Verkeerd aangalopperen en houdt dit niet vol

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FlashyFjord

Verkeerd aangalopperen en houdt dit niet vol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 20:13

Hey Bokkers! :D

Sinds kort ga ik 'lesgeven' aan een meisje dat bij ons op de manege heeft gereden (totdat ze haar eigen pony kreeg /3 )
Ik noem het niet echt lesgeven, aangezien ik dit niet professioneel doe, ik zeg haar gewoon een aantal figuren die ze zou kunnen rijden, want ze heeft me verteld dat ze zelf geen inspiratie heeft en hierdoor niet veel doet buiten wat draven op de hoefslag, volte en van hand veranderen.

Toen ze al een tijdje bezig was en de pony dus voldoende was opgewarmd, vroeg ik haar om op een bepaalde plaats aan te galopperen, maar dit bleek dus een enorm probleem te zijn.
Ik vroeg haar bv om in de hoek tussen A en K aan te springen, maar dit deed hij niet, volgende hoek, weer niet en zo voorts en zo verder. Het enige dat hij deed was op een snel tempo draven.
Vervolgens heb ik gezegd om van hand te veranderen, misschien ging het daar beter en dat was ook het geval, maar nu niet om te zeggen dat het goed ging.
Enfin, als de pony uiteindelijk in galop is geraakt, houdt hij dit maar een paar passen vol, een lange zijde galopperen zit er niet in, laat staan een volledige ronde... En dit terwijl hij voldoende wordt aangespoord om te gaan (losse teugels, benen geven, stem-commando)

Hebben jullie tips om dit vlotter te laten verlopen? :)

Alvast bedankt! *\o/*

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 20:20

Ik zou zeggen, laat het meisje een echte instucteur nemen die haar ook kan begeleiden. Sorry hoor, maar jij bent niet eens officieel lesgeefster en dit is een best makkelijk "probleem" om op te lossen. Je hebt geen diploma gehaald en straks gebeurd er wat, hoe zit dat dan met de verzekering.

Laat haar een bevoegde instructeur zoeken, die haar ermee kan helpen en niet zelf mee aanmodderen.

Angela

Re: Verkeerd aangalopperen en houdt dit niet vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 20:44

Het meisje heeft duidelijk meer instructie nodig als alleen maar iemand die figuren roept. Help haar die instructie te zoeken als je iets wilt doen.

Haar met jou laten doorrijden geeft een grote kans op een kapot gereden paard. Niet door jou toedoen hoor, maar wel omdat er niemand bij haar is die haar rijtechnisch kan helpen, en dat is wel wat ze nodig heeft. Doet ze dat niet, dan zal het paard al snel verreden zijn.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 20:50

Wat leuk dat je haar wil helpen. Zou t volgende wat zijn: meisje neemt eens in de week les, en jij gaat mee. Je luistert en kijkt heel goed wat er bedoelt en uitgelegd wordt. Als ze dan thuis rijdt kan jij helpen door haar er op te wijzen als iets niet goed gaat. Zo van; je instructeur zei doe dit en geef deze hulp als je pony zo doet. En ik zie nu dat je dat niet doet. Wel blijven doen wat de instructeur zegt hoor.
Op die manier heeft ze professioneel les en ondersteuning van jou. En jij leert er ook nog eens van.

FlashyFjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 23:36

heidy_wilco schreef:
Ik zou zeggen, laat het meisje een echte instucteur nemen die haar ook kan begeleiden. Sorry hoor, maar jij bent niet eens officieel lesgeefster en dit is een best makkelijk "probleem" om op te lossen. Je hebt geen diploma gehaald en straks gebeurd er wat, hoe zit dat dan met de verzekering.

Laat haar een bevoegde instructeur zoeken, die haar ermee kan helpen en niet zelf mee aanmodderen.

Ik weet ook wel dat ik geen officieel lesgeefster ben (staat trouwens in mijn tekst!), ik zeg gewoon een paar figuren die ze kan doen, aangezien ze anders gewoon wat ronddraaft (staat in mijn tekst).
En wat is er met de verzekeringen? Zij is verzekerd en ik ook, wat is het probleem hier dan bij?

