mond open/tong eruit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luf_Midnight

mond open/tong eruit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 13:52

Hallo allemaal,
ik heb al enige jaren een geweldig leuke D pony ruin, waar ik nu L2 tussen de paarden mee start.
het enige probleem waar we al jaren tegen aan lopen is dat hij met trainen altijd ze mond open heeft of ze tong er uit steekt.
hij zit al heel wat jaren in bekende kringen (is nu 18 jaar) en hij heeft het altijd gedaan.
hij is nagekeken door tandarts, osteopaat, zadelmaker dierenarts, en mankeert niets.
ik heb al veel verschillende bitten en hoofdstellen geprobeerd van lage neusriem tot rambo micklem hoofdstel
het is geen probleem vanuit mijn rijden, want hij doet het met iedereen ook met beginners die de teugels los hebben hangen.

wie o wie heeft nog een idee want ik begin toch wel een beetje wanhopig te worden.
hij loopt onder het zadel fijn en kan in ieder geval voor de M1 alle oefeningen met gemak lopen maar een winstpunt rijden word erg moeilijk met mond open.

betadine

Re: mond open/tong eruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:01

Vrees dat je hieraan niet veel meer kunt doen. Er bestaat wel zo iets dat je in de mond kunt bevestigen omdit te verhinderen, maar heb het nog nooit in gebruik gezien.
Tong uit de mond ontstaat door protest op de ruiterhand, maar als het er al jaren ingeslopen is is het niet meer pressé uit protest, maar ook uit gewoonte.
Je zou eens kunnen proberen om een week met minimaal contact te rijden en eventueel eens een bitloos hoofdstel proberen, maar daar mag je dan weer niet overal mee starten.
Misschien dat hij het na een periode bitloos niet meer doet, maar volgens mij gaat hij bij een bit weer op zijn oude gedrag terugvallen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:05

Ik lees even mee... het paard wat ik nu rij doet dat ook.
Hij doet t zelfs met een touwhalster om als hij bijvoorbeeld als handpaard mee gaat, dus vrees dat het bij hem ook niet meer te verhelpen is... maar ben wel benieuwd naar de reacties hier!

https://lh3.googleusercontent.com/-F2GI ... C_1882.JPG

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:05

Misschien een keer met een tonglepel gaan rijden?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:06

Ben bang dat het dier in de basis-opeleiding niet juist is ingereden. Want als er geen fysieke afwijkingen bij bouw mond/stand tanden zijn geconstateerd in al die jaren (en mede wanneer het zich uitsluitend voordoet als het dier gereden wordt met hoofdstel) is dit een ingesleten gewoonte geworden.
Dat zou ook al spreken uit het feit dat-ie het met een Micklem (bitloos) hoofdstel ook doet.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:34

Djonah schreef:
tonglepel

Hihi dit bedoelde ik dus :P

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:37

Doet 'ie dit ook als er wordt gereden met een bitloos hoofdstel?

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:41

Als er niets helpt misschien een keer een rigoureuzere manier: tong vastbinden met een panty. Krijg nu vast half Bokt over me heen, ik heb het zelf nooit gebruikt maar de stal waar ik groomde gebruikte wel een panty bij paarden die de tong eruit gooiden.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:44

mistid schreef:
Als er niets helpt misschien een keer een rigoureuzere manier: tong vastbinden met een panty. Krijg nu vast half Bokt over me heen, ik heb het zelf nooit gebruikt maar de stal waar ik groomde gebruikte wel een panty bij paarden die de tong eruit gooiden.

Misschien gewoon gelijk even aan de DA vragen of ie de tong amputeert. Hij zit nu toch alleen maar in de weg… 8)7

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:49

Wat een vreemde reactie? Ik geef goedbedoeld advies, geef zelfs aan dat het een rigoureuze manier is, wat dus geïnterpreteerd kan worden als een van de laatste hulpmiddelen, en dan doe jij alsof ik volledig gestoord ben?
TS vraagt wie er een IDEE heeft omdat ze wanhopig begint te worden. De vriendelijke manieren heeft ze al gehad.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:54

mistid schreef:

Tja als je echt zeker weet dat het niet aan je hand ligt, en 't een gewoonte is geworden dan blijft bovenstaand over idd.. Heeft niet de voorkeur uiteraard..

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 15:07

Ik vind de methode net zo kortzichtig als amputeren, dus vandaar mijn reactie. Bovendien is een panty elastisch dus de tong wordt daardoor hartstikke afgekneld, langzame amputatie dus.

Nee, ik denk dat er echt wel andere manieren zijn om dit probleem op te lossen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 15:30

Mijn paard heeft het ook, maar gelukkig inmiddels met mindere mate. Echter zodra ik de training wat heb moeten afbouwen, komt het weer terug. Bij hem is het duidelijk een signaal van de training moeilijk vinden. Dat doet hij op kaptoom zonder bit linksom ook.
Zodra ik training opbouw en werk aan het rechtrichten, wordt het al beter.
Ook hier geldt; structureel goede tandarts/osteo erbij, paard volledig gekeurd (klin/rontg), dus zal ook wel een vorm van gewoonte zijn, al dan niet toch een uiting van pijn. Ik rijd ook altijd zonder sperriem, met sperriem is er volledige spanning en geen contact meer mee te maken.

