Paard staat stil en is niet vooruit te branden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CharlievdH

Paard staat stil en is niet vooruit te branden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 20:08

Ik heb een probleem met mijn verzorgpaard.
Vorige zomer was hij erg traag, niet vooruit te branden en onzelfstandig. Hij liep namelijk alleen actief als hij achter aan paard aan liep. Buiten liep hij echter wel voorop en vrolijk, dus hij verveelde zich blijkbaar. Toen kwam de winter al snel en moest hij vaker stilstaan vanwege een doorweekte bak.
Toen we het weer oppakte was hij lekker actief en konden we zelfstandig rijden, aangezien hij de zomer was ingereden, dacht ik dat het stilstaan en verwerken goed voor hem was geweest. Maar nu deze zomer is het weer begonnen. Niet actief aan het been en altijd alleen maar andere paarden volgen. Als hij dat deed overigens wel braaf hoor.
Of hij me genoeg vertrouwt? Misschien niet, maar als we buitenrijden, is hij wel voorop. En hij volgt me overal op de grond etc.

Zweep helpt niks, heb ik geprobeerd, en jammer genoeg in mijn frustratie een keer heel boos geworden, maar hij verzet geen pas. Als je teveel tikken geeft lijkt hij te willen bokken, en anders dan staat ie daar op zijn gemak met zijn voetje ontspannen.

Ik vind het echt heel jammer, hij is een schat van een paard, is met grondwerk heel fijn etc, maar ik weet gewoon niet wat ik mis doe. In de buurt kan ik ook niet lessen en om iemand van ver te laten komen gaat helaas te veel kosten door de reiskosten die er dan wss bijkomen.

troi

Re: Paard staat stil en is niet vooruit te branden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:35

Achterwaarts met die hap of op een desnoods kleine volte zetten. Alles behalve rust want rust = beloning! Krijg je hem onder het zadel niet zover dan desnoods afstappen en hem aan de hand laten werken, achterwaarts en zijwaarts ad hand zijn daarvoor erg geschikt. En op tempo, inspannen zal hij zich. Dan weer opstijgen en voorwaarts vragen, 10 sec bedenktijd geven en bij weigering de oefeningen herhalen al duurt het een uur tot de eerste passen. Hij moet leren dat lopen minder moeite kost dan staken anders blijft dit probleem!

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:41

Als hij heel snel de voet op rust zet, kan het pijn in de rug of in de nieren zijn.
Anders: (Les en) aanpakken

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:48

Heb je het er al over gehad met de eigenaar? Want lijkt me voor die ook niet handig als het paard constant in de staak gaat. Doet ie het bij anderen ook?

Heb je voldoende ervaring om een paard in te rijden/door te rijden? Zoniet, en als je geen mogelijkheid hebt om hulp in te roepen, zou ik dit verzorgpaard als ongeschikt voor jou beschouwen, op deze manier wordt niemand er beter van.

Als grondwerk/longeren goed gaat, kan je mss stemhulpen erop zetten. En zeker niet blijven benen geven als ie niet reageert, maar 1x beenhulpen, en bij geen reactie een ferme pets, en zelfs als ie dan te snel gaat, toch voldoende vrij geven dat ie geen gas en rem tegelijk krijgt. Kent ie de beenhulpen wel voldoende?

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 07:19

Tja, de eigenaar heeft mij er graag op omdat ik rustig ben in mijn handen en hem redelijk goed leek aan te voelen. De volgende keer zal ik er eens iemand anders op laten gaan, maar hij heeft ook uitschieters dat hij het goed doet. (Niet dat ik zeg dat ik wel heel goed kan rijden en het niet aan mij ligt, maar soms zet ie zich wél in.

Afstappen en hem zo aan het werk zetten zal k proberen!

Hwn: Beenhulpen kent ie goed. Als hij gemotiveerd is reageert ie er heel goed op. Maar anders lijkt hij ze gewoon te negeren. Ook die methode van beengeven, en als ie niet reageert een pets pas ik toe, maar hij is helemaal niet geintimideerd door de zweep.

