft haar hoofd/hals laag te dragen en daarin te ontspannen. Ze zal met de kortere teugels niet meer nageeflijk lopen waarschijnlijk, maar is dan wel makkelijker om haar van achter te activeren. En dan met de kortere teugels veel overgangen rijden en schakelen in draf. Als ze dan sterker wordt achter, komt het nageeflijke vanzelf weer, want is duidelijk te zien dat ze vertrouwen in je hand heeft. Alleen maak je het op de manier zoals je nu rijdt, het voor hem allemaal erg makkelijk. Ze loopt in een relaxte ontspannen vakantiehouding, maar daar wordt de achterhand niet sterker van ;)

Natuurlijk kan je als het gevoel hebt dat hij het toch wel erg zwaar vindt met kortere teugels, hem af en toe een rondje ontspannen aan de langere teugel rijden :)
Hopelijk heb je hier wat aan.
Haar houding met rijden lijkt precies op de houding die de pony van mijn zus ook graag aanneemt en het voelt voor de ruiter ook heel fijn weet ik uit ervaring :) Van de kortere teugel werd mn zus in het begin soms een beetje chaggo, omdat je niet direct resultaat hebt en het niet zo fijn voelt als wat ze gewend was. Maar na volhouden is ze er nu aan gewend en loopt haar pony een stuk meer bergop! Ook hij heeft zn bouw niet mee, kort in t lijf en kort in zn hals.

Succes in ieder geval!

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:19

Om de hals hoger in te kunnen stellen moet je pony van achter meer gaan dragen. De achterkant moet als het ware omlaag, wil je de voorkant omhoog krijgen.

Ze moet dus wat meer op het achterbeen komen. Zal best even wat tijd overheen gaan voordat het lukt, maar probeer in je training steeds dat stukje op te zoeken. Op het achterbeen zetten en dan van voor de ruimte geven (niet een lange teugel maar je hand naar voor), met je been de neus eruit rijden en dan zul je zien dat ze uiteindelijk een beetje zal willen gaan klimmen in je hand. Daar moet je naartoe werken. Steeds kleine stukjes en dan kun je dat langzaamaan uit gaan bouwen.

L_alice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 11:37

bedankt, ik ga hier mee aan de slag.
Ik heb geen instructrice omdat er bij ons op stal geen les gegeven mag/kan worden.
Maar er is wel iemand die mee kijkt af en toe, en die gaat ook altijd mee op wedstrijd.
Ik heb geen rijbewijs en trailer, dus kan ook nergens anders gaan lessen.

de tips die jullie geven, was ook een tip van de gene die mij helpt, hier zijn we dus al mee bezig, maar het gaat niet zo snel als ik hoopte ;)
Nou moet ik ook wel zeggen, op wedstrijd rijd ik vaak op save, omdat ze heel heet en sterk kan worden van de overgangen, korter pakken enz. en dan heb ik soms echt niks meer te vertellen, en dat kan ik op wedstrijd natuurlijk niet hebben.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:25

Je moet niet het achterbeen eronder plaatsen maar de kracht van de afzet met het achterbeen ontwikkelen.
Het verder naar voren plaatsen van het achterbeen heeft geen enkele waarde, het is hetzelfde als wanneer jijzelf loopt en je benen verder naar voren zet.
Het gaat om het stuwende been, hiermee kun je kracht zetten.
Dat heet voorwaarts rijden.
Voorwaarts is de pas verlengen, dat wil zeggen binnen hetzelfde tempo een grotere pas maken dan dat het paard van zichzelf doet wanneer je niets vraagt.

Dit ontwikkel je vooral met een gebogen paard op gebogen lijnen, 4 passen uitstrekken en terug naar arbeidsdraf.
Na verloop van een jaar wordt je paard zo achter sterker en zal zich beter beginnen te dragen, het past zijn evenwicht aan.
Wanneer het zich gaat dragen dan komt de hals vanzelf omhoog.

De hals omhoog halen met de hand heeft een tegenovergesteld effect, welliswaar ziet het er spectaculairder uit maar je paard zal zich nu tegelijkertijd vast gaan zetten in het ruggedeelte onder het zadel en in tweeën gaan lopen. Zo een paard kan zich nooit meer oprichten, het loopt in de krul.
Waneer je wilt zien hoe dat er uit ziet, kijk om je heen, 90% van de paarden loopt in de krul in een geforceerde schijnoprichting, ze zullen zich nooit meer gaan dragen.
Een zich dragend paard is als een rubberen balletje, licht, soepel, wendbaar, buigbaar.

Het neerwaarts rijden is de eesrte fase naar de oprichting.
Een paard dat hals strekt neem nauwelijks meer gewicht op de voorhand dan een paard dat de hals hoog draagt, het is het voorwaarts, de Schwung, de impuls die het gewicht overneemt van de voorhand.

Dat is dus jouw probleem, je paard is niet voldoende voorwaarts ontwikkeld, dat kost (veel) tijd.
Geduld en volharding....

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:34

ik ben geen jury maar ik vind het er eigenlijk goed uitzien. Je paard laat de hals vanaf de schoft "vallen" en dit is precies de bedoeling imo. Hierdoor maakt ie de rugspier lang en de rug "bol".

Imo drukt de fjord juist de rug weg.

Verder ga ik mee met Simpelman, vooral meer voorwaarts denken.

L_alice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 13:58

Simpelman schreef:
Je moet niet het achterbeen eronder plaatsen maar de kracht van de afzet met het achterbeen ontwikkelen.
Het verder naar voren plaatsen van het achterbeen heeft geen enkele waarde, het is hetzelfde als wanneer jijzelf loopt en je benen verder naar voren zet.
Het gaat om het stuwende been, hiermee kun je kracht zetten.
Dat heet voorwaarts rijden.
Voorwaarts is de pas verlengen, dat wil zeggen binnen hetzelfde tempo een grotere pas maken dan dat het paard van zichzelf doet wanneer je niets vraagt.

