Rechtop zitten, paar vraagjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Rechtop zitten, paar vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 06:03

"Rechtop"
"Ga eens zitten op je billen"
"Schouders"

Dit hoor ik vaker, wanneer ik les heb.
Ik blijk grote moeite te hebben met het rechtop zitten in het zadel.
En ook als ik word gefilmd, zie ik dit terug.
Wanneer ik voorover ga zitten, reageert Athos direct!
(hoofd omhoog, of sneller lopen)

Nu had ik een paar vragen:
Waarom gaat een ruiter voorover zitten?
Is dit puur een balans probleem?
Gaat dit beter als ik mijn beugels langer maak?
Hoe kan ik mijzelf corrigeren, om weer rechtop te gaan zitten?
Kan ik mezelf ook trainen "buiten" het zadel om? (of te wel thuis of onderweg?)
Zijn er tips voor mij?

Ik heb niet veel les, maar laat me wel wekelijks filmen waar ik van leer.
Alleen is dit een groot struikelblok en ik ben benieuwd naar jullie ideeën en reactie.

Angela

Re: Rechtop zitten, paar vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 06:24

Investeer in een goede zitles. Er zijn vele redenen waarom je voorover komt te zitten, en het is van belang dat je te horen krijgt wat je precies doet.

Een fimpje plaatsen (en die heb je er zo te lezen genoeg) maakt dat we al meer gericht advies kunnen geven. Bij een zitles krijg je echter huiswerk mee, en kun je direct voelen wat het effect op je paard is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 06:54

Je zit naar alle waarschijnlijkheid niet in evenwicht en daarmee stoor je je paard.
Het is het paard dat jouw houding manipuleert zodat het zich kan bewegen op een voor hem comfortabele manier.
Je moet dus je zit verbeteren.
Hieronder een uitleg hoe:

Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Om te leren dit te voelen:
Laat als het kan iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Neem eens iemand op je schouders en laat hem de dingen doen die heel veel mensen denken te moeten doen op een paarden rug, laat die persoon vervolgens eens zijn eigen evenwicht zoeken en niets doen, wat is het gemakkelijkst, aangenaamst?

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Laat je in de draf door de beweging van het paard uit het zadel omhoog "werpen" zonder iets te doen.
Op het allerlaatste moment vlak voor het hoogtepunt breng je je heupen rustig maar actief naar voren.
Je komt nu even op je knieën terecht en dan laat je weer terugzakken in het zadel.
Ontspanning en voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:07

Simpelman geeft een duidelijke uitleg vind ik!

Ik heb zelf ook snel de neiging om voorover te gaan zitten en heb laatst met les ook een goede tip gehad voor mijn zit.
Zij hield mijn paard vast en ik moest mijn handen onder mijn billen doen, zo kan je je zitbeenknobbels voelen en dat is je drukpunt voor je zit zeg maar.
Eerst vanuit stilstand en toen is ze gaan stappen met mijn paard aan de hand en zo voel je zelf de druk om je handen van je zitbeenknobbels, toen moest ik mijn handen weghalen en zelf dat gevoel proberen te houden.

Zo heeft ze ook geleerd hoe ik met. In zit mijn paard beter voorwaarts kon houden, door met je zitbeenknobbels met de beweging met je paard mee te gaan zeg maar, en hoppa paard liep direct al heel anders.

Ik hoop dat je hier ook wat aan hebt, maar ik denk dat het zowiezo wel heel goed is een keer een zitles te nemen, ik wou er ook niet aan eerst maar merk nu hoe ontzettend belangrijk je eigen houding is en hoeveel beter mijn paard hierop reageert.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 08:23

Wauw wat een top bokkers zijn jullie!
Zo snel reageren en simpelman: een top uitleg!

Zitles is zeker een optie. Is er iemand die je kunt aanraden in de omgeving van leeuwarden?

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:19

EngeltjeS schreef:
Zitles is zeker een optie. Is er iemand die je kunt aanraden in de omgeving van leeuwarden?

