Achterhand er niet onder.... ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hippepony

Achterhand er niet onder.... ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 17:21

Hoi medebokkers,

Ik rij nu inmiddels 9 jaar paard op de manege en heb sinds 4 maanden een verzorgpony waar ik ongeveer 3x per week op rij. Dat gaat nu al veel beter dan in het begin. Op de manege leer ik ook nog steeds bij.

Maar ik zit nu al een paar maanden met de vraag, wat betekent het nou als mensen zeggen, ze zet de achterhand er niet onder?

Ik heb wel ergens in een boek wat gelezen, maar ik snapte het nog steeds niet helemaal. Kan iemand mij uitleggen:
- hoe je het oplost
- of mijn verzorgpony ook zijn achterhand er niet onder zet (https://www.youtube.com/watch?v=4hKNu5Yi6oo&index=3&list=PLuoTLB9PRrte5VOzT9IKiV6jZT4866Zes) (al een wat ouder filmpje, kan vanavond een nieuwere maken als daar vraag naar is :) )
- of iemand foto's kan plaatsen waarvan je duidelijk het verschil ziet van wanneer zijn achterhand er niet onder zet en wanneer hij dat wel doet.

Ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen, want ik hoor het zo vaak en heb het ook al eens aan iemand gevraagd, maar die kon het mij ook niet uitleggen.

Alvast bedankt :)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:30

Een paard heeft het grootste gedeelte van zijn gewicht op de voorhand. Als wij erbij op gaan zitten komt er nog meer gewicht op de voorhand. Bij allerlei bewegingen/oefeningen gaat het er juist om dat het paard "fijn" kan bewegen, en een paard kan juist beter bewegen via de achterhand. Dus als ruiter moeten wij proberen het gewicht van het totaal meer te laten dragen door de achterhand. Waardoor de voorkant dus lichter wordt (komt daadwerkelijk dan ook iets omhoog). Dit kun je doen door de achterhand te activeren en de voorkant wat "tegen te houden" zodat alle 4 de benen eigenlijk evenveel activiteit vertonen. Van daar uit zal een paard ook meer kunnen zakken met het hoofd en nageeflijk worden.
Even kort gezegd :)

(edit: begin is altijd: been is voorwaarts, dus niet direct in de mond beginnen)

Hippepony

Re: Achterhand er niet onder.... ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 07:46

Okee, dus als ik mijn pony voorwaarts, neerwaarts houd, is het al een stuk beter?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 07:50

Hippepony schreef:
Okee, dus als ik mijn pony voorwaarts, neerwaarts houd, is het al een stuk beter?

Niet in 1 keer natuurlijk. Zoiets kost tijd en kracht.

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 07:51

Okee, haha, dat snap ik. Dankjewel :)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 07:54

http://www.bitmagazine.nl/artikelen/ver ... nst/16697/

Interessant artikel voor je. Verder staan er op deze website nog meer interessante stukken. Probeer veel te kijken en te lezen zodat de theorie erachter je eigen wordt en dan te doen. Veel succes en plezier. Leuke pony!

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 07:55

Dankjewel !! :)

Ollientje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 09:41

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 09:43

Ik vrees ook dat dit iets is dat je moet leren voelen via een lesgever en niet uit de boekjes. :)
Houdt die pony haar staart altijd eo scheef?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 09:54

Ayasha schreef:
Ik vrees ook dat dit iets is dat je moet leren voelen via een lesgever en niet uit de boekjes. :)
Houdt die pony haar staart altijd eo scheef?

Eens. Wel belangrijk dat jij jezelf ook verdiept in de theorie, les noodzakelijk en leuk en aardig maar je moet zelf ook begrijpen wat er bedoeld wordt.

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 10:14

Binnenkort ga ik les nemen. Ik rij alleen in een bak van iemand anders dan de eigenaar en die heeft liever niet dat daar les wordt gegeven. In het land kan ik ook wel les krijgen, maar daar is ze nog wat gespannen en daar wil ik haar eerst wat op haar gemak krijgen en dan een instructrice zoeken :)

Edit: het is me nooit opgevallen dat ze haar staart zo scheef houdt. Ik upload straks het filmpje van gisteravond. Kijken of het daar ook zo is.

https://www.youtube.com/watch?v=1ovc79ODCMU&feature=youtube_gdata

Dit is filmpje van gisteravond... Ze houdt haar staart idd best wel scheef. Wat kan dat beteken?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 10:54

Scheefheid in haar lichaam / bekken

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 10:55

Mmm, okee, heb over 2 weken mijn eerste les, zal vragen of we daar mee bezig kunnen.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 12:06

Een scheve staart komt meestal uit de rug of het bekken, daar zit iets niet goed. Het laatste filmpje laat dat ook duidelijk zien: ik zie een pony die haar rug erg vast houdt, weinig tot geen buiging in de spronggewrichten, en niet helemaal rad in het achterbeen. Het geheel ziet er erg ongemakkelijk en niet heel prettig uit helaas. Wel een hele vriendelijke ruiter overigens :)

Voordat je gaat lessen zou ik toch even goed naar je zadel en haar lijf laten kijken (osteopaat?). Als alles in orde is kun je met behulp van de lesgever gaan leren hoe je je pony naar je hand toe kunt gaan rijden en dus de rus losser en de achterhand eronder krijgt, de theorie die hier gegeven is erg goed om door te nemen maar je zal het toch moeten gaan leren voelen en toepassen. Dat kan alleen met goede les.

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 17:02

Ze heeft een moeilijke rug, dat vertelde de eigenaar mij. Ik ga beginnen met grondwerk en ga bij mijn eerste les vragen wat mijn instructeur er van vindt. Daarna kan ik eventueel aan de eigenaar vragen of ik er een osteopaat bij mag halen. Bedankt voor de duidelijke uitleg en het opbouwende commentaar :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 19:10

Een paard dat zo consequent de staart zo scheef houdt heeft vaak ergens last van in het bekken inderdaad. :)
Dat kan ook de oorzaak zijn van het vasthouden en waarom jij haar niet fijn door het lijf gereden krijgt. Het kán ook iets rijtechnisch zijn maar ook dan zal je beetje hulp kunnen gebruiken van een goede lesgever om haar recht te maken. :)