Betere zit door buikspieren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Betere zit door buikspieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:21

Hallo,

Klopt het dat je door bij jezelf je buikspieren te trainen je een betere zit krijgt? Dit las ik ergens en ik heb een kleine eigen ervaring.
Ik train best veel buikspieren en het doorzitten ging opeens een stuk beter dan ik verwacht had.

Als het klopt heb ik nog een reden op mijn buikspieren te trainen dus, extra motivatie! :j

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:48

Dat klopt zeker! Door o.a. je buikspieren te trainen krijg je een betere rompstabiliteit.
Maar ook je rugspieren werken daar uiteraard aan mee.

Met je buikspieren kun je beter de 'klappen' van de beweging van het paard opvangen en zo vervolgens beter mee gaan met die beweging van het paard. Als je dat te veel met (alleen) je rug gaat doen ga je op den duur rug klachten krijgen.

Misschien heb je hier ook nog wat aan: http://voorkomblessures.veiligheid.nl/p ... ing-ruiter

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:05

De buikspieren werken wel mee aan de rompstabiliteit maar de spier die daar voor het paardrijden eigenlijk belangrijker voor is is de psoas.

Deze spier ligt dieper in de buik en loopt van de binnenkant van de wervelkolom via de lendewervels en het bekken naar de bovenbenen.
Als je de psoas gebruikt ipv je buikspieren kan je beter de diepe buikademhaling blijven toepassen.
Als je googled op psoas en paardrijden kom je veel info over deze spier tegen o.a. van Tom Nagel

Hoop dat je nog wel voldoende motivatie overhoudt om je buikspieren te blijven trainen :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:38

_Marinke_ schreef:
Met je buikspieren kun je beter de 'klappen' van de beweging van het paard opvangen en zo vervolgens beter mee gaan met die beweging van het paard. Als je dat te veel met (alleen) je rug gaat doen ga je op den duur rug klachten krijgen.

De klappen van de beweging vang je voornamelijk op met de kleine spieren in de rug, die ervoor zorgen dat je wervels onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen. Door je buikspieren erg aan te spannen kan je je adem minder goed reguleren waardoor je het gebied vanaf je bh bandje tot aan je nek teveel aanspant (omdat je adem te hoog komt zitten).

Antwoord op je vraag: Nee. Een betere zit krijg je door verbetering van je core stability, een combinatie van rug- (korte en lange spieren) en je buikspieren.

_Marinke_

Re: Betere zit door buikspieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:51

Mijn rugspieren zijn enorm ontwikkeld door het paardrijden, maar mijn buikspieren zijn in vergelijking tot mijn rugspieren onder ontwikkeld.. Hierdoor heb ik juist (lage) rugklachten (klappen opvangen met rug) en zitten inderdaad de spieren in de bovenrug vast zitten. Als ik er tijdens het rijden oplet dat ik mijn buikspieren ook blijf gebruiken dan gaat het beter. Ook ben ik (nadat ik bij fysio beland ben voor de rugklachten) mijn buikspieren aan gaan pakken en ik merk wel degelijk een (positief) verschil.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 19:39

Sluit naadloos aan bij mijn antwoord dus ;) Een combinatie van rug- en buikspieren. Lijkt me niet meer dan logisch dat je klachten krijgt met onderontwikkelde spieren.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 21:01

Je hebt in je romp (dus buik en rug) houdingsspieren en bewegingsspieren. Voor een betere zit moet je met name je houdingsspieren trainen. Hoe sterker die zijn, hoe beter je tijdens het rijden/doorzitten je bewegingsspieren kunt loslaten. Hoe minder spanning op de bewegingsspier, hoe makkelijker je ontspannen meeveert en hoe stiller je zit. Dus het zijn niet de standaard buikspieroefeningen zoals crunches die je houding en zit verbeteren, daarmee train je de bewegingsbuikspier, maar vooral de 'core stability' oefeningen die juist je houdingsspieren sterker maken. Een Balance board en een fitness ball kunnen hier enorm bij helpen. Als je op internet zoekt kun je genoeg core stability oefeningen vinden.

Briit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 08:23

Je houdingsspieren, romp, buik, rug en ook je psoas train je met pilates. Ook leuk om eens te proberen! Sinds ik dat doe (En yoga), heb ik geen last meer van rugklachten! Je hoeft maar een paar oefeningen te doen en geen enorme spierpijn te hebben. En toch werkt het :)

SanD95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 17:20

_Marinke_ schreef:
Mijn rugspieren zijn enorm ontwikkeld door het paardrijden, maar mijn buikspieren zijn in vergelijking tot mijn rugspieren onder ontwikkeld.. Hierdoor heb ik juist (lage) rugklachten (klappen opvangen met rug) en zitten inderdaad de spieren in de bovenrug vast zitten. Als ik er tijdens het rijden oplet dat ik mijn buikspieren ook blijf gebruiken dan gaat het beter. Ook ben ik (nadat ik bij fysio beland ben voor de rugklachten) mijn buikspieren aan gaan pakken en ik merk wel degelijk een (positief) verschil.

Proberen echt rechtop te zitten helpt ook. Ik zat altijd met een te holle rug, omdat dat voor mijn gevoel recht was. Hierdoor hield ik mijn rug altijd in de uiterste stand en was de schokdemping tussen de wervels weg. Ik ben naar de fysio geweest en ik kan echt al verschil merken! En buikspieren zijn idd heel belangrijk, zeker om dat wat je rug niet kan te compenseren.