Wat met 21-jarig paard dat al meer dan een jaar stilstaat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fiorini

Wat met 21-jarig paard dat al meer dan een jaar stilstaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 21:25

Mijn 21-jarige merrie wordt al een 2-tal jaar niet meer bereden. Net na de winter ben ik nog een paar keer met haar een korte wandeling gaan doen (we dachten het rijden terug op te nemen), maar toen bleek ze vocht op haar longen te hebben. Ondertussen is ze hier heel goed van herstelt, maar heb niet meer met haar gereden.
Ik wil het rijden graag terug opnemen (recreatief), maar weet niet goed waar te beginnen. Dus als jullie tips hebben???

Ikzelf start binnenkort met westernlessen. Heb al heel mijn leven dressuur en jumpings gereden, maar hier heb ik het mee gehad en wil me omscholen naar western. Jammer dat mijn paard al 21 is, anders zou ik haar ook proberen "om te scholen", maar ik denk niet dat dit nu nog een goed idee is.

Alles tips zijn welkom!

Alvast bedankt! x

hielkebro

Re: Wat met 21-jarig paard dat al meer dan een jaar stilstaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:28

misschien eens een wandeling ? en dat opbouwen naar meer km's.
en als ze wat conditie heeft, longeren ?

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:32

Hallo
Ik heb meerdere oudere paarden, en ze kunnen veel, alleen moet je goed op eten en eerlijke beweging letten, een paard laat wel merken wat die leuk vind en wat die wel of niet aankan. En waarom niet omscholen, 21 jarig paard is niet opeens achterlijk.
na 2 jaar oppakken moet heel voorzichtig gebeuren, maar als ze nu gezond is denk ik dat moet kunnen.
Dus beginnen met stappen en om de dag paard inspanning laten leveren.

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 21:40

@Rossfechten Een 21-jarig paard is zeker niet achterlijk hoor :-) Maar mijn paard is altijd heel eigenwijs geweest en heeft nooit van verandering gehouden. Het is een paard dat echt haar structuur nodig heeft en haar vertrouwde omgeving, anders begint ze meteen te stressen, ze slaat heel snel in paniek.

Over welke afstand praten jullie dan bij een wandeling? Dan kan ik de route een beetje uitstippelen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:41

Ik zou ook met ouder paard vooral eerst stappen en rechtuit... dus liefst op buitenrit.
Zou ook eerst rustig 20-30 minuten doen (tenminste als ze nu ook gewoon veel op weiland staat en dus zelf wel beetje loopt) en dan uitbouwen. Eerst 3a4x per week en dan na paar weken één van de ritten langer te maken en de andere ritten iets actiever.
Bij ouder paard is wel dat je het wel een beetje bij moet houden en liever meerdere keren per week en niet elke keer te lang of te intensief.

Ik zou niet zo snel gaan longeren omdat dat toch best veel belasting is op de volte, rechtuit is beter en op buitenrit kan je prima conditie opbouwen.

Als je zelf westernlessen gaat doen.. wat is dan je doel nog met dit paard?

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 21:46

paard staat 24/7 op de weide, winter en zomer, samen met 3 vriendjes.

Een echt doel heb ik niet met mijn paard, buiten gewoon wat recreatief rondhobbelen.
De westernlessen zijn puur voor mezelf, omdat ik deze discipline ook onder de knie wil krijgen om dan later eventueel een jong paardje erbij te kopen. Maar dat is iets voor in de verre toekomst.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 07:19

@fiorini, Dan kan het als het paard het leuk vind, gewoon western rijden en kijken wat die leuk vind. Dat merk je snel zat, en opbouwen op de manier dat anderen ook al aangeven, dat is de manier volgens mij.
En western is ook prima geschikt om rustig buiten te rijden volgens mij.
Ik heb een dressuurpaard van 28 en die kon eerst ook niet tegen spelletjes en met voorwerpen in je hand rijden, Dan ging die totaal in paniek, door heel langzaam op te bouwen kan een ruiter nu rustig rijden met een zwaard of stok.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 08:38

