Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Nivada schreef:Die van mij kreeg snoerhard een klap op dr reet!
Heb heel lang lief geprobeerd want dacht dat het ook vanuit angst kwam, maar mevrouw probeerde gewoon uit.
Probleem daarna opgelost
Esther_r20 schreef:Lastig. Enig idee wanneer dit gedrag ontstaan is?
) denk ik al bij het zadelmak maken en inrijden. Hij is toen hij een jaar of 2 en een half was naar een trainingscentrum gebracht om zadelmak gemaakt te worden en ingereden te worden. Lowara schreef:Ik heb dit probleem ook gehad bij mijn nieuwe merrie. En flink extreem ook
Ik heb een hoge hindernis opgezet en paardlief ertegenaan geparkeerd met kont of hoofd ( waar ze op dat moment naartoe wilde lopen)
Verder stapje voor stapje alles doen, dus aaien... Even beugel wat druk op geven met een hand, weer aaien, beetje wiebelen op zadel met hand, even rug kriebelen, 1 stapje op het krukje en er weer af etc etc.
Steeds een stap verder en NIET accepteren dat dit proces afgebroken wordt. Inderdaad, dan duurt het maar twee uur, maar JIJ bepaalt!
Bij mij heeft het ongeveer een maand geduurd van knoerdhard achteruit. Vooruit en opzij springen en wegrennen, tot met los teugeltje stilstaan. En alles zonder geweld, puur stug doorzetten.