Paard soms zwart voor de ogen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abbycootje

Paard soms zwart voor de ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 11:46

Hallo,
Sinds maart 2013 ben ik in het bezit van een inmiddels 6 jarge ruin.
We hebben hem toen klinish laten keuren (in verhouding met aankoop bedrag gekozen om hem niet rontgologish te laten keuren)

We wisten al dat hij linksachter(als ik het goed zeg) een litteken had, dit zou een draadwond zijn geweest toen hij og veulen was.
Maar tijdens de keuring is uitgesloten dat deze oude verwondig hem zou belemmeren.

Tijdens het ''proefrijden'' heeft hij wel gehad dat hij bij de uitgang ietsjes omhoog kwam en om wilde draaien, maar daar hij toen pas 4 jaar was hier niet te veel achter gezocht, ervan uit gaand dat het een vorm van uit proberen was.

In de eerste weken was hij opzich heel braaf behalve dat hij afentoe de andere kant op ging en bit vast pakte op de uitgang af. Daarbij ging/gaat hij altijd linksaf.
Verder opzich heel braaf, zelfs bosritjes mee gemaakt, superbraaf.
Op een gegeven moment begon hij tijdens het rijde bijv. bij halthouden oid. steeds vaker omhoog te komen. En ging hij er nog steeds wel vandoor.
We hebben zadelmaker, tandarts etc. er allemaal bijgehad. Ook osteopaat dus n zn lichaam zat het niet.
Soms ging het wel weer wat beter. Tot hij op een gegeven moment op buitenrit zich steeds begon om te draaien , en het omdraaien veranderde naar als je hem begrensde en vooruit wilde rijden in omhoog komen.

Op een gegeven moment liep het zo uit de hand dat hij stijl overeind stond en zich bijna achterover liet vallen.
Toen heel veel an de hand gewerkt om het stijgeren eruit te krijgen.
Dit ging toen steeds beter. Inmiddels kan hij ook gewoon mee op bosrit.

In de training ging het steeds beter, maar hij bleef soms terug vallen en dan ''rare acties'' hebben.
Hij kan bijvoorbeeld 9 keer braaf zijn alleen in de bak, de 10e keer is hij alleen maar aan het gillen.
En zo is hij ook al een keer met zn voorbenen als het ware op de bakrand geklommen.
Toen ik hem stil wou zetten nadat hij weer eens het bit vast had gepakt en er vandoor was gegaan.

Ook heeft hij wel ees gehad toen hij een ander paard voorbij zag lopen toen ie in de wei stond (in de wei naast hem stonden ook nog gewoon paarden) maar toen is hij over het hek gespronge (wat toch wel ruim een hek van 1.20 was als het niet meer was.

Nu ging het ee hele tijd enorm goed,we mochten L1 starten en zijn na 5 wedstrijden meteen l2 startgerechtigd.

En toen plots ut het niks kon ik niet een diagonaal oid. op galoperen want da pakte hij het bit vast en zette hij het op een rennen (en dan ziet ie echt zwart voor zn ogen)
De dag erna er een slofteugel aan gedaan, omdat hij dan zn hoofd omhoog gooit wanneer hij het bit vast pakt. en een martingaal of borsttuig heeft hier net voldoede werking bij.
Maar toen hij weer zijn hoofd omhoog wilde gooien en voelde dat hij begrensd werd stond hij weer op z achterbenen en begon zo naar voren te springen waarbij hij zich half tegen de bakrand aan liet vallen.

Nu had ik deze week introductie week op school.
Eerste les was hij eigenlijk wel braaf, en n de laatste 5 minuten tijdens het stappen pakt hij ineens het bit vast en rent volop op het paard voor hem ( die op de hoefslag reed) af, knalt hier op, en duwd zich tussen paard en bakrand door).

Nu vraag ik mij toch echt af waar dit gedrag vandaan kan komen want hij zet gewoon zwart voor zijn ogen, en al staat er een muur voor m zou hij er tegenaan rennen.
De instructrice op school snapte ook niet waar het ineens vandaan kwam want er was voor zover voor ons te zien is totaal geen aanleiding voor.

