Ik kom er met de zoekfunctie niet helemaal uit, dus toch een nieuw topic. Als iemand meent dat dit beter in een bestaand topic past, geef maar door, pas ik me daar met plezier aan aan!
Gaat om een rijtechnische vraag m.b.t. rechtrichten en de oefeningen die ik daarvoor het beste kan doen i.c.m. de werking van mijn hulpen.
Wat er gebeurt in mijn rijden:
- paard is op hele linkerkant van z'n lijf strak en zet daar alles snel vast. Oosteopaat is afgelopen half jar 3x geweest en concludeert ook het vastzetten links, ze werkt eraan en het wordt steeds iets beter;
- paard houdt tijdens het rijden dus ook links vast en wordt flink sterk aan die kant. Het is helaas soms geen rijden op twee teugels, maar rijden op de linkerteugel als ik niet uitkijk;
- paard neemt dus slecht rechterteugel aan, maar neemt daarnaast ook geen nette rechterbuiging aan (zwaait over de schouder naar buiten). Linkerbuiging lijkt beter (is dat juist niet vreemd?);
- paard heeft vooral moeite met onder de massa plaatsen van binnen achterbeen. Vooral als het linkerbeen het binnen achterbeen is. Wil dat been liefst naar schuin naar binnen plaatsen (a.h.w. in de richting van het rechterachterbeen);
- er zit in rechterkant van het lijf ook duidelijk meer 'vering' dan in het rechterdeel. Bijv. goed te zien als instructrice achter me staat in de les;
- mijn rijden helpt niet mee (ik ben heel bang dat ik het erger maak!): ik moet enorm opletten dat ik niet 'meedoe', door links ook vast te pakken, ik moet opletten dat ik niet naar rechts hang met mijn gewicht. Hij gooit me door die scheefheid a.h.w. op rechts.
Dus: paard is - denk ik, als ik de theorie goed snap - rechtsgebogen. Klopt dat? Oplossing: rechtrichten, werken aan de balans en ontspanning.
Wat we al doen:
- osteopaat komt dus met regelmaat sinds een half jaar;
- tandarts is net 2 maanden terug o.i.d. geweest, wat klein 'onderhoudswerk', maar gebit zag er goed uit;
- nieuw zadel is aangemeten en kan ieder moment geleverd worden (na een levertijd van maar liefst vier (4!!!) maanden..., ik rij nu met een zadel dat op zich wel 'passend genoeg' is;
- ik heb wekelijks les, dressuur;
- ik heb ca 1x per maand nog een extra les 'houding en zit'.
Ik praat wel veel met mijn instructrice (tijdens en na de les), maar als ik thuis ben, zit ik soms toch nog te denken over hoe de dingen werken, mechanisch. En dan snap ik het toch niet helemaal. Vandaar een paar vragen.
1) I.p.v. 'buitenteugel, binnenbeen', zegt mijn instructrice op de linkerhand nu regelmatig meer 'buitenteugel, buitenbeen' (lees: rechterteugel, rechterbeen). Snappen jullie dit/klopt dat, gegeven het beeld dat ik schets?
2) Oefeningen die we nu doen zijn o.a. veel wijken voor rechterbeen (dus niet linkerbeen, dan zet hij dat been alleen maar makkelijker schuin onder z'n lichaam weg) en bijv. schouderbinnenwaarts (vragen op de buitenteugel) als we op de linkerhand werken. Is dat logisch? Hoe zit dat dan, bewegings-mechanisch gezien? Wat gebeurt er dan?
3) Paard komt vaak terug in tempo als het moeilijk wordt (lees: als ik 'm iets rechter maak). We proberen dan flink de 'vooruit' aan te zetten, tempo erin en op eigen benen lopen. Wel contact houden, gelijk op beide teugels, maar geen druk van voren. Maar dan verlies ik wel compleet mijn aanleuning en wordt sturen ook moeilijker. En als ik dan vanuit dat 'naar voren' weer iets meer aan de voorkant vraag, is de reactie van het paard om meteen weer in die scheefheid te schieten. Wat kan ik hieraan doen?
4) Wat zijn nu goede oefeningen op de rechterhand? Bijv. op voltes krijgt hij een soort 'valse buiging' op rechts. Hij buigt wel, maar zet eigenlijk daarmee de hele linkerkant weer strak. Ideeën?
Kortom: ik ben op zoek naar wat achtergrondinformatie (wat gebeurt er nu eigenlijk in het bewegingsapparaat in mijn voorbeeld) en naar goede extra praktijkoefeningen en tips.
Dank jullie wel alvast!