Paard luisterd niet goed onder het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eefjeheeren

Paard luisterd niet goed onder het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 21:43

Hoii iedereen! Ik hoop dat iemand me kan helpen!
Ik heb pas een fjord ruintje van 4 jaar gekregen.
Ze zeiden al: neem nou geen jong paard.
Ik wou m persee. Ik wist dat hij het ging worden.
De dag dat hij kwam had ik een week gewacht met rijden voor te wennen. Toen ik erop ging rijden ging het super goed.
Longeren natuurlijk niet, toen rende hij gewoon weg.
Maarja als eerst stel ik jullie even voor aan mijn fjord Gunnar!
http://www.mijnalbum.nl/Album=E6U7AMUO#AJF7VIOG Dat was op de eerste dag! Altijd leuke en positieve reacties binnen gekregen op Facebook. Maar nu even over het gedrag van Gunnar. Zoals ik al zei was Gunnar super braaf voor het eerst toen ik erop ging rijden. Nu begin ik ook met springen, doet ie super! http://www.mijnalbum.nl/Album=E6U7AMUO#TLWSBDBX http://www.mijnalbum.nl/Album=E6U7AMUO#NMY7CGWA super goed! (Foto's van vandaag) Ben super trots! Alleen als ik de hindernis gesprongen heb dan rent hij naar de waterbak en maakt een scherpe bocht. Ik zat al op z'n nek. Doet hij zo vaak. En ik kan hem ook niet de andere kant op sturen. Veel te sterk!
Ook als ik op de hoefslag rijd, staat er iemand aan de kant van de wei te kijken en hij rent er onder het rijden gewoon heen! Weet iemand wat ik kan doen? Mvg Eefje.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 08:59

eefjeheeren schreef:
Ze zeiden al: neem nou geen jong paard.

Elmira30

Re: Paard luisterd niet goed onder het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:01

Misschien het paard even laten wennen aan zijn nieuwe omgeving? Wellicht ook handig de eerste paar keer met je instructeur/instructrice te rijden als je die hebt. als je die niet hebt zou ik er snel 1 zoeken :) Suc6!

eefjeheeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 09:09

Elmira30 schreef:
Misschien het paard even laten wennen aan zijn nieuwe omgeving? Wellicht ook handig de eerste paar keer met je instructeur/instructrice te rijden als je die hebt. als je die niet hebt zou ik er snel 1 zoeken :) Suc6!

Heb hem pas maar toch ook weer best lang. Hij is al best gewent en wij hebben al een band. Een les heb ik al genomen met hem. Bedankt ! :D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:14

Je hebt dus een jong paard, waarschijnlijk zadelmak en licht aangereden en dat is het.

En daarvan verwacht jij op basis van 1x braaf in de bak dat je er alles al mee kan, lekker springen, goed luisteren enz.

De moeilijkste fase van het rijden van een paard is de fase na het zadelmak maken. Het doorrijden en je paard opleiden tot een ervaren en goed gereden paard.
Die fase zit jij nu in. En hoe goed je misschien al kan rijden, het doorrijden is vaak een heel ander verhaal.

Beste en simpelste tip: LES!
Zoek een instructeur die bij je thuis kan komen en ga lessen met dit dier. Daar leren jullie beide van en zo zullen jullie samen steeds verder komen.

Paardje is nu waarschijnlijk volledig overdonderd geweest de 1e keer en snapt misschien niet eens wat je bedoelt.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:14

Gunnar is 4 jaar en heerlijk aan het puberen. Niet fijn voor je op het ogenblik maar het hoort er bij.
Gezien je leeftijd vermoed ik dat je nog geen ruime ervaring heb met jonge dieren. Mijn advies haal er hulp bij. Neem samen even de tijd om elkaar te leren kennen.

Met zo jong dier zou ik persoonlijk het springen even laten, zeker in combinatie met niet altijd willen luisteren naar jou.
Problemen die er nu inslijten zijn moeilijk weer op te lossen. Heb je niet een iets oudere vriendin/kennis die je kan uit helpen? Naast je les altijd waardevol om die hulp te hebben.

