Eerst bomproef, nu soms schrikachtig?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joeluna

Eerst bomproef, nu soms schrikachtig?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 18:26

Hallo bokkers,

Zoals de titel al zegt was mijn pony toen we haar kochten (bijna) bomproef, alleen groot verkeer vond/vind ze niet zo leuk. Als ik dus naar buiten ging schrok ze bijna nooit en ook niet in een binnenbak oid.

Sinds een paar maanden vertoont ze wel wat schrik gedrag. Het valt me op dat ze dit bij ons thuis (in de binnenbak) en dicht bij huis meer doet dan echt op wedstrijd enzo, dan valt dat weer reuze mee. (Soms is het wisselend)

Ikzelf ben een paar jaar geleden heel erg bang geweest om te rijden, nu gaat het weer super goed, maar zodra mijn pony ergens heel kijkerig op word komt dat angst gevoel nog steeds wel een beetje terug. Ik heb het idee dat - het schrik gedrag - misschien wel door mijn wijze van rijden af en toe komt, maar ik heb geen idee hoe of wat. Soms heb ik ook het idee dat ze meer iets zoekt om maar van te schrikken om onder haar werk uit te kunnen komen.

Heeft iemand tips om hier mee om te gaan zodat ze weer net zo bomproef word als eerst?

Als iets niet helemaal duidelijk is dan hoor ik dat graag ;)

bente_sat

Re: Eerst bomproef, nu soms schrikachtig?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 18:34

Waarschijnlijk heeft ze jou onzekerheid opgepikt waardoor ze van een "bomproof" naar een schrikkerig paard is gegaan. Jou onzekerheid heeft/laat haar denken dat er iets is om onzeker van te worden. Als je zelf het idee krijgt dat je onzeker wordt omdat ze kijkerig is ga dan lekker dingen doen die je goed kent. Bijvoorbeeld stappen en voltes rijden of draven en andere figuren. Geef jezelf een duidelijke instructie op dat moment zodat je zelf niet onzeker wordt en dan zal je paard ook niet onzeker worden.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 18:39

ik ben het wel eens met bente_sat,

ons welshje was ook bang voor groot verkeer toen ik er op reed, en nu ik er te groot voor ben en mn zusje er op rijd schrikt ie nergens meer van, heeft hem gewoon aan mij gelegen ! ;)

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 18:47

Ik ben het compleet met bente_sat eens ;)

Hier loopt het schoolvoorbeeld er van.....mijn ene tinker in combinatie met mijn bijrijdster.

Mijn tinker (zelf gefokt, nu 7 jaar oud) gaat al vanaf veulen af aan mee naar buiten. Weinig tot geen problemen met groot verkeer.
Sinds vorig jaar heb ik voor hem een bijrijdster en ze gaan ook samen lessen waarvoor we een stukje langs een provinciale weg moeten waar dus ook groot verkeer overheen gaat.

Tinker ging spontaan aan de ren voor bussen en vrachtwagens. Wat hij nog nooit gedaan had.....Ik ben een aantal keer meegelopen zodat ik hem gelijk bij een teugel kon grijpen als er groot verkeer aan kwam.... Zodra ik hem beet had was de reactie al heel wat minder.

Uiteindelijk bleek dus dat mijn bijrijdster erg gespannen was waardoor hij ook gespannen werd.
Ik heb haar de tip gegeven om de teugels juist iets langer te laten en uit volle borst een liedje te gaan zingen op het moment dat er groot verkeer aan kwam...... Gevolg..... Niets meer aan de hand :+

Door je iets teugels langer te laten ontspan je al makkelijker en door het zingen van een liedje wordt je verplicht om gewoon door te blijven ademen ;) ( Bij spanning ben je snel geneigd om (onbewust) je adem in te houden )

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 18:59

Dankjewel voor de reacties!
@ bente_sat: Eerst kon ik niet goed door mijn eigen angst heen rijden, tegenwoordig eigenlijk wel. Als ik merk dat ze ergens naar kijkt rijd ik er expres langs en ga daar voltes rijden of een andere oefening vragen. Ondertussen krijg ik het wel wat warm omdat de angst dat ze ervandoor gaat nog wel in mijn hoofd zit, en ze zal de spanning ook zeker wel voelen. Maar ik heb wel geleerd om er doorheen te rijden zeg maar.
@ hielkebro: Dus eigenlijk ligt het ook maar net aan de combinatie ruiter+paard op dat moment?
@ Shayla: Dat van teugels wat langer laten en zingen ga ik proberen :D

Ik had nog een vraagje, als ze bijvoorbeeld vanuit het niets schrikt (voor niets) hoe moet ik haar dan corrigeren? Of gewoon negeren? (Zowel buiten als in de rijbak)

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 19:17

Dat vind ik vooral liggen aan de manier waarop ze schrikken.....

