Spring-probleempje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSBSx

Spring-probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 20:15

mijn pony is nogal onvoorspelbaar met springen... hij springt heel vroeg, of heel laat. laatst zat hij in de knoop met zichzelf en mij, hij dacht nog een stapje te kunnen doen voor de sprong, maar ik gaf al aan dat hij moest springen... toen lagen we zowat op onze snuit, ging nog maar net goed... hoe zorg je ervoor dat je pony weer normaal springt?
:)F

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:17

balkje voor de hindernis?
zodat je pony beter uit komt met passen.

xSBSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 20:19

Islien schreef:
balkje voor de hindernis?
zodat je pony beter uit komt met stappen..

ik zie het a zo voor me... FLYING PONY! k denk dat hij dan al helemaal vaag gaat springen... haha. maar hoeveel meter/cm moet daartussen zitten?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:21

Les nemen. Jij moet afstand leren bepalen en zo je pony helpen om goed bij de sprong te komen.

elenaMM77

Re: Spring-probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:24

beginnen bij het begin, wat cavelleti lopen misschien? zodat hij zich meer bewust is waar hij zijn voeten neerzet en afstanden beter gaat inschatten.. daarna een drafbalkje voor een sprong..

en les nemen.. liefst een paar goede privelessen zodat jij en de pony een goede basis hebben om mee verder te werken

xSBSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 20:31

Billy schreef:
Les nemen. Jij moet afstand leren bepalen en zo je pony helpen om goed bij de sprong te komen.

les nemen zal helaas niet gaan... geen trailer etc.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:34

Instructeurs kunnen ook op locatie komen. Ik denk dat tips geven op een forum voor een probleem dat (in het springen) zo basaal is, erg lastig is. Lijkt me voor jou en je pony dus écht belangrijk dat je les neemt.

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:34

jij kan misschien niet naar de les..
maar de les kan ook bij jou komen hoor :j

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:37

les nemen en idd balke voor de hindernis, gaat veel beter, en gewoon rustig in draf aan komen rijden

xSBSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 21:30

ik zou les graag willen, maar mijn ouders vinden dat toch niet goed... WACHT EENS FF mijn buurvrouw rijd ook en zou isschien wel een x langs willen komen. Bedankt iedereen!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:34

Maar je ouders hebben je wel een pony gegeven? Maar lessen vinden ze niet nodig?

Ik lees het steeds vaker... en vind het zo raar! Je kind geen les met haar pony laten nemen... en wat denken ze dan... dat je gewoon zonder begeleiding een dier van een paar honderd kilo die ook nog eens gevaarlijke fratsen kan uithalen uit het niets goed kan rijden?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:34

t is t best als der een gediplomeerde instructrice komt kijken, en les ia altijd nodig, anders leer je jezelf verkeerde dingen aan
maar t is beter als helemaal niets
mijn ma vond t wel belangrijk dat ik lessen nam, maar wou er alleen geen 50 euro ofzo aan uitgeven, nu heb ik een instructice die een normale prijs berekend
Laatst bijgewerkt door LiannePuthzy op 06-08-14 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:35

Ik herken het probleem wel. Zolang de hindernis laag is gaat het springen prima is de hindernis hoger heeft mijn paard moeite met het inschatten. Ik heb daar door de neiging om al te gaan staan in de beugels voor zei springt, wat dus niet moet. Het helpt misschien om je paard meer in te houden voor de hindernis mocht hij er met een vliegende vaart er overheen willen of juist iets meer aan te sporen zo dat hij nog een extra stapje zet voor hij over de hindernis gaat. Hangt een beetje af van wat je paard doet voor de hindernis. Zorg wel echt dat je in het zadel blijft zitten en niet gaat staan voor dat je paard springt want dan springen ze ook te vroeg of te laat.

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:01

Mag ik vragen hoe oud je pony is?
Kan het zijn dat hij nog wat balansproblemen heeft? Wellicht zal hij daardoor ook moeilijker het afzetten en neerkomen kunnen inschatten en opvangen. Ik zou zelf beginnen met wat cavaletti's draven aan de longe en dan langzaam wat hoger opbouwen naar een sprongetje. Zo kan je pony zelf goed in gaan schatten wanneer het beste moment is om af te zetten en ook zijn balans goed vinden zonder dat jij hem misschien (onbewust) in de weg zit. Sommige pony's kunnen van nature iets minder goed inschatten wanneer ze af moeten zetten maar wanneer jij daar bijvoorbeeld een stemhulp bij geeft die je consequent gebruikt kan dat erg helpen, ook tijdens het rijden.
Denk dat je het zo eens moet proberen op te bouwen, denk dat het dan steeds beter zal gaan! :)
Succes in ieder geval!