Ik zou graag willen weten of er mensen zijn de bijvoorbeeld ook een paard hebben (/gehad), met soortgelijk gedrag. Of misschien weten waar dit vandaan zou kunnen komen.

Hij heeft echt een superlieve kant het is een enorme knuffel de gek is op aadacht.
En wanneer er weinig van hem gevraagd wordt kan je bijna iedereen erop laten rijden in de bak.
Maar zodra er een knop om gaat is het een totaal ander paard.

Soms dan ga je misschien aanknopingspunten zoeken die er niet zij, hij heeft bijvoorbeeld links een mensenoog, kan dit er mee te maken hebben dat hij linksom draait?
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 2737_n.jpg

Of is er toen hij dat litteken op liep iets gebeurd waardoor hij een soort angst heeft opgelopen?

Hij ligt zeer regelmatig en dan kan je er ook gewoon bij komen, dus het is niet dat hij geen vertrouwen heeft oid.
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 5885ec807a
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... e=54728D31

Dressuurmatig loopt hij (meestal) heel fijn. Ook op wedstrijd wel redelijk goede puten (laatste wedstrijd 193& 196 in de L1)
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... e=545E793F
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... e=54644572
Sprigen wordt hij heel heet en moet hij nog leren meer over zijn rug te springen, maar soms heeft hij ook al wel goede sprongen er tussenzitten, het KAN dus wel op ee goede manier..
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... fc84ddbe54

Misschien dat sommige dingen niet van toepassing zijn op het probleem maar ik heb er maar zoveel mogelijk bijgezet.
Als er iemand is die misschie een idee heeft hierover zou ik het graag horen. (:

Kermis

Re: Paard soms zwart voor de ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:08

Heb je er wel eens aan gedacht dat je paard aan het puberen kan zijn?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:10

Een paard pubert niet.
Heb je wel al weer eens naar je zadel laten kijken? Of past je hoofdstel niet helemaal goed.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:12

Als je de tekst goed heb gelezen dan staat daarin dat ze dat heeft gedaan.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 12:14

De manier waarop hij soms door het lint gaat is meer dan uitproberen/ '' puber gedrag''
Als hij zo over de zij is en daardoor omhoog komt en zich liever achterover laat vallen dan doen wat er gevraagd wordt is het imo meer dan iets niet willen.

FriesWytske, zoals is OP staat is zadel nagekeken. Hoofdstel zit prima, omdat hij vrij onrustig is in de mond van alles wel eens gaatje strakker/losser hoger/lager geprobeerd. Maar dit maakt ook geen verschil..

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:16

Dan zou ik hem eens op de foto laten zetten. En dan niet alleen de benen maar ook de rug en nekwervels.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:18

Ik zou toch eens zijn rug op de foto laten zetten. En dan vooral de rug en nekwervels. Dit klinkt als een pijnreactie.
En ik weet natuurlijk niet hoe laag het aankoopbedrag is geweest, maar dat kan soms ook al een teken aan de wand zijn...
Ik zie in je profiel een erg mooi paard. Als het om dat paard gaat? Waarom zou die zo goedkoop zijn geweest?
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 24-08-14 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:19

Sommigen zijn / worden denk ik nooit echt betrouwbaar. Ik denk gewoon een hele slimme die toch kijkt welke mogelijkheden hij te benutten heeft. Aan de eigenaar hoe die er mee om weet te gaan.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 12:23

Het was niet extreem laag, hij was nog vrij groen, niet erg groot (op moment van aankoop 1.60 )
En heeft geen papier (afstamming onbekend). Prijs was 2750 dus naar ons idee een passend bedrag.
Heb er zelf ook over nadgedacht om hem toch nog een keer op de foto laten zetten, maar hier zal ik waarschijnlijk nog even voor moeten wachten aangezien het niet een kleine uitgave is.

Ik denk zelf dat het niet iets rontgologisch is omdat hij weken/maanden top kan lopen zonder problemen/streken.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:23

Wat moeilijk! Heb je ook les, of in ieder geval iemand met verstand die met je meekijkt op dat moment?

