Wel of geen neusrien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ecarmene

Wel of geen neusrien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 14:07

Heyy,

Ik heb een hafje en ik krijg 1x in de 2week springles van jan vrieling, dit vind ik heel leuk en leerzaam hij gaf mij zo dus ook het advies om de neusriem eraf te halen, omdat ze dan makkelijker en lichter in mond was (ikzelf merk ook veel verschil).
Nu had ik vandaag een oefendressuur en was ze supersterk en onrustig, de jury en meer mensen gaven mij dus ook het advies om de neusrien er weer op te doen.
Wat zeggen jullie? De neusriem er weer opdoen of het toch maar zo te houden.
Alvast bedankt! :j

Btw ze is wel altijd met neusrien gereden.

Anoniem

Re: Wel of geen neusrien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 14:12

Volgens mij is de belangrijkste taak van een neusriem dat het paard de mond niet kan open doen om het bit te ontwijken. Paarden die tegen het bit werken doen hun mond open om het bit minder te voelen, dan heb je niks meer aan het bit en werkt die enkel nog in de mondhoeken. Tevens ligt het bit zonder neusriem dus ook losser in de mond, waardoor deze wel sneller reactie geeft, maar tevens ook makkelijker te ontwijken is. Het heeft dus voor en na delen, met of zonder neusriem.

Als jou paard lekkerder springt zonder neusriem zou ik de neusriem bij het springen aflaten, en bij dressuur gebruiken.

Chibi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 14:14

Ik zou de neusriem eraf laten, want als ze voorheen sterker was met neusriem, zal ze denk ik niet kalmer worden van het dragen van de neusriem. Met neusriem maak je alleen jezelf sterker en is je paard dus niet echt minder sterk en ontspannen. Ik zou het als ik jou toch nog even proberen zonder neusriem, gaat het echt niet, dan kun je de neusriem altijd nog weer op doen.

Rena100

Re: Wel of geen neusrien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 14:25

Mijn paard reageert erg duidelijk op een neusriem. Ik rijd doorgaans met een vrij losse neusriem (mijn hele hand kan er makkelijk tussen) en zonder sperriem. Als ik met sperriem rijdt, of met een te strakke neusriem dan heb ik niks meer in mn handen. Ze kruipt dat achter de teugel en ontwijkt de druk van de neusriem + sperriem. Mijn paard word dus juist 'zachter' in de mond met neusriem, of beter gezegd ze ontwijkt de druk waardoor je die druk ook niet in je hand voelt. Goed voor het paard is het natuurlijk niet.