Centered Riding instructeurs letten over het algemeen erg op houding en zit van de ruiter (bouwstenen)
Hier kun je een lijst vinden met instructeurs in Nederland

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 17:15

De oorzaak hiervan is meestal het niet kunnen opvangen van de bewegingen van het paard in het bekken, de heupen en de rug. Wanneer je niet lekker ontspannen kan zitten, nemen de meeste mensen een beschermde houding aan; de foetushouding. Hierbij worden de benen opgetrokken, het bovenlichaam naar voren gebogen en de handen naar de buik gebracht.

De oplossing is het vergroten van de stabiliteit. Wanneer je steviger op je paard zit, ben je veiliger. Hierdoor ga je je zekerder voelen en ook zekerder rijden en wordt het rechtop zitten makkelijker.
Stabiliteit begint bij het bekken. De bewegingen van je paard vang je op met je bekken en je heupgewrichten. Een juiste stand van deze gewrichten is dus erg belangrijk! Je bekken hoort in middenstand te staan. Dit kun je zelf controleren door je schaambeen en de botpuntjes aan de voorkant van je bekken in hetzelfde verticale vlak te zetten. Tijdens het rijden zal je bekken bewegen, maar wel steeds de middenstand passeren.

Een aantal tips die het rechtop zitten vergemakkelijken:
Zorg ervoor dat je onderbenen op de juiste plaats liggen. Wanneer je onderbenen te ver naar achteren liggen, kun je jezelf niet voldoende opvangen en val je naar voren. Dit gebeurt met name tijdens de overgangen. Veel instructeurs hanteren de lijn schouder-heup-hak. Deze denkbeeldige lijn wordt echter nergens in het regelement omschreven en zorg er vaak voor dat ruiters hun onderbenen te ver naar achteren brengen. Een beter steunpunt voor de voeten bevindt zich onder de knie. Dit kun je zelf controleren; wanneer je (zonder voorover te buigen) naar beneden kijkt, moet je net het randje van je laars voorbij je knie kunnen zien. Tijdens overgangen en tempowisselingen kun je jezelf dan optimaal opvangen op de beugels. Je hak bevindt zich dan tegen de denkbeeldige lijn aan, in plaats van erop.
Het voorover vallen is vaak een vervelende gewoonte die moeilijk te doorbreken is. Achterover zitten voelt dan vaak heel vervelend en onwennig. Door het vaak goed te doen, wen je aan de nieuwe houding. Een manier om dit te bespoedigen is (op een braaf paard!) rijden met een hand en je andere hand achter het zadel op de romp van het paard te leggen. Wissel regelmatig van hand. Je kunt dit alleen doen als je wat achterover gaat zitten.

Een ander hulpmiddel zijn denkbeeldige ringen om het lijf. De afstand tussen de verschillende ringen rond het lijf moet zowel aan de voorkant als de achterkant gelijk zijn. De ringen bevinden zich van onder naar boven op de bekkenrand/broeksband, de BH, de ellebogen en de caprand/oren. De schouders zijn geen goede indicatie omdat er veel mensen zijn met een kleine anatomische afwijking waardoor de schouders van nature ongelijk in hoogte zijn. Door erop te letten dan de afstand tussen de ringen gelijk blijft, voorkom je dat je in gaat zakken en voorover buigt.

Bovenstaand advies is geen vervanging voor professionele zitlessen. Een HSO instructeur kan je helpen met jou specifieke situatie en versnelt daarmee het leerproces.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 17:18

Centered Riding is idd een goede tip, heb ik zelf veel aan gehad.

Heb je dit met alle paarden, of is het steeds met hetzelfde paard?

Vaak heeft het ook te maken met de positie van je benen: als die te ver naar achter zijn, kan je naar voor vallen, of anderzijds kunnen ze te ver naar voor zijn (stoelzit) waardoor je te ver voorover moet gaan zitten om te kunnen lichtrijden of om je balans te houden.