Het probleem is hier dat ze een tijd met haar pony bij mij in de les heeft gelopen en dat onze lesgeefster haar eruit heeft gesmeten omdat de pony van het meisje in kwestie de anderen aanviel en de andere ruiters in gevaar bracht, hij wou toen ook niet galopperen, ...
En ga nu niet meteen zeggen dat de lesgeeftser niet weet wat ze doet, zij heeft op een hoog niveau gereden heeft en is vaak in de prijzen is gevallen en dit ook met 'moeilijke' paarden.
Ze weet WAT ze doet en WAAROVER ze spreekt.

Ondertussen is de pony kalmer geworden en luistert beter, dus vraag ik TIPS (geen commentaar dus) om haar te helpen...

FlashyFjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 23:44

Angela schreef:
Het meisje heeft duidelijk meer instructie nodig als alleen maar iemand die figuren roept. Help haar die instructie te zoeken als je iets wilt doen.

Haar met jou laten doorrijden geeft een grote kans op een kapot gereden paard. Niet door jou toedoen hoor, maar wel omdat er niemand bij haar is die haar rijtechnisch kan helpen, en dat is wel wat ze nodig heeft. Doet ze dat niet, dan zal het paard al snel verreden zijn.

Hoezo is de kans groot op een kapotgereden paard als ze met mij verder gaat?
Ik weet wat ze moet doen bij de oefeningen die ik haar laat doen, ik rij zelf ook paard, krijg zelf ook tips mee van mijn lesgeefster en geef deze dan ook door aan het meisje. Dingen waarvan ik niet 100% zeker ben dat het juist is, laat ik haar niet doen en zoek ik later info over op om het op de juiste manier te doen, of ik vraag tips.

Het ding is ook dat, moest ik haar geen 'les' geven, dan zou het meisje gewoon op haar eigen manier blijven rijden (doelloos wat ronddraven) en geen lesgeefster zoeken (ook niet als ik het zeg, heb dit al gedaan...)
Daarom vraag ik dus via deze weg tips om dit probleem op te lossen. Een lesgever zoeken is een oplossing, maar daarmee weet ik nog niet hoe dit opgelost moet worden, snap je? Wil zelf ook weten hoe dit moet.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 23:45

FlashyFjord schreef:
heidy_wilco schreef:

Ik weet ook wel dat ik geen officieel lesgeefster ben (staat trouwens in mijn tekst!), ik zeg gewoon een paar figuren die ze kan doen, aangezien ze anders gewoon wat ronddraaft (staat in mijn tekst).
En wat is er met de verzekeringen? Zij is verzekerd en ik ook, wat is het probleem hier dan bij?

Het probleem is hier dat ze een tijd met haar pony bij mij in de les heeft gelopen en dat onze lesgeefster haar eruit heeft gesmeten omdat de pony van het meisje in kwestie de anderen aanviel en de andere ruiters in gevaar bracht, hij wou toen ook niet galopperen, ...
En ga nu niet meteen zeggen dat de lesgeeftser niet weet wat ze doet, zij heeft op een hoog niveau gereden heeft en is vaak in de prijzen is gevallen en dit ook met 'moeilijke' paarden.

Ondertussen is de pony kalmer geworden en luistert beter, dus vraag ik TIPS (geen commentaar dus) om haar te helpen...

Dan zou ik naar de lesgeefster terug gaan om te vragen of ze weer terug mag in de les of misschien wil de lesgeefster haar wel een paar keer prive helpen om te kijken of de pony inderdaad rustiger is en dan kan ze ook meteen het galop probleem aanpakken. Dit kan je namelijk niet met wat figuren oplossen.
Succes.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 23:49

Citaat:
Het ding is ook dat, moest ik haar geen 'les' geven, dan zou het meisje gewoon op haar eigen manier blijven rijden (doelloos wat ronddraven) en geen lesgeefster zoeken (ook niet als ik het zeg, heb dit al gedaan...)
Daarom vraag ik dus via deze weg tips om dit probleem op te lossen. Een lesgever zoeken is een oplossing, maar daarmee weet ik nog niet hoe dit opgelost moet worden, snap je? Wil zelf ook weten hoe dit moet.