En hoe oud is je paard nu?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:25

piezze schreef:
Sommigen zijn / worden denk ik nooit echt betrouwbaar. Ik denk gewoon een hele slimme die toch kijkt welke mogelijkheden hij te benutten heeft. Aan de eigenaar hoe die er mee om weet te gaan.

En vaak zijn ze gewoon slecht opgevoed/opgeleid.

Een probleem in het lijf, met name de rug, kan heel goed de aanleiding zijn, maar zou evengoed terug te voeren kunnen zijn op verkeerde training van het paard.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:25

Weken zonder problemen lopen zegt niets. Ik heb een paard gereden die soms ook wekenlang of maandenlang een goede periode had en die had achteraf een ernstige vorm van kissingspines. Sommige paarden zijn gewoon heel hard voor zichzelf.

Ik zou hem echt op de foto zetten en tot die tijd er niet meer op gaan zitten.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 12:26

BaileyMix schreef:
Wat moeilijk! Heb je ook les, of in ieder geval iemand met verstand die met je meekijkt op dat moment?

En hoe oud is je paard nu?

In de OP staat genoemd dat ik les heb.
Op school elke dag, en op stages meestal wekelijks.
In de vakantes rijd ik vooral veel wedstrijden, dus verschilt met hoevaak les.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:31

Merk je verschil in gedrag per seizoen/weertype of dat niet? en zijn de tanden ook nagekeken?

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 12:31

Cayenne, op de foto wil ik hem idd tzt voor de zekerheid laten zetten.
Maar aangezien hij ditzelfde gedrag ook aan de hand wel heeft heb ik zelf meer het dee dat het iets tussen zn oren is.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 12:33

Atalanta, zoals in OP staat is hij bij tandarts geweest, (2x) beide keren niks ernstigs, klein beetje bijgeveild.
En hij kan terwijl het bloedheet is dit gedrag hebben, maar ook met regen, oid dus het is niet weer gerelateerd.

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:39

weken maanden goed gedrag zegt inderdaad niets over lichamelijke pijnen. Het paard van mijn vriendin was jong en super braaf. Zij merkte zelf niets maar andere zeiden van joh, wat loopt ze onregelmatig. (lees niet kreupel) Zij liep mooi nageeflijk en kon er alles mee. Alles op de foto gezet, uiteraard begonnen bij benen. Eindresultaat. Een nekwervel die niet goed zat. En het was einde verhaal.
Bij dit verhaal dacht ik ook gelijk aan de rug en of nek.
Je kan het maar beter uitgesloten hebben, want als er écht wat aan de hand is, wil je natuurlijk niet te laat zijn.

Het is wel een mooi paard om te zien en apart dat hij verder heel braaf is en goede punten rijd.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:43

Zou het niet iets zijn om hem gewoon eens een maandje vrij te geven? Misschien dat het gewoon allemaal wat te snel voor hem gaat, dat 'ie daartegen in gaat. Heb je twee vliegen in één klap, als je hem op de foto laat zetten en er blijkt iets te zijn beschadig je hem igg niet verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:51

Ik heb dit ook gehad met een paard. Ene moment zo mak als een lammetje, andere moment ging hij compleet uit zijn dak. Paard bleek, ondanks zijn leeftijd (5 jaar), onder de atrose te zitten. Laat je paard dus toch maar even heel goed nakijken.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 12:55

Hij is nog noot onregelmatig geweest in de 1,5 jaar de ik hem heb, en ook eigenlijk nooit stijf geweest oid.

zoals gezegd doet hij dit ook aan de hand, zo kan hij 100 x de wasplaats oplopen en de zoveelste keer gaat hij in de achteruit, komt hij omhoog en draait hij om. en zet het op een rennen.
Het is erg lastig uit te leggen.
Maar ik denk dat voor iedereen die hem goed kent het wel duidelijk is dat dit eerder een gedragsprobleem is dan een lichamelijk probleem. ;)

