Pony blijft steeds stilstaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Pony blijft steeds stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 15:50

Hoi iedereen,

Ik heb sinds een tijd een probleem met mijn verzorgpony. (een haflinger).

Ik ging eerder altijd met haar alleen op buitenrit, jarenlang en dit is altijd goed gegaan. Alleen bij wegen waar we nog nooit geweest waren bleef ze wel eens stilstaan,maar dat was opzich geen punt.

Toen op een gegeven moment was ik tijdens buitenrit behoorlijk gevallen en heb toen een hele tijd niet meer gedurfd om op buitenrit te gaan. Op een gegeven moment kwam er iemand die elk weekend wel samen met me wilde rijden, dit ging prima en heb daardoor ook weer het vertrouwen terug gekregen.

Nu ga ik niet meer met diegene op buitenrit wegens omstandigheden, maar nu ga ik ook graag even alleen op buitenrit. Dit durf ik nu ook weer.

Maar geen enkele keer loopt het vlekkeloos, in het begin bleef ze telkens aan het einde van het zandpad dat richting het bos loopt stilstaan. Nou ja, dat was eerst nog niet zo erg want dan stapte ik er gewoon vanaf en liep een eindje met haar, en na een paar honderd meter weer verder rijden.

Maar nu is het zo erg geworden dat ze echt telkens stil blijft staan (om de paar meter) totdat we op de helft van de route zijn. Ook als ik eraf stap en ernaast ga lopen is er geen beweging in te krijgen, hoe voorzichtig/geduldig of hoe hardhandig ik het ook doe. (heb geen erge dingen gedaan hoor, maar ff streng zijn helpt ook niet). Ik kreeg haar vandaag een beetje vooruit door een maiskolf die ik ter plekke geplukt had voor haar neus te houden, haar te draaien en zelf van kant wisselen (als ik ernaast sta).
Alleen het begint echt steeds lastiger te worden, ik weet niet wat het is maar het lijkt net alsof ze dan op de een of andere manier op slot gaat en met geen mogelijkheid vooruit is te krijgen.

Op de terugweg/helft van het bos loopt ze trouwens wel heel goed door, eigenlijk iets te goed haha. Dan is ze soms bijna niet te houden. Het kan dus zeker niet liggen aan een blessure oid. Met een ander paard erbij of een persoon loopt ze ook vlot door.

Weet iemand wat ik hier aan kan doen en/of waar het aan kan liggen?

aeolusnr1

Re: Pony blijft steeds stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:10

Je vraagt waar kan het aan liggen dat het paard het paard nu zo dikwijls op slot gaat staan.
Heel duidelijk aan jou dus.
Jij hebt dit paard dit geleerd, en hoe meer je het aanleerde hoe beter het paard het dus kon, mooi gedaan dus.
zoek les , een lesgever /trainer kan jou helpen dit weer recht te trekken, zelf kan je dit niet want je wist niet eens dat je het zelf zo hebt aangeleerd.
zoek les.

Atek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:13

Mijn paard had dat ook. Hij wil ess niet meer alleen weg omdat hij verschrikkelijk geschrokken is. Of je hebt lang gereden en heefd hij geen zin meer om zolang te rijden waardoor hij in staking gaat. Ik had dit ook met mijn paard, t duurde een paar weken. Gewoon keer op keer een klein stukje rijden, en veel afwisseling. Als je weet dat hij ergens gaat stilstaan, rijd dan ruim voor de tijd terug. Veel succes, het moet verder vanzelf overgaan!

Maartje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:14

Ik had precies het zelfde nadat ik 2 weekjes niet gereden had. Bij mij hielp het om toen te gaan rijden op gebied waar hij de weg niet kende, en dus ook niet wist of we al op de terugweg waren. Na dat een paar keer gedaan te hebben ging het steeds een klein beetje beter, en na een ritje streng zijn was het weg, ook wel flink streng, maar niet dat je je paard helemaal kapot slaat zegmaar.. En vooral belonen wanneer het wel goed gaat!
En anders maiskolf aan een stokje :P ?