Ik zou je met alle liefde helpen maar helaas kan ik nog steeds niet via mijn schermpje bij jullie in de bak meekijken. Ik blijf dus bij mijn eeerste advies en als jij dan met haar meegaat kan je veel leren door te luisteren en te kijken. (En stel dan ook gerust vragen aan de lesgeefster als je iets niet snapt)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 23:51

Dit meisje heeft iemand nodig die haar minimaal 1 keer per week prive les komt geven. Als ze al niet meer met de groepsles mag mee rijden is een andere instructeur zoeken ook een meerwaarde. Namelijk 1 op 1 contact en weinig tot geen paarden in de bak waardoor ze dus lekker kunnen rijden en aan hunzelf kunnen werken. Ik denk dat jij zelf niet in staat bent dit meisje te helpen. Wat ik alleen niet snap.. Je weet dat ze de les is uitgestuurd omdat ze niet kan galopperen.. Waarom laat je haar dan galopperen?

En zelf iets gaan aanmodderen moet je niet doen, zeker niet als je geen opleiding tot instructeur gehad hebt. Je vraagt zelf raad op bokt.

Ik hoop dat je haar ouders en haarzelf ervan kan overtuigen om een instructeur te zoeken die priveles geeft.

donbrento

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 23:56

ken ook zo'n pony,wil niet in galop gaan
wie dan ook wat dan ook. ook al naar andere maneges geweest om andere meningen te horen, gewoonweg niets mee aan te vangen tot op de dag van vandaag galopeerd hij nog steeds niet.

FlashyFjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 00:00

Samblabla schreef:
Dit meisje heeft iemand nodig die haar minimaal 1 keer per week prive les komt geven. Als ze al niet meer met de groepsles mag mee rijden is een andere instructeur zoeken ook een meerwaarde. Namelijk 1 op 1 contact en weinig tot geen paarden in de bak waardoor ze dus lekker kunnen rijden en aan hunzelf kunnen werken. Ik denk dat jij zelf niet in staat bent dit meisje te helpen. Wat ik alleen niet snap.. Je weet dat ze de les is uitgestuurd omdat ze niet kan galopperen.. Waarom laat je haar dan galopperen?

En zelf iets gaan aanmodderen moet je niet doen, zeker niet als je geen opleiding tot instructeur gehad hebt. Je vraagt zelf raad op bokt.

Ik hoop dat je haar ouders en haarzelf ervan kan overtuigen om een instructeur te zoeken die priveles geeft.

Pony kan galopperen, maar gaat moeilijk. (daarom vraag ik tips om dit vlotter te laten gaan)
Is daarvoor uit de les gesmeten, maar wat je blijkbaar vergeet is dat de pony ook de andere aanviel (=hoofdreden)

"Je vraagt zelf raad op bokt" Oh, sorry dat ik dacht dat bokt er was om raad te vragen ...
Nog een keer, ik ga het meisje niets laten doen waarvan ik niet 100% ben dat het juist is, dus ikzelf doe niet fout, ik 'modder niets aan' zoals je zegt.

Ik vraag tips, misschien kan je ze dan ook geven, als je ze weet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 00:06

Dit kan zo veel zijn , misschien iets met de rug, stijf of scheef in het lichaam, geen goede hulpen ect. Vooral niet zelf willen oplossen via Bokt of Google, maar iemand bijhalen die er verstand van heeft.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 00:13

ik denk dat het loswerken van de pony, rechtrichten en ontspanning in eerste beginsel belangrijker zijn dan het toeroepen van figuren..

het feit dat ze doelloos rondjes zou draven als jij geen figuren toeroept of van hand laat veranderen doet mij vermoeden dat ze ook niet echt weet verder hoe ze de pony moet gymnastiseren... wat natuurlijk het aanspringen in galop er niet makkelijker maakt.

