Engels en western rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kim299

Engels en western rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 23:31

Hallo,
Ik heb een 15-jarige paint horse ruin. Zijn vorige eigenaar heeft hem sinds zijn 6 jaar steeds engels gereden en nu is hij bijna 3 jaar van mij en ik reed hem ook steeds engels. Hiervoor weet ik niet hoe hij gereden werd.
Nu wou ik meer respect en vertrouwen van mijn paard en heb ik een boek gekocht van pat parelli. Ik begon met grondwerk en daarna rijden met een touwhalster en zo te leren stoppen zonder handen te gebruiken dus enkel met zit. Hierna begon ik met een gewoon dubbel gebroken trensje te rijden zonder neusriem en een losse teugel, zoals vermeld in het boek, hij liep met losse teugel bijna met zn neus op de grond en na een half uurtje consequent werken kon hij stoppen puur op zit in gelijk welke gang zoals op de westernmanier.
Ik denk dat hij er plezier in heeft om op deze manier gereden te worden en daarom vind ik het ook leuk, het western rijden zit dan ook in zn genen want zn papa wordt ook gebruikt voor reining.

Ik wil dus eigenlijk graag verdergaan met western maar mijn paard springt ook heel goed (voor een quarter ;) ) en hij kan ook wel mooie dressuurproeven lopen, kan een paard op 2 verschillende manieren gereden worden of wordt dit te moeilijk en ingewikkeld?

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 23:47

Kijk ff in het western gedeelte daar worden meer van zulke vragen gesteld.
Stel daar jou vraag en wellicht zul je daar antwoord krijgen.
Persoonlijk vind ik dat een paint/quarter gemaakt is voor de western sport tuurlijk kun je dressuur rijden of springen met hem maar op hoger niveau loop je tegen problemen aan. Net zoals je bv met een fries of kwpner op hoger niveau in de western sport tegen problemen aan gaat lopen. Succes

kesha1

Re: Engels en western rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 23:54

Hoe bedoel je problemen?? Sorry ik lees gewoon mee uit nieuwschierigheid

kim299

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 23:59

Wel problemen omdat in de western rijdt men met losse teugel en in dressuur met contact, zal mijn paard dit niet te ingewikkeld vinden?

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 06:06

Ik bedoelde meer toen thille zei: "net als een fries of kwpn op hoger niveau tegen problemen aan gaat lopen"
dat bedoelde ik meer, wie oo wie heeft het antwoord??

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 06:14

kim299 schreef:
Wel problemen omdat in de western rijdt men met losse teugel en in dressuur met contact, zal mijn paard dit niet te ingewikkeld vinden?

Hoe kom je daar nou bij? Je rijdt je paard met precies zo veel druk op je teugels als nodig.

Contact is er altijd. De mate van druk kan veranderen, en die heeft niets te maken met welk label je op je rijden plakt maar met de mate van africhting van je paard en van ontwikkeling van jou en je paard als combinatie.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 07:40

Heb jij plannen om met dit paard een springparcours van 1,40m of hoger te gaan springen ????
Heb jij plannen om dressuur te gaan rijden samen met de "Spaanse rijschool" of met het "Cadre-Noir" ?????
Ik vermoed dat je eigenlijk niks meer dan basis rijden gaat doen, en op dit niveau kan elk paard wel ongeveer gaan uitvoeren wat je van hem vraagt, of dat nu Dressuur-Engels , of Springen , of western , of tierlantijntjes hocus pocus rijden is , gewoon oefenen en rijden dus.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 13:07

Ja ik denk ook dat het geen probleem is, tenslotte is in elke discipline de basis hetzelfde,
In de dressuur heb je miss meer teugel contact , terwijl je dat eigenlijk ook in de western hebt maar dan met langere teugel, zowel in de dressuur en western stuur je met je lichaam en indirecte teugel hulp, alleen idd weer met kortere teugel dan bij de western, dus het komt allemaal op hetzelfde neer,als jij in je dressuur rijden goed ben opgeleid en je paard ook , dan is het een kwestie van je teugel laten vieren en kijken wat je paard daar mee doet, als hij te veel op je hand is gereden dan zul je dat heel snel merken , als hij heeft geleerd op eigen benen te lopen zul je zo op zijn westerns rijden,

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 14:12

Heb je echt western gereden, dus nagevelijk aan een uiteindelijk lange teugel of heb je constant aan de lange teugel met je paard 'gesjokt'? Met alle respect trouwens, maar dat laatste is wat ik veel zie en dat is geen western rijden. Ook bij western rijd je met contact tot je paard nagevelijk en correct loopt en dan pas laat je los. Dus ook dan moet het paard hard werken en zijn lijf goed gebruiken.
Overigens is op basis niveau eea goed te combineren, maar als je preciezer wilt gaan rijden dan werkt het veel sneller als je 1 stijl kiest.

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:38

Ik ken iemand die haar paard op beide manieren reed. Vond Engels minder leuk, maar kon het beide. Moet volgensmij niet uitmaken. Maar ga je Western rijden, zou ik dit ook blijven doen tot jullie het beide onder de knie hebben. ;)