Vraagje over tempo & nageeflijkheid/ lang en laag.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike162

Vraagje over tempo & nageeflijkheid/ lang en laag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 16:31

Hoi allemaal.

Mijn paard heeft de neiging op de voorhand te gaan lopen. Ook heeft hij van zichzelf geen actief tempo. Zodra het tempo wat hoger ligt, loopt hij meer vanuit zijn achterhand. Maar dit kost mij altijd redelijk wat moeite om het actief te krijgen. Hij gaat redelijk snel stukjes nageeflijk, maar daar ben ik daar nog niet heel bewust mee bezig.

Nu vroeg ik me af: Is het belangrijk om eerst het paard nageeflijk of lang en laag te laten lopen en vanuit daar te werken aan het tempo? Of kan ik het beter andersom doen: eerst een goed tempo en dan gaan werken aan lang en laag of nageeflijkheid? Het gaat mij erom dat hij op een ontspannen manier kan lopen met toch een lekker tempo.

Ik heb wekelijks les. Ik zal dit ook zeker aan mijn instructrice gaan vragen, maar vanwege haar vakantie heb ik een paar weken geen les.

geerke

Re: Vraagje over tempo & nageeflijkheid/ lang en laag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:33

in jouw geval lijkt het mij beter om hem eerst actief voorwaarts te rijden.Omdat hij dus op de voorhand valt.
Mijn mening is iets boven zijn eigen tempo,maar daar zijn de meningen over verdeelt.Hij moet ook weer niet uit elkaar vallen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:35

mij is altijd geleerd, dat je eerst achter de motor aan moet zetten :)

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 16:40

Oke. Duidelijk. Ben ik idd ook mee aan het werk, hem actief te laten reageren op mijn been. Gaat al steeds beter. Maar is het hierbij dan belangrijk dat ik de teugels op maat heb (en hij dan maar met zijn hoofd in de lucht loopt)? Of kan ik dit beter oefenen met lange teugel en z'n neusje naar de grond?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:43

als hij met zijn hoofd omhoog gaat lopen bij contact moet je eens goed opletten of je hand wel stil is.De kans is groot dat je hem stoort.Wel contact dus,met een hele stille hand...geen hand die vastgezet is.Dat is weer het andere uiterste.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 18:38

Je paard is wat flegmatisch dus het eerste dat je moet bevestigen is het voorwaarts aan een kontakt teugel (1 jaar), dus waar hij ook met zijn hoofd loopt.
Met andere woorden, blijf van zijn hoofd af! Voorwaarts.
Het hoofd heeft helemaal niets met het op de voorhand lopen te maken, het is altijd en alleen maar het gebrek aan voorwaarts.

Tegelijkertijd werk je aan vertrouwen, rust, kalmte, ontspanning.
Forceer niets, dwing niets, heb geduld, het komt allemaal vanzelf op zijn tijd.

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 19:08

geerke schreef:
als hij met zijn hoofd omhoog gaat lopen bij contact moet je eens goed opletten of je hand wel stil is.De kans is groot dat je hem stoort.Wel contact dus,met een hele stille hand...geen hand die vastgezet is.Dat is weer het andere uiterste.

Daar kan je idd gelijk mee hebben! Als ik bijvoorbeeld doorzit met teugels op maat, lukt het mij beter om mijn hand stil te houden (hij heeft een heerlijk vlakke gang), dan zakt hij direct met zijn hoofd. Bij lichtrijden mag ik mijn handen bijvoorbeeld nog wel stiller houden. Ga ik mee oefenen, bedankt!

Simpelman schreef:
Je paard is wat flegmatisch dus het eerste dat je moet bevestigen is het voorwaarts aan een kontakt teugel (1 jaar), dus waar hij ook met zijn hoofd loopt.
Met andere woorden, blijf van zijn hoofd af! Voorwaarts.
Het hoofd heeft helemaal niets met het op de voorhand lopen te maken, het is altijd en alleen maar het gebrek aan voorwaarts.

Tegelijkertijd werk je aan vertrouwen, rust, kalmte, ontspanning.
Forceer niets, dwing niets, heb geduld, het komt allemaal vanzelf op zijn tijd.

Heb even opgezocht wat flegmatisch betekent en dat klopt redelijk. Hij moet altijd even op gang komen, maar is daarna wel actief aan het been. Ik ga de komende tijd rustig trainen met een wat actiever tempo, al vanaf het begin. Bedankt!

Lifestyle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:57

Tja, het is inderdaad al gezegd de motor zit achter.
Mijn 13 jarige ruin die ik sinds kort in bezit heb is altijd met stang en trens gereden en op druk, paard wist niet wat hem overkwam toen ik hem reed zo hard is eraan getrokken.
Dus heb vrijwel hetzelfde probleem.
Als de motor van achter niet aan is dan zal paard van voor nooit beter gaan lopen, ik zeg veel schakelen schijn overgangen rijden. Dan maar mat lager instellen als hij hier minder moeite mee heeft en hem lekker los werken ....