Paard wil niet stilstaan bij het opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMaryse

Paard wil niet stilstaan bij het opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 15:28

Hoi Bokkers!
Ik heb een probleem met een paardje dat ik rij. Hij wil nooit stilstaan als ik wil opstappen. Hij loopt achteruit of gaat rondjes draaien. Als ik via het krukje wil opstijgen gaat hij recht voor me staan en wil ook niet met z'n zijkant naar mij toe staan. Als je er eenmaal opzit en dan weer af gaat, blijft hij wel rustig staan. Wie kan mij tips geven hoe ik hem stil kan laten staan met opstijgen (en het liefst via het krukje aangezien dit beter is voor zijn rug)?

Mizora

Re: Paard wil niet stilstaan bij het opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:30

Oefenen. Niet opstappen als hij loopt maar terugzetten en opnieuw proberen.En volhouden. Al duurt het 2 uur.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:35

Inderdaad blijven oefenen en niet opstappen, er is geen respect voor de ruiter. Oplossen met grondwerk, soms van lange adem (maak net hetzelfde door op dit moment) ik kruip er niet op vooraleer dit is opgelost.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:35

Ik heb dit probleem ook gehad bij mijn nieuwe merrie. En flink extreem ook :=
Ik heb een hoge hindernis opgezet en paardlief ertegenaan geparkeerd met kont of hoofd ( waar ze op dat moment naartoe wilde lopen)
Verder stapje voor stapje alles doen, dus aaien... Even beugel wat druk op geven met een hand, weer aaien, beetje wiebelen op zadel met hand, even rug kriebelen, 1 stapje op het krukje en er weer af etc etc.
Steeds een stap verder en NIET accepteren dat dit proces afgebroken wordt. Inderdaad, dan duurt het maar twee uur, maar JIJ bepaalt!
Bij mij heeft het ongeveer een maand geduurd van knoerdhard achteruit. Vooruit en opzij springen en wegrennen, tot met los teugeltje stilstaan. En alles zonder geweld, puur stug doorzetten.

JSeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:38

Net zoals hierboven genoemd word, blijven oefenen. Ook al kost het uren van tijd, gewoon doen alsof je de tijd van de wereld hebt. Net zoals iana zegt, er is geen respect voor de ruiter. Succes met oefenen! Hoop voor je dat het snel over is!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:39

Ja je kan ze ergens tegenaan zetten maar zet je ze dan niet onder dwang? Ik zou het liever oplossen dat hij uit zichzelf blijft staan voor mij en niet omdat er geen uitweg is...ik volg dit even, vind het heel interessant om te weten wat anderen doen.

xMaryse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 15:42

Ik heb inderdaad ook liever dat ik hem zonder dwang, dus zonder hem in te sluiten of tegen aan te zetten, leer om stil te staan :\

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:43

Stap je op met zweep?

Mijn pony had een angst voor de zweep bij het opstappen omdat ze vroeger bij het opstappen een zweep in haar oog kreeg
Probeer eens zonder zweep op te stappen als je met zweep opstapt
En anders zoals iedereen hier zegt blijven proberen want dan ligt het eraan dat hij/zij geen respect voor jou heeft

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:44

Paard. In mij op stal doet dit ook, maar die gaat ook omhoog als je haar belemmert met muur of object. Is een volbloed die ook met rijden vol tegen druk ingaat. Dus ik zou wel eerst met iemand erbij kijken hoe dit paard reageert, voordat je zoiets probeert.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:45

Dat is inderdaad een vervelend en potentieel gevaarlijk probleem. Blijft hij wel gewoon rustig naast je staan als je hem aan de hand vasthebt zonder dat je probeert op te stappen? Als hij dan al begint te drammen, zou ik eerst daaraan werken voordat je er opstapt. Gewoon door telkens opnieuw te corrigeren tot hij ook effectief blijft stilstaan. Als dat goed lukt, kan je terug proberen op te stappen, en dan zoals de rest zegt blijven oefenen en volhouden, pas opstappen wanneer je paardje rustig blijft stilstaan. Kan idd wel een werk van lange adem worden, maar eens het lukt heb je er (mits je consequent blijft) jaren plezier van.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:47

Die van mij kreeg snoerhard een klap op dr reet!

Heb heel lang lief geprobeerd want dacht dat het ook vanuit angst kwam, maar mevrouw probeerde gewoon uit.
Probleem daarna opgelost :)

xMaryse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 15:49

Hij blijft wel staan als ik er naast sta, maar het moment dat ik mijn voet omhoog doe gaat hij lopen. Ook krijg ik hem niet in de goede positie als ik op een krukje ga staan. Ik stap niet op met zweep :)

xMaryse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 15:51

Nivada schreef:
Die van mij kreeg snoerhard een klap op dr reet!