Zo'n paard bouw je op door heel veel te stappen.
Dat lijkt erg op hetgeen ze toch al dagelijks doet in de wei en daarmee kan ze in goede conditie komen. Bij voorkeur stappen op lange rechte einden. Ga eerst rustig eens met haar wandelen en zodra je op een goede 20 minuten zit en zij dit makkelijk kan doen zonder buiten adem te raken, kun je er de volgende keer wel op gaan zitten en de stap-tijd verlengen.
Lukt het een goede 45 minuten te stappen zonder dat zij haar fitheid verliest, dan kun je voorzichtig wat drafwerk gaan meenemen. Nou ja, en van daar uit rustig aan verder werken in tijd. Reken er op dat de conditie-opbouw zeker 2 maanden tijd zal vragen, het is al een ouder dier en ze heeft een geschiedenis met ademhalingsproblemen. Wees alert daar op: heeft ze terugval, dan moet je je wel gaan afvragen of het wel eerlijk is je wensen met dit paard door te zetten.

Hoe heb je haar trouwens laten herstellen van het vocht achter de longen?

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 06:32

Ik weet niet of je bekend bent met rechtrichten?
Ik zou een paard dat 2 jaar niet bereden is vanaf de grond ook willen voorbereiden. Dus naast het wandelen wat hierboven al genoemd wordt ook vanaf de grond werken aan de draagkracht/ruggebruik. Ook dat natuurlijk rustig opgebouwd.

Eigenlijk heb je te maken met 2 factoren waar je rekening mee moet houden:
1) het is een wat ouder paardje
2) het paard is 2 jaar niet bereden.

Punt 2 betekent dat je dus rustig op moet bouwen en door punt 1 kan dat wellicht iets langer duren omdat het paard al wat ouder is en de spieren wat strammer zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 06:45

Mijn pony had jaren stil gestaan. Ik heb hem toen op 22 jarige leeftijd voor de wagen laten beleren. Dus omscholen of iets anders leren op die leeftijd hoeft geen probleem te zijn. Hij kan ook een eigenwijze draak zijn maar voor de wagen is hij veel liever en braver dan hij ooit onder het zadel is geweest. Dus ik zou het er gewoon op gokken en gewoon opstappen en beginnen met wat rustige ritjes

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 07:18

Mijn 17 jarige merrie staat doordat ik met haar gefokt heb ook al een aantal jaar stil. Nu heeft ze onlangs een spier atrofie/ infarct gehad. Da erbij geweest en met de da besproken hoe op te pakken. Ik heb het advies gekregen om een maand of 2 alleen maar te longeren of met de dubbele longe te gaan werken. Om haar achterhand sterker te maken (ivm spier atrofie) en haar conditie weer op te gaan bouwen..
En vandaar uit weer lekker onder het zadel op te gaan pakken.

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 08:33

Ik denk dat ik vanaf vandaag terug aan de slag ga gaan en gewoon rustig een wandelingetje ga doen en dit zoals jullie zeggen stilletjes aan opbouwen.

Rechtrichten ken ik wel, maar heb hier zelf geen ervaring mee. Ik ga eens bekijken of ik hier iemand voor kan laten komen. Ik ga er zelf niet aan beginnen omdat ik van mezelf vind dat ik hiervan te weinig afweet.

Bedankt voor de tips in ieder geval!

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 08:37

Mijn Shet van 21 en ik wandelen graag, misschien zo haar conditie op te bouwen?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 08:52

Rechtrichten klinkt heel wat en heel technisch, maar het gaat in feite om het gelijk belasten van beide zijden. Iets wat je min of meer automatisch al voor elkaar krijgt bij het voorwaarts gaan over lange rechte lijnen, zoals een buitenrit. Het gymnastiseren van beide zijden komt pas NA het opbouwen van de conditie. Dus nu nog niet te zwaar over denken, je hoeft heus niet met een dubbele longeerlijn in de weer of zoiets dergelijks. Eerst maar eens zien of het paard conditioneel weer op te bouwen is.

Ben nog altijd wel benieuwd hoe je het probleem van vocht achter de longen hebt opgelost. Heb je daar nog wat meer informatie over?
(en ook: is de oorzaak van toen nu weggenomen, is het paard absoluut wel 100% gezond genoeg? Hoe is het hart?)