Een slecht passend zadel kan je ook in de verkeerde houding zetten.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 17:29

Alicia2u schreef:
Zorg ervoor dat je onderbenen op de juiste plaats liggen. Wanneer je onderbenen te ver naar achteren liggen, kun je jezelf niet voldoende opvangen en val je naar voren. Dit gebeurt met name tijdens de overgangen. Veel instructeurs hanteren de lijn schouder-heup-hak. Deze denkbeeldige lijn wordt echter nergens in het regelement omschreven en zorg er vaak voor dat ruiters hun onderbenen te ver naar achteren brengen. Een beter steunpunt voor de voeten bevindt zich onder de knie. Dit kun je zelf controleren; wanneer je (zonder voorover te buigen) naar beneden kijkt, moet je net het randje van je laars voorbij je knie kunnen zien. Tijdens overgangen en tempowisselingen kun je jezelf dan optimaal opvangen op de beugels. Je hak bevindt zich dan tegen de denkbeeldige lijn aan, in plaats van erop.

@Alicia2u
Dit noemt men een stoelzit en, dit is een absoluut verkeerde gewoonte, slecht voor de rijkunst en heel moeilijk weer af te leren.
Men hoort geen steun in de beugels te nemen maar op de binnenkant van de knieën.
De onderbenen hangen los, zijn onafhankelijk.
Een goede zit is een driehoekszit, zitbeenknobbels binnenkant knieën, in alle diciplines.

ChristaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 19:32

Een hele "simpele " oefening is in draf staan-staan-zit ( ipv staan-zit-staan). Als je niet goed in balans zit is dit bijna onmogelijk. Doe het eerst alleen een paar keer op de lange zijde en probeer je balans te zoeken. Als het lukt zal je merken dat je veel beter zit.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:13

Simpelman schreef:
Alicia2u schreef:

@Alicia2u
Dit noemt men een stoelzit en, dit is een absoluut verkeerde gewoonte, slecht voor de rijkunst en heel moeilijk weer af te leren.
Men hoort geen steun in de beugels te nemen maar op de binnenkant van de knieën.
De onderbenen hangen los, zijn onafhankelijk.
Een goede zit is een driehoekszit, zitbeenknobbels binnenkant knieën, in alle diciplines.

Dit is geen stoelzit, met de hakken tegen de schouder-heup lijn aan (dus de aanhechting van de achillespees op het hielbot op deze zijn. Jij bedoeld waarschijnlijk de malleolus/enkelknobbels op deze lijn). Bij een stoelzit wijkt namelijk de knie-hoek af van de 120 graden die als ideaal worden gezien in de meeste disciplines.

Wanneer er onvoldoende druk op de beugels wordt bewaard, zijn de onderbenen niet onafhankelijk, maar onderhevig aan de spierspanning van de benen die nodig is om de balans te bewaren. In de meeste gevallen zal een ruiters op aanwijzingen van de instructeur betreffende het aanleggen van de knieen, deze samen gaan knijpen. De spieren in deze spierketen werken tegenovergesteld aan de spieren die een onafhankelijke zit bevorderen. Dit heeft te maken met de link die het brein maakt tussen de woorden en de beweging en deze is bij de meeste mensen verstoord en incompleet. Het is dan aan de instructeur om een andere manier te vinden om het gewenste gedrag te verwoorden en dit is bij ieder individu verschillend. Meten is weten wat dat betreft, parameters die de ruiter zelf kan controleren zijn dan erg waardevol.

Idealiter is het 'dode' gewicht van het been voldoende, maar voor veel novice ruiters is dit gevoel zeer moeilijk te benaderen. Veiligheid staat dan voorop, en verkies ik liever een veiliger positie met het onderbeen wat verder naar voren, dan een onveilige positie zonder steun onder de knie.

Ik geef je geen ongelijk wanneer je zegt dat je een driehoekszit zou willen, maar in mijn ervaring als therapeut en instructeur moet daarvoor eerst aan een heleboel randvoorwaarden worden voldaan. De meeste mensen hebben geen buitengewoon talent of lichaamsbesef. Dit soort dingen komt niet zomaar aanwaaien, die moeten vaak bewust aangeleerd worden. Veiligheid staat daarbij op 1. De tips die ik hier geef zijn uiteraard incompleet (zoals ik altijd aangeef) en op algemene basis vanuit een stabiele basishouding te paard. Een correcte driehoekszit volgt uit een samenloop van een ruiter die de basis van passieve balans in het skelet, actieve balans in de spieren en een ontspannen paard aan de hulpen heeft. Pas dan kan er echt gereden gaan worden en de driehoekszit als communicatiemiddel voor het oprichten van de schoft worden ingezet. Communicatie voordat aan deze randvoorwaarden zijn voldaan is altijd verstoord.

