Lomp paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ankeanke

Lomp paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 20:54

Hey bokkers!

Hier ben ik weer, sry! ;)
Bij een kennis van mij loopt een paard. Ik rij er niet super vaak mee, maar het is echt een schatje en luistert ook goed :)!
Er is 1 probleem, hij is giga super LOMP!
M'n instructrice zei gewoon: dat paar is lomp en daar kan je niets aan doen.
Toch wil ik graag proberen het paard iets minder lomp te maken!
Iemand tips???
Danku!
Greets! /3

Cassidy

Re: Lomp paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 20:56

Definieer lomp. Is lomp in jouw ogen over je heendenderen, je persoonlijke ruimte niet respecteren? Dan is daar zeer zeker wat aan te doen. Is lomp in jouw ogen het niet elegant bewegen van het dier, dan is daar idd niet veel aan te doen.

In het eerste geval zou je kunnen kijken wat grondwerk voor je kan doen. Ik kan je Parelli aanbevelen.

ankeanke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 21:08

Cassidy schreef:
Definieer lomp. Is lomp in jouw ogen over je heendenderen, je persoonlijke ruimte niet respecteren? Dan is daar zeer zeker wat aan te doen. Is lomp in jouw ogen het niet elegant bewegen van het dier, dan is daar idd niet veel aan te doen.

In het eerste geval zou je kunnen kijken wat grondwerk voor je kan doen. Ik kan je Parelli aanbevelen.

Lomp= hoofd naar beneden, niet precies, bij galop is het super moeilijk om hem traag te laten galopperen....

Het is eigenlijk alleen in de piste dat hij zo doet, op wandeling id. het een prima beestje!

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 21:16

Dat hij niet langzaam kan galopperen kan ook liggen aan balans. Mijn paardje vind dat ook lastig, die is ook niet super goed in galop. Dus de langzame galop vind ze erg moeilijk en is nóg niet goed te doen.
Dat is gewoon een kwestie van oefenen. Maar dat ligt niet alleen aan het paard. De ruiter moet ook een goede houding hebben.

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 21:21

een lomp paard maak je niet niet lomp. Ik heb ook een lomp paard doe je niets aan

ankeanke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 21:21

Uhuh, maar die galop is nou nog het minste, zijn afwerking trekt gewoon op niet en ik weer gewoon niet meer wat ik moet doen, m'n instructrice zegt dat ik er niet aan lan doen, maar ik zit er wel mee in... Echt alle tips zijn welkom!

ankeanke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 21:24

Zouden cavaleties helpen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 21:25

Ik concludeer uit je omschrijving dat het paard niet licht is op de hand, gaat hangen op de teugels en deze uit je handen trekt. Het niet langzaam willen in galop kan een balansprobleem zijn. Maar als ik de beschrijving zo hoor heeft het paard gewoon qua opleiding een bar slechte basis gehad.

Dit kun je oplossen door grondwerk te gaan doen. Leer hem respect hebben voor je persoonlijke ruimte en voor de hulpen die je hem geeft. Als je met Parelli aan de slag gaat, zie je duidelijke verbeteringen.

ankeanke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 21:27

Jah, dat van die basis zou idd wel kunnen kloppen! Nog tips?

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 21:27

die van mij is lomp onder het zadel en al helemaal met springen (loopt er dwars doorheen) maar als je hem af en toe los ziet lopen en ziet showen denk ik nou hij kan het dus wel haha. Lompheid zelf kan je weinig aan doen denk ik, karakter trekje, en bedoel je lomp gewoon sloffen en zijn passen niet afmaken en niet heel erg snugger of zoals eerst werd genoemd dat hij over je heen walst?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 21:29

Mijn paard is dan ook 'lomp'. Heeft moeite met zijn balans, gaat wat hangen, traag galopperen gaat absoluut niet goed, maar dat zijn dingen waaraan je kan werken hoor.
Ik zou zeggen, zoek je een andere instructrice als zij zegt dat je hier niets mee kunt :')
Als je hem al meer op die achterhand traint, gaat dat hang-probleem zo verholpen zijn. En ook in de galop moet ie een sterk achterbeen hebben zodat hij kan gaan 'zitten' zeg maar. Terugnemen in galop als het paard op de voorhand loopt is praktisch onmogelijk.
Dus goed op die achterhand trainen :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 21:30

Zie wat voorbeelden van resultaten van grondwerk, methode die je ziet is die van Clinton Andersons Downunder Horsemanship. Zie hoe licht je kunt worden en met wat voor kleine aanwijzingen je een paard kunt sturen. Maar voordat je zover bent, gaan er heel wat uurtjes training in een dier zitten. Met af en toe een ritje ga je dit niet bereiken.

http://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsHHDM

http://www.youtube.com/watch?v=dFqosaZHTkw

Bovenstaande filmpjes zijn een voorbeeld wat je kunt bereiken, en geen trainingsvideo! Naar heel veel oefeningen is toe gewerkt en die uit de context te halen kan averechtse uitwerkingen hebben.

ankeanke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 21:51

Strasshorse schreef:
die van mij is lomp onder het zadel en al helemaal met springen (loopt er dwars doorheen) maar als je hem af en toe los ziet lopen en ziet showen denk ik nou hij kan het dus wel haha. Lompheid zelf kan je weinig aan doen denk ik, karakter trekje, en bedoel je lomp gewoon sloffen en zijn passen niet afmaken en niet heel erg snugger of zoals eerst werd genoemd dat hij over je heen walst?

