inrijden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jacoxkjeld

inrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 13:26

Hey!

Ik heb een ruin ( nu 1,5 jaar). Misschien wat informatie over hem is wel handig voor mijn vraag: Ik ken hem al vanaf zijn geboorte (zijn moeder is al 4/5 jaar van mij). Sinds zijn geboorte ben ik heel erg veel bij hem geweest. We zijn sindsdien onafscheidelijk. Ik heb hem al veel geleerd. Hij kan voetjes optillen, in de trailer, probleemloos meelopen aan halster en touw, hij kan gewoon worden vast gezet, braaf bij de hoefsmit. Een vrij volwassen pony dus!

Laatst kwam de dierenarts langs om hem even na te kijken. Zo ontstond er een gesprek over inrijden. De dierenarts zei dat ik volgend jaar zomervakantie hem wel kon inrijden. Het is een sterke pony ( vader is een Fries en zijn moeder is onbekend maar het is waarschijnlijk een kruising met een fjord) en volgend jaar is hij denk ik rond de 1.47. Aangezien ik niet zo zwaar ben ( rond de 40 kilo) en hij er dus wel klaar voor is , mocht ik wel beginnen met trainen.

En nu mijn vraag aan jullie:

Kan ik hem al inrijden? Of zal ik nog even met hem blijven wachten? Hij is dan 2,5. Ik heb al wel hulp van een man die me graag wil helpen. Hij is ervaren met het inrijden van paarden.

Ik ben zelf nog aan het twijfelen of ik het wel zal doen. Ik wil het wel heeel graag. Maar ik wil het liefste wat het beste is voor hem.

mirtedl

Re: inrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:27

met 2,5 inrijden vind ik veel te jong, paard moet wel de tijd hebben om zich echt lichamelijk te ontwikkelen.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:30

Ik zou hem ook nog net even wat meer de kans geven om door te groeien. Misschien kan je rond die tijd wel beginnen met hem te laten wennen aan het gevoel van het zadel op zijn rug en dergelijke?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:32

Wachten. :)

jacoxkjeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 13:33

Sterretje90 schreef:
Ik zou hem ook nog net even wat meer de kans geven om door te groeien. Misschien kan je rond die tijd wel beginnen met hem te laten wennen aan het gevoel van het zadel op zijn rug en dergelijke?

Ja, ik was ook van plan om het lekker rustig aan te doen. Eerst gewoon longeren, wennen aan het bit, zadel erop. Alles langzaam aan opbouwen. Ik ben ook niet van plan om gelijk heel hard te gaan trainen. Hij is natuurlijk nog wel een beetje jong

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:34

Ik snap nooit zo goed waarom mensen hun paard/pony al zo vroeg willen inrijden. 2.5 jaar is nog zo jong. Laat het beestje nog een jaartje langer puppy zijn en wat meer groeien en ontwikkelen. Daar heb je zoveel meer profijt van later. Ik zeg; lekker prutsen aan de hand en mee spelen.Pas bij 3/3.5 jaar eens denken aan inrijden. Pony moet er mentaal ook klaar voor zijn:)

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:38

2,5 lijkt mij ook wat te jong, sommige paarden zijn zelfs pas klaar om in te rijden op 4,5 jarige leeftijd
Laat hem dan nog lekker even doorgroeien ;)

insvanbree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:50

Snap dat je niet kan wachten, maar als je er te vroeg op gaat maak je meer kapot dan goed,
Ik heb mijn zizi-top pas met 4 ingereden, en mijn Apache met de 3,5 jaar!!! je krijgt nog tijd genoeg ;-) suc6 met het grondwerk!!!

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:52

Op dit plaatje (is frans, maar is goed begrijpbaar) staat wanneer ongeveer welke groeischijven sluiten. (met verschillende kleuren aangegeven)

Bij 2,5 zijn de groeischijven die veel ruitergewicht op moeten gaan vangen nog niet gesloten.
Ik zou dus even wachten.

Afbeelding

aNoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:53

Ik zou pas op zijn 3 of 3,5 jaar beginnen, Nog even tijd geven om zich lichamelijk klaar te maken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:55

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:55

Met 2.5 kan je een begin maken met hoofdstel, dekjes ect. en alles zo langzaam opbouwen en als ze 3 is beginnen met longeersingel ect.