Heb heel lang lief geprobeerd want dacht dat het ook vanuit angst kwam, maar mevrouw probeerde gewoon uit.
Probleem daarna opgelost :)

Ja dat heb ik ook al geprobeerd omdat ik er ook vanuit ging dat het uit angst kwam aangezien hij wel toen hij een paar jaar oud was mishandeld is (hij is nu trouwens 19), maar dat had weinig effect :\

Sharon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:24

met veel tijd en geduld.
proberen telkens ze corrigeren op het moment dat je paard wilt gaan lopen , draaien, of gaat drammen.
en dat kan inderdaad enkele uren soms gaan kosten voordat je paard het gaat doen.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:48

mijn paard staat thuis keurig netjes stil.. maar op wedstrijd is ze zo enthousiast dat ze dan al wil vertrekken als ik nog aan het opstijgen ben, hoe corrigeer je zoiets?

laurax09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:56

Staat je paard wel stil als je niet op wil stappen? Als je bijvoorbeeld aan het wandelen bent en hij moet even stil staan? Anders zou ik dat eerst gaan oefenen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:03

Er zit vaak een stuk gewoonte en in balans blijven in. Vaak is er bij het inrijden meteen na het opstappen voorwaarts gevraagd. Combi in balans blijven, spanning kwijt willen en anticiperen op wat mens wil zorgt dan voor paard dat niet stil staat bij opstappen.

Je zal dus die gewoonte moeten afleren. Simpelste als je er op kan komen is vervolgens stil zetten, afstappen en weer opstappen. Herhalen totdat paard op jouw gaat wachten en dan klaar met de les voor die dag. Afzadelen en lekker terug de wei in. Weekje volhouden en daarna herhalen als nodig.

Je kan elke stap gaan corrigeren, maar paard moet op jouw gaan letten en gaan nadenken ipv op automatische piloot zijn routine af te draaien. Juist door het weer afstappen doorbreek je die routine en moet paard gaan nadenken en opletten.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:07

Mijn paard vond het gewoon allemaal nog heel spannend en bleef ook niet stilstaan. Als ik bij hem bleef doorgaan tot hij wel stil bleef staan had ik een enorm gestressd en gespannen paard onder mij. Ook niet ideaal.
Ik klom er meestal vlug op om halverwege de training af te stappen en weer op te stappen. Paar keer tijdens de training op en af. Meneer blijft nu keurig staan en vind het prima. Bij hem was het dus absoluut geen kwaad onwil of respectloos gedrag maar puur spanning door het niet gewend zijn.

xMaryse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 18:09

Esther_r20 schreef:
Bij hem was het dus absoluut geen kwaad onwil of respectloos gedrag maar puur spanning door het niet gewend zijn.

Bij dit paardje is het gewoon koppigheid :')

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:11

Mijn paard krijgt een snoepje als ik zit (met 2 voeten in de beugels) nadat ze stil is blijven staan tijdens opstappen. Ben er mee begonnen vanwege grote problemen met opstappen, was met snoepje binnen 3x opstappen opgelost. Pedagogisch waarschijnlijk niet verantwoord :+

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:12

Lastig. Enig idee wanneer dit gedrag ontstaan is?

xMaryse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 18:16

Esther_r20 schreef:
Lastig. Enig idee wanneer dit gedrag ontstaan is?

Ik weet het niet zeker aangezien hij niet van mij is, maar gezien het feit dat hij ook niet stil wilde staan bij het opzadelen (is er inmiddels uit, netzoals zijn kopschuwheid :D) denk ik al bij het zadelmak maken en inrijden. Hij is toen hij een jaar of 2 en een half was naar een trainingscentrum gebracht om zadelmak gemaakt te worden en ingereden te worden.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:24

Zonde zeg dat dat er zo ingeslopen is.
Ik weet dan niet of het koppigheid is of juist gewenning vsnu fout gedrag aangezien het blijkbaar al zo lang speelt.

Toch stapje voor stapje opbouwen. Blijft hij ns de training wel staan? Dan even een paar keer erop en eraf. Dan eens tussendoor tot dat goed gaat en uiteindelijk aan het begin vd training

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:25

Lowara schreef:
Ik heb dit probleem ook gehad bij mijn nieuwe merrie. En flink extreem ook :=
Ik heb een hoge hindernis opgezet en paardlief ertegenaan geparkeerd met kont of hoofd ( waar ze op dat moment naartoe wilde lopen)
Verder stapje voor stapje alles doen, dus aaien... Even beugel wat druk op geven met een hand, weer aaien, beetje wiebelen op zadel met hand, even rug kriebelen, 1 stapje op het krukje en er weer af etc etc.
Steeds een stap verder en NIET accepteren dat dit proces afgebroken wordt. Inderdaad, dan duurt het maar twee uur, maar JIJ bepaalt!
Bij mij heeft het ongeveer een maand geduurd van knoerdhard achteruit. Vooruit en opzij springen en wegrennen, tot met los teugeltje stilstaan. En alles zonder geweld, puur stug doorzetten.

Zoals hier boven, en je kan ook gebruik maken van de hoeken. Als je op stapt zet je hem zijn neus in de hoek en elke keer dat het goed gaat ga je een stapje verder achter uit. Tot hij los in de rijbaan staat en je kan opstappen met een la g teugeltje. En als hij weer kliertjes ga je weer in de hoek opstappen.
Zo doe ik het met de paarden die ik in rij ook. Zodat er niemand in de baan hoeft te staan om het paard vast te houden na een paar keer. De eigenaar wil het immers ook alleen doen als het paard bij mij weg gaat weer.
Op deze manier al heel wat paarden rustig leren opstappen en afstappen. Het paard heeft ook steun aan de wanden of omheining in het begin.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:28

kunt het paard ook in de hoek van de bak zetten en eventueel een helper erbij hebben. Maar vooral niet opstappen als ze wegloopt , dan leert ze dit aan!