Ik heb een 15-jarige paint horse ruin. Zijn vorige eigenaar heeft hem sinds zijn 6 jaar steeds engels gereden en nu is hij bijna 3 jaar van mij en ik reed hem ook steeds engels. Hiervoor weet ik niet hoe hij gereden werd.
Nu wou ik meer respect en vertrouwen van mijn paard en heb ik een boek gekocht van pat parelli. Ik begon met grondwerk en daarna rijden met een touwhalster en zo te leren stoppen zonder handen te gebruiken dus enkel met zit. Hierna begon ik met een gewoon dubbel gebroken trensje te rijden zonder neusriem en een losse teugel, zoals vermeld in het boek, hij liep met losse teugel bijna met zn neus op de grond en na een half uurtje consequent werken kon hij stoppen puur op zit in gelijk welke gang zoals op de westernmanier.
Ik denk dat hij er plezier in heeft om op deze manier gereden te worden en daarom vind ik het ook leuk, het western rijden zit dan ook in zn genen want zn papa wordt ook gebruikt voor reining.
Ik wil dus eigenlijk graag verdergaan met western maar mijn paard springt ook heel goed (voor een quarter
) en hij kan ook wel mooie dressuurproeven lopen, kan een paard op 2 verschillende manieren gereden worden of wordt dit te moeilijk en ingewikkeld?