Hij doet het overigens ook bij anderen nu ik eraan denk. Meisje rijd heel goed en heeft de andere pony ook altijd goed aan het lopen (ook vrij lastig) maar ook bij haar staat hij wel vaker stil en loopt ie alleen met een vriendje voor hem, dan wilt ie dus echt wel.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 09:18

Probeer het eens andersom.
Beenhulp, wachten, indien geen reactie beenhulp wachten, gewoon doorgaan tot er een minimale reactie komt, zelfs zijwaarts of achterwaarts is goed, DAN METEEN AFSTAPPEN en een klontje, KLAAR voor vandaag.

Het is afzien voor jou maar na een paar dagen zul je verrast zijn.
Je leert zo je paard te zoeken naar de beloning in zijn werk.

elisejacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 09:25

het kan zijn dat ie onzeker is? mijn verzorgpony is ook onzeker. voor op: nee dankje achteraan: huppelt ie lekker in de kont van zijn voorganger ;) heb geduld met zo'n paardje laat de teugels *los* en spoor aan met je stem dat hij het kan

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 09:39

Simpelman: Oké, dat klinkt wel als een goede methode! Wat raad je dan aan, elke dag? Ik rij max 2 keer per week daar, maar als ze ponykamp hebben kan het wel elke dag. :3

elisejacky: Ik betwijfel het, buiten (niet zijn vertrouwde omgeving dus) loopt hij wel lekker voorop. Probleem is ook als ik hem erachter aan laat huppelen dat hij dan toch zijn zin krijgt en het zo ook wel goed komt. Daarbij gaat hij echt tegen de kont aan zitten en er half naast lopen, niet erg anagenama voor de voorganger. Als hij gewoon stil gaat staan als hij niet achter ze aan mag lopen valt er ook niks positiefs aan te sporen ben ik bang.

Bij de minste beweging beloon ik hem uiteraard wel, altijd natuurlijk.

xXbellaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 09:45

Misschien kan je kleine spoortjes proberen??

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 09:48

Allen maar dit en niets anders tot je je doel hebt bereikt.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 09:49

Wat voor ras is het? Dat heeft veel te maken met hoe ze reageren op bepaalde druk :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 09:56

mankeert hij niets?Longeer je hem weleens?Is hij dan wel voorwaarts?
Hoe gedraagt hij zich in de wei,actief of staat hij maar op een plek?

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 10:03

Het is een hele kruising. Vader was iets van mustang x quarter en moeder iets met selle francais en tinker ofzo, ik weet het niet helemaal zeker.

Met longeren is hij goed voorwaarts en loopt hij gewoon goed.
In de weide is hij ook redelijk rustig, maar dat is de hele kudde. Soms word er wel eens gespeeld en dan is hij ook lekker actief.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 10:07

laat hem eens longeren en dan jij erop?
Hoe goed rij je?Zit je hem misschien onbewust dwars?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 10:14

Hihi toen ik de openingspost las moest ik meteen aan een Tinker denken,er zit dus idd Tinkerbloed in!
Dit paard is gewoon slim en lui tegelijk vrees ik.
Laat iemand meelopen met een longeerzweep,niet om te meppen natuurlijk maar om te helpen voorwaarts te houden.
Ik denk dat de jonge ruiter in dit verhaal nog wat weinig overwicht heeft en paardlief lacht haar uit.

Dus eerst flink oefenen om het paard te leren dat beenhulp voorwaarts betekend,eerst in stap als dat goed gaat pak je de draf erbij enz enz.
Geduldig en consequent zijn is hierbij héél belangrijk.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 10:20

Tinkers zijn een zwaarder type, een koudbloed. En omdat er in dit paard tinker zit, denk ik dat dat er mee te maken heeft.
Koudbloeden zijn gefokt om de kar te trekken. Dwars tegen die zware druk op hun borst ingaan, zit in hun bloed. En dat is precies wat koudbloeden doen. Mijn haflinger heeft er ook een handje van. Doe te veel druk, en ze stopt gelijk.