de vraag is in hoeverre je haar bij dat basisprincipe kunt helpen.. zit/beenhulp/balans/ontspanning/aanleuning/etc.. want als die dingen niet lekker lopen, zal het waarschijnlijk alleen maar bergaf gaan in plaats van vooruit..

als je haar daarmee niet kunt helpen, dan zou ik het overlaten aan een gediplomeerd instructrice (of iemand met ervaring) en daarbij heel goed opletten, zodat jij daarvan weer kunt leren en in de toekomst wellicht mee kunt helpen?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 00:15

FlashyFjord schreef:
heidy_wilco schreef:

Op hoog niveau rijden hoeft niets te zeggen over het lesgeven hoor. En wat heeft zij met jou te maken? Beetje raar om haar hierbij te betrekken.

Maar jij weet zelf niet wat je doet en hoe je het op moet lossen... Daarom zeg ik juist dat ze er een ECHTE instructeur bij moet hebben die wel weet wat hij/zij doet. Je hebt alleen maar grote kans dat je het kan verkloten omdat je het verkeerde ziet en zegt. En dat bedoel ik met een ECHTE instructeur. Die weet waar die het over heeft en hoe die het moet oplossen, want dit is of iets dat niet goed zit in het lichaam, tuig en/of houding van het meisje of iets wat gewoon niet goed is gegaan in de basis.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 00:22

FlashyFjord schreef:
Samblabla schreef:

Pony kan galopperen, maar gaat moeilijk. (daarom vraag ik tips om dit vlotter te laten gaan)
Is daarvoor uit de les gesmeten, maar wat je blijkbaar vergeet is dat de pony ook de andere aanviel (=hoofdreden)

"Je vraagt zelf raad op bokt" Oh, sorry dat ik dacht dat bokt er was om raad te vragen ...
Nog een keer, ik ga het meisje niets laten doen waarvan ik niet 100% ben dat het juist is, dus ikzelf doe niet fout, ik 'modder niets aan' zoals je zegt.

Ik vraag tips, misschien kan je ze dan ook geven, als je ze weet?

Ik geef je genoeg tips. Namelijk een instructeur zoeken voor die meid. En om nu zo tegen mij te gaan helpt ook niet bepaald. Ik kan je namelijk niet 'de oplossing' geven want die heb ik niet. Die kan alleen een instructeur geven tenzij er iets medisch is. En ja bokt is om raad te vragen maar als je iemand 'les geeft' moet je het op dat moment weten en niet aan bokt vragen. En je hoeft echt niet te herhalen hoor, ik heb je vorige reacties ook gelezen voordat ik gereageerd heb. Maar ik hoop dat dat meisje gewoon professionele hulp zoekt want dit werkt niet.

FlashyFjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 00:27

elenaMM77 schreef:
ik denk dat het loswerken van de pony, rechtrichten en ontspanning in eerste beginsel belangrijker zijn dan het toeroepen van figuren..

het feit dat ze doelloos rondjes zou draven als jij geen figuren toeroept of van hand laat veranderen doet mij vermoeden dat ze ook niet echt weet verder hoe ze de pony moet gymnastiseren... wat natuurlijk het aanspringen in galop er niet makkelijker maakt.

de vraag is in hoeverre je haar bij dat basisprincipe kunt helpen.. zit/beenhulp/balans/ontspanning/aanleuning/etc.. want als die dingen niet lekker lopen, zal het waarschijnlijk alleen maar bergaf gaan in plaats van vooruit..

als je haar daarmee niet kunt helpen, dan zou ik het overlaten aan een gediplomeerd instructrice (of iemand met ervaring) en daarbij heel goed opletten, zodat jij daarvan weer kunt leren en in de toekomst wellicht mee kunt helpen?

Ik laat haar veel overgangen en schijnovergangen rijden om de pony gevoeliger aan het been te laten worden. Bij de basis kan ik haar ook helpen (leer op de manege, onder toezicht van lesgever, de nieuwe kindjes rijden en heb meerdere keren positieve reacties gekregen omdat ik op zoveel let en de juiste dingen bij de kinderen in dram)
Heb bij het meisje in kwestie ook al een 'lange' tijd van een 'les' gespendeerd aan haar houding. Vond zij niet zo leuk, is natuurlijk een beetje saaier, maar ikzelf vind dit belangrijker.