Bovendien is er een paradox in de algemene overtuiging van de beenhouding bij het rijden: Is het schouder-heup-hak of been op de singel? Want allebei is niet mogelijk ;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:15

Goed
Afbeelding

Fout
Afbeelding

Goed
Afbeelding

Fout
Afbeelding

Goed
Afbeelding

Fout
Afbeelding

Goed
Afbeelding

Fout
Afbeelding

Goed
Afbeelding

Fout
Afbeelding

Er ligt nooit een been op de singel maar altijd er achter.
De ruiter balanceert zijn evenwicht tussen zitbeenknobbels en knieën.

Eerst fout aanleren om dit later te corrigeren is niet efficiënt.

De ruiter moet op de allereerste plaats leren om zijn evenwicht te vinden in ontspanning.
De gevraagde gangen en oefening moeten aangepast zijn aan zijn niveau.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 15:47

Ik denk dat we stiekem hetzelfde bedoelen, want ik ben het eens met bovenstaand oordeel bij de foto's. Als je goed oplet, dan zul je ook zien, dat de ruiters op de foto's die je als goed hebt aangemerkt, het puntje/rand van de laars net voorbij de knie zullen kunnen zien. En wanneer je de hoeken tussen onder en bovenbeen zou gaan meten, je rond die 120 graden uit zal komen.
De ruiters op de foto's die als 'fout' staan aangemerkt kunnen daarentegen de hele laars zien en misschien zelfs een stuk van de beugel voorbij de knie. Dit is niet de bedoeling.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 16:57

;)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 18:09

Nou ik heb al veel succes gehad met jullie tips :D
Pony liep vandaag erg fijn, zodra ik eens goed ging zitten, alle punten bij langs liep en me concentreerde op het "ontspannen zijn".
Het was misschien alleen maar in stap en 5 min. in draf, maar hé: je moet ergens beginnen!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:41

Super dat je als snel zo'n resultaat hebt bereikt! Ga zo door, die 5 minuten worden er dan vast snel 10 ;)

Walrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:43

Leuk om te lezen dat je al resultaat hebt. Ik ga de punten van Simpelman ook eens oppakken.
Ik gooi zelf mijn kont altijd heel erg naar achteren en maak mijn rug hol. Ik denk zelf dat het komt omdat ik een paard rij wat snel te hard wilt en daardoor mijn kont naar achteren druk om hem terug te willen nemen. Ik moet dus ook meer op mijn knobbels gaan zitten dus mijn bekkens kantelen. Ben benieuwd, ik weet dat ik hier aan moet werken en dat ga ik dan ook maar eens doen!

TessaHa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 22:07

Het kan ook zijn dat je voorzichtig of bang bent waardoor je voor over gaat zitten.
probeer eens zonder zadel te rijden, daar heb je veel evenwicht voor nodig, en in de draf moét je wel naar achteren zitten, anders stuiter je te veel zonder zadel.

Misschien helpt het :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 22:27

Wat naast het nemen van goede zitlessen ook erg fijn werkt is zelf naar een (ruiter)fysio gaan. Als jij ergens scheef of geblokkeerd zit en bent heeft kan je oefenen tot je een ons weegt, je zal dan nooit optimaal kunnen zitten. Maar een goede zitles instructeur ziet als het goed is bij jou scheefheden en blokkades.
En zorg dat je zadel goed ligt op je paard en geschikt is voor jou lijf. Kan namelijk een wereld van verschil maken.

Hermesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:51

goh da heeft veel met balans te maken ;) ook zeker maken dat je niet echt naar achter leun..