Het betreft een merrie van ongeveer 15 jaar die sinds haar 2e al ontstekingen aan haar oog heeft. Eerst werkten speciale korreltjes nog (homeopatisch) en was het na 1 dag over, maar naar mate ze ouder werd kwam het vaker terug en werkten de korreltjes steeds minder. Het gevolg is dat ze nu blind is aan haar linker oog (da is er meerdere keren bij geweest, niets meer aan te doen). De merrie staat sinds haar 3e bij haar huidige eigenaresse, die heeft een tijdje les gevolgd met haar op de ponyclub (ik heb geen idee hoelang, maar naar mijn idee niet erg lang). Hierna is het paard in de weide beland er is er in de zomer maanden zo af en toe een buiten rit mee gemaakt. Nu is ze al zo'n 6 jaar niet meer bereden (ik ken het paard ongeveer 7 jaar)
De merrie is erg makkelijk in omgang, wel wat drammerig maar dat word al minder. Ik benader paarden altijd pratend en met mijn handen dus hier merk ik niets bijzonder mee. Longeren daar in tegen word al een drama. Ze gaat elke keer op bepaalde punten naar mij toe draaien zodat ze lood recht voor mij staat. Soms als ik haar opdrijf gaat ze weer lopen, de andere keer zet ze zichzelf in de achteruit (ik heb geen longeer cirkel) en kan ze zelf stijgeren als ik haar teveel push. Dit heeft ze volgens de eigenaresse altijd al gedaan, dus heb ik het idee dat het klieren is, en niet veel met haar oog te maken heeft, aangezien ze het ook zowel links als rechts kan doen
Met rijden is ze opzich ook heel braaf, zit geen kwaad bloed in. Ik heb 1x in de weide gestapt en afgelopen week ben ik met haar het bos in gegaan (bewuste keuzen, aangezien ze altijd in het bos is gereden). Ze heeft alleen bepaalde punten waar ze erg graag haar ''nageltjes in de grond'' slaat. Ik heb het rondje in het bos 2x gereden. De eerste keer ging ze alleen staken (stilstaan, achteruitlopen, draaikonten) toen ik rechtdoor wilde gaan, en zij wilde naar links. Toen begon ze met staken en wilde ze zelf niet meer naar links. Na wat aansporen, belonen, en nog meer gepruts heb ik haar naar links gekregen. Ik heb haar dus toen eigenlijk haar gelijk gegeven
Het 2e rondje ging ze ook opeens middel op een pad staken waar ze een kwartier daarvoor zo langs liep. Toen heb ik haar met mijn hand een tik op haar kont verkocht en liep ze zo verder
Dit staak gedrag is ook bekent bij de eigenaresse, ze heeft dit altijd al gedaan volgens haar. Zij stapte af en leidde haar paard op zon moment een stukje aan de hand mee en stapte er daarna weer op. Ik vind dit een best goed idee als het paard echt bang is, of op een nieuw terrein is, maar ik had op buitenrit nou niet het gevoel dat ze bang was, eerder stront vervelend haha
Ik wil binnen kort graag een lesje met haar gaan nemen bij de instructrice waar ik ook met mijn lease fjord les van heb gehad, helaas heb ik nog maar een paar weekjes een bak tot mijn beschikking.
Mijn vraag aan jullie is, wat denken jullie hoe ik het beste met de merrie om kan gaan? Ik heb er in iedergeval al veel aan gehad om het uit te typen! Alvast bedankt voor de gene die het hele verhaal hebben gelezen