Denk je dat een aantal 'lessen' overgangen, zijgangen, ontspannen,.. moet doen en na een tijdje terug proberen galopperen? :)

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 00:33

Ga eerst maar eens na of de pony wel goed is... Is al een paar keer gezegd door diverse personen... Als we tips geven moet je ze natuurlijk niet negeren. Daarbij hebben we het al gezegd dat je hoogstwaarschijnlijk niet geschikt bent om dit op te lossen en je een pony zo kan verpesten en nog wat kleine dingetjes. Dit is niet door een persoon gezegd, maar meerdere!

FlashyFjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 00:36

FlashyFjord schreef:
Samblabla schreef:

Ik geef je genoeg tips. Namelijk een instructeur zoeken voor die meid. En om nu zo tegen mij te gaan helpt ook niet bepaald. Ik kan je namelijk niet 'de oplossing' geven want die heb ik niet. Die kan alleen een instructeur geven tenzij er iets medisch is. En ja bokt is om raad te vragen maar als je iemand 'les geeft' moet je het op dat moment weten en niet aan bokt vragen. En je hoeft echt niet te herhalen hoor, ik heb je vorige reacties ook gelezen voordat ik gereageerd heb. Maar ik hoop dat dat meisje gewoon professionele hulp zoekt want dit werkt niet.

*zucht*
Denk niet dat je m'n reacties allemaal leest, want dan zou je weten dat wat ik doe, geen lesgeven is (en ik weet dit zelf ook!) Zal mezelf nog een keer herhalen. Ik zeg haar wat ze zou kunnen doen, want anders draaft ze doelloos wat rondjes in de piste. Sorry dat ik het makkelijker vond om te zeggen dat ik het meisje 'les' gaf, ipv steeds die lange zin te typen... Heb ook gezegd dat ik wéét dat dit geen echt lesgeven is.
Dit werkt inderdaad niet zo. Maar let er de volgende keer gewoon op dat wat je reageert, niet verkeerd opgenomen kan worden, want je eerste reactie was nogal grof. Dat is ook meteen de reden van mijn reacties op jou.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 00:38

FlashyFjord schreef:
Heb bij het meisje in kwestie ook al een 'lange' tijd van een 'les' gespendeerd aan haar houding. Vond zij niet zo leuk, is natuurlijk een beetje saaier, maar ikzelf vind dit belangrijker.

Denk je dat een aantal 'lessen' overgangen, zijgangen, ontspannen,.. moet doen en na een tijdje terug proberen galopperen? :)

het is iets dat je altijd moet doen, moet blijven doen en aan moet blijven werken.. ik denk niet dat het saaier is, het maakt onderdeel uit van het paardrijden.. ik ben zelf geen sterruiter, maar ik ben altijd bezig om mijn houding te verbeteren, mijn zit, mijn gewichtshulpen.

naast beter voor het been, wat al iets is.. heb je ook nog een stuk rechtrichting en ontspanning van een paard.. als een dier niet kan nageven, of de rug wegdrukt, of geen stelling en buiging kan geven, dan wordt het paardrijden niet fijn.. probeer maar eens met een lange plank tussen je benen door de bak te rennen en dan de bocht om te gaan..

ikzelf ben slechts een manegeruiter en heb een paar jaar niet gereden.. mij maakt galop weinig uit.. ik doe het liever niet als ik niet minstens bereikt heb dat het dier ontspannen onder mij loopt. En dat is een gewone manege pony die ook meeloopt in de kinderlessen.. dus een met de neiging dat als anderen een galopje gedaan hebben dat zij dan ook zou mogen.. dat is het moment dat ik al helemaal niet aanspring.. ik spring ook niet aan op het moment dat het dier versneld op mijn beenhulp waarmee ik galop bedoel.. dan breek ik af, breng haar terug in ontspanning en doe ik het opnieuw..

dat de pony racend in galop wil gaan, ik zeg daarbij niet 'de pony probeert onder mij weg te breken en op eigen houtje te kiezen'. Nee, ik heb haar niet voldoende bij mij en niet voldoende in ontspanning om op een ontspannen manier aan te galopperen met een nette overgang..

ik denk dat de doelstelling 'hij moet in galop' moet komen te vervallen en dat ze echt professionele hulp moet zoeken om met haar pony een fijne combinatie te vormen..

