Aantal rijtechnische vragen voor een haflinger ruin...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Skinfaxi

Aantal rijtechnische vragen voor een haflinger ruin...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 19:03

Hoi Bokkers!
Ik rijd sinds kort op een nieuwe stal. Vaak rijd ik daar op een haflinger ruin. Hij heeft een echte oer-haflinger bouw, en is redelijk groot. Nu mag ik met hem wedstrijden gaan starten, en de eigenaar wil mij daar graag mee helpen. Maar nu heb ik een aantal probleempjes. De haflinger en ik moeten nog veel oefenen voor de wedstrijden en ik had een paar vragen hierover.

-Zijn hoofd duikt nogal naar zijn borst.
Hoe zorg ik ervoor dat hij meer bergopwaards gaat lopen?
( En ook dat zijn achterhand meer onder zijn lichaam gaat?)

-Hoe kan ik oefenen met verzamelen?Ik vindt het erg lastig :P

-Ik heb echt pianohanden. Zijn er nog truukjes om dat te verbeteren?

-Weten jullie nog een goede lesgever omgeving arnhem?
Dan kan ik weer verder oefenen *\o/*

-De galop gaat erg rommelig. Hij heeft vroeger veel bosritten
gemaakt dus vindt het moeilijk om door bochten te gaan in galop.
Hij valt ook snel terug in galop. Hoe kan ik dit verbeteren?

-Als ik harder ga dan stap vindt hij het moeilijk om te ontspannen.
Dan gaat hij niet echt meer goed aan de teugel. Hoe is dit te verbeteren?

-En tot slot: Na ongeveer een half uur heeft hij al geen zin
meer om te rijden en is hij gewoon niet meer bij de les.
Weten jullie leuke oefeningetje om hem bij de les te houden?

Alvast bedankt als jullie mij willen helpen :P

Zinzi_jewel

Re: Aantal rijtechnische vragen voor een haflinger ruin...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:11

Hij zal sowieso eerst voorwaartse impuls moeten hebben voor je aan al het andere kan gaan denken .
Voorwaartse impuls is niet perse snel maar gewoon lekker tempo voor hem . Dan komt dat neusje ervan zelf meer uit .
Je piano handen zul je zelf allert op moeten zijn . Zeker omdat die hand geen verende verbinding kan bieden .
Goed les ..
Kijk eens op www.equine-improvement.nl bijvoorbeeld .
En equi libra zit ook niet ver bij je vandaan.
Verder wil ik meegeven beter een half uurtje correct trainen als een uur en dan laatste energie eruit moeten persen

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 19:14

Bedankt voor je reactie Zinzi_jewel

Hij heeft wel redelijk veel voorwaartse impuls, maar het is gewoon jammer dat het na een half uurtje op is... Misschien helpt conditietraining?
(Ik rijd nu ook meestal een half uur, maar op wedstrijd lijkt het me niet handig of als je een keer een langer bosritje wil maken)

Edit: Ik zie dat de link het niet doet, ligt dat aan mijn computer of klopt hij niet?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:53

Je kan even Google raadplegen voor de link nog .
Mijn ervaring is dat bosritje best kan met zo,n paard werkt tenslotte motiverender voor hem als bak oefeningen .
Conditie kan , maar sommige paarden hebben nou eenmaal wat minder energie
Zou kalm aan conditie opbouwen . En niet dagelijks hetZelfde werk aanbieden maar afwisseling geven

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 07:08

Oke dankjewel! Nog meer tips?

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 08:21

Hoofd naar borst:
Voorkant loslaten! Nou ja, wel contact met de mond houden natuurlijk, maar zet het aan de teugel uit je hoofd. Een paard dat naar zijn borst duikt, loopt vaak niet nageeflijk in de zin van ontspannen en ruggebruik. Hoe je dit op kunt lossen is door heel veel overgangen te rijden. Halt naar stap, galop naar draf enz., maar ook arbeidsdraf - middendraf - verzamelde draf enz. Of zelfs draf halt of stap galop. Heel veel schakelen in tempo. Hierdoor komt hij goed aan je been en gebruikt hij zijn achterhand beter.

verzamelen:
Verzamelen is niét langzamer gaan. Je vraagt je paard verheven passen te maken, dus met minstens evenveel activiteit als het arbeidstempo. Eerst moet er die voorwaartse drang zijn, het elk moment kunnen wegrijden, dan vang je het paard iets op. Doe dit in het begin kort en rijdt dan weer weg.

handen:
Wat vaak helpt is een keer met een klein stokje rijden. Je doet je handen rechtop, neemt een stokje op je beide handen en zet je duimen daar op/overheen. Je dwingt je handen zo in positie. Doe dit eens tien minuten en je zult je veel bewuster worden.

galop:
Aangalopperen, enkele passen rustig maar actief galopperen, draven. Tempo weer controleren, opnieuw aangalopperen. Hierdoor krijg je een paard dat goed 'bij elkaar' galoppeert en hierdoor ook makkelijker bochten zal kunnen nemen. Blijf zelf goed recht en stil zitten.

half uur:
Zoals al gezegd: werk zolang het fijn gaat. Misschien houden jullie het wel langer vol door geen moment niets te doen. Overgangen, figuren, steeds maar weer. Geen rondje mag je niets doen. Houd je paard wakker en bezig.

harder stap:
Probeer eens de verlichte zit? Laat de teugels langer worden, kom uit je zadel en laat hem maar lopen. Zorg ervoor dat je paard op elk moment, in elke gang je hand volgt. Stap of draaf eens een tijdje met lange(re) teugel zodat hij zich helemaal kan ontspannen.

Succes! :)

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 10:39

Superbedankt voor je tips xChanelx !

Ik ga ze zeker allemaal uitproberen. :)

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:37

Je mag me altijd nog pb'en hoor! :)

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 16:18

Niemand meer?

Didi146

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 16:55

Ik heb nog een tip voor je pianohanden!
heb er zelf ook last van gehad en dit heeft mij goed geholpen ;)
Je balt je handen tot vuisten en pakt in allebei een zweepje vast.
Vervolgens pak je de teugels op en probeer je een aantal rondjes te rijden met je handen rechtop.
Zo komen de zweepjes als het goed is niet tegen de hals/schouder van je paard, en leer je om je handen rechtop te houden! ( Dit kan natuurlijk alleen als je pony niet heel del op zwepen reageert :+ )

Misschien kan iemand je pony longeren, zodat jij je alleen op je handen kan concentreren ( dit is sowieso heel fijn om je zit te verbeteren!)

Succes!