Ik heb zelf ookal 2 paarden ingereden de jongste was 5. Daar ben ik een voorstander van dan zijn ze zeker uitgegroeid.
Laatst bijgewerkt door LoveChamp op 11-08-14 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:56

Mijn merrie is ingereden op haar vijfde. Daar ben ik heel blij mee want ze heeft de kans gekregen compleet uit te groeien. Doe het niet te overhaast, geef je dier de kans om uit te groeien tot het paard dat het zal worden.

Waarom haasten? Begin met grondwerk, maak je paard bekend met de bak aan de hand, laat hem lekker zelf nog wat rondsnuffelen. Je kunt zo jong alleen maar meer kapot maken...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:56

jacoxkjeld schreef:
Hij kan voetjes optillen, in de trailer, probleemloos meelopen aan halster en touw, hij kan gewoon worden vast gezet, braaf bij de hoefsmit. Een vrij volwassen pony dus!

En omdat hij dat allemaal kan zou je hem kunnen inrijden?
Dan kan ik mijn veulen van 3 maanden ook wel inrijden.
Die kan dat ook allemaal al.
Lekker wachten hoor.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:07

Jouw dierenarts snap ik niet helemaal. Dus als een paard sterk oogt kun je er op gaan zitten?
Dan had ik op mijn Shire van 1 jaar kunnen gaan zitten :) Beer van een kerel en al 1,65. Ik hoop dat je begrijpt dat dit natuurlijk helemaal niet kan.

Een dier kan er nog zo robuust van buiten uit zien, maar ze zijn allemaal zoals het plaatje van Sabbientje. Er simpelweg nog niet klaar voor dus.

De mijne staan met ruim 3 nog steeds te niksen. De rug en hals is nog volop in ontwikkeling.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:40

Paard lekker laten staan en een andere dierenarts zoeken, want deze heeft er niet veel van begrepen... :roll: Als je je paard gezond kan houden kun je nog jaren op hem rijden. Wacht liever tot hij volgroeid is en geestelijk meer volwassen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:44

jessix, die da heeft het juist wel begrepen. Maar dan voor zijn eigen portomonee op termijn :$

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:41

Sjolvir schreef:
jessix, die da heeft het juist wel begrepen. Maar dan voor zijn eigen portomonee op termijn :$

:D

Inderdaad, van vroeg inrijden gaat alleen je DA beter worden. Wacht tot 4 jaar, beter nu een jaartje later, dat geeft je straks jaren extra plezier!

jacoxkjeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 12:12

ponyparadijs schreef:
jacoxkjeld schreef:
Hij kan voetjes optillen, in de trailer, probleemloos meelopen aan halster en touw, hij kan gewoon worden vast gezet, braaf bij de hoefsmit. Een vrij volwassen pony dus!

En omdat hij dat allemaal kan zou je hem kunnen inrijden?
Dan kan ik mijn veulen van 3 maanden ook wel inrijden.
Die kan dat ook allemaal al.
Lekker wachten hoor.

Ik heb niet gezegd dat ik hem daarom wel kan inrijden. Ik zei dat ie dat kan. Dat hij dat kan betekend niet zoveel. Meer dat ie al het een en ander is gewend aan mensen.

jacoxkjeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 12:14

Ik denk dat ik wel weet wat ik ga doen met mijn pony. Ik ga volgend jaar gewoon wat grondwerk doen. Balkjes lopen, miss al wat logeren en al dat soort dingen. Bedankt voor jullie hulp!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:18

Volgens mij is jouw dierenarts zijn eigen toekomst aan het veiligstellen :D . Beetje raar advies. Lekker wachten tot hij 3,5 a 4 jaar oud is.

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:27

Ik denk dat haar DA bedoeld een begin maken dus hoofdstel, dekje, longeren ect.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:29

Vermoedelijk is hij nu al 2, want het is augustus, veel paarden worden in het voorjaar geboren en is hij volgend zomer ruim 3.

Je veearts heeft dus helemaal gelijk!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:33

Heb jij een ander groeischema beschikbaar R12312?

Daarnaast geeft TS zelf aan dat haar paard dan 2 1/2 jaar oud is.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:34

Met het echt zadelmak maken mooi wachten hoor. Heb je er in de toekomst veel langer plezier van.