----

jij geeft aan in een andere reactie:
ja maar ik wil weten hoe dat moet...

maar niemand kan vanachter de pc beoordelen waarom de combinatie niet lekker gaat en waarom dus aangaloperen niet soepel gaat.. Dat kan een ervaren instructrice wel... En als jij daar ook bij bent, dan weet jij het ook gelijk.. en kun jij door mee te kijken ook leren.

FlashyFjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 00:41

heidy_wilco schreef:
Ga eerst maar eens na of de pony wel goed is... Is al een paar keer gezegd door diverse personen... Als we tips geven moet je ze natuurlijk niet negeren. Daarbij hebben we het al gezegd dat je hoogstwaarschijnlijk niet geschikt bent om dit op te lossen en je een pony zo kan verpesten en nog wat kleine dingetjes. Dit is niet door een persoon gezegd, maar meerdere!

Ik negeer dit niet. Weet dat dit gezegd is en onthoud dit ook.
Maar als mensen slechts enkele elementen uit mijn tekst halen en enkel hierop reageren is het logisch dat ik hierop terugreageer met het volledige verhaal, niet?
+Ik laat het meisje niets doen waarvan ik niet 100% zeker ben dat dit juist is, heb haar 2 zogezegde 'lessen' proberen laten aangalopperen, ging moeizaam dus zoek ik tips!

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 00:41

Haar eerste reactie was nogal grof? Ik vind jou nogal naar overkomen. Het maakt niet uit of je nou volgens jou les geeft of niet, als je niet weet hoe het moet, moet je er helemaal niet (in je eentje!) aan beginnen. En dat is nou iets dat iedereen hier jou duidelijk probeert te maken. Dus luister nou even en laat dat meisje een instructeur zoeken die wel weet hoe het moet en niet zelf aan gaan modderen, want zelfs met advies van bokt, kan je in zulke gevallen nog niets omdat je er geen ervaring mee hebt en je een pony kan verpesten omdat jij het niet goed interpreteert of de goede aanwijzingen op foute momenten geeft of zelfs helemaal fout bent.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 00:41

FlashyFjord schreef:
*zucht*
Denk niet dat je m'n reacties allemaal leest, want dan zou je weten dat wat ik doe, geen lesgeven is (en ik weet dit zelf ook!) Zal mezelf nog een keer herhalen. Ik zeg haar wat ze zou kunnen doen, want anders draaft ze doelloos wat rondjes in de piste. Sorry dat ik het makkelijker vond om te zeggen dat ik het meisje 'les' gaf, ipv steeds die lange zin te typen... Heb ook gezegd dat ik wéét dat dit geen echt lesgeven is.
Dit werkt inderdaad niet zo. Maar let er de volgende keer gewoon op dat wat je reageert, niet verkeerd opgenomen kan worden, want je eerste reactie was nogal grof. Dat is ook meteen de reden van mijn reacties op jou.

maar je doet het wel voor het meisje in plaats van dat het meisje een instructrice neemt..

waarom wil het meisje geen echte les nemen is misschien een goede vraag?

immers zoals je aangeeft, jij geeft geen les.. zij is op dit moment geen goede combinatie met haar pony en ze weet niet goed wat ze met de pony doet.. Dus heeft ze les nodig.. waarom heeft ze die dan niet?

dat jij haar daar buiten een beetje helpt met inspiratie, dat kan.. maar ze moet ook les hebben.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 00:42

FlashyFjord schreef:
heidy_wilco schreef:

Ik negeer dit niet. Weet dat dit gezegd is en onthoud dit ook.
Maar als mensen slechts enkele elementen uit mijn tekst halen en enkel hierop reageren is het logisch dat ik hierop terugreageer met het volledige verhaal, niet?
+Ik laat het meisje niets doen waarvan ik niet 100% zeker ben dat dit juist is, heb haar 2 zogezegde 'lessen' proberen laten aangalopperen, ging moeizaam dus zoek ik tips!

