Achterwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_Anouk

Achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 17:58

Ik rij zelf een beetje western met mijn pony, maar sinds mijn zus is begonnen met aan de teugel rijden gaat ze bij mij niet meer achteruit, terwijl ze daarvoor gemakkelijk achteruit ging. Ik rij bitloos, omdat m'n pony met bit erg druk is in de mond, en ik heb zelfs al geprobeerd of ze met bit wel weer achteruit wil, maar ze blijft gewoon stilstaan. Hebben jullie misschien tips? :)

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 18:01

Op welke manier rijd je achterwaarts? Het zou namelijk geen verschil moeten maken of je dressuur of western rijdt en of je aan de teugel rijdt of niet.

x_Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 18:34

Karin92 schreef:
Op welke manier rijd je achterwaarts? Het zou namelijk geen verschil moeten maken of je dressuur of western rijdt en of je aan de teugel rijdt of niet.

Ik geef een beetje druk op de teugels, en dan druk ik m'n kuiten iets aan. Toen mijn zus nog niet aan de teugel reed deed ze het op deze manier prima. Ik heb een aantal westernlessen gehad, en daar heb ik ook uit geleerd dat rollen met de hakken tegen de buik ook wel eens kan helpen, maar ik voel geen verschil. Het is eigenlijk altijd goed gegaan, maar sinds kort blijft ze stilstaan en doet ze helemaal niks meer. :( Ook al heeft u wel gelijk dat ze het gewoon zou moeten doen. :j

saral

Re: Achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 18:43

Ze verwart de hulpen. Ze denkt dat beenhulp en teugeldruk nu betekent "hoofd omlaag". Dit roept bij mij de vraag op of je zusje haar correct 'aan de teugel' rijdt. Of ze werkelijk nageeflijk is door haar hele lichaam of enkel haar hals krult. Dat kan ik zo niet beoordelen, maar t lijkt me waardevol dit uit te zoeken.

Jouw hulpen voor t achterwaarts zijn correct. Eenmaal naar achteren gaand, moet de druk op de teugels echter wel verminderen.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:03

Als ik dit zo lees dan lijkt het mij inderdaad dat er in dit geval niet op de correcte manier om nageeflijkheid wordt gevraagd. Nageeflijkheid moet een cadeau zijn omdat het paard kan ontspannen. Niet het naar beneden vragen van het hoofd en de kin op de borst. Het paard drukt dan namelijk zijn rug weg en kan niet meer onstpannen. Het een volgt het andere op.
En dan ontstaat er inderdaad verwarring over wat er nu gevraagd wordt.

Je kunt het achterwaarts weer gaan oefenen door iemand er bij te nemen die je kan helpen met het achterwaarts vanaf de grond. (Moet het paard natuurlijk wel weten hoe hij achterwaarts moet vanaf de grond). Het paard moet de goede hulpen weer bij de goede oefening krijgen.
Ik denk dat jij en je zusje een in goed overleg moeten en met een goede instructie aan het werk moeten gaan.

x_Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 19:07

saral schreef:
Ze verwart de hulpen. Ze denkt dat beenhulp en teugeldruk nu betekent "hoofd omlaag". Dit roept bij mij de vraag op of je zusje haar correct 'aan de teugel' rijdt. Of ze werkelijk nageeflijk is door haar hele lichaam of enkel haar hals krult. Dat kan ik zo niet beoordelen, maar t lijkt me waardevol dit uit te zoeken.

Jouw hulpen voor t achterwaarts zijn correct. Eenmaal naar achteren gaand, moet de druk op de teugels echter wel verminderen.

Daar zat ik zelf ook al aan te denken.. Maar dat wordt dus trainen? Of is hier ok een oplossing voor? alvast bedankt :o

x_Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 19:14

Karin92 schreef:
Als ik dit zo lees dan lijkt het mij inderdaad dat er in dit geval niet op de correcte manier om nageeflijkheid wordt gevraagd. Nageeflijkheid moet een cadeau zijn omdat het paard kan ontspannen. Niet het naar beneden vragen van het hoofd en de kin op de borst. Het paard drukt dan namelijk zijn rug weg en kan niet meer onstpannen. Het een volgt het andere op.

Je kunt het achterwaarts weer gaan oefenen door iemand er bij te nemen die je kan helpen met het achterwaarts vanaf de grond. (Moet het paard natuurlijk wel weten hoe hij achterwaarts moet vanaf de grond). Het paard moet de goede hulpen weer bij de goede oefening krijgen.
Ik denk dat jij en je zusje een in goed overleg moeten en met een goede instructie aan het werk moeten gaan.

Zelf heb ik ook niet heel erg veel verstand van aan de teugel rijden, maar ik zal met haar gaan overleggen. Er moet toch een oplossing voor zijn, want we willen natuurlijk allebei wat leuks met onze pony kunnen. Ik weet ook niet of onze pony er ontspannen bij loopt als ze aan de teugel moet.. Dat is wel een goed punt voor onderzoek. :j

x_Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 19:29

Karin92 schreef:

Ik ben nu aan t overleggen, en m'n vraagt wat dan wel de correcte manier is. :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:30

Maar is het wel eerlijk naar de pony toe als bij haar dezelfde hulpen iets heel anders betekenen als bij jou?