Ik denk dat we dezelfde soort lompheid bedoelen, wat met jouw paard is is denk ik ook zo bij mijn paard...

ankeanke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 21:54

@cassidy @xAnthea Danku!
Maar zoud het ook helpen als ik veel cavaleties rij?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 21:59

Jij hebt leren kruipen voordat je hebt leren lopen, en je hebt leren lopen voordat je hebt leren fietsen.
Waarom verwacht je van een paard dat hij meteen gaat fietsen voordat je hem hebt leren kruipen en hebt leren lopen?

Zet een goede basis in het paard, begin bij stap 1 en niet bij stap 10.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:08

Ik herken mijn mijn paard er wel in, ik ben met haar helemaal terug gegaan naar de basis bij haar en bij mij. Daar is uitgekomen dat ik haar teveel wou vast houden, onbewust. Ik moest leren loslaten door met lange teugel te rijden in alle gangen, en door middel van stem en zit daarin ontspanning vragen. Dat heeft mij ontzettend goed geholpen en nu ik vanuit die ontspanning verder gaan rijden.
Misschien heb je hier iets aan.

ankeanke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 22:10

@ikheetesmee Danku!

ankeanke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 22:12

Cassidy schreef:
Jij hebt leren kruipen voordat je hebt leren lopen, en je hebt leren lopen voordat je hebt leren fietsen.
Waarom verwacht je van een paard dat hij meteen gaat fietsen voordat je hem hebt leren kruipen en hebt leren lopen?

Zet een goede basis in het paard, begin bij stap 1 en niet bij stap 10.

Ik weet het, maar hij doet vele dingen goed, is lief, luistert goed, heeft respect voor mij... Het is alleen de lompheid!
Bij welke stap zou ik moeten opnieuw beginnen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:27

Je kunt een paard leren zijn lichaam beter te leren kennen. Als hij sloft, zijn benen laat hangen als je over balkjes heenloopt, zou je je ook eens kunnen verdiepen in Linda Tellington Jones, en met name de body wrap kan heel veel voor je paard doen.

Een lomp paard kan zeer zeker verbeteren en leren waar en hoe hij zijn voeten neerzet. En hij kan leren reageren op de kleinste aanwijzingen. Vanaf de grond en in het zadel. Maar je begint vanaf de grond. Zit de basis vanaf de grond niet goed, ga je problemen krijgen vanuit het zadel.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 23:38

Je weet duidelijk niet eens wat een goede basis inhoud, toch wil je zelf aan de hand van een paar tips hier de zaak eens gaan fixen, en liefst ineens een paar stappen overslaan want het paard doet het toch al vrij goed hé ????????????????
Hij is alleen een beetje lomp ?????
Paarden zijn idd niet bijzonder slim, maar lomp is hier echt wel de verkeerde woordkeuze, als er hier iemand lomp is dan ben jij het.
De uitleg die "Cassidy" hier al gaf is zeer zeker juist, en als jouw instructrice zegt dat je hier niet aan kan werken dan is het de naam instructrice echt niet waardig.
Dat dit paard geen goede basis heeft is duidelijk, dat je dit kan opbouwen is ook duidelijk, maar dan wel met begeleiding, zelf kan je dit echt niet, ook niet als je hier tips leest.

ankeanke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 07:05

aeolusnr1 schreef:
Je weet duidelijk niet eens wat een goede basis inhoud, toch wil je zelf aan de hand van een paar tips hier de zaak eens gaan fixen, en liefst ineens een paar stappen overslaan want het paard doet het toch al vrij goed hé ????????????????

1) ja het paard doet het al erg goed
2) inderdaad!
3) bij welke stap moet ik dan beginnen, ik weet heus wel de basis! Ik wil gewoon weten vanaf welke stap ik opnieuw moet beginnen...

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:35

ankeanke schreef:
aeolusnr1 schreef:

1) ja het paard doet het al erg goed
2) inderdaad!
3) bij welke stap moet ik dan beginnen, ik weet heus wel de basis! Ik wil gewoon weten vanaf welke stap ik opnieuw moet beginnen...

In de basis is iets mis, dat moet je aanpakken. Het beste kan je daar voor les nemen van iemand die hier verstand van heeft en met jou het probleem stap voor stap gaat aanpakken.
En ook grondwerk (wat al eerder is genoemd) is een goed idee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 18:07

ankeanke schreef:
bij welke stap moet ik dan beginnen, ik weet heus wel de basis! Ik wil gewoon weten vanaf welke stap ik opnieuw moet beginnen...

Parelli biedt een duidelijk stappenplan, met begeleiding en goede kans op slagen als je het programma op de letter volgt.

Waar je bij begint is stap 1. Bij de 7 games. Vanaf de grond. En dan begin je met game 1.

Uitleg games:

http://www.parelli-naturalhorsemanship. ... nav=7games

Zet het rijden even een aantal maanden in de kast. En hoe snel je vooruit gaat, zal afhangen van de tijd die je investeerd. Dus als je af en toe eens op dat paard rijdt of met het paard omgaat, kon het weleens een plan worden van meerdere jaren voordat je door de basis heen bent. :D