Corien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:15

Ik zou eerst aan de hand alles nog beter bevestigen om te zorgen dat ze echt goed met je meeloopt en precies loopt waar en hoe jij het wil. Dan zal dit namelijk buiten ook makkelijker gaan. Zorg dat als je eenmaal over de helft heen bent ze niet zelf het tempo mag bepalen. Want ze besluit eerst dat ze niet wil en dan dat ze heel hard wel wil, beide mag natuurlijk niet. Eerst aan de basis werken en daarna pas weer naar buiten gaan met goede begeleiding.
Succes!

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 16:17

Ik zou echt niet weten hoe ik het heb aangeleerd, ik probeer iedere keer het rondje af te maken en geef nooit het paard zijn zin. En iedere keer als ze wel loopt, beloon ik haar heel goed. Ik denk zelf dat het een soort van protest is, want het is echt stilstaan maar als we omdraaien richting huis dan is het rennen.

Als ik in het land rijd gebeurt dit trouwens nooit, het is puur de heenweg op buitenrit.

Zijn er niet een soort trucjes om hiermee om te gaan? Om als het ware haar ''van het slot af te halen''?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 16:19

Maar ik longeer heel vaak in het land of loop met haar in het land, er zijn dan nooit problemen. Ook niet met snelheid oid. Het is echt puur op buitenrit..

Atek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:20

aeolusnr1 schreef:
Je vraagt waar kan het aan liggen dat het paard het paard nu zo dikwijls op slot gaat staan.
Heel duidelijk aan jou dus.
Jij hebt dit paard dit geleerd, en hoe meer je het aanleerde hoe beter het paard het dus kon, mooi gedaan dus.
zoek les , een lesgever /trainer kan jou helpen dit weer recht te trekken, zelf kan je dit niet want je wist niet eens dat je het zelf zo hebt aangeleerd.
zoek les.

Dat is geheel onwaar.
Paarden doen dat omdat er iets gebeurt, vergelijk het met mensen.
Als jij de laatste keer met vrienden weg was en die vrienden deden iets naars bij jou, wil je de volgende keer ook niet meer mee toch?
En zij heeft niets gedaan bij haar paard, dus dat kun je vergelijken door als jij in de stad door een steegje loopt. Als daar wat gebeurt verlies je toch ook wat vertrouwen? Je mijd et dan toch ook ofgaat er niet meer langs?
Hhet paard moet weer wat vertrpuwen krijgen, en met een paardenvriend erbin is het al veiliger toch?
Je hoeft echt geen les te zoeken.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 16:24

Nou ja, ergens begrijp ik haar reactie wel omdat ik zelf natuurlijk geen deskundige ben en het aan mijn manier van rijden oid kan liggen, maar ik zou graag gewoon alleen willen rijden zodat ze ook leert dat er zonder iemand die erbij is gewoon doorgelopen kan worden. En ik heb qua rijden ook geen enkel probleem in het land dus ik zou niet begrijpen wat ik dan op buitenrit ineens anders zou doen

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:25

ok je vind dus van jezelf dat je geen les nodig hebt, probleem is dus opgelost hé.
Zoek les de fout zit echt bij jou.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 16:27

Ik zeg niet dat ik helemaal geen les nodig heb, iedereen kan les gebruiken maar op dit specifieke punt zou ik niet weten waar iemand me zou kunnen helpen.
Ik heb het voor de zekerheid al wel aan mijn instructice gevraagd, heb daarvan nog geen antwoord

vaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:30

door af te stappen geef je eigenlijk meteen 'toe', en geef je het paard zijn zin. Goed van je dat je steeds het rondje gewoon hebt afgemaakt, maar het is beter om er op te blijven zitten. Op dit moment heb ik ook te maken met een stakend paard, wat gelukkig steeds beter gaat. Als ze echt niet vooruit wilt, zou ik voortaan juist blijven zitten. stilstaan? prima. maar dan zo lang als jij dat wilt. ik zou inderdaad zeker niet terugkeren. Als het moet kan je haar ook achteruit de kant op zetten die je heen wilt. Daarnaast zou ik zorgen voor afwisseling. Probeer eens een hele andere route te nemen, en andere dingen te doen. Ik zou haar als ik jou was ook goed door laten stappen, al vanaf het begin en soms wat dresuuroefeningetjes mee pakken om haar bezig te houden. Bij mij helpt het heel veel om positief en consequent te reageren. zodra ze gaat twijfelen om weer te staken (langzamer lopen bijvoorbeeld) gelijk positief reageren als ze (bijvoorbeeld) na been toch gewoon doorloopt. (súper, braaf etc). bij mijn pony helpt het om te praten. zodra ik hele verhalen blijf vertellen tegen mijn pony, gaat het goed. Dan blijft ze lopen, en kan ik het positief oplossen. zodra ik een houding krijg van 'ojee straks gaat ze stilstaan' en ga wachten tot ze stilstaat, dan zal ze dit ook sneller herhalend gaan vertonen.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:32

Het lijkt er op dat ze haar vertrouwen kwijt is, en jij zelf misschien onbewust ook wel.
Misschien een paar grondwerklessen nemen? Daarin wordt vaak wel een en ander duidelijk.

angelastolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:35

Ik volg even mee, mijn vp doet dat ook soms, staat stil en geen beweging in te krijgen (hij ziet soms ook spoken hoor :+ ) dus afstappen..maar soms ook weer niet, dan loopt hij gewoon heel de tijd goed door zonder stil te staan..
Als we het erf af linksom een rondje doen doet hij het bijna nooit en rechtsom doet hij het vaker, misschien ziet die dan wat engs?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 16:36

@vaxie Hmm ja daar heb je gelijk in, alhoewel ik al eens een halfuur heb stilgestaan en met geen mogelijkheid beweging erin heb weten te krijgen. Dan stap ik er wel af. Het lijkt soms ook of ze iets dan eng vind, maar als we op de terugweg langs precies dezelfde plek gaan loopt ze er doodgewoon langs.

Ik zal wel een keer een andere route proberen te nemen, al blijft ze dan wel nóg meer stilstaan.. Ik denk dat ik dan gewoon eens ga lopen met het halster, want een andere route rijden zit er echt niet in.

Ik praat trouwens de hele weg tegen haar, haha dat helpt inderdaad. En telkens als ze langt een ''eng'' obstakel loopt beloon ik haar ook met een hele enthousiaste toon. En als ik merk dat ze langzamer gaat lopen altijd been geven.

Maar het probleem ligt echt bij het moment dat ze echt stil gaat staan, soms reageert ze dan niet meer op mijn been en ik kan uren blijven zitten maar er zit geen beweging in. Dus dan helpt afstappen en dan na een paar honderd meter weer opstappen enigzins.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 16:39

@Vilar dat kan zijn, ik merk ook van mezelf dat ik nooit 100% ontspannen ben maar ik probeer altijd rustig te blijven en zoveel als mogelijk te ontspannen. Daar kan het ook aan liggen. Maar ik heb buitenritjes hoe dan ook altijd al een beetje spannend gevonden want tja het is toch steeds weer een nieuwe ervaring (nieuwe obstakels, mensen, honden etc) dusja voor mij is het nooit helemaal relaxen

vaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:39

Bij mij is ze trouwens het gedrag gaan vertonen bij de eigenaar van het paard, en toen is ze het bij mij ook gaan proberen. stilstaan, achteruit, stijgeren, bokken. Elk impuls was teveel gevraagd. bij geen hulp/actie stond ze gewoon braaf stil. het is soms heel lastig op te lossen, en ook heel lastig om erachter te komen waar het vandaan komt. geduld, consequent zijn en belonen is erg belangrijk.

