Probleem met linker binnenstelling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blauwpaardje

Probleem met linker binnenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 12:56

Hoii!
Ik heb een probleempje met het rijden..
En dat probleempje is op de linkerhand de binnenstelling te krijgen.
Ze kijkt compleet naar buiten en zelfs op de lange zijde loopt ze niet recht ... dan is het hoofd naar buiten en kont naar binnen... Wel nageeflijk maar wel minder 'fijn' om het zo maar even te noemen
We hebben les, 1x in de week ... Maar met bouwvak niet.. en Het is nu best wel erg aan het worden.
Maar op de rechterhand loopt ze heel fijn , dan heb ik stelling, een ontspannen pony die super loopt..
Wat kan ik doen.. Ik heb les, maar hebben jullie zo nog tips? Wat ik evt. kan doen ?

groetjess !

Shanna7836

Re: Probleem met linker binnenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 12:58

Als ik dit lees lijkt ze wel scheef, rechtrichten een ideetje?;)

blauwpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 12:59

Uhmm wat is dat en hoe gaat dat dan ? :+

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:00

Mijn paard vond linksom ook erg moeilijk om dus mooi rond te lopen en stelling. Ik kreeg als tip van mijn instructeur om geen hele voltes te rijden maar kleine stukjes van een volte( een klein stukje). Dit kan je dan opbouwen naar een kwart of halve volte.
Bij mij werkt dit erg goed :)

en mischien idd zoals hierboven vermeld rechtrichten . Mischien ligt het ook wel aan het zadel of een vast zittend spiertje. Je kan ook even iemand die er verstand van heeft je paard laten nakijken of mischien een dieren/veearts oid
succes !

blauwpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 13:05

Oké! Maar het is mn verzorg pony ... en hun halen niet voor zoiets bijv een dierenarts ofzo erbij ..

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:07

Mischien iemand op stal die er verstand van heeft? Of mischien je instructeur oid?

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:07

En als je rechtsom stelling naar links vraagt?

blauwpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 13:10

ierusju schreef:
En als je rechtsom stelling naar links vraagt?

Dat heb ik wel een keer geprobeerd en het lukt ook wel ... maar niet heel goed..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 18:01

Shanna7836 schreef:

Elk paard is scheef en rechtrichten is gewoon onderdeel van de dressuur. Is ook iets waar je constant mee bezig bent. En is niet zomaar even in 1 middag gefixt.

Het volgende is dus ook gewoon onderdeel van rr: Let erop dat je je buitenhand niet te veel vast zet, constant met je binnenhand vragen en als ze komt laat je los. Gaat ze weer naar buiten herhaal je het proces. Houd je buitenhand eraan, maar zet deze niet te vast.

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:15

Sammie schreef:
Shanna7836 schreef:

Elk paard is scheef en rechtrichten is gewoon onderdeel van de dressuur. Is ook iets waar je constant mee bezig bent. En is niet zomaar even in 1 middag gefixt.

Het volgende is dus ook gewoon onderdeel van rr: Let erop dat je je buitenhand niet te veel vast zet, constant met je binnenhand vragen en als ze komt laat je los. Gaat ze weer naar buiten herhaal je het proces. Houd je buitenhand eraan, maar zet deze niet te vast.

Ik weet dat elk paard een natuurlijke scheefheid heeft, links en rechtgebogen net als bij mensen links en rechts handig.
Wij zijn hier idd ook elke x dat we rijden mee bezig :)
Ik zie niet staan dat ik zei dat je dat in 1 middag kan fixen? :P
Wat een geweldige test van professor internet op je profiel trouwens :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:17

Met rechtrichten een ideetje doe je het imo overkomen alsof het zo gefixed is. Rechtrichten is gewoon onderdeel van de dressuur, kun je maanden tot jaren over doen (en dan nog zijn er onderzoekers die van mening zijn dat ook dan elk paard nog steeds een voorkeurs kant heeft) iedereen die dressuur rijdt behoort dus al bezig te zijn met rechtrichten :) Sterker nog, anders was dit hele topic niet geopend wrs :))

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:19

Sammie schreef:
Met rechtrichten een ideetje doe je het imo overkomen alsof het zo gefixed is. Rechtrichten is gewoon onderdeel van de dressuur, kun je maanden tot jaren over doen (en dan nog zijn er onderzoekers die van mening zijn dat ook dan elk paard nog steeds een voorkeurs kant heeft) iedereen die dressuur rijdt behoort dus al bezig te zijn met rechtrichten :) Sterker nog, anders was dit hele topic niet geopend wrs :))

Ohh haha zo bedoelde ik het niet maar ik snap dat ik het wat verkeerd heb neergezet :Y)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 16:05

Sammie schreef:

Sorry maar dit is dus geen rechtrichten. Dit is gewoon het ouderwetse doorvragen met je binnenhand.