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:33

Pony moet ontspannen lopen en een goede achterhand hebben.
Als ze dan goed op de achterhand kan lopen en mooi kan ontspannen zou ze vanzelf aan de teugel gaan lopen. Het is niet de bedoeling dat je aan de voorkant 'trekt' en aan de achterkant aanspoort. Dat is wat ze nu wel doet denk ik als ik dit zo lees.

x_Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 19:35

DianXX schreef:
Pony moet ontspannen lopen en een goede achterhand hebben.
Als ze dan goed op de achterhand kan lopen en mooi kan ontspannen zou ze vanzelf aan de teugel gaan lopen. Het is niet de bedoeling dat je aan de voorkant 'trekt' en aan de achterkant aanspoort. Dat is wat ze nu wel doet denk ik als ik dit zo lees.

En hoe kunnen wij dan merken dat ze goed op de achterhand kan lopen?
Laatst bijgewerkt door x_Anouk op 09-08-14 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 19:38

troi schreef:
Maar is het wel eerlijk naar de pony toe als bij haar dezelfde hulpen iets heel anders betekenen als bij jou?

Van andere begrijp ik dus dat hier wel een oplossing voor is. Waarschijnlijk wordt er op de verkeerde manier om nageeflijkheid gevraagd

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:40

Als haar achterhand sterk genoeg is zou ze dat moeten kunnen. Zorg dat ze niet perse snel, maar juist actief loopt en goed over de achterhand. Niet in de teugels hangen. Als het goed is kun je dat zelf voelen als je er op zit, en degene die er bij is kan zien of de op de achterhand loopt of juist niet.
Misschien kun je eens les nemen, dat zou vast helpen. :)

x_Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 19:55

DianXX schreef:
Als haar achterhand sterk genoeg is zou ze dat moeten kunnen. Zorg dat ze niet perse snel, maar juist actief loopt en goed over de achterhand. Niet in de teugels hangen. Als het goed is kun je dat zelf voelen als je er op zit, en degene die er bij is kan zien of de op de achterhand loopt of juist niet.
Misschien kun je eens les nemen, dat zou vast helpen. :)

Ja ze begint wel meer te hangen, maar ze heeft wel en sterke achterhand denk ik, als ik er nu over na denk.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:15

OPG -> RT-V

saral

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:34

Als je meer gerichte hulp wilt omtrent die nageeflijkheid, kan je beter een foto of filmpje posten. Anders worden het algemene dingen, daar heb je denk ik nu te weinig aan.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 04:22

x_Anouk schreef:
Karin92 schreef:

Ik geef een beetje druk op de teugels, en dan druk ik m'n kuiten iets aan. Toen mijn zus nog niet aan de teugel reed deed ze het op deze manier prima. Ik heb een aantal westernlessen gehad, en daar heb ik ook uit geleerd dat rollen met de hakken tegen de buik ook wel eens kan helpen, maar ik voel geen verschil. Het is eigenlijk altijd goed gegaan, maar sinds kort blijft ze stilstaan en doet ze helemaal niks meer. :( Ook al heeft u wel gelijk dat ze het gewoon zou moeten doen. :j

De correcte rijkunstige hulp voor het achterwaarts gaan is kruis rustig en licht aanspannen, overvloeiend naar kuit aandrukken.
Het paard komt nu in de hand en deze laat het allereerste begin van de voorwaartse beweging opkomen om die direct omhoog en achterwaarts te geleiden.
De juiste hulp voor het achterwaarts gaan is complex en vraagt veel timing, gevoel en oplettendheid.
Het achterwaarts gaan is een VOORWAARTSE beweging die naar achteren afvloeit.
Het paard moet hiervoor eerst ontspannen in de hand gesteld zijn.
Het is een gevorderde oefening die heel vaak verkeerd wordt uitgevoerd omdat men er te vroeg aan begint.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:55

Mij is geleerd om bij het achterwaarts vragen mijn bekken licht naar voren te kantelen (alsof je de rits van je broek dicht doet. Is dit wat jij met het aanspannen van het kruis bedoelt, Simpelman?). Door zelf deze "achterwaartse beweging" te maken, stimuleer je je paard om ook in die beweging mee te gaan en achterwaarts te gaan, aldus mijn instructrice.
Misschien kan deze zithulp je paard wat ondersteunen?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:30

Achterwaarts gaan is een VOORWAARTSE beweging, dus alle hulpen dienen naar het voorwaarts gegeven te worden.
Je drijft je paard dus voorwaarts, achterwaartse bewegingen bestaan niet in de Klassieke Dressuur, hoe gek het ook klinkt.
Bij het afrollen van de beweging wordt deze voorwaartse drang naar achteren geleid.

Ik begrijp met het kantelen van je bekken dat je je zitbeenknobbels achterwaarts beweegt, dat is dus fout.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:32

Simpelman schreef:
Achterwaarts gaan is een VOORWAARTSE beweging, dus alle hulpen dienen naar het voorwaarts gegeven te worden.
Bij het afrollen van de beweging wordt deze voorwaartse drang naar achterwaarts geleid.

Ik begrijp met het kantelen van je bekken dat je je zitbeenknobbels achterwaarts beweegt, dat is dus fout.

Nee juist andersom
Als er krijtjes onder beide zitbeenknobbels zouden zitten, zou er een streepje naar voren gemaakt worden door de beweging
Dus de navel in, als of je de rits van je broek dichtdoet :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:32

Is goed.