Zoals het gedrag dat hij soms wanneer hij alleen is alleen maar kan gillen.
terwijl het 10 x goed gaat alleen.
In de wei tijdens het ''spelen'' komt hij ook heel snel omhoog dus hij doet het vaker zonder dat het vanuit pijn komt.
Ook is het trouwens een paard die wel nog een beetje hengsten gevoelens heeft zo heeft hij al eens geprobeerd over de stal te komen om bij de buurvrouw te komen, en is hij door het draad gegaan en sprong ie bovenop de merre in de wei ernaast.
Laatst bijgewerkt door abbycootje op 24-08-14 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:57

Die van mij had ook nog nooit een pas kreupel of stijf gelopen dus dat zegt niets over eventuele atrose.

Ook aan de hand kon hij heel wisselvallig zijn. Ene moment kon ik mijn kinderen er op zetten op de poetsplaats, andere moment stond hij op de achterbenen als ik het hoofdstel om wilde doen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-08-14 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:58

Ik begrijp niet zo goed wat je met dit topic wil als je alle adviezen toch maar wegwuift. Het is niks lichamelijks zeg je, maar je instructrices kunnen je ook gedragsmatig niet helpen. Het is toch echt één van de twee. Wij kunnen dat vanachter de computer niet zien, slechts ervaring delen en ideeën opperen.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 13:06

Ik probeer de adviezen niet weg te wuiven, maar omdat het voor mij lastig is om de situatie duideljk uit te leggen denk ik dat het gedrag wat hij vertoont ook verkeerd geintepeteerd wordt.
Zo heb ik ook gezegd dat ik hem tzt een keer rontgologisch op de foto wil hebben, maar dan moet daar ook financieel de mogelijkheid toe zijn. ;)
En ik vraag natuurlijk wel om adviezen/ervaringen, maar dan is dat aan mij wat ik daar we of niet mee doe.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 13:09

ikke schreef:
piezze schreef:

En vaak zijn ze gewoon slecht opgevoed/opgeleid.

Een probleem in het lijf, met name de rug, kan heel goed de aanleiding zijn, maar zou evengoed terug te voeren kunnen zijn op verkeerde training van het paard.

Of 'verkeerd' voer. Hier een draver, 25 jaar, artrose, maar als we hem op bix zetten gaat hij ook zo door de bak. Al is het maar 1/3 schep, hij ontploft dan gewoon, zit geen stop meer op, en maakt dan de raarste sprongen. Dus miss wat aan je voer veranderen?

Anders; er vanuitgaand dat hij lichamelijk gezond is, op zo'n moment juist voorwaarts rijden. Rennen? Oké, prima, maar dan wel net zo lang doorgaan tot dat jij zegt dat het klaar is. Heeft bij mij erg geholpen met een 6 jarige. Nam me enorm in de zeik, iedere keer weer terug gereden, op d'r donder gegeven, bij mijzelf alles na gegaan.. Niets hielp. Op een gegeven moment was ik het zo zat, dus door laten galopperen. Totdat ze zelf terug in draf wou komen, en daar nog 2/3 rondjes achteraan geplakt zodat het MIJN overgang kan worden. Voordeel is; zolang jij je paard daar voorwaarts houd, kan hij niet omhoog komen, en zolang jij daar zorgt dat hij z'n kop niet tussen z'n benen kan stoppen, kan hij je er ook niet afbokken. Die overgang naar draf word dan jou overgang, en niet zijn spelletje, mocht het uitproberen/ pubern zijn.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 13:18

Ik heb hem op zowel basis als sportbrok gehad, aangezien hij vrij intensef gereden wordt staat hij momenteel gewoon op sportbrok en over algemeen doet hij het hier prima op qua training.
Als extratje krijgt hij ook natrues best muesli.

In het begin heb ik hem ook op een muesli van Marstall gehad, maar zover ik ervaren reageerd hij niet echt verschillend op voer.

Dat laten door rennen heb ik meerdere keren geprobeerd maar dat eindigd na 20 minuten nog niet, meneer kijkt nog net zo vrolijk om zich heen .. (Geloof dat het vermoeiender is voor mij dan voor hem zelf)