Als je paard moeite heeft met de linkerstelling is ze waarschijnlijk rechtsgebogen. Dan is het niet verstandig om haar er 'doorheen' te vragen op links, want dan zal ze nooit echt kunnen ontspannen. Het is de bedoeling dat ze de rechterteugel (de lichte teugel) aanneemt en zich vanuit die aanleuning zelf recht trekt. Vanuit daar kun je dan naar binnenstelling gaan. Linksom in buitenstelling rijden is idd ook een goede oefening.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 16:33

Alles in de dressuur is gebaseerd op rechtrichten... Immers kun je met een scheef paard geen dressuur goed uitoefenen. Het is echter een grote illusie om te denken dat je een paard zo effe rechtricht. Dat kun je alleen doen door het lijf gelijk te trainen, dus links en rechts. Dus als een paard rechtsgebogen, éérst dat probleem oplossen als onderdeel van een paard recht krijgen. Maar vergeet ook de ander kant niet gewoon te blijven trainen. En als daar vordering in zit.. loop je vanzelf weer aan tegen bijv. een achterbeen wat meer getraind moet worden en zo ben je je hele leven bezig. :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 16:39

Natuurlijk is het rechtrichten een voortdurend proces :j Maar een paard door de scheefheid heen vragen met je binnenhand is niet de juiste manier om recht te richten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 16:44

Ik denk dat jij mijn uitleg dan niet goed snapt of we hebben er gewoon allebei een andere visie op. Want een paard dat rechtsgebogen is gaat écht niet uit zichzelf opeens links stelling aannemen. Die moet je op de juiste manier even vragen en zelf die stelling daarop een gegeven moment gaan laten nemen en houden. Overigens bij ernstige scheefheid is gewoon het eerst rechthouden van hoofd en schouderpartij belangrijker. Op beide zijden. En dat zal in het begin meerdere keren herhaald worden. Met je binnenhand vasthouden is zeker niet de bedoeling.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 16:49

Dan denk ik inderdaad dat we een andere visie hebben. Door aanleuning te krijgen op de lichte (rechter)teugel, nodig je het paard uit om zichzelf vanuit die aanleuning recht te trekken. Klinkt misschien vreemd als je het nog nooit geprobeerd/ervaren hebt, maar het werkt echt zo.

Met je binnenhand stelling vragen leidt vaak alleen tot stelling in de hals (en kantelen) en geen (ontspannen) buiging in het lichaam.

Schoudervoor linksom is ook een goede oefening, maar ik weet niet of TS daarmee uit de voeten kan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 16:57

Nou nee hoor :D Ik heb het wel degelijk vaker gezien. Maar die mensen zijn bij wijze van nu nog bezig. :D Je aanleuning 'vraag' je altijd met de buitenhand. Maar een paard dat naar buitengebogen is zal echt zelden uit zichzelf de linkerstelling opzoeken. En anders heb ik alleen een hoop prutsers gezien, Dat kan natuurlijk ook. :=

Overigens is het idd wel van belang om te weten waar de scheefheid precies zit of vandaan komt. Werkt deze vanuit de schouderpartij, de hals, de nek of enkel het hoofd. Als de schouderpartij naar binnen of buiten valt eerst daar aanwerken. De rest volgt.

Ook van belang is niet alleen je hand te gebruiken, je benen sturen het paard naar buiten. Met je binnenbeen drijf je het paard om dat been heen. Je moet de buitenkant een beetje oprekken overdreven gezegd. Daar zit namelijk de korte spier, want daarom kijkt het paard liever naar buiten en niet naar binnen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 17:01

Als je een beetje vaardig bent kun je dat in een halfuurtje prima voor elkaar hebben, afhankelijk van de scheefheid. Denk dat het verschil hem vooral in moderne vs. klassieke dressuur zit.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 17:05

Je kunt eens proberen om het paard op de volte niet vanuit de "binnen"gedachte te doen wenden, maar juist vanuit de buitenhand en buitenteugel.