Longeren lukt je nog niet, heb je wel een kleinere ruimte (longeerbak) ter beschikking? Laat Gunnar voor die tijd daar zijn overtollige energie is kwijt raken met werken. Doe het zelfde als met longeren maar dan geen lijn. Let op waar je staat, op schouder/zadelhoogte is de plaats waar je moet staan. Als je voor de schouder komt ben je een rem (paard kan keren of naar je toe komen) en hoe verder naar achteren hoe meer je hem opdrijft. Gaat hij te hard kan je ook meer afstand nemen door een stapje naar achteren te doen (denkbeeldige longeerlijn langer maken) gaat hij te langzaam doe je een stapje dichterbij nemen.

Heel veel plezier met je nieuwe aanwinst.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:20

eefjeheeren schreef:
Ik hoop dat iemand me kan helpen!

Een instructrice of instructeur.

:n waarom heb je zo'n jong paard genomen, zoals MarliesV ook al zegt, hij is waarschijnlijk alleen licht aangereden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:23

Ja.. instructeur er bij.. en misschien kan je vragen of iemand met meer ervaring je paard ook beetje kan doorrijden (die dan ook les krijgt van dezelfde instructeur) . Want je fjord is eigenlijk heel braaf dat hij dit allemaal toelaat... maar straks blijft hij eigenwijs en wil hij niet meer naar de ruiter luisteren omdat jij te weinig kennis hebt om hem goed dingen aan te leren.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 10:21

Inderdaad hoe lief hij ook is, hij is jou blijkbaar de baas en dat kan heel gevaarlijk worden. Dit gedrag kan van kwaad naar erger gaan. Fjorden zijn sterk en je moet dat met kennis oplossen, niet met kracht. Vooral in het begin veel les, zodat de basis goed wordt en je al meer dingen alleen kan gaan doen.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 10:25

Een jong paard kan niet zo heel veel kwaad hoor TS, MAAR dan moet je wel hele goede begeleiding hebben. Zelf aanmodderen is gevaarlijk. Ga op zoek naar een instructeur die jou met alles wil en kan helpen. Veel aan de slag met je leuke Fjordenbeest!

Longeren in een open bak is ook niet heel handig, veel paarden gaan aan de wandel met je als ze heel de bak door kunnen :+ Je kan de bak kleiner maken of afzetten door hoge hindernissen neer te zetten, balken neer te leggen of een draad te spannen. Weet alleen niet of balkjes neerleggen of een draad spannen zoveel nut heeft bij Fjorden.... :+

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:17

Het feit dat hij met longeren alleen maar wegrent is in mijn ogen al een teken dat hij niet goed naar je luistert. Begin met basis en grondwerk. Pas als hij goed is doorgereden en goed naar je luistert zal ik met springen beginnen. En zoek hulp bij het doorleren van je paard. Gezien je leeftijd zal je nog niet genoeg ervaring hebben om dit alleen te kunnen, en een ervaren persoon erbij is altijd mooi meegenomen.

laurax09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:24

Is er iemand die je helpt bij het rijden? Anders is het wat de andere ook zeggen slim om een instructeur te zoeken of iemand die er veel verstand van heeft. Als het steeds op het zelfde punt gebeurt zal er wel iets zijn waardoor hij dat doet. Dan kan een instructeur misschien vanaf de zijkant beter zien waarom hij dat doet dan dat jij dat ziet als je erop zit. Veel grondwerk doen helpt ook vaak. Eerst een goede band opbouwen waardoor jou pony jou vertrouwt en naar jou luistert.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:29

zal niet aan het paard liggen!
Ruiter geeft niet de juiste hulpen... ook al zou het paard een x niet luisteren, zal de ruiter een vervolghulp moeten geven dat hij wel "luistert".
Dit is dus alleen op te lossen met veel les of zelfs een trainer die het paard af en toe corrigeerd - zodat het paard begrijpt wat de bedoeling is.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:47

Wat tips:
Zoek een instructrice en neem regelmatig les (dus elke week ofzo)

Zoek eventueel een consequente (volwassen) bijrijd(st)er die ervaring heeft met het doorrijden van jonge paarden en laat die er eerst eens een aantal keren op rijden, of laat die erop rijden voordat jij erop stapt.

