Galop gaat niet lekker.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Reusje97

Galop gaat niet lekker.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 16:38

Hoi allemaal!

Ik rijd sinds kort weer paard en ben daar ook heel blij mee! Nou rijd ik alleen maar buiten in een weiland. Waarin een afgemeten bak is gemaakt. Ik ben ontzettend blij dat ik daar dus kan rijden op een paard dat daar staat. Een tinker, onwijs lief en luistert goed!
Tijdens het rijden gaat draven en stap prima. Zodra ik in gallop overga en over lange zijden ga ,van F naar M bijvoorbeeld, gaat ze voluit en is ze moeilijk te houden.. Ze gaat eerder over in rengalop en dat is iets wat ik eigenlijk niet graag heb en wat ik toch wel eng vind. Zodra we een volte gaan maken in galop doet ze het goed, want ze vindt het ook niet bepaald makkelijk. Ik durf nu ook minder goed de lange zijdes te rijden in galop omdat ze me er hierdoor al een keer heeft afgegooid en rijd daarom ook vaak maar heel even in galop, vaak dus ook alleen maar voltes.Heeft iemand enig idee hoe ik haar ook gewoon rustig over de lange zijdes kan laten gaan in galop en niet zomaar over te gaan in rengalop?
Ik heb een filmpje waarin jullie zien hoe ik rijd. Ik moet er wel bij zeggen dat ik nooit echt iets van les heb gehad op een manege, soms een privéles. Maar ik heb leren paardrijden van een meisje dat samen met mij reed op dit paard. Ik weet dat ik niet onwijs netjes en goed rijd en dat ik nog een hele hoop dingen moet verbeteren, zoals m'n handen stil houden, mijn hakken moet blijven uitdrukken en ga zo maar door. Dat is dan ook iets waar ik me elke keer weer opnieuw mee bezig houd! Tips van jullie zijn altijd welkom en ook alleen maar fijn!
Liefss Veerle :o :o

VIDEO:
https://www.youtube.com/watch?v=YPmcgLY ... e=youtu.be

xMercury

Re: Galop gaat niet lekker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:39

Het probleem is dus dat je paard te hard gaat? Gaat dit paard te hard? In het filmpje valt hij bijna om haha!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:40

nou als die van mij zo galopeerde was ik super blij hoor :+ verder kun je je volte steeds een keer groter maken en voor je het weet zit je op de lange zijde :) maar ik vraag me af hoe hij van slak naar rengalop kan gaan? ik denk dat jij het verkeerd voelt.

CoolCorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:41

Ik vond het ook niet erg hard gaan.
Neem eens les.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:43

Als het om dit paard gaat: Je moet hem veeeeeeeeeel voorwaartser rijden, hij gaat echt veel te traag. Maak hem wakker, veel overgangen maken en been is been. Hij moet meteen reageren! Als je op stapt, meteen gas geven. In draf ook, gasgeven!!! In galop is dit inderdaad wat enger op gras, maar als het goed droog is en je paard is ijzerloos hoef je je niet teveel zorgen te maken hoor :)

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:45

Op het filmpje gaat hij zeker niet hard, misschien voelt het wel zo. Wat zie je zelf als je naar dat filmpje kijkt?
Het valt me op dat je je paard als het ware vooruit duwt vanuit je bekken. Net alsof je wilt dat ie harder gaat... Les is geen gek idee, hoewel je het zeker niet slecht doet! Misschien ook eens een zitles? Die onrustige benen en handen komen voort uit je balans die niet goed is.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:48

Ik zie absoluut geen rengalop in het filmpje? Mag zelfs best iets actiever.
Ik denk dat je angstig bent en je daarom denkt dat hij heel hard gaat, terwijl het in werkelijkheid wel mee valt. Je kan dit probleem het best oplossen door les te nemen.

Wat ik vaak deed is juist expres een stukje wat meer voorwaarts rijden en dan weer duidelijk terug nemen.
Zodat je echt duidelijk verschil voelt en misschien ook wat minder bang wordt dat ie er tussen uit piept?
Je kan m altijd op de volte sturen als het je te hard gaat, dan remt ie vanzelf wel, maar nogmaals je bent het meest geholpen met les.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:49

Misschien zie ik het verkeerd, maar ik heb ook de indruk dat je je hakken in galop inderdaad ver optrekt. Lijkt alsof je daardoor een beetje gaat klemmen met je benen. Dat kan je paard natuurlijk heel goed opvatten als een commando om sneller te gaan. Dus: hakken blijven uitdrukken :) Verder ben ik het wel met de reacties eens dat je paard absoluut niet (te) snel gaat, eerder te langzaam, maar het kan voor jou natuurlijk wel zo voelen. Ik zou ook zeggen: paar lesjes nemen! Kan je net die basis bieden die je nodig hebt om verder te gaan. Succes!

fleurjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:51

rijd dat meisje ook nog op dat paard en doet hij dat bij haar dan ook?

Reusje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 16:52

Klopt, dit filmpje is ook niet over de lange zijdes of rengalop, maar even een beeld dat je ziet waar je mee te maken hebt. Lessen ga ik zeker nemen, iets wat ik wel van plan was maar waar ik altijd bij denk "eerst nog maar eens even kijken.." niet altijd even handig!
Maar dankjewel! :)

Reusje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 16:54

amyhendriks schreef:

Nee ze rijdt al een tijdje niet meer en bij haar deed ze dat ook nog al graag.. ;)

RoosMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:59

Ik zou les nemen, kan diegene je helpen met het moeilijke stukje :j
Veel succes er mee!

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:07

Paardje wil misschien gewoon wat lollen, lekker meedoen joh :))

fleurjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:03

Reusje97 schreef:
amyhendriks schreef:

Nee ze rijdt al een tijdje niet meer en bij haar deed ze dat ook nog al graag.. ;)

oh nouja succes met je lessen dan, zal vast helpen!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 10:06

Ik vind dat je je handen vastzet in galop. Hoe meer jij vastzet hoe harder je paardje zal gaan. Geef hem wat meer teugelvrijheid, ga wat achteroverzitten en blijf rustig ademen. Vooral het rustig ademen is belangrijk. Wat je ook kunt doen is bij de b en e op de lange zijdes even een grote volte maken zodat hij weer terug komt in tempo.