Wat doe ik nu precies verkeerd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_01

Wat doe ik nu precies verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 22:14

Als ik gewoon aan het rijden ben, kan ik acceptabel zitten (zal vast nog wat aan te verbeteren zijn, maar ja, daarvoor heb je dan ook les). Ik kan dan gewoon op de zit terugrijden van bv draf naar stap. Mijn teugels zijn ook meestal aan de lange kant en het liefst rijd ik gewoon buiten met losse teugel.

Het gaat alleen mis als ik het gevoel krijg dat het paard onder me uit gaat rennen en dat ik dan de controle verlies. Dan span ik waarschijnlijk de verkeerde spieren en druk mezelf uit het zadel. En ook hang ik dan meer aan de teugels dan ik zou willen. Mijn instructrice roept dan "Zitten!" en geloof me, dat wil ik ook echt wel, maar het lukt dan gewoon niet. Daar baal ik van. Want uiteraard gaat het paard dan alleen maar harder rennen, door mijn onbedoelde, verkeerde commando's .

Welke spieren span ik dan verkeerd, en hoe kan ik oefenen (het liefst ook op de grond aangezien ik niet altijd op hetzelfde paard rijd en dus ook niet van te voren kan zeggen dat ik out of control raak) om in zo'n situatie toch te gaan zitten, want zoals gezegd, als ik in control ben, dan lukt het wel.

alice0cullen

Re: Wat doe ik nu precies verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:43

Je zet waarschijnlijk meer druk op je beugels en spant je benen en bekken aan. De enige manier om dit optelossen is ontspannen blijven als dit gebeurd ga gewoon zitten alsof je rustig aan het galopperen bent en beweeg mee met de pony en dan op een volte proberen te zetten..

Misschien niet helemaal handig uitgelegt maargoed, het is natuurlijk makkelijker gezegt dan gedaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:48

O n t s p a n en adem uit.

Wanneer je rijdt (TV kijkt, fietst) kun je jezelf oefenen in voelen welke spieren je aanspant. Dan gaat het niet alleen om de spieren in je benen, kont en buik maar ook bij voorbeeld die in je tenen en gezicht.

Zo lang je ergens in je lijf, al is het in je kleine teen, te veel spanning hebt zal je paard daar op reageren.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 07:50

Koper schreef:
O n t s p a n en adem uit.

Inderdaad, ontspannen en vooral blijven ademhalen.
Ga eens lachen of een liedje zingen, klinkt raar maar dat helpt voor het ontspannen en als je zingt moet je ook wel blijven ademen

Verder is het vanaf de pc natuurlijk moeilijk te zien wat je precies doet...
Laatst bijgewerkt door jetm op 17-07-14 08:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 07:50

^ Wat Koper zegt! :j

Hou je ademhaling laag, adem dus vanuit je buik, en ontspan alles. Tot en met je tenen.

Op mijn weblog vind je artikelen die je vast kunnen helpen! Het belang van ademhalen en Angstige ruiters

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 13:24

Bedankt voor de reacties, daar heb ik zeker wat aan.

Nu nog in de praktijk brengen, altijd een uitdaging maar goed, ik weet dat als ik het verkeerd doe, ik dan niet krijg wat ik wil. En ik wil gewoon graag ontspannen kunnen rijden, ook als het tempo even niet is wat ik wil :-)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 08:22

Zoals iedereen het hier al gezegd heeft, zo is het idd.
ontspannen en rustig en goed ademen, dit ademen liefst zelfs zo laag mogelijk, uitademen en dit heel duidelijk, zeker nooit gaan trekken aan de teugels, niet knijpen met de benen, lach een dikke glimlach op je gezicht, zing tegelijkertijd een stom liedje, .....
Maar dit in de praktijk brengen , tjaaa dat is een heel ander verhaal, zeker op die momenten dat het net iets spannender wordt, dit kan je niet leren door even dit of even dat of door hier tips te lezen, hier gaan echt jaren en jaren en jaren over, en je zal dit dan stillekes zien verbeteren maar in de meeste gevallen is je leven te kort om het helemaal goed te krijgen, zooooo moeilijk is dat dus echt.
succes en heel veel oefenen en rijden, rijden , rijden, kilometers maken dus.
Dan is er natuurlijk nog wel meer dan dit alleen, je zegt ik geniet er heel erg van zo met een los teugeltje buitenritten maken, ....besef wel jij moet ten allen tijde de leider zijn en blijven, jij moet dus het paard leiden en gidsen, jij moet het paard dus echt rijden, niet er enkel opzitten en dan wel zien waar het paard heen wil.
Paardrijden is heel moeilijk, vraagt echt heel veel studie en werken aan je zelf, bijna alle problemen zijn te zoeken bij de mens, het is dus niet het paard zijn fout.
Paarden zijn gevaarlijk.

Samantha_01 schreef:
Bedankt voor de reacties, daar heb ik zeker wat aan.

Nu nog in de praktijk brengen, altijd een uitdaging maar goed, ik weet dat als ik het verkeerd doe, ik dan niet krijg wat ik wil. En ik wil gewoon graag ontspannen kunnen rijden, ook als het tempo even niet is wat ik wil :-)