Even niet meer springen: het beessie is pas 4 en waarschijnlijk nog niet zo goed doorgereden. Eerst de basis erin. Voor springen heb je veel controle nodig. Dat heb jij nu niet.

Wees streng en consequent in alles wat je doet: Fjorden zijn heel slim en de meesten zullen je uitproberen (daarnaast is de jouwe nog jong ook!). Als ze eenmaal weten hoe sterk ze zijn; kunnen ze het tegen je gebruiken als jij ze niet corrigeert.

Zet voor het longeren een stukje af of gebruik een vierkante of ronde longeerbak.

Verder: Leuke Fjord! Wat voor afstamming heeft 'ie? Hij lijkt wel een beetje op mijn merrie (die soms ook behoorlijk eigenwijs uit de hoek kan komen!)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:51

Joh, je hebt een jonkie, die doen wel eens wat wat jij niet in gedachten had, dan is het extra belangrijk dat er een instructeur is die je kan helpen, dus lekker gaan lessen.
Gok het erop (zeggen de anderen ook al) dat Gunnar alleen is aangereden, niet doorgereden, wat ook past bij zijn leeftijd.

Dus lekker gaan lessen! Hoe eerder je het netjes leert, hoe minder lastig het is om het te corrigeren.

yourxamira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:36

Ga eens met je paard de bak in en oefen het kudde gedrag op het paard uit dus: wees de leidende merrie en de opdravende hengst zo krijg je een band en erkenning van het paard het maakt dan ook niet uit hoe oud het paard is je moet laten zien dat jij de leiding hebt.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:41

WD-V -> RT-V

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:52

Fjorden zijn leuk gaan voor je door het vuur als het klikt.
Alleen je hebt een babij, opvoeden, terug naar grondwerk en met een goede geduldige instructie kom je een heel eind. Niet te veel tegelijk willen.
Twee passen goed. Stoppen en belonen. Weet het als het goed gaat wil je vaak teveel tegelijk.
Een Mexicaanse neusriem is erg streng. Gebruik een "gewoon "hoofdstel en een simpele trens.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 10:14

Een jong paard is altijd fijn, maar dan moet je idd wel goeie begeleiding hebben of weten waar je mee bezig ben,

Je bent 12 jaar dus jullie kunnen samen leren, ga b.v eens samen met je fjord een cursus grondwerk en los werk doen, dat hij weg rent met longeren komt omdat hij niet anders kan, hij is nog uit balans en kan dus niet goed op de volte blijven en wil dus weg naar buiten , denk aan een balletje wat je aan een touwtje slingert en los laat , dat gebeurd nu ook met je fjord ,

Je hebt hem ook nog maar heel kort , denk als je een jaar verder ben je nog meer een band hebt en in die tussen tijd gewoon mekaar leren kennen, doe ook niet te veel , dressuur en springen kan al te veel zijn, hou het bij de basis dressuur en grondwerk en pas als je fjord beter snapt wat jij wil als je er op zit dan kun ej aan springen gaan denken, je kan wel balkjes gaan lopen is ook heel goed voor de afwisseling,

Maar neem les en verwacht niet dat je fjord jou zomaar kan dragen, hij moet dat leren en neem daar de tijd voor , jullie kunnen samen de komende jaren nog veel van mekaar leren , maar doe het echt samen en dan heb je straks ook idd een paard wat voor je door het vuur wil omdat hij het voor jou WIL doen en niet omdat hij het MOET doen, samenwerken , stap voor stap

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:56

heb je niet een wat ouder iemand die het paard wat meer kan doorrijden zodat die jouw ook beter kan begeleiden als ie het meer begrijpt ( hoe je moet rijden)