Tonglepel of kous heeft geen toegevoegde waarde. Gewoonte of niet, je paard communiceert met je, dus doe er wat mee. Hoe lastig het ook kan zijn om uit te vinden wat het is..

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 16:42

_Nelleke_ schreef:
Ik vind de methode net zo kortzichtig als amputeren, dus vandaar mijn reactie. Bovendien is een panty elastisch dus de tong wordt daardoor hartstikke afgekneld, langzame amputatie dus.

Nee, ik denk dat er echt wel andere manieren zijn om dit probleem op te lossen.

In de drafsport wordt dit ook gebruikt. In de koers dan. Ik dacht uit veiligheidsoverwegingen, maar pin mij daar niet op vast. Het lijkt mij dan ook niet zo ernstig. Het zal misschien er niet 'lief' uit zien maar gewoontes zijn soms moeilijk te verhelpen. Denk maar aan je eigen gewoontes te veranderen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 16:56

betadine schreef:
Djonah schreef:
tonglepel

Hihi dit bedoelde ik dus :P

Een tonglepel voorkomt dat het paard makkelijk zijn tong over het bit kan doen, maar helpt niet tegen de tong naar buiten steken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 17:08

Probeer eens een TTEAM rollerbit te lenen.
Dit heeft een koperen rolletje dat op de tong ligt waar je pony mee kan gaan "spelen".
Het bit zelf is een Western bit dus daar rijdt je zonder kontakt mee.

Rimada16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 17:25

ik volg even !
mijn pony doet precies hetzelfde, echt VAN ALLES al geprobeerd maar het helpt niks, ik begrijp je frustratie's ,zelfs een halfjaartje bitloos gereden maar mocht helaas ook niet baten -O-
ik moet zeggen nu ik een andere instructrice heb en meer met mijn benen ben gaan rijden het wel een stuk verbeterd is ! dus weet je echt zeker dat het niet rijtechnisch op te lossen is ?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 17:56

Simpelman schreef:
Probeer eens een TTEAM rollerbit te lenen.
Dit heeft een koperen rolletje dat op de tong ligt waar je pony mee kan gaan "spelen".
Het bit zelf is een Western bit dus daar rijdt je zonder kontakt mee.

Daar heb ik zelf ook ervaring mee. Prima bit, maar daar kun je niet wedstrijden mee starten (heeft scharen/dubbele teugel).
Zelf rijd ik met een africhtingsbit wat super bevalt. Paard is vele malen rustiger met haar tong. Met dat bit mag je wel starten.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 07:37

Ik heb hem nu weer op ze oude optoming ze normale dubbele neusriem met een k en k correctie bit. Dit gaat het beste maar het is absoluut niet weg.
En inderdaad met de juiste training als hij fijn los in ze lijf is word het wel beter echter weg is het nooit.
Bitloos heb ik alleen de hackamore gebruikt dan is het weg. En thuis vind ik het ook geen probleem om zonder bit te rijden maar ik zou toch graag nog M1 gaan starten en dan moet ie toch echt een bit in

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 07:54

Is jouw pony wel nageeflijk genoeg? Dus als hij nageeft en jij ontspant je hand blijft hij dan ook licht in je hand?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 08:11

Penti,over zn neus trekken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 08:48

Plakband

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 08:58

Als het inmiddels een gewoontje is geworden is het inderdaad een heel moeilijk probleem. Er word hierboven al geadviseerd om eens een bit met tonglepel te proberen als je dit nog niet gedaan hebt en daar ben ik het mee eens. In principe is het voor paarden die hun tong eroverheen gooien, maar het kan ook wel degelijk werken bij paarden die alleen hun mond open doen en tong eruit gooien. Hte is het proberen waard, die bitten kosten maar iets van 20 euro.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 09:07

Als met een hackemore de mond wel dicht blijft en de tong binnenboord zou je toch zeggen dat het bit de reactie geeft. Hebben jullie alle soorten bitten al eens geprobeert zoals gebroken, dubbel gebroken, ongebroken, metaal of juist niet? En ook de maat gecontroleerd en de mond nagekeken of er iets een probleem kan geven zoals korte mondspleet, dikke tong, laag verhemelte, tanden of kiezen die in de weg kunnen zitten?

Onze tinker reageert hysterisch als hij iets van metaal en gebroken in zijn mond krijgt, de reactie is mond helemaal open en tong klapperen en eruit hangen. Vanaf de eerste dag met bit indoen was dit al het geval. Wij zijn toen overgestapt op een ongebroken bit of een niet metaal en bij mennen het bit omwikkelt met een laagje bitbandage. Nu heeft hij zowiezo een probleem mond erg breed maar een dikke tong, korte mondspleet en een vrij laag verhemelte waardoor er zowiezo al erg weinig ruimte is voor een bit. Hij moet dus een dun bit hebben dat ongebroken is en waarbij er geen metaal tegen zijn tong aankomt.

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 23:20

Wat een domme reacties met pantys of plakband. Als je niks beters kunt bedenken
dan zoiets? :') Mijn paard deed dat ook altijd, je moet hem/haar van je hand af rijden.
Krijg nu waarschijnlijk heel bokt over me heen, maar zo denk ik erover.