Aan het been zonder zweep of spoor.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Aan het been zonder zweep of spoor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 09:35

Hallo,

Ik reed altijd met een zweepje, omdat mijn paard nog niet goed aan het been is.
Nu gaf een nieuwe rij instructeur de tip om de zweep weg te leggen '
Hierdoor bleven mijn handen mooi stil, en het werkte, aanleuning werd beter en ze liep er lekkerder door. Maar ze is dus nog niet goed aan het been.
Volgens de rij instructeur moet ik eerst bezig met mijn handen en benen stil houden voor dat je er echt een spoor om doet en bewust been geven. Dat is ook een aandacht punt.

Maar hoe krijg ik haar zonder zweep en spoor goed aan het been? Zijn daar oefeningen voor?

ik wil liever niet gelijk een spoortje om doen, omdat ik bang ben dat als ik de spoor eraf haal ze helemaal dood voor het been is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-07-14 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

rina

Re: Aan het been zonder zweep of spoor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 09:41

Ja er zijn oefeningen voor. Ik ben zelf ook bezig met een jong paard die nog niet super voor het been is. De oefening noemen de Duitsers Schaukeln. Begin in stap, halthouden, paar pasjes achterwaarts vragen en direct daaruit weer voorwaarts stappen. Geen pauzes of te lang wachten. Zet evt voor jezelf pionnen in de bak dat je een hulp hebt dat je ook op dat punt die oefening doet. Dat schaukeln kan je dus ook vrij kort achter elkaar steeds weer herhalen. pionnen maar een meter of 5 tot 10 uit elkaar. Als het in stap goed gaat, ga je de oefening in draf doen. En dan kan je hem dus ook als oefening draf, stap en gelijk weer aandraven doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 09:44

rina schreef:
Ja er zijn oefeningen voor. Ik ben zelf ook bezig met een jong paard die nog niet super voor het been is. De oefening noemen de Duitsers Schaukeln. Begin in stap, halthouden, paar pasjes achterwaarts vragen en direct daaruit weer voorwaarts stappen. Geen pauzes of te lang wachten. Zet evt voor jezelf pionnen in de bak dat je een hulp hebt dat je ook op dat punt die oefening doet. Dat schaukeln kan je dus ook vrij kort achter elkaar steeds weer herhalen. pionnen maar een meter of 5 tot 10 uit elkaar. Als het in stap goed gaat, ga je de oefening in draf doen. En dan kan je hem dus ook als oefening draf, stap en gelijk weer aandraven doen.

Dank je voor je antwoord. Het lijken mij nuttige oefeningen, maar ik ben nog niet zo ver met haar dat ik echter achterwaarts kan. Dus dat wordt denk ik lastig.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 09:47

Dit is een kwestie van een paar weken heel consequent oefenen. Je paard moet bij de minste beendruk al reageren, maar hij moet eerst afleren dat hij niet op je been reageert. Je begint helemaal bij de basis, vraag nog geen aanleuning want dan ben je te erg bezig met de voorkant. Geef licht been, geen reactie; iets meer been, tot je reactie krijgt, dan meteen je hulp weghalen, en enorm belonen! Bij de minste of geringste reactie al belonen. Dit doe je zo lang als het nodig is, al moet je het 20 keer achter elkaar doen, heel consequent blijven, maar ook heel goed belonen als je ook maar voelt dat hij iets reageert. Je begint in stap, en pas als het bevestigd is, dan uitbreiden naar de draf. Het kost wat tijd en geduld, maar als je heel consequent bent en veel positief beloont moet het echt lukken! Ook belangrijk is dat je niet continue aandrijft, maar echt alleen als het nodig is. Dus niet bij elke stap been geven maar echt alleen als het nodig is. Tussen de hulpen door houd je je been rustig en stil los van je paard. Zo gaat je been ook stiller liggen. Succes!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 09:49

Ik denk dat je beter zitles kan nemen. Zou zeer goed kunnen dat het probleem in je bekken/onderrug zit en je daar de bewegingen niet goed opvangt. Bij mij heeft centered riding erg goed geholpen (Tessa roos en Miranda van der schuur)
Succes

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 09:55

Idd overgangen rijden. En heel consequent zijn. Ik weet niet hoe oud je paardje is en hoe lang deze al onder het zadel is.
maar mij is altijd geleerd eerst voorwaards dan neerwaarts. En niet andersom. Kortom biet aan de voorkant komen tot het dier goed voorwaarts is. Als het goed is komt hij dan vanzelf naar beneden.
en als je hem in het begin per ongeluk belemmerd hebt aan de voorkant terwijl je toch been gaf. Is de kans groot dat hij het niet goed begrijpt.
dus opnieuw beginnen. Wat langere teugel zodat je hem niet kan hinderen en overgangen rijden
mocht dat niet werken aan de longeerlijn rijden. Dus iemand longeerd je paard en jij rijd. Hoef je je teugels niet aan te raken. Reageerd je paardje niet op je been dan reactie met longeerzweep. Niet paard slaan maar zweep achter het paard houden en bewegen moet genoeg zijn.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 09:56

Met beloning.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 09:57

Je handen op de schouders leggen :? . Sorry, maar dan zet je je handen dus vast. Zou zitles gaan volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 09:57

callum schreef:
Idd overgangen rijden. En heel consequent zijn. Ik weet niet hoe oud je paardje is en hoe lang deze al onder het zadel is.
maar mij is altijd geleerd eerst voorwaards dan neerwaarts. En niet andersom. Kortom biet aan de voorkant komen tot het dier goed voorwaarts is. Als het goed is komt hij dan vanzelf naar beneden.
en als je hem in het begin per ongeluk belemmerd hebt aan de voorkant terwijl je toch been gaf. Is de kans groot dat hij het niet goed begrijpt.
dus opnieuw beginnen. Wat langere teugel zodat je hem niet kan hinderen en overgangen rijden
mocht dat niet werken aan de longeerlijn rijden. Dus iemand longeerd je paard en jij rijd. Hoef je je teugels niet aan te raken. Reageerd je paardje niet op je been dan reactie met longeerzweep. Niet paard slaan maar zweep achter het paard houden en bewegen moet genoeg zijn.