22fleurtje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:04

hier weet ik veel van.
ik heb namenlijk een verzorgpaard van 21, die was anderhalf jaar al niet bereden. haar baasje kreeg de ziekte van lym. daardoor kan hij zijn paard(Linde) geen beweging meer geven. wij (ik en een vriendin) longeren dat paard. ze had geen spieren meer. eerst longeerden we heel kort, 5 min. de ene hand en 5 min de andere. intussen is dat een half uur per hand geworden. ook doen we aan vrij springen. dat vind ze echt heel leuk. we poetsen haar altijd uitgebreid. goed poetsen is niet alleen lekker voor het paard maar ook goed voor de spieren. nu gaan wij ook weer kijken of het rijden nog wil. en zo bouwen we dat langzamerhand weer op. we zijn nu een jaar met haar bezig en ze is al heel erg vooruit gegaan. ik hoop dat je hier wat aan hebt.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:47

Ik ben zelf net begonnen met het oppakken van mijn 22jarige. Hij is dampig, heeft atrose en kissing spine. Vorig jaar zomer heeft hij 3 maanden gehoest, maar sindsdien gaat het eigenlijk prima. Op advies van de da (hij moet bewegen en conditie kweken) gaat hij weer in training. We zijn begonnen met gewoon 20 min longeren aan stalhalster. Begin vooral met laaaaaang warmstappen. 10 min minstens. Ik merk aan mijn oude man dat hij na kwartiertje wat soepeler wordt. Geef het paard ook de tijd om te herstellen, dus niet elke dag, maar fijn 3x in de week.
Nu zitten we aan steviger longeren, 45 min, heel iets bijgezet (Ivm ruggebruik, hij leunt niet op de bijzetjes). Deze week gaat hij weer onder het zadel. Ik vind het bij een ouder paard wel heel belangrijk om een onbelaste warming up te doen, dus ff 10 min aan de longe oid zonder gewicht van de ruiter.

Hopelijk heb je hier iets aan. Onthoudt vooral dat het paard wel aangeeft wat hij kan. De mijne is nu heel gretig in zijn werk, maar toen ik hem vorig jaar, een maand nadat hij was gestopt met hoesten, wilde oppakken wilde hij echt niet lopen. Let op de conditie en werkwilligheid, het paard geef zijn grenzen wel aan. Succes en veel plezier met je merrie!

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:50

Paard wat ik nu rijd is van dezelfde leeftijd ongeveer en werd ook al 2 jaar niet meer gereden. Ik ben wel begonnen met longeren en inderdaad wandelen/stapritjes rechtuit. Toen ze wat meer conditie kreeg bleek ze ook wat aan haar longen te hebben wat momenteel alleen opspeelt met veel luchtvochtigheid in het weer. Veel buiten gereden en gefietst (leuke afwisseling)en toen weer begonnen met lessen. Gaat tot op heden prima zo en we rijden ook recreatief. Gewoon rustig aan beginnen en kijken naar je paard.

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 12:39

@Dees:Paard hoestte af en toe op de weide. Toen ze op een keer kwam aangegalopeert moest ze heel erg hoesten en ademde ze heel zwaar. DA erbij gehaald en bleek dat haar nieren niet optimaal functioneerde wat er voor zorgde dat er vocht tussen de nieren en de longen zat en ze overal wat water had. DA gaf een medicijn (weet naam niet meer) dat ik 2x per dag onder haar eten moest doen. Ook moest ik elke dag 2x 1 soeplepel maagzout onder haar eten doen om het vocht af te drijven. Al snel kwam er beterschap. Nu hou ik haar heel nauwlettend in de gaten op haar ademhaling en controleer ik vaak drukpunten op haar nieren om te kijken of alles nog oké is.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 17:33

Kleine update als aanmoediging: mijn oude man net voor het eerst in ruim een jaar weer een half uurtje onder het zadel gehad. Hij is altijd een loperig bloedpaardje geweest die werken erg leuk vond, maar dit sloeg alles. Meneer dacht dat hij totilas was geloof ik. Wat volgens mij ook heeft geholpen is dat ik hem via de ostheopaat weer heb opgebouwd. Die heeft eerst alles losgemaakt. Maar om antwoord te geven op de vraag die in dit topic centraal staat: een ouder paard kan met beleid prima weer ingezet worden!

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 19:16

@KPet ostheopaat werkt inderdaad heel goed bij paarden. Mijn paard reageert er ook super op. Na enkele sessies liep ze vroeger altijd heel lichtvoetig en liep ze beter als ooit ervoor!

Petra8591

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 21:59

Blijft lastig, sterkte