Dit ontwikkel je vooral met een gebogen paard op gebogen lijnen, 4 passen uitstrekken en terug naar arbeidsdraf.
Na verloop van een jaar wordt je paard zo achter sterker en zal zich beter beginnen te dragen, het past zijn evenwicht aan.
Wanneer het zich gaat dragen dan komt de hals vanzelf omhoog.

De hals omhoog halen met de hand heeft een tegenovergesteld effect, welliswaar ziet het er spectaculairder uit maar je paard zal zich nu tegelijkertijd vast gaan zetten in het ruggedeelte onder het zadel en in tweeën gaan lopen. Zo een paard kan zich nooit meer oprichten, het loopt in de krul.
Waneer je wilt zien hoe dat er uit ziet, kijk om je heen, 90% van de paarden loopt in de krul in een geforceerde schijnoprichting, ze zullen zich nooit meer gaan dragen.
Een zich dragend paard is als een rubberen balletje, licht, soepel, wendbaar, buigbaar.

Het neerwaarts rijden is de eesrte fase naar de oprichting.
Een paard dat hals strekt neem nauwelijks meer gewicht op de voorhand dan een paard dat de hals hoog draagt, het is het voorwaarts, de Schwung, de impuls die het gewicht overneemt van de voorhand.

Dat is dus jouw probleem, je paard is niet voldoende voorwaarts ontwikkeld, dat kost (veel) tijd.
Geduld en volharding....

bedankt voor de duidelijke hoeveel. Het verruimen en verkorte doe ik al regelmatig. Daar gaat ook redelijk goed. Op wedstrijd niet omdat ze dan al erg Het is en alleen maar heter word en gaat ze het in snelheid om zetten i.p.v verruimen.
Maar ik moet gewoon Veel meer geduld hebben. Ben in 9 wedstrijden (1 jaar)B en L1 uitgereden dus gaat allemaal al
snel genoeg

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:38

Met mijn pony had ik t zelfde probleem als jij. Ik wilde hem ook graag hoger instellen. Dit heb ik gedaan door de teugels meer op maat te nemen en mijn handen ook wat hoger te houden. Ik ben het niet eens met simpelman, dit zal voor sommige paarden werken, maar mijn pony liep op die manier 'de grond in'.
De nageeflijkheid was even wat minder en we moesten een nieuw evenwicht vinden, maar langzaam maar zeker ging het beter (zie foto's pagina 147 bij t aan de teugel verzameltopic). Zorg met de teugels korter dat je wel een fijne verbinding/aanleuning houdt, maar laat verder het hoofd even voor wat het is, activeer nu de achterkant (met overgangen). Op deze manier ontwikkelt je paard meer spieren bij de schoft, waardoor zij uiteindelijk haar hals hoger gaat dragen en ook hierin nageeflijk kan lopen. Succes, ik vind je paard verder heel fijn lopen!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:52

flavlip schreef:
Met mijn pony had ik t zelfde probleem als jij. Ik wilde hem ook graag hoger instellen. Dit heb ik gedaan door de teugels meer op maat te nemen en mijn handen ook wat hoger te houden. Ik ben het niet eens met simpelman, dit zal voor sommige paarden werken, maar mijn pony liep op die manier 'de grond in'.
De nageeflijkheid was even wat minder en we moesten een nieuw evenwicht vinden, maar langzaam maar zeker ging het beter (zie foto's pagina 147 bij t aan de teugel verzameltopic). Zorg met de teugels korter dat je wel een fijne verbinding/aanleuning houdt, maar laat verder het hoofd even voor wat het is, activeer nu de achterkant (met overgangen). Op deze manier ontwikkelt je paard meer spieren bij de schoft, waardoor zij uiteindelijk haar hals hoger gaat dragen en ook hierin nageeflijk kan lopen. Succes, ik vind je paard verder heel fijn lopen!

Dat noemen we in de krul zetten.

Een paard zal zich vanzelf op gaan richten wanneer het daar aan toe is.
Wanneer het voor dat moment hoog ingesteld wordt dan KAN het de achterhand niet meer gebruiken om zich op te richten, het loopt in tweeën.
Alle verdere training gaat dan de verkeerde kant op, het paard gaat spieren ontwikkelen om aan het gevraagde te voldoen maar dat zijn niet de spieren die we willen ontwikkelen.
Het paard gaat als een tuigpaard lopen met, hoofd hoog en stuwend vanuit de achterhand.
Om de verzameling te ontwikkelen moet het zich van achterhand en lendenen uit op tillen.

Een goed ontwikkeld paard komt voor omhoog door drijvende hulpen en kan hier ook blijven lopen omdat het de kracht er voor heeft.
De hand begrenst slechts.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:00

Eerlijk gezegd vind ik je bonte ook best fijn lopen. Als-ie voor op wedstrijd wat te duikerig loopt, wat maakt het uit. met handen dwangmatig hoger gaan instellen, dat wordt al snel "ophijsen", zou ik gewoon niet doen. je kunt de natuurlijke balans er enorm mee verknoeien. Het kost gewoon tijd.
Paard dient uit zichzelf hoger te kunnen komen, dat komt echt alleen door achter sterker te worden.

't Is een leuk paard, zou jammer zijn als je er om een juryopmerking voortijdig dingen van gaat verlangen, waar het dier nog niet aan toe is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:03

Voor L niveau loopt hij prima.
Moet wel meer voorwaarts.

Neem de jury's met een korreltje zout....
Als je gezien hebt hoe je jury kunt worden begrijp je wat ik bedoel.