Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
domblondje98 schreef:Volgens mij wil je alleen maar hoger springen om geen haat te krijgen. Doe lekker wat goed voelt en vooral wat je paard aan kan. Er zijn altijd mensen met kritiek ookal rijd je top. Zelf spring ik al jaren 50 cm of minder, puur omdat ik bang ben. Maar ik heb er plezier in en m'n paard ook, dat is het belangrijkste!
sannutjjuuuh schreef:Mijn paard was toen net ingereden.. Ik zou met een 4 jarig paard niet snel gaan springen..
RoyceMack schreef:Ik ben van mening dat een paard prima kan vrij springen als hij nog wat jong is. Mits je dit niet te vaak doet (1-2 keer per maand een minuutje of 10-15).
En het niet op een hele harde ondergrond is(ook niet te zacht ivm blessures).
Mijn verzorgfries is net 4.
ik liet hem al heel rustig aan wat balkjes lopen en kleine sprongetjes maken toen hij 3 was. en dan spreek je echt over 30cm max.
en dan 4-5 keer en daarna weer balkjes uitdraven. (dit is overigens allemaal vrijspringen, niet onder het zadel).
Gewoon puur voor de spieren en kijken of het hem ligt het springen. Ook is het een dier dat veel afwisseling nodig heeft qua uitdagingen. Hij verveeld zich snel.
Nu is ie 4 en heb van het weekend voor het eerst een wat hoger sprongetje gebouwd. Eerst natuurlijk ff flink die kont omhoog gegooit in de bak en rustig ingedraafd. en later wat gaan bouwen en ik merk aan hem dat hij voor sprongetjes van 30 cm en zn neus optrekt.
Daar is ie te mooi voor. Hij tilt zn benen niet op, springt niet, maar laat zich eroverheen vallen.
Vaak raakt ie dus de balken omdat ie er geen respect voor heeft.
dus ik was wat gaan bouwen en dat vond ie natuurlijk een stuk leuker.
Ik heb hem 1 keer over een kruisje van 50-60 cm laten springen en hem uitbundig beloond en weer rustig afgebouwd. Denk wel dat dit iets is wat ik vaker wil doen en trainen met hem als ie wat ouder is.
Britt_E schreef:Ik denk dat het per paard verschilt.. ik zou iig goed naar je paard kijken in hoeverre hij het aankan.. en niet te veel doen..
Migirie1 schreef:Ik heb mijn verzorgpony mogen inrijden. Het is nu 7 maanden geleden dat ik er voor het eerst op zat. Ik heb 1 keer in de twee weken springles op hem. Hij pakte het springen goed op dus we zijn voor de 70 cm gegaan. Dus 70 cm met een jonge pony kan makkelijk
ponyaddicted schreef:Mijn paardje sprong op zn 4de ong. 90/100 cm op de regiokampioenschappen.. Zelf is hij 1.55m. Je kunt als ie er klaar voor is best hoger gaan springen, maar als jullie er allbei nog niet klaar voor zijn kun je beter gewoon lekker 50cm blijven springen gewoon voor het vertrouwen, lekker je paardje de tijd geven om het hem te leren. Niets aantrekken van de mensen die je uitlachen want dat slaat ook echt nergens op!