Dus: in een volte-buiging, niet met de binnenhand/teugel terug of zijwaarts werken, maar juist met de buitenteugel meegeven zonder dat die slap komt te staan. Je buitenschouder meedraaien, ipv je binnenschouder terugdraaien. Schouders zelfde hoogte houdem, net als je handen. Binnenbeen gewoon aan houden, niet drukken, Het paard zou gewoon op je "buiten"hulpen moeten meedraaien, en niet om het binnenbeen. het buitenbeen kan een stukje achter de singel om uitzwaaien van de achterhjand te voorkomen.
Dit gaat doorgaans niet in 1 keer goed, het paard moet er ook aan wennen, maar het geeft vele malen minder het over de buitenschouder weglopen.

Stelling is dat je net het binnenoog moet kunnen zien, meer is te veel.

Alles wat TS vertelt is een kwestie van (laterale) scheefheid, wat overigens redelijk normaal is.

Hoe meer het paard "over binnen gesteld wordt" hoe minder het er van zal leren, ook fysiek. Probeer het zoals ik net aangaf, over buiten aan te pakken. Meestal reageert een wat onbuigzaam paard hier beter op.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 17:53

Alle paarden zijn scheef, het merendeel zet zich aan de linkerzijde meer of minder vast, sommigen op rechts.
Dit is al eeuwen een normaal gegeven voor iedereen die een paard beleert.

Wanneer een paard onzeker is of angstig dan, net als een mens, spant het zich onwillekeurig iets aan in de rug en de hals.
Mensen krijgen dan pijn in hun nek en rug, paarden waarschijnlijk ook.
Die nek en rugpijn maken een mens nog onzekerder, een paard waarschijnlijk ook.

Om met een paard dressuurmatig te kunnen gaan werken moeten we die onwillekeurige spanning eerst op zien te heffen, het paard moet zich los durven laten. (dit is één van de eerste punten in het Scala der Ausbilding)
Het feit dat er een ruiter op zijn rug is gaan zitten die op allerlei manieren probeert zijn vrijheid te beperken en hem in zijn evenwicht te hinderen maakt het paard onzeker en angstig en het zal zich daarom vast gaan zetten.
Het allereerste dat we ons moeten realiseren is dat we het paard vertrouwen en veiligheid moeten geven.

Vooral jonge onervaren paarden hebben door hun onwillekeurige spanning waarschijnlijk pijn in hun rug, hals en nek.
De meest stellen na een paar voorzichtige introducties een massage heel erg op prijs.
Iedereen kan dit zelf doen, daar hebben we geen fysio of osteo voor nodig.
Het help een paard zich te ontspannen en het ontwikkelt tegelijkertijd een band van vertrouwen met zijn ruiter.

Het eerste jaar van de africhting kijken we helemaal niet naar die natuurlijke scheefheid, denken niet aan nageeflijkheid, niet naar in de krul ("rond") lopen.
Het eerste jaar leren we het jonge paard zich te ontspannen, vertrouwen te krijgen in onze aanwezigheid, rustig en kalm te bewegen, veel in stap een beetje in draf en weinig in galop (dat windt te veel op).
We leggen geduldig alle hulpen een voor een aan hem uit zodat hij daar in vertrouwen correct op kan reageren.
We moedigen hem op allerlei manieren aan, prijzen zijn inzet voortdurend.
We straffen nooit..., ongewenst gedrag maken we moeilijk, meer niet.
Iedere straf ondermijnt het vertrouwen.
We leren het op een rustige en vriendelijke manier om te gaan met alle "gevaren" in onze omgeving, niet door hem onze wil op te leggen maar door hem het vertrouwen te geven dat het "goed is".
We maken heel veel buitenritten, zoveel mogelijk door terrein, laten hem kennis maken met alles.
We rijden niet meer dan 2 à 3 maal per week en niet langer dan 20 minuten in de rijbaan, rustig zoekend naar ontspanning en communicatie, we denken zelfs niet aan dressuur oefeningen.
We laten het onervaren paard zijn eigen voor hem comfortabele houding vinden door hem te rijden aan een contactteugel.
Dit heet de Campagneschool en deze duurt tenminste een jaar.
Het paard hervindt hier zijn door de aanwezigheid van de ruiter verstoorde evenwicht, leert om te gaan en vertrouwen te krijgen in deze nieuwe verhouding in zijn ruiter en in zichzelf.

Van uit dat hervonden evenwicht en (zelf)vertrouwen zal het paard zich los gaan laten, dan pas kunnen we het vragen stelling te nemen en zich te buigen in ontspanning en zonder dwang.
Dit is de ingang naar de rijkunst waarbij een paard een leven lang in gezondheid met zijn ruiter kan gaan samenwerken.