Wat ik moet doen bij haar, is heel erg met zit rijden. Het klinkt raar, maar juist koudbloeden moet je rijden alsof ze volbloeden zijn. Zo min mogelijk druk. Anders moet je steeds meer en meer gebruiken, tot je uiteindelijk een afgestommeld paard hebt. Als je je paard vooruit wil laten gaan, kijk dan vooruit en ga vooruit zitten. Dan pas, als ze dan niet gaat, mag je je benen gebruiken. Uiteindelijk heb je die niet eens meer nodig.

Ook kan een paard stoppen of langzamer gaan als je achter de beweging aan gaat. Dat voelt niet fijn en daardoor gaat ze langzamer.
Bovendien heb je waarschijnlijk een erg slim paard. En dat is geweldig, daar kan je heel veel mee. Maar als je die paarden in een lege bak wil rijden, heb je er vaak een lastig paard aan. Ze vervelen zich meteen. Mijn advies: doe in de bak nooit meer dan één rondje hetzelfde. Maak wendingen, ga van stap naar draf en dan weer naar stap, ga met balkjes werken, etc.
Ik weet niet waar je woont, maar misschien is equixantos iets voor je? Ik heb er heel veel geleerd na twee ponykampen daar. Je leert echt je paard begrijpen :)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:05

Wat simpelman zegt :j
Misschien moet je ook even kritisch naar jezelf kijken. Jammer dat er niet even iemand met verstand van zaken met je mee kan kijken.
Doe je niet teveel? Ik heb mijn paard ooit lang geleden ook weer aan het lopen gekregen op de manier van Simpelman en het daarna nooit meer zover laten komen.
Eerste doel is gewoon vooruit en verder helemaal niks. Als je dat eenmaal weer voor elkaar hebt gaat het snel.
Geen tegenstrijdige hulpen geven en bij reactie niet doorgaan met het geven van dezelfde hulp. Dus niet blijven drijven bijv. Het paard ook de kans geven om te reageren, niet ieder paard doet dat even snel.
later kun je dat ook weer trainen maar doe het met kleine stapjes.
Ik neem wel aan dat het zadel goed past en het paard verder ook gezond is.

fleurjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:07

heb je er niet filmpjes en foto's van? misschien doe je onbewust zelf iets verkeerd, en dan zijn er vast bokkers die het wel zien :)

Caro1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:35

Als ze aan de longe wel loopt, maar onder het zadel niet, zou ik de pasvorm van het zadel maar eens door een deskundige laten beoordelen. Zou zomaar kunnen dat het zadel de oorzaak van het probleem is. Een niet passend zadel, veroorzaakt in meer of mindere mate pijn bij het paard. Succes!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:42

@Caro, lijkt me sterk dat het zadel plots wel past als er een ander paard voorloopt. Al kan het paard op zo'n moment natuurlijk de pijn negeren omdat de kuddedrang groter is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:44

Je hebt in het verleden al meer geplaatst over de problemen die je had met je verzorgpaard.

[OPG] Paard en water

Als dit hetzelfde paard is, is het probleem wat je tegenkomt het verlengde van het niet door de plassen heen willen lopen.

Ik kan alleen maar aangeven wat ik toen heb aangegeven: problemen die je in het zadel hebt, los je op vanaf de grond. Maar als je niet bereid bent om aan jezelf te werken, en te investeren in een groeiproces, dan kun je het beste stoppen met je verzorgpaard.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:49

Ik zou wel een filmpje willen zien. Ben benieuwd ze reageert.
Wie heeft haar beleerd?
Kan diegene jou niet helpen?

Wissel je genoeg af?
Probeer het leuk te maken.

Naar buiten, schriktraining, iets met balkjes. Hoeft niet ingewikkeld te zijn, maar biedt misschien wat meer variatie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:50

Nog een vraag: als dit hetzelfde verzorgpaard is als degenen in het vorige topic: hoe reageert ze als ze voor de kar staat?