Mijn paard is 12 en al langere tijd onder het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 09:58

FriesWytske schreef:
Je handen op de schouders leggen :? . Sorry, maar dan zet je je handen dus vast. Zou zitles gaan volgen.

Juist niet vast zetten. Wel dragend, maar dat je een punt heb waar je handen moeten blijven. Dan moet je hele tijd na denken van daar moeten mijn handen.

wendyjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 10:01

Ik denk ook dat je beter eest aan je zit kan werken want als jij je paard duidelijk been geeft maar hem met je zit bijvoorbeeld de hele tijd blokeert de kans is groot wanneer jij beter op zijn rug zit hij ook meer voorwaarts is ;-) om sporen te gebruiken om je paard voorwaarts te krijgen vindt ik sowieso niet kloppen want sporen gebruik je om subtielere hulpen te geven vaak bij bijvoorbeeld moeilijkere oefeningen en niet om je paard voorwaarts te krijgen

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 10:01

Als je je handen op de schouders moet leggen. Zet je ze dus wel vast. Een stille hand is een verende hand bij het rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 10:03

wendyjj schreef:
Ik denk ook dat je beter eest aan je zit kan werken want als jij je paard duidelijk been geeft maar hem met je zit bijvoorbeeld de hele tijd blokeert de kans is groot wanneer jij beter op zijn rug zit hij ook meer voorwaarts is ;-) om sporen te gebruiken om je paard voorwaarts te krijgen vindt ik sowieso niet kloppen want sporen gebruik je om subtielere hulpen te geven vaak bij bijvoorbeeld moeilijkere oefeningen en niet om je paard voorwaarts te krijgen

Ik heb zelf niks gezegd over dat ik een spoor wil gaan gebruiken, juist dat ik dat niet wil.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 10:23

Waarom reageer je niet op de berichten waar tips als zitles gegeven worden? Lijkt mij verstandig om eerst de oorzaak van het storende geheel weg te neme. En dan pas aan je paard te werken als die ook daadwerkelijk voorwaarts kan en jij dan ook mee naar voren kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 10:28

lailapri schreef:
Waarom reageer je niet op de berichten waar tips als zitles gegeven worden? Lijkt mij verstandig om eerst de oorzaak van het storende geheel weg te neme. En dan pas aan je paard te werken als die ook daadwerkelijk voorwaarts kan en jij dan ook mee naar voren kan.

Ik wil ook graag zit les nemen. Daar was ik al naar opzoek. Maar ik ben zelf niet in het bezit van een trailer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 10:33

AmoorM schreef:
rina schreef:

Dank je voor je antwoord. Het lijken mij nuttige oefeningen, maar ik ben nog niet zo ver met haar dat ik echter achterwaarts kan. Dus dat wordt denk ik lastig.

Ik zou het achterwaarts ook nog even overslaan, je wil namelijk dat hij vooruit gaat denken en niet terug. Wel veel kleine schakelingen maken, of vanuit draf bijna naar de stap (zonder dat sloom wordt) en dar weer doordraven.
Regel hierbij die ik voor mijzelf en lessers gebruik, kleine hulp waarmee aangeeft dat reactie wil en als dan te weinig gebeurd (dat zelf voordat je been geeft goed bedenken, klein been is kleine reactie, groot been is grote reactie) niet te veel afwachten maar meteen je hulp herhalen en duidelijker zijn. Nooit blijven duwen, dan gaan ze tegen je been hangen. Dus klein been, been lang en bij geen reactie meteen keer doortikken met je been en been weer lang. Moet zeggen als ze echt heel traag gereden zijn, heb ik de eerste keren zweep erbij, als er dan op het grote been geen reactie komt meteen een tik. Kost voor ruiters n begin veel moeite meteen zo 'pittig' te reageren als te weinig reactie komt, maar heeft binnen keer of 3 duidelijk effect.

Zoals ook aangegeven hierboven, hand moet los dan, kan niet remmen en gas geven tegelijk

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 10:44

Je paard moet onderscheid leren maken tussen de ruis en echt been geven. Is moeilijk, want je been moet tijdens het rijden vlak langs het paard afhangen en dan raak je de buik weleens.
Probeer er dus heel duidelijk in te zijn wanneer je been geeft, neem het paard dan ook niet meteen terug als ie wel een keertje vooruit gaat, maar wees "blij" met zijn voorwaarts zijn.
Probeer veel te schakelen in het rijden. Ik doe vooral veel arbeidsstap-snelle stap,bijna draf. als ie dan gaat draven is ook prima, als ie het maar snapt. Draaf een paar stappen, beloon vooral en ga dan weer verder met je volgende oefening.

Charliie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:28

Mijn tip is ook om veel overgangen te rijden. Bijvoorbeeld om vanuit stap een paar pasjes aan te draven en dan weer terugnemen. Dit dan een paar keer achter elkaar zodat het paard beter op je been reageert.

scheffersxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:39

Als je paard je stem goed kent probeer het eens met consequente stemhulpen :)

Hermesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 20:17

veel overgangen en veel beloningen ;)