Verkerde Galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ambernostar

Verkerde Galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 19:56

Hoii Bokkers /3 ,
ik heb een Haflinger van 6 jaar ik ben al lang met hem aan het rijden maar in de linker galop springt hij telkens verkeert aan we hebben al een aantal dingen geprobeerd met aanspringen wat stelling en binnen hand iets omhoog maar hij blijft het toch doen. Hebben jullie misschien nog een aantal tips hiervoor?

haffishetti

Re: Verkerde Galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 20:33

Veel blijven oefenen. :)

Mijn haflinger had hier ook veel last van toen hij 5-6 jaar was. Wat ik heb gedaan is veel longeren, en veel voor de koets laten lopen. Hierdoor heeft hij meer spieren in zijn achterhand gekregen, wat dus hem hielp met de galop.

Misschien is het ook wel dat hij vast zit aan een kant? Of dat het zadel hem tegenhoudt in de beweging? Ik heb namelijk ook een nieuw zadel gekocht, en na een maandje ging het veel beter.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt :)
Succes!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 20:36

Wat of wat veel stelling? Als je veel stelling vraagt heb je namelijk kans dat hij over de buitenschouder valt en juist verkeerd aanspringt. Het is vooral belangrijk om de buitenkant goed te begrenzen zodat dit niet gebeurd. Buig je hem dan ook nog om je binnenbeen kan hij bijna niet meer in de verkeerde galop aanspringen.

Heb je de zoekfunctie al geprobeerd? Ik denk van niet. Er zijn al heel veel topics waarin dit probleem besproken wordt en daar staan ook veel bruikbare tips in.

ambernostar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 20:39

we geven hem niet te veel stelling en we houden de buitenkant er goed aan zodat hij niet over de buiten schouders loopt

Jasminaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 20:40

heeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeel oefenen!
telkens je been voldoende achteruit leggen, "plaats" geven bij het been waarmee hij moet aanspringen en blijven herhalen
springt hij fout aan; DIRECT terug naar draf en terug aanspringen

heb je les? zo ja, wat zegt je lesgever ervan?

ambernostar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 20:41

die zegt wat jij zegt maar hij blijft telkens verkeert aan springen wat we ook doen hij blijft het doen:(

Jasminaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 20:45

tja, da's natuurlijk heel frustrerend
springt hij echt ALTIJD verkeerd aan? of doet hij het ook weleens goed.

ambernostar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 20:46

heel af en toe ook goed en dan belonen we heb ook goed

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 20:47

mijn paard hielp op het verkeerde been gaan lichtrijden en overdreven voor je gevoel stelling naar buiten houden. Dan valt de schouder goed. Dit dan in stappen afbouwen en nu kan ik bijna altijd correct aan laten springen.

xhannaahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 20:48

Een KLEIN beetje naar buiten laten kijken de eerste paar keren

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 21:09

Veel longeren, op de cirkel zonder ruiter gaat t vaak beter en zo krijgen ze idd meer spieren. Soms helpt wijken van de middelijn naar de hoek waar je wilt aanspringen, dan meteen als je op de hoefslag komt galop vragen.

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 21:15

Mijn haf deed dat ook maar toen zij iemand tegen mij dat ik in de hoek en voltetje moet maken en halverwege de volte aanspringen in gallop.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:05

Zit hij niet ergens vast in zijn lijf, is dat nagekeken? En je zadel is dat in orde? Verder mis ik hier het stukje wat je instructeur er van zegt? Kan hij het zonder ruiter, aan de longe bijvoorbeeld wel?

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:08

veel heel veel oefenen... hij is gewoon nog niet sterk genoeg aan de moeilijke kant.
alle gangen links om en rechts om blijven oefenen. onder het zadel maar ook aan de longe en dan het liefst met stelling :) en probeer niet te snel te willen... hopelijk loopt ze over 5 maandjes beter :)

Linda_76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:14

Wat wel eens wil helpen is aanspringen vanuit een gebroken lijn. Binnenhand goed ontspannen op het moment van aanspringen zodat hij zijn binnenvoorbeen als eerste weg kan zetten en zo dus ook in de goede galop aan kan springen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 07:39

Wat doet het paard als je hem b.v los longeert?
Als hij echt moeite heeft zul je ook daar zien dat het rechter achterbeen de zwakste schakel is en hij snel terug valt in draf of extreem de achterhand naar binnen gaat zetten.
Als hij wel mooi door blijft galopperen ligt het probleem bij jou, miss vaag je te veel, je zou ook eens gewoon aan kunnen springen zonder stelling en laat het over de schouder weg vallen maar eens gebeuren , wat is daar erg aan op dit moment?

Ik zou niks forceren, maar de galop even vergeten onder het zadel en rijdend gaan werken in stap en dan in draf aan een sterkere achterhand , dus SB en travers gaan aanleren , leer het paard te dragen , galop is echt heel lastig voor veel paarden, dus neem de tijd en werk eerst aan de andere gangen in de basis, zodat het rechter achterbeen sterk en soepel genoeg word om met jou erop aan te springen op een goeie manier,.

Aan de hand werken en longeren aan enkelen lijn kun je ook heel veel , leer aan de longe de SB en travers hulp aan , zodat je ook met longeren de achter hand en schouders onder controle kan houden, vergt tijd en geduld , maar dan heb je uiteindelijk wel een paard wat in balans gaat lopen met goed gebruik van achterhand,

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 07:53

Hoe doet jouw Haflinger het aan de longeerlijn?

Mijn Fjord heeft precies hetzelfde probleem. Aan de longeerlijn springt zij vaker goed aan. Zeker als ik er nog een balkje bij leg! Dit oefen ik dus zo regelmating met haar.
Onder het zadel is de mijne best lui en reageert niet altijd even goed op het been. Daarom ben ik vaak 'te laat' met de galophulp (reactie op de hulp komt te laat) en springt ze alsnog verkeerd aan. Dit is heel lastig. Ik heb gelukkig een fijne instructrice die mij ermee kan helpen. Vaak leg ik ook met rijden een balk neer om te helpen met aanspringen in de galop op links.

Ik oefen ook inderdaad ook veel met draf en stap, zoals midgie hierboven zegt en pak de galop af en toe mee.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 09:21

Ik zou even de focus leggen op het rechtrichten. De rug- en halsspieren van een paard zijn nooit allebei even lang, 1 is altijd iets korter. Dit verschil moet je gaan verkleinen en minimaal gaan maken.
Dat kan door heel veel te gaan draaien en buigen, vooral zoeken naar die lengtebuiging, beide kanten op. Je paard moet direct reageren op je been, geen reactie? Duidelijker zijn in je hulp!

Verder zou ik hierbij wel les nemen, zodat je, als je weer tegen een probleem aanloopt, om hulp kan vragen.

Apache51

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 09:27

mijn oude verzorgpony kon dit ook niet en heb ook alles geprobeerd tot dat ik een balkje neer had gelegd. vanuit de galop ( de verkeerde dan) er overheen en hij sprong over in de goede galop!
heb 2 rondjes door gegaloppeerd en de dagen die daarna volgde sprong hij goed aan bij mij heeft het geholpen

ambernostar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 19:08

aan de longeer lijn springt hij altijd goed aan bijna altijd we hebben gezien dat het zadel scheef ligt dus kijken voor een oplossing wat kan ik daar het beste mee doen en waar kan ik het het goedkoopste kan doen. allemaal bedankt voor de reacties ik heb er echt wat aan gehad!@