Bij mijn merrie lig ik meestal in een deuk.... Ook zo'n bomproof geval maar schrikt van de stomste dingen soms. (vrachtwagens en een complete ploeg motorrijders is geen punt maar dat bankje wat op de dijk staat...... Oeeehhhh := Die eet paarden :j )

Twijfel soms of ze schrok of struikelde :+ Mocht ze een keer echt schrikken dan zeg ik een keer streng : Hè denk er om hè ! >;) En vaak ga ik dan nog een keer expres langs het gene wat ze eng vond....totdat ze wel normaal kan doen....

Vooral zelf rustig blijven en de humor van de situatie in kunnen zien :D Wat ik zelf nooit zeg is hoooo maar braaf..... Niks braaf..... Je bent niet braaf.....

Wat bij de mijne ook wel eens wil helpen is gewoon glad negeren :+ Verschlt echt van paard tot paard wat je het beste kan doen....

M'n merrie negeer ik meestal, m'n 7 jarige corrigeer ik met hè denk erom ! En daarna in de negeerstand.... M'n shet krijgt gewoon op z'n donder....die stelt zich aan :+ Of ik doe dat hij er niet bij in de buurt mag komen. (putjes met mennen) Die zijn echt heel eng als je er overheen moet (soms vallen ze niet te ontwijken) ..... Maar als je er niet overheen mag...... Ja dan moet je er juist op gaan staan natuurlijk.....

Daarom zeg ik..... Het verschild echt van paard tot paard...... ;)

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 19:22

Shayla schreef:
Vooral zelf rustig blijven en de humor van de situatie in kunnen zien :D Wat ik zelf nooit zeg is hoooo maar braaf..... Niks braaf..... Je bent niet braaf.....

_O- :')
Ik heb bij mijn pony wel vaak het gevoel dat het niet echt bang is, behalve bij groot verkeer, maar meer om gewoon vervelend te doen of om onder het werk uit te kunnen komen. Meestal geef ik haar dan een schop of een tikje, maar misschien moedigt dat haar nou juist aan om door te gaan?

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 19:42

Herkenbaar hier. Het overdragen van eigen onzekerheid kan, maar hoeft niet altijd het geval te zijn. Mijn koudbloed is nogal koudbloedig buiten. Hij vind alles best. Maar de laatste tijd reageert hij op honden en koeien. Honden met name als ze achter een hek blaffend heen en weer rennnen. En koeien, ik ben er nog niet uit of hij ze eng of interessant vind. Maar een grote nep koe die ik laatst tegen kwam was wel duidelijk eng.
bij de vorgige eigenaar is veel aandacht besteed aan het verkeers mak maken, als velen ging ij al de straat op.

Er vind voortdurend communicatie plaats tussen de ruiter en het paard. Ik vermoed dat tav enge/spannende/interessante dingen op straat ik niet communiceerde met mijn paard zoals hij gewend was. Ik heb mijn paard nu 2,5 jaar en ik moet mijn eigen manier vinden om hem duidelijk te maken dat hij niet bang hoef te zijn. Dat heeft niets me mijn eigen angst of onzekerheid te maken. Is gewoon een kwestie van hoe je met elkaar communiceert.

Ik heb laatst een manier gevonden om hem duidelijk te maken dat iets wat spannend is, niet eng is. Ik heb een vriendin de nep-koe laten aaien, en daarna ging ze mijn paard aaien (eigenlijk niet zozeer aaien, maar aanraken om te laten zien dat t niet eng is). Ik heb mijn paard een stapje met haar mee laten lopen. Maar laten stoppen voordat hij t weer spannend vond. Dit hebben we herhaald totdat hij aan de nep-koe durfde te snuffelen.
Een paar weken later kwamen we een tafeltje met een parasol tegen. Normaal geen probleem, maar nu kennelijk toch spannend. Ik heb hetzelfde herhaald en na 1x was t hem duidelijk dat dit niet eng was.

Dit hoeft niet perse voor jou de manier te zijn, maar ik heb de manier gevonden om met mijn paardte overleggen dat spannende dingen niet eng zijn.