Dus je weet niet 100% zeker wat juist is.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 00:48

Nee je hoeft je echt niet te herhalen, want echt.. ik lees je reacties.

Maar wat jij doet is in principe les geven, hoe je het went of keert. En als je dat niet op een goede manier doet dan zijn ze nog verder van huis. Als die pony niet aanspringt in galop (hoe oud is de pony?) is er iets mis met de hulpen die ze geeft of er is iets mis met de pony. Maar waarom neemt ze geen priveles?

Ook zou ik haar niet eerder laten galopperen voordat die pony helemaal inorde is. ;)

FlashyFjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 00:49

elenaMM77 schreef:
FlashyFjord schreef:

het is iets dat je altijd moet doen, moet blijven doen en aan moet blijven werken.. ik denk niet dat het saaier is, het maakt onderdeel uit van het paardrijden.. ik ben zelf geen sterruiter, maar ik ben altijd bezig om mijn houding te verbeteren, mijn zit, mijn gewichtshulpen.

naast beter voor het been, wat al iets is.. heb je ook nog een stuk rechtrichting en ontspanning van een paard.. als een dier niet kan nageven, of de rug wegdrukt, of geen stelling en buiging kan geven, dan wordt het paardrijden niet fijn.. probeer maar eens met een lange plank tussen je benen door de bak te rennen en dan de bocht om te gaan..

ikzelf ben slechts een manegeruiter en heb een paar jaar niet gereden.. mij maakt galop weinig uit.. ik doe het liever niet als ik niet minstens bereikt heb dat het dier ontspannen onder mij loopt. En dat is een gewone manege pony die ook meeloopt in de kinderlessen.. dus een met de neiging dat als anderen een galopje gedaan hebben dat zij dan ook zou mogen.. dat is het moment dat ik al helemaal niet aanspring.. ik spring ook niet aan op het moment dat het dier versneld op mijn beenhulp waarmee ik galop bedoel.. dan breek ik af, breng haar terug in ontspanning en doe ik het opnieuw..

dat de pony racend in galop wil gaan, ik zeg daarbij niet 'de pony probeert onder mij weg te breken en op eigen houtje te kiezen'. Nee, ik heb haar niet voldoende bij mij en niet voldoende in ontspanning om op een ontspannen manier aan te galopperen met een nette overgang..

ik denk dat de doelstelling 'hij moet in galop' moet komen te vervallen en dat ze echt professionele hulp moet zoeken om met haar pony een fijne combinatie te vormen..

----

jij geeft aan in een andere reactie:
ja maar ik wil weten hoe dat moet...

maar niemand kan vanachter de pc beoordelen waarom de combinatie niet lekker gaat en waarom dus aangaloperen niet soepel gaat.. Dat kan een ervaren instructrice wel... En als jij daar ook bij bent, dan weet jij het ook gelijk.. en kun jij door mee te kijken ook leren.

Nu moet je ook niet een zin uit de context gaan halen he... de 'ik wil weten hoe' is bedoeld in de zin dat ik, moest ik zelf geen ruiter zijn, niets ben met de tip 'zoek een lesgever'. Ik weet nl hoe je moet aangalopperen en hoe dit op de juiste manier moet gebeuren...

----

Ik vind ontspanning, stelling enz ook veel belangrijker.... Denk er op dezelfde manier op als jij.....
Daarom laat ik haar ook niet meer aangalopperen...... totdat er (bruikbare) tips worden gegeven.....
Lesgever is niet mogelijk, zien de ouders niet zitten. Kan ik niets aan doen. Zou het gewoon leuk vinden voor het meisje dat haar pony vlotter kan galopperen.....