2 maanden geleden heb ik mijn eigen paard gekocht. Een 7 jarige vos ruin (v. Dreamcatcher) van 1.80 meter groot. Ik heb hem leren kennen op mijn stage plaats waar hij op Z1 niveau gereden werd.
Het is echt een toppaard! Hij is super vriendelijk, zeer mensgericht en nieuwsgierig, maar daarbij ook wel een beetje een sukkel
Onder het zadel is hij in eerste instantie een beetje sloom, hij is wel wakker te maken en als je hem eenmaal zo ver hebt is hij een zeer actief paard met een geweldig voorbeen en een redelijk goed achterbeen.
http://www.mijnalbum.nl/Album=HNJTHSTM
Nu komt mijn probleem: Ik ben zelf absoluut geen goede ruiter, rij ongeveer op B niveau en dat heeft hij ook absoluut in de gaten
Zo heeft hij dan heel snel de instelling: 'Als het niet hoeft doe ik het ook liever niet'. Dat hij ooit Z gelopen heeft voel ik dus ook absoluut niet. Om misverstanden te voorkomen zeg ik maar alvast dat ik absoluut geen Z niveau hoef te rijden en ik heb hem ook zeker niet om die reden gekocht. Ik heb hem gekocht omdat ik gewoon een geweldige klik met hem had en ik denk dat hij een heel goed leerpaard is voor mij
.Als ik op hem rij dan trekt hij zo ongelofelijk hard aan de teugel! Mijn instructeur zegt dat het is omdat hij zich niet klein wil maken en daarom maar heel hard zijn neus eruit trekt zodat hij lang kan blijven.
Ik probeer hem maar goed voorwaarts-neerwaarts te rijden zodat de ontspanning komt, en vanuit daar probeer ik hem langzaam een beetje op te pakken maar zo gauw ik dat doe word hij weer ongelofelijk sterk. Verder rijd ik bijna alleen maar bochtjes met hem met stelling waardoor ik ook de nageefelijkheid wil bevorderen. Mijn instructeur zegt dat ik hem meer bovenin moet rijden en hem goed van achter naar voor moet rijden en weerstand moet bieden met mijn hand, zo gauw hij sterk word zachtjes spelen met het bit zodat hij zich niet vast kan zetten. Door hem bovenin te zetten is hij inderdaad minder sterk, maar dan drukt hij nog teveel zijn neus eruit en loopt hij weer minder over zijn rug. Ik heb nu echt alleen maar het gevoel dat ik met hem aan het vechten ben en stap dus met een rot gevoel af.. Niet de bedoeling!
Ik heb ongeveer 2x per maand les, ik weet dat dat aan de weinige kant heb maar door alle aankopen zoals een zadel etc zit ik nu iets krapper met geld.
Morgen komt er een fysiotherapeut/masseur om hem even na te kijken omdat ik toch wil kunnen uitsluiten dat hij ergens last van heeft!
Nu wil ik vragen of iemand ervaringen of tips heeft van oefeningen of een handeling wat mij misschien kan helpen?
),