Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
kleiduiker schreef:Nee, dat kan. Ik loop ook pas 37 jaar mee in de paardenwereld maar je zal me nog steeds niet horen zeggen dat ik kan rijden of er iets van snap. Maar goed, het blijft mijn mening, terecht of onterecht.
Gelukkig ben je nooit te oud om te leren, dus ik lees lekker mee.
bliver schreef:kleiduiker schreef:Nee, dat kan. Ik loop ook pas 37 jaar mee in de paardenwereld maar je zal me nog steeds niet horen zeggen dat ik kan rijden of er iets van snap. Maar goed, het blijft mijn mening, terecht of onterecht.
Gelukkig ben je nooit te oud om te leren, dus ik lees lekker mee.
wat de bedoeling is en hoe het uitgevoerd word daar zit soms (zeg maar vaak) een groot verschil tussen, maar dat was hier de vraag niet.
LoveUggs schreef:de eigenaresse raagt naar mijn ervaring met klassieke dressuur...
Sammie schreef:.
Het enige verschil dat je nog zou kunnen benoemen is de hollandse school, waarbij je het hoofd bewust achter de loodlijn rijdt om de spieren die over de rug lopen maximaal te rekken (verkorte uitleg). Maar ook daar blijft het doel hetzelfde van de dressuur, hoe je het ook noemt.
Sammie schreef:Dressuur is dressuur. Een opmerking als de dressuur van tegenwoordig is vooral gericht op het in de krul lopen.. zeg mij al genoeg over dat soort sites.
Tegenwoordig roepen een aantal mensen rechtrichten dit en rechtrichten dat. Ook allemaal gewoon onderdeel van de dressuur.
Het enige verschil dat je nog zou kunnen benoemen is de hollandse school, waarbij je het hoofd bewust achter de loodlijn rijdt om de spieren die over de rug lopen maximaal te rekken (verkorte uitleg). Maar ook daar blijft het doel hetzelfde van de dressuur, hoe je het ook noemt.
betadine schreef:Dressuur= dressuur en je hebt altijd mensen die zich buitengesloten voelen of moeilijk meekomen en die kom je dan tegen in "klassiek".
betadine schreef:Dressuur= dressuur en je hebt altijd mensen die zich buitengesloten voelen of moeilijk meekomen en die kom je dan tegen in "klassiek".
Je maakt mijn dag helemaal goed. Wat een hilarische opmerking. Die had ik nog niet eerder gelezen. Ik stuur hem gelijk door naar mijn Duits Klassieke instructrice.
Dus ik snap ook niet HOE dit soort topics überhaupt kunnen verzanden in dit versus dat. Er zijn mensen die zich graag scharen onder ‘klassiek’ ‘rechtrichten’, ‘academisch’, ‘manier pietje’, ‘manier keesje’. Waarom? Waar is dat ooit mee begonnen? Dressuur is dressuur.. meer smaken zijn er niet. Je rijdt paard en je rijdt of dressuur of je springt of je doet eventing (of een van de andere smaken die er zijn). Dán heb je verschil, maar niet bij dressuur. Dressuur is de basis van elke andere sport die daar uitvoort is gevloeid. Zonder dressuur geen springen, geen eventing, geen trec en zelfs geen vierspanmarathon.