Ik dacht eerst dat het bij bij mijn verzorgpaard was om onder het werk uit te komen, maar het lijkt op dit moment samen te gaan met dingen die opeens heeeel spannend zijn. (angst dus). wat jij ook net zegt! vertrouwen opbouwen werkt inderdaad (wat hierboven al genoemd is trouwens) goed! straffen werkt echt averechts, dan neemt de onzekerheid alleen maar toe.

zeggen dat het je eigen schuld is, vind ik erg banketstaaf. Je kunt ongemerkt dingen gestimuleerd hebben, waardoor ze dat nu vaker vertoond. Als jij afstapt, kan ze denken: hé dat is makkelijk. en kan ze vaker gaan staken bijvoorbeeld. (ik deed dit eerst ook, ik weet hoe moeilijk het soms is). Je kunt kijken of het met tips uit dit forum verbeterd, maar iemand die jou hierin kan helpen (les) zou ook heel fijn voor je zijn!

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 16:43

Mja het lastige hieraan is is dat ik het probleem zou willen oplossen wanneer ik dus alleen ben op buitenrit. Want je kunt zomaar iemand uitpikken en die voor mijn paard laten lopen, en dan zal ze ook de hele weg braaf meelopen. Ook wel eens als er mensen met hondjes lopen loopt mijn paard er met de neus achter hahaha. Maar als ze dus helemaal alleen is met mij op haar rug dan staakt ze dus heel vaak

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:44

IsaCalixa schreef:
@vaxie Hmm ja daar heb je gelijk in, alhoewel ik al eens een halfuur heb stilgestaan en met geen mogelijkheid beweging erin heb weten te krijgen. Dan stap ik er wel af. Het lijkt soms ook of ze iets dan eng vind, maar als we op de terugweg langs precies dezelfde plek gaan loopt ze er doodgewoon langs.

Paarden zien de wereld heel anders dan wij. Links zien zij dingen heel anders dan rechts. Daarom komen dit soort situaties ook zo vaak voor.
Ik moet nog ergens een linkje hebben wat uitleg geeft hierover, met voorbeeldfoto's. Google er anders eens op. Als je dit weet, heb je opeens veel meer begrip voor je paard en kun je er ook veel beter op inspelen en mee omgaan.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:46

Mijn paard doet het ook de eerste paar keer als we weer alleen naar buiten gaan. Ze staat dan om de paar honderd meter stil.
Ik heb geduld als ik naar buiten ga. En ik wacht dan gewoon tot ze weer besluit om door te lopen. Na een paar keer loopt ze dan ook gewoon door.
Als ze stil gaat staan beweegt haar lipje een beetje en staat ze ook echt om zich heen te kijken. Ik heb dus bij haar het idee dat ze de omgeving in zich op neemt en kijkt of het veilig is. Soms duurt dit een minuutje maar heb ook weleens 10 min gestaan.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 16:48

Vilar schreef:
IsaCalixa schreef:

Paarden zien de wereld heel anders dan wij. Links zien zij dingen heel anders dan rechts. Daarom komen dit soort situaties ook zo vaak voor.
Ik moet nog ergens een linkje hebben wat uitleg geeft hierover, met voorbeeldfoto's. Google er anders eens op. Als je dit weet, heb je opeens veel meer begrip voor je paard en kun je er ook veel beter op inspelen en mee omgaan.

Oke ik ben wel benieuwd naar je linkje :)

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 17:00

squirrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 17:08

Je kunt een vishengel meenemen en dan een maiskolf of een bakje voer eraan hangen en dan voor z'n neus hangen. Werkt heel goed bij de mijne.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 17:31

^ Haha ik zie het al voor me... :')

scheffersxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:52

Geduld hebben is het belangrijkste wat er is.
Als jij laat zien dat jij de baas over haar bent zal ze dit geen tweede keer doen.
Koudbloeden zijn over het algemeen nogal eigenwijs hihi.
Heb een keer 5 kwartier voor 1 plasje water gestaan omdat mijn tinker er niet doorheen durfde.
Alleen maar rondjes om heen lopen maar na die 5 kwartier heeft ze er toch doorheen gelopen!!!
Als jij doorgaat vind zij het op een gegeven moment echt niet meer leuk en doet ze gewoon wat jij wil, is misschien lang en slopend maar je moet haar er even doorheen krijgen :)
Want je hebt haar foute bedrag nu iedere keer beloont door af te stappen.