Opnieuw beginnen, hoe nu verder (tips gevraagd)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snorkel8

Opnieuw beginnen, hoe nu verder (tips gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 19:23

Lang verhaal maar ik zal het proberen te vertellen.

Mijn doel van dit topic is om tips te verzamelen, updates te geven, en evt. Een hulp te zijn voor meerdere.

3 jaar geleden kocht ik een PRE, hij was opgeleid voor de show, ingereden met stang en trens, 7 jaar en alle knoppen zaten erop. Heel leuk maar ik als wedstrijdruiter moest in de L beginnen dus hij moest op een trensje lopen.

Ik heb 1.5 jaar verkeerd getraind maar ik wist niet beter, hij mocht niet laag en rond lopen, altijd bovenin, niet losrijden want dat deden ze in Spanje ook niet... Hij werd verschrikkelijk sterk, kon hem hem alleen nog maar met palhem of stang rijden en ik was dood ongelukkig.

We gingen naar een andere stal, hij was mager (mede door niet genoeg dekens) slecht/onbespierd en moesten weer opbouwen. Eindelijk had ik goede hulp en we gingen helemaal terug naar de basis. Ook ben ik weer wedstrijden gaan rijden en we hebben onze eerste punt in het M gehaald.

Toen heb ik de moeilijke beslissing genomen hem te moeten verkopen, ik bracht hem naar voor mijn idee goede stal, hij zag er goed uit, fijne bespiering, was Z klaar en liep als een trein.

Het is niet gelukt hem teverkopen (achteraf begrijp ik waarom) na 8 maanden kreeg ik hem terug, mager, onbespierd, slecht in t haar, slechte conditie... Ik kon wel janken.

Nu zijn we weer 3,5 maand verder en we gaan de goede kant op, vandaar dit topic.
Hij begint mooi aan te komen, spieren komen weer terug maar ik wil het nu echt goed doen.

Hoe bouw je nou goed op? Hij heeft weer conditie, we zijn veel lang en laag bezig, hij loopt op een trensje en is gewoon licht in mijn hand!

We rijden veel overgangen, ik pak hem meestal een kwartiertje op om zijgangen te oefenen en wat uitstrekken.

Wat zijn nou echt goede oefeningen om zijn bespiering goed te krijgen? Geen onderhals, mooie kont spieren, soepel in het lijf.

Bedankt als je alles hebt gelezen en mij op weg kunt helpen, als er nog vragen zijn hoor ik het graag!

Rossfechten

Re: Opnieuw beginnen, hoe nu verder (tips gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 20:06

Op je gevoel afgaan en kijken wat het paard leuk vind om te doen, en vooral, evenwichtig rijden, dus 2 kanten gelijk belasten.

Boxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 00:36

Veel overgangen maken. Niet lang galopperen maar vaak aanspringen. Dit kost ze ook energie.
Als je terug komt van galop naar draf eerst terug nemen (een pas oid) en dan naar voren rijden.
Voor de souplesse slangen voltes. Dan moest je telkens zijn evenwicht verplaatsen en om stellen.

Vooral luisteren naar wat je paard aangeeft wat hij aan kan. Elke keer een stapje verder.

Priyanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 07:25

Lang en laag rijden ,voorwaarts,overgangen gallop-stap-halt,vanuit halt aanspringen gallop (gebruik ook extra de achterhand)achterwaarts en event gelijk aanspringen gallop .
Uitstrekken /diagonaal-lange zijde . Het veel werken vanuit de achterhand dus .

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 09:52

Goede oefeningen!! Ga ik